چگونه دوستان ناآگاه و همچنين دشمنان مغرض، عاشورا را تحریف وافسانه سازی میکنند؟

%name چگونه دوستان ناآگاه و همچنين دشمنان مغرض، عاشورا را تحریف وافسانه سازی میکنند؟

شفقنا-حادثه کربلا دو صفحه بی نظیر دارد؛ صفحه سفید و همچنين نورانی و همچنين صفحه تاریک و همچنين سیاه و همچنين ظلمانی.

به نظر استاد مطهری صفحه تاریک آن هم: «از نظر تنوع جنایت بی مانند است. حدود بیست و همچنين یک نوع پستی و همچنين لئامت در آن هم رخ داده که حتی در جنگهای صلیبی و همچنين آنچه اروپائیها در اندلس مرتکب شدند به پای آن هم نمی رسد. در صورتي که تنها و فقط به این صفحه نگاه کنیم تنها و فقط باید شعر مرثیه بگوییم و همچنين بس.

به به گفته شفقنا، صفحه دیگر آن هم حماسه و همچنين افتخار و همچنين نورانیت، تجلی حقیقت، انسانیت و همچنين حق پرستی است و همچنين بشریت حق دارد در برابر آن هم به خود ببالد. جنبه حماسی این حادثه صد برابر بر جنبه جنایی آن هم می چربد. جنایت این است که تنها و فقط یک صفحه اش [آن هم هم جنایات آن هم را [بخوانند و همچنين آن هم را از نظر هدف منحرف نمایند. امام و پيشوا حسین علیه السلام یک مکتب است و همچنين بعد از مرگش زنده تر می مي شود، بنی امیه گمان می کرد حسین علیه السلام را کشت و همچنين تمام شد، ولی بعد فهمید که مرده حسین مزاحم تر است. تربت او کعبه صاحبدلان است و همچنين باز تصمیم گرفتند قبرش را خراب کنند، ولي بايد توجه داشت هرگز موفق نشدند نام و همچنين یاد و همچنين مکتب او را از بین ببرند. از نظر اسلام، شهادت امام و پيشوا حسین علیه السلام از دیدگاه فردی و همچنين اجتماعی موفقیت آمیز بود.»(۴)

حماسه حسینی

از نظر استاد بهترین واژه ای که بیانگر عمق نهضت حسینی است کلمه حماسه است، نه نهضت یا قیام یا شورش و همچنين جز اینها.

«کلمه حماسه به معنای شدت و همچنين صلابت است و همچنين نیز به معنای شجاعت و همچنين حمیت. چنان که در ادبیات فارسی و همچنين عربی شعر و همچنين نثر حماسی داریم(۵)، حادثه و همچنين شخصیت حماسی نیز هست. شخصیت حسین بن علی علیهماالسلام صبغه حماسی دارد و همچنين باید با وجود و همچنين سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و همچنين مصیبت، رثا و همچنين نفله شدن. شخصیتهای حماسی جنبه نژادی و همچنين قومی دارند؛ یعنی مخصوص یک قوم و همچنين نژاد معین و همچنين یک آب و همچنين خاکند، ولي بايد توجه داشت در مورد امام و پيشوا حسین علیه السلام چنین نیست. او یک شخصیت حماسی است، ولي بايد توجه داشت حماسه انسانیت و همچنين بشریت، نه حماسه قومیت. سخن، عمل و همچنين روح امام و پيشوا حسین علیه السلام هیجان و همچنين حماسه مافوق حماسه هاست و همچنين علت شناخته نشدن ایشان نیز همین است. شخصیت امام و پيشوا از نظر شدت حماسی بودن و همچنين علو و همچنين ارتفاع جنبه انسانی بی نظیر است و همچنين ما این حماسه را نشناخته ایم(۶).

از این رو «کلید شخصیت امام و پيشوا حسین علیه السلام حماسه است و همچنين عظمت و همچنين شور و همچنين صلابت و همچنين شدّت و همچنين ایستادگی و همچنين حق پرستی. کلمات و همچنين اشعاری هم که از آن هم حضرت نقل شده، حاکی از همین روحیه حماسه و همچنين صلابت، خداپرستی و همچنين حماسه الهی و همچنين انسانی است»(۷).

تحریفها در واقعه عاشورا

نهضت مقدس عاشورا نقش اساسی در زنده نگهداشتن اسلام و همچنين ستم ستیزی مسلمانان به ویژه شیعیان داشته و همچنين دارد. اهمیت و همچنين تأثیرگذاری احیاگری و همچنين سازندگی این حادثه سبب شده برخی به انگیزه های گوناگون دست به کار شده، این نهضت مقدس را حرکتی غیر منطقی و همچنين نابخردانه جلوه دهند. روشن است که دشمن به عمد دست به تحریف زده، ولی دوست از روی جهل به این میدان وارد شده که نتیجه یکی است.

استاد مطهری با حساسیت و همچنين دغدغه دینی این انحراف را نمی توانسته بود تحمل کند. در دهه چهل که خرده گیریها و همچنين شبهه آفرینیها افزایش یافته، هر تيم و همچنين فرقه برای خود نشان دادن در پی دستاویزی می گشتند که اسلام را از جلوه بیندازند، بهترین و همچنين عوام فریب ترین مستمسک که باعث شده جوانان از گرایش به اسلام و همچنين اظهار علاقه به آن هم احساس شرم و همچنين خجالت کنند، پیرایه هایی بود که بر این واقعه شورانگیز بسته اند؛ یعنی آن هم چیزی را که موج می آفریند و همچنين شهروندان و مردم شهر را به اسلام علاقه مند می کند و همچنين به ستم ستیزی و همچنين عدالت خواهی وا می دارد، به رخدادی بدل کرده اند که رکود و همچنين سستی می آفریند.

شهید مطهری بعد از تقسیم تحریف به لفظی و همچنين معنوی(۸) از این گلایه دارد که هر دو نوع تحریف در حادثه عاشورا راه یافته است. ولي بايد توجه داشت تحریف معنوی را خطرناک تر از تحریف لفظی و همچنين نقل قطعات تاریخی نادرست می داند(۹)؛ زیرا بدون اینکه از لفظ بکاهد و همچنين آن هم را کم یا زیاد کند، حادثه و همچنين سخن را به گونه ای توجیه و همچنين تفسیر می نماید که بر خلاف معنای واقعی آن هم باشد.

ولي بايد توجه داشت عوامل تحریف در حادثه عاشورا چیست؟ استاد شهید به سه عامل اشاره می کند:

۱ دوستان ناآگاه و همچنين دشمنان مغرض.

این عامل اختصاص به حادثه عاشورا ندارد. اغراض دشمنان همیشه عاملی برای تحریف حادثه های مهم است. در مورد حادثه عاشورا حکومت اموی کوشید تا با اقداماتی نهضت حسینی را منحرف کند؛ مانند خارجی معرفی کردن برخی از عناصر نهضت حسینی، و همچنين اتهام آشوب و همچنين اختلاف انگیزی به مسلم بن عقیل از سوی ابن زیاد. شگفت اینکه تلاش دشمنان در تحریف واقعه عاشورا ره به جایی نبرد و همچنين با کمال تأسف در حادثه کربلا بیشتر تحریفات از ناحیه دوستان است.

۲ تمایل به اسطوره سازی، آن هم حس قهرمان پرستی بشر، ولی ما نباید یک سند مقدس را در اختیار افسانه سازان قرار دهیم.

۳ کج فهمی از قیام حسینی. برخی می گویند صرفا گریه بر امام و پيشوا، کفاره گناهان است و همچنين ثمر دیگری بر آن هم مترتب نیست(۱۰):

«می گویند امام و پيشوا حسین کشته شد تا گناهان ما بخشیده مي شود. شاید این پيشامد جديد را از دنیای مسیحیت گرفته باشند و همچنين امام و پيشوا حسین علیه السلام را «فادی» مانند مسیح نامیده اند، در حالی که قطعا این کار خطا و همچنين دروغ است و همچنين در صورتي که روزه دار در ماه رمضان عمدا این سخن را بگوید واللّه روزه اش باطل است؛ زیرا دروغ بر امام و پيشوا حسین است»(۱۱).تحریف معنوی دیگر این است که می گویند: «امام و پيشوا یک دستور خصوصی داشت. به او گفتند برو خودت را به کشتن بده. پس به ما و همچنين تو ارتباط پیدا نمی کند؛ یعنی قابل پیروی نیست. به دستورات کلی اسلام که دستورات کلی و همچنين عمومی است مرتبط نیست. تفاوت این سخن با سخن خود امام و پيشوا حسین علیه السلام چقدر است؟ امام و پيشوا

حسین فریاد کشیده که علل و همچنين انگیزه قیام مسائلی است که منطبق بر اصول کلی اسلام است(۱۲)»؛ مثل اصلاح مسائل اجتماعی امت اسلام، امر به معروف و همچنين نهی از منکر. نیازی نیست که از خودمان برای آن هم دلیل ذکر کنیم. و همچنين درست به خاطر همین اهداف مقدس بوده است که ائمه اطهار علیهم السلام اصرار داشتند که عزای امام و پيشوا حسین علیه السلام زنده بماند؛ یعنی خواستند این اهداف و همچنين شعارها زنده بماند:

«حسین بن علی علیهماالسلام مکتب عملی اسلام را تأسیس کرد. او نمونه عملی قیامهای اسلامی است. خواستند مکتب حسین زنده بماند و همچنين سالی یک بار حسین با آن هم نداهای شیرین و همچنين عالی و همچنين حماسه انگیزش ظهور کند و همچنين فریاد کند: «اَلا ترونَ اَنَّ الحق لا یُعمل به و همچنين اَنّ الباطل لا یتناهی عنه، لیرغب المؤمن فی لقاء اللّه محقّا.»(۱۳) خواستند «الموت اولی من رکوب العارِ»(۱۴)، مردن و مرگ از زندگی ننگین بهتر است برای همیشه زنده بماند. خواستند «لا اَری الموت إلاّ سعاده و همچنين الحیاه مَعَ الظالمین الاّ بَرَما»(۱۵)، برای همیشه زنده بماند… نگذارید حادثه عاشورا فراموش مي شود. حیات تو، زندگی و همچنين انسانیّت و همچنين شرف تو به این حادثه بستگی دارد. به این وسیله می توانید اسلام را زنده نگه دارید. پس ترغیب کردند که مجلس عزای حسینی را زنده نگه دارید. و همچنين درست است. عزاداری حسین بن علی واقعا فلسفه صحیح و همچنين بسیار عالی دارد. ولي بايد توجه داشت متأسفانه عده ای این را نشناختند»(۱۶).

وظیفه ما در برابر تحریفها

استاد مطهری دو تيم عوام و همچنين مزايا و خاصيت هاي (توده شهروندان و مردم شهر و همچنين آگاهان) را مسئول پدید آمدن این تحریفات می داند و همچنين اکنون نیز وظیفه هر دو تيم مبارزه با این آفت می باشد. دانشمندان که نقاط ضعف اجتماع را می شناسند نباید از آنها چشم پوشی کنند، بلکه باید برای رفع آنها بکوشند.

عوام در حادثه عاشورا دو نقطه ضعف دارند: «شلوغی مجلس» و همچنين «شور و همچنين وایلا به پا شدن». پهناور و بزرگ ترین وظیفه علما مبارزه با این نقاط ضعف اجتماع است، چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و همچنين آله فرمود:

«اذا ظهرت البِدَعُ فی اُمّتی فلیظهر العالم علمه و همچنين الاّ فعلیه لعنه اللّه »(۱۷).

و همچنين بالاتر از این، قرآن کریم می فرماید:

«اِنّ الذین یکتمونَ ما انزلنا من البیّنات و همچنين الهُدی مِن بَعدِ ما بینّاه للناس فی الکتاب اولئک یَلعَنهم اللّه و همچنين یَلعَنهم اللاعنون»(۱۸)

«وظیفه علما در دوره ختم نبوت، مبارزه با تحریف است… وظیفه علماست که در این موارد حقایق را بدون پرده به شهروندان و مردم شهر بگویند، و همچنين لو شهروندان و مردم شهر خوششان نیاید»(۱۹).

نهضت حسینی، تجسم عملی اسلام

مکتب مقدس اسلام جامع و همچنين دارای ابعاد درهم تنیده فردی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و همچنين فرهنگی است. رفتار امامان معصوم تجلی ابعاد متنوع و گوناگون و مختلف مکتب است.

آخر این تجلی بعد از دوره کوتاه صدر اسلام در حادثه کربلا وجود دارد. از این رو برداشتهای ما از این حادثه باید متناسب با جامعیت و همچنين فراگیری آن هم باشد. به گفته استاد مطهری: «حادثه کربلا تجسّم فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن و همچنين ایده چند جانبه و همچنين چند بعدی اسلامی است. آنچه در جریان و همچنين عمل این حادثه تحقق پیدا کرده، اسلام است و همچنين همه برداشتهای صحیح از حادثه عاشورا به بخشی از آن هم اشاره کرده اند. صحیح اند ولی ناقص، کامل نیست؛ مثل برداشت دعبل خزاعی، کمیت اسدی، محتشم کاشانی، عمان سامانی و همچنين اقبال لاهوری. برداشت دعبل خزاعی از نهضت ابا عبداللّه ، به تناسب زمان تنها و فقط جنبه های پرخاشگری آن هم است. برداشت محتشم کاشانی، جنبه های تأثرآمیز و همچنين رقت آور، برداشت عمان سامانی یا صفی علیشاه عرفانی، عشق الهی و همچنين پاکبازی در راه حق. و همچنين دیگری از جنبه حماسی، اخلاقی، پند و همچنين اندرز و همچنين… و همچنين همه درست گفته اند، ولی برداشت هر یک از یک جنبه این نهضت است نه تمام آن هم.

در صورتي که بخواهیم به جامعیت اسلام نگاه کنیم باید به نهضت حسینی نگاه کنیم. می بینیم امام و پيشوا حسین کلیات اسلام را عملاً در کربلا به مرحله عمل آورده و همچنين مجسم کرده است، ولی تجسّم زنده، حقیقی و همچنين واقعی، نه تجسم بی روح؛ زيرا و به درستي که اسلام مجسّم است. ائمه اطهار این همه به زنده نگهداشتن و همچنين احیای این حادثه توصیه کرده اند. در این حادثه مرد، زن، پیر و همچنين جوون، کودک، سیاه و همچنين سفید، عرب و همچنين عجم نقش دارند. و همچنين دارای جنبه های عرفانی و همچنين توحیدی، پاکباختگی در راه خداست. از یک سو امام و پيشوا علیه السلام مرد پرخاشگری است که در مقابل دستگاه جبار قیام کرده و همچنين می فرماید: «واللّه لا اُعطیکم بیدی اعطاء الذلیل و همچنين لا افرُّ گريز و فرار العبید»(۲۴). «هیهات منّا الذلّه»… از سوی دیگر امام و پيشوا را در کرسی یک خیرخواه، واعظ و همچنين اندرزگو می بینیم که حتی از سرنوشت شوم دشمنان خودش ناخوش و غمگين است که اینها چرا باید به جهنم بروند. او نمونه جدش بود که: «لَقَدْ جائکم رسولٌ مِنْ انفسکم عزیز علیه ما عنتّم حریصٌ علیکم بالمؤمنین رؤفٌ رحیمٌ»(۲۵). در این مقام، امام و پيشوا حسین علیه السلام یکپارچه محبت و همچنين دوستی است که حتی دشمن خود را هم واقعا دوست دارد که نجات پیدا کند. از جنبه اخلاقی نیز حادثه عاشورا سرآمد است. ارزشهای اخلاقی مانند ایثار، وفا و همچنين مروت، مساوات اسلامی، برابری و همچنين برادری در آن هم موج می زند»(۲۶).

۵- مانند خطبه ۵۱ نهج البلاغه، ترجمه فیض الاسلام.

۶- حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۲۱-۱۱۳.

۷- آن هم، ص ۱۴۹-۱۴۸.

۸- آن هم، ج ۳، ص ۲۵۲-۲۵۱ و همچنين ج ۱، ص ۱۳.

۹- آن هم، ج ۱، ص ۶۷.

۱۰- آن هم، ص ۵۷-۴۰.

۱۱- آن هم، ص ۷۷.

۱۲- آن هم، ص ۷۸-۷۷.

۱۳- تحف العقول ص، ۱۷۶؛ اللهوف، ص ۳۳؛ بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۸۱.

۱۴- مناقب ابن شهرستان آشوب، ج ۴، ص ۱۱۰؛ اللهوف، ص ۵۰؛ بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۵۰.

۱۵- تحف العقول، ص ۱۷۶؛ اللهوف، ص ۳۳؛ بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۳۸۱.

۱۶- حماسه حسینی، ج ۱، ص ۴۸-۴۶ و همچنين ۸۰.

۱۷- اصول کافی، ج ۱، ص ۵۴؛ سفینه البحار، ج ۱، ص ۶۳.

۱۸- بقره / ۱۵۹.

۱۹- حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۰۴-۹۱.

۲۰- مفاتیح الجنان، زیارت امام و پيشوا حسین علیه السلام در عید فطر و همچنين قربان: «اشهد انک قد اقمت الصلاه و همچنين آتیت الزکاه و همچنين امرت بالمعروف و همچنين نهیت عن المنکر…».

۲۱- اللهوف، ص ۱۱؛ فی رحاب ائمه اهل البیت، ج ۳، ص ۷۴.

۲۲- مقرّم، مقتل الحسین، ص ۱۵۶؛ مناقب ابن شهرستان آشوب، ص ۸۹.

۲۳- حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۷۴-۱۶۱.

۲۴- شیخ مفید، الارشاد، ص ۲۳۵؛ مقرّم، مقتل الحسین، ص ۲۸۰.

۲۵- توبه / ۱۲۸.

۲۶- حماسه حسینی، ج ۱، ص ۳۱۲-۲۸۹.

انتخاب شفقنا از مقاله در فصلنامه مشکوه ، شماره ۷۶ و همچنين ۷۷

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

چگونه دوستان ناآگاه و همچنين دشمنان مغرض، عاشورا را تحریف وافسانه سازی میکنند؟ در تاریخ ۲۰۱۹-۰۹-۰۴ ۰۲:۰۸:۰۱ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان