پاسخ حضرت آیت الله سبحانی به شبهه ای در خصوص وحدت وجود و همچنين موجود

%name پاسخ حضرت آیت الله سبحانی به شبهه ای در خصوص وحدت وجود و همچنين موجود

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی سبحانی اقوال خمسه در باب وحدت وجود و همچنين موجود را تبیین و همچنين عنوان کرد: عده ای از بزرگان به قول اول و همچنين عده ای دیگر به قول دوم معتقدند و همچنين مابقی اقوال مورد توجه ما نیست.

به به گفته روزنامه نويس و خبرنگار شفقنا، مرجع تقلید شیعیان در ششمین جلسه درس اندیشه اسلامی در مدرسه عالی نواب مشهد بیان داشت: یکی از اشکالاتی که معترضین مطرح می کنند این است که می گویند در مباحث فلسفی به معاد جسمانی توجهی نمی مي شود و همچنين معاد را روحانی می دانند. ما گفتیم شاید این مساله در مورد برخی صادق باشد ولي بايد توجه داشت برخی دیگر به معاد جسمانی برزخی معتقدند که نمونه آن هم، صدرالمتالهین است که در اسفار تنها به اینجا می رسد که معاد جسمانی برزخی است درحالیکه در کتاب دیگر خود سخن از معاد جسمانی عنصری به میان می آورد.

ایشان بیان داشتند: اصولا در صورتي که روح از بدن جدا می مي شود، یکی از قوای خودش را از دست می دهد، دوباره چه مانعی دارد که آن هم قوه را بگیرد؟ نفس تنزل نمی کند، نفس در آن هم مقام خودش می ماند ولي بايد توجه داشت این قوا را که در این جهان از دست داده بود دوباره پیدا کند. بنابراین باید در داوری های خود عادل بوده و همچنين ذره ای کذب نگوئیم البته گروهی خواهند بود که تنها به معاد روحانی معتقدند ولي بايد توجه داشت ابن سینا به هردو معتقد است ولي بايد توجه داشت می گوید جسمانی، برهانی نیست و همچنين ملاصدرا به معاد جسمانی برزخی معتقد است بدن مثالی آن هم بدن شبیه در عالم رویاست البته ما این را علي رغم قرآن می دانیم و همچنين معتقدیم قرآن بالاتر را می گوید و همچنين لذا از زمان مرحوم بدایع الحکم مساله برعکس شده و همچنين حرکت از سوی بدن به سوی نفس است. در مردن و مرگ انسان، روح اصولا قوه ای را از دست می دهد چه مانعی دارد نفس قوه ای را که از دست داده، دوباره به دست بگیرد.

آیت الله سبحانی در ادامه به هشتمین شبهه معترضین اشاره کرده و همچنين افزودند: معترضین می گویند نتیجه مباحث فلسفی، وحدت الوجود و همچنين الموجود است البته مراد از وجود خداوند تبارک و تعالي و همچنين موجود، ممکنات است. منظور از وحدت وجود، وحدت مفهومی نیست بلکه مراد، حقیقت وجود است.

ایشان به قول مشائین به عنوان قول اول اشاره کرده و همچنين گفتند: آنها معتقدند وجود حقایق متباین است و همچنين اشتراکی بین وجود واجب و همچنين وجود ممکن نیست. قول دوم متعلق به فحلویون است که می گوید حقیقت واحد است ولي بايد توجه داشت مراتبی دارد. قول سوم کسانی خواهند بود که در مورد خداوند تبارک و تعالي خیلی اغراق کنند و همچنين ممکن را تقصیر می دانند و همچنين می گویند در جهان ممکن وجود ندارد تنها وجودش این است که انتساب به خداوند تبارک و تعالي دارد البته این ادعای بدون دلیل است و همچنين می خواهند خداوند تبارک و تعالي را تنزیه کنند و همچنين ارتباطی به توحید ندارد.

مرجع تقلید شیعیان گفتند: قول چهارم می گوید که وحدت وجود والموجود در عین کثرت است مثال می زند در صورتي که در اتاقی چهار آینه مقابل انسان باشد، تو یکی هستید ولي بايد توجه داشت عکس تو چهارتاست. حقیقت وجود قائم با خداست ولي بايد توجه داشت ممکنات پرتوی از وجود خواهند بود. حق تعالی واحد است و همچنين این موجودات هم از خود چیزی ندارند. این مساله مایه کفر نیست. درواقع می خواهند خداوند تبارک و تعالي را تنزیه کنند و همچنين ممکنات را پائین بیاورند.

ایشان ادامه دادند: قول پنجم قائل به وحدت حقیقی وجود و همچنين موجود است و همچنين این البته الحاد است. اینها مثال می زنند موج جدای از دریا نیست بلکه آن هم آبها خواهند بود بنابراین وحدت وجود والموجود باید شکافته و همچنين بررسی گردد.

آیت الله سبحانی یادآور شدند: اقوال خمسه را بیان کردیم به غیر از قول پنجم، بقیه اقوال با توحید منافاتی ندارد. لذا مسائل فلسفی را آرام آرام با فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن باز بحث کنیم و همچنين موضع گیری بدوی نکنیم.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

پاسخ حضرت آیت الله سبحانی به شبهه ای در خصوص وحدت وجود و همچنين موجود در تاریخ ۲۰۱۹-۰۷-۲۷ ۲۲:۰۵:۰۰ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان