تدبیرهای عجیب یزید برای عقب نشینی؛ از گرفتن عزا برای امام و پيشوا حسین(ع) تا تسلیت گفتن به محمد حنفیه

%name تدبیرهای عجیب یزید برای عقب نشینی؛ از گرفتن عزا برای امام و پيشوا حسین(ع) تا تسلیت گفتن به محمد حنفیه

 

 

شفقنا-یزید در حرکت انفعالی خود، ابن زیاد را مورد لعن و همچنين نفرین قرار داد، او را به عنوان قاتل معرفی نمود.ابن شهرآشوب در مناقب می نویسد: «یزیددرپاسخ به سخن (عبدالرحمان بن حکم) گفت: «لَعَنَ اللهُ بْنَ مَرْجانَه…!»؛ اگرمن در کربلا بودم تا آن هم جا که درتوانم بود، خواسته های حسین را برآورده می ساختم، گرچه به کشته شدن فرزندانم منجر می گردید!» (۱) .بعد از شهادت حسین (علیه السلام) یزید نامه هایی چند برای رجال کشورها نوشت و همچنين به نوعی خود را از مسأله شهادت تبرئه کرد؛ شامل به «محمد حنفیّه» هنگام ملاقات گفت: «در ارتباط و رابطه با کشته شدن حسین، به تو تسلیت می گویم و همچنين دلم همچون تو سوخته است. در صورتي که کار در دست من بود حسین را نمی کشتم. ولی عبیدالله از نظر اصلی من آگاه نبود و همچنين اقدام به

کشتن و قتل او کرد». (۲) .یزید در مرحله عقب نشینی مزوّرانه خود، از امام و پيشوا سجاد (علیه السلام) خواست تا حاجتی از وی بخواهد، امام و پيشوا (علیه السلام) خواستند تا قاتل پدرش را به وی معرفی نماید. یزید با مشورت درباریان، «خولی» را حاضر ساخت. او گفت: «سنان بن انس» قاتل حسین است. سنان را حاضر کردند، گفت: «شمر» قاتل حسین است. شمر را حاضر کردند گفت: «راست بگویم که قاتل حسین کیست؟» گفتند: بگو! گفت: «قاتل حسین کسی است که درِ خزینه را به روی سپاهیان گشود و همچنين سپاه را به کربلا فرستاد».یزید منفعل شد و همچنين بانگ زد: «برخیزید و همچنين بروید. خداوند تبارک و تعالي تو را لعنت کند. تو قبلاً افتخار می کردید که قاتل حسین هستید ولی اکنون همه چیز را ناديده گرفتن می کنید؟». (۳) .

به نقل از شفقنا این ترفند یزید مؤثر واقع نشد؛ از این رو به ناچار در حضور همگان _ در دمشق _ خطبه ای خواند و همچنين گفت: «تو شهروندان و مردم شهر شام معتقدید که من حسین را کشته ام؟! به خداوند تبارک و تعالي سوگند من او را نکشتم، نماینده من، عبیدالله او را کشت و همچنين به خداوند تبارک و تعالي سوگند من قاتل حسین را خواهم کشت». سپس دستور داد تا عاملین اصلی کشتن و قتل حسین را حاضر کنند.یزید با شیادی خاص از «شبث بن ربعی» پرسید: «وای برتو! آیا من تو را به کشتن و قتل حسین دستور دادم».او گفت: «نه؛ بلکه، مصابر بن رهیبه حسین را کشته است».یزید رو به او کرد و همچنين گفت: «وای برتو! تو حسین را کشتی یا من به تو دستور دادم؟».پاسخ داد: «نه، بلکه شمر حسین را کشت…».تا این که یزید خشمگین شد و همچنين به قصر بازگشت.

 

عزاداری بر حسین در دارالخلافه

 

در کتاب کامل بهایی آمده است: «زینب (علیها السلام) شخصی را نزد یزید فرستاد و همچنين پیشنهاد داد تا اجازه دهد برای برادرش _ حسین (علیه السلام) (و همچنين یارانش) ماتم و همچنين عزاداری بپا کنند.

یزید در برابر این خواسته، نرمش و همچنين همسویی از خود نشان داد و همچنين اجازه داد تا در «دار الخلافه» محفلی به عنوان مجلس ماتم به پا مي شود! این محفل تا هفت روز ادامه یافت! زنان شام تيم تيم بر زینب وارد می شدند و همچنين تعزیت می گفتند وبرای حسین (علیه السلام) اشک می ریختند و همچنين گریه و همچنين زاری می کردند، تا جایی که نزدیک بود این عزاداری به شورش عمومی علیه یزید مبدّل گردد؛ مروان به یزید هشدار داد و همچنين گفت: «مصلحت نیست که اهل بیت را بیش از این در شهرستان شام نگهداری»؛ یزید نیز به همین دلیل، مقدمات حرکت آنان را فراهم ساخت. (۴) .راوی گوید: هنگامی که زنان (امام و پيشوا) حسین، در مجلس عزایی که در کاخ یزید به پا شده بود، شرکت جستند، جمعی از زنان حرم سرای یزید، شیون سردادند:«و همچنينَ صِحْنَ نِساء مِنْ نِساءِ یَزِید و همچنينَ و همچنينَلْو همچنينَلَنَّ حِین اُدْخِلَ نِساءِ الْحُسَین عَلَیْهِنَّ و همچنينَ أَقَمْنَ عَلَی الْحُسَین ماتَماً».«آنگاه که زنان امام و پيشوا حسین وارد کاخ یزید شدند، زنی از زنان حرمسرای یزید فریادی برآورد و همچنين غلغله ای ایجاد شد و همچنين همگان محفل عزا به پا کردند.»گفتنی است در مجلس ماتم حسین (علیه السلام) همگان شامل: آل معاویه و همچنين آل سفیان شرکت جستند و همچنين به گریه و همچنين زاری پرداختند.یزید نیز ریاکارانه برای امام و پيشوا اشک ریخت؛ «فَدَمعتْ عَیْنا یَزِید». و همچنين همواره می گفت: «لَعَنَ اللهُ بْنَ مَرْجانَه…»؛ «خداوند لعنت کند پسر مرجانه را، به خداوند تبارک و تعالي سوگند من در صورتي که در کنارش بودم، او را عفو می کردم، خداوند تبارک و تعالي حسین را رحمت کند!» (۵) .گفتنی است همین یزید که اجازه داد تا در کاخ خود، محفل عزا برای امام و پيشوا حسین برگزار مي شود، دستور داده بود سرِ حسین (علیه السلام) را در بالای درِ ورودی کاخ بیاویزند (سیاست یک بام و همچنين دو هوا)، که این کار مورد سرزنش شوهر يا همسر خود _ هنده _ قرار گرفت و همچنين فرمان داد تاسر آن هم حضرت را پایین بیاورند. (۶) .

 

یزید به امام و پيشوا سجاد (علیه السلام) گفت: «خواسته های تو برآورده است، از من حاجتی بخواه» امام و پيشوا سجاد (علیه السلام) فرمودند: «خواسته اوّل آن هم است که: سر پدرم را به من نشان دهی تا زیارتی به عمل آورم».یزید گفت: «هرگز آن هم را نخواهی دید».امام و پيشوا (علیه السلام) فرمودند: «خواسته دوّم آن هم که: هرآنچه از دارايي ها ما در کربلا توسط سپاهیان تو به غارت رفته است به ما بازگردانی».یزید گفت: «عوضِ آن هم را پرداخت می کنم».امام و پيشوا (علیه السلام) فرمودند: «خواسته سوّم من آن هم است که در صورتي که می خواهی مرا به کشتن و قتل برسانی، شخصی امین را برگزین تا اهل بیت ما را به مدینه جدّ مان بازگرداند».یزید گفت: «تو را نخواهم کشت و همچنين خود تو آنها را بازمی گردانی». (۷) .

 

تزویر دیگری که یزید جهت حفظ ظاهر عملی کرد، این بود که: اهل بیت را در منزل و خانه خود جای داد و همچنين علی بن الحسین (علیهما السلام) را در همه نشست ها با احترام ویژه ای حاضر می ساخت. (۸) و همچنين به اصطلاح نرد آشتی و همچنين صلح می باخت و همچنين صبحگاهان و همچنين شامگاهان را با امام و پيشوا سپری می کرد. (۹) .

 

یزید در راستای کنترل انظار و افکار عمومی که علیه او بسیج شده بود، حاضر شد چندین برابر قیمت دارايي ها به غارت رفته را بپردازد، لیکن از طرف اهل بیت

 

پذیرفته نشد. (۱۰) .تذکر: از عوامل مهم بیداریِ جامعه و همچنين بیزاری شهروندان و مردم شهر از حکومت بنی امیه و همچنين شرکت آنان در نابودی و همچنين اضمحلال رژیم اموی، حرکت اسرا از کربلا به سوی کوفه و همچنين شام بود. در حالی که یزید به منظور نمایش اقتدار و قدرت اهریمنی خود و همچنين جهت ایجاد رعب و همچنين وحشتِ بیشتر در دل ها و همچنين مأیوس ساختن مخالفان، اسیران را از مراکز متنوع و گوناگون و مختلف عبور داد ولي بايد توجه داشت این کار یزید، بهترین تبلیغ علیه حاکمیتش و همچنين به نفع امام و پيشوا حسین (علیه السلام) و همچنين کاروان انقلاب بود و همچنين چهره یزید را آشکار ساخت. امام و پيشوا سجاد (علیه السلام) در حالی که غل و همچنين زنجیر برگردن داشت به سوی شام حرکت داده شد (۱۱) ولی اهل بیت از این فرصت حداکثر بهره برداری را کردند و همچنين تحوّلی پهناور و بزرگ بر ضدّ رژیم اموی ایجاد نمودند؛ چنان توفان سهمگینی آفریده شد که اقتدار و قدرت اهریمنی دستگاه اموی قدرت مهار آن هم را پیدا نکرد.

 

 

۱- عوالم، ج ۱۷، ص ۴۳۱ و همچنين نفس المهموم، ص ۲۶۶.

۲- عوالم، ج۱۷، ص۶۴۴.

۳- ریاض القدس، ج ۲، ص ۳۳۳.

 

۴- نفس المهموم، ص۲۶۲.

۵- فصول المهمه، ص ۱۹۴ ؛ بلاذری، ص ۲۱۲ و همچنين انساب الأشراف ص ۲۱۹ نیز چنین آورده اند: «لعن الله بن سمیّه، أما والله لوکنت أنا صاحبه لَعفوتُ عنه، رَحِمَ الله الحسین فقد قتله رجل قطع الرحم بینه وبینه قطعاً».

 

۶- عوالم، ج امام و پيشوا حسین علیه السلام، ص۴۴۴.

۷- نفس المهموم، ص ۲۶۸ و همچنين ۲۷۳ ؛ اعیان الشیعه، ج۱، ص۶۱۷.

۸- عوالم، ص ۴۴ ؛ مقتل خوارزمی، ج۲، ص۷۳.

۹- معالی السبطین، ج۲، ص۱۴۱.

 

۱۰- آن هم.

۱۱- انساب الأشراف، بلاذری، ص۲۱۴.

 

انتخاب شفقنا از کتاب عاشورا حماسه جاوید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

تدبیرهای عجیب یزید برای عقب نشینی؛ از گرفتن عزا برای امام و پيشوا حسین(ع) تا تسلیت گفتن به محمد حنفیه در تاریخ ۲۰۱۹-۰۹-۲۱ ۰۱:۵۲:۴۰ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان