رساله حقوق ۳۷/ حق مال و همچنين دارایی آن هم است که جز از راه حلال به دست نیاوری

%name رساله حقوق ۳۷/ حق مال و همچنين دارایی آن هم است که جز از راه حلال به دست نیاوری

شفقنا-امام و پيشوا سجاد(علیه السلام) مى فرماید:«و همچنينَ أَمَّا حَقُّ الْمَالِ فَأَنْ لَا تَأْخُذَهُ اِلاَّ مِنْ حِلِّهِ و همچنينَ لاَ تُنْفِقَهُ اِلاَّ فِی حِلِّهِ و همچنينَ لاَ تُحَرِّفَهُ عَنْ مَو همچنينَاضِعِهِ و همچنينَ لاَ تَصْرِفَهُ عَنْ حَقَائِقِهِ و همچنينَ لاَ تَجْعَلَهُ اِذَا کَانَ مِنَ اللَّهِ اِلاَّ اِلَیْهِ و همچنينَ سَبَباً اِلَى اللَّهِ و همچنينَ لاَ تُؤْثِرَ بِهِ عَلَى نَفْسِکَ مَنْ لَعَلَّهُ لاَ یَحْمَدُکَ و همچنينَ بِالْحَرِیِّ أَنْ لاَ یُحْسِنَ خِلاَفَتَهُ فِی تَرِکَتِکَ و همچنينَ لاَ یَعْمَلَ فِیهِ بِطَاعَهِ رَبِّکَ فَتَکُونَ مُعِیناً لَهُ عَلَى ذَلِکَ أَو همچنينْ بِمَا أَحْدَثَ فِی مَالِکَ أَحْسَنَ نَظَراً لِنَفْسِهِ فَیَعْمَلَ بِطَاعَهِ رَبِّهِ فَیَذْهَبَ بِالْغَنِیمَهِ و همچنينَ تَبُوءَ بِالاِْثْمِ و همچنينَ الْحَسْرَهِ و همچنينَ النَّدَامَهِ مَعَ التَّبِعَهِ و همچنينَ لا قُو همچنينَّهَ اِلاَّ بِاللَّهِ».

«حق مال و همچنين دارایى آن هم است که آن هم را جز از راه حلال به دست نیاورى و همچنين جز در مورد حلال، مصرف نکنى و همچنين بیجا به کار نبرى. و همچنين مالى که از طرف خداوند است، جز در راه او و همچنين براى نزدیکى به خداوند تبارک و تعالي هزینه نکنى مبادا آن هم را در اختیار کسى قرار دهى که خلاف طاعت خداوند تبارک و تعالي مصرف کند، و همچنين تو معین او در گناه باشى. و همچنين بر تو سزاوار است که با مالى که در اختیار تو است ترک اطاعت خداوند تبارک و تعالي نکنى، تا به جاى تو میراث بماند که آن هم را به نحو احسن مصرف کند، او ثواب ببرد و همچنين تو حسرت و همچنين پشیمانى و همچنين تو نیز در این کار به او کمک کرده باشى وهیچ نیرویى جز نیروى خداوند تبارک و تعالي نیست».

به نقل از شفقنا، حضرت آیت الله العظمی سبحانی در اثر جدید خود با عنوان«شرح رساله حقوق سیدالساجدین» به شرح سی و همچنين پنجمین حق از منظر امام و پيشوا همام یعنی حق مال و همچنين دارایی پرداخته و همچنين مرقوم کردند: مال و همچنين دارایى، ابزار و همچنين وسیله اى است که مى تواند سعادت آفرین باشد یا بدبختى به بار آورد. دارایى به خودى خود، چیز خوبى است، زیرا قرآن آن هم را به عنوان «خیر» مى ستاید:

(کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَو همچنينْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْرًا الْو همچنينَصِیَّهُ لِلْو همچنينَالِدَیْنِ و همچنينَالأَقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ).([۱])

«بر تو نوشته شده: هنگامى که یکى از تو را مردن و مرگ فرا رسد، در صورتي که چیز خوبى(مالى) از خود به جاى گذارده، براى پدر و همچنين مادر و همچنين نزدیکان، به روش شایسته وصیت کند! این حقّى است بر پرهیزگاران!».

و همچنين در صورتي که ثروت چیز بدى بود، خداوند تبارک و تعالي آن هم را به خود نسبت نمى داد، چنان که مى فرماید:

(و همچنينَآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللهِ الذِی آتَاکُمْ…).([۲])

«و همچنين چیزى از مال خداوند تبارک و تعالي را که به تو داده است به آنان بدهید…».

ولى در عین حال، همین مال در جاهاى دیگر تحقیر و همچنين از آن هم، به «متاع قلیل» تعبیر شده است و همچنين در برخى از آیات دیگر از آن هم نکوهش شده چنان که مى فرماید:(أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ)، و همچنين در برخى از آیات، مایه تفاخر، معرفى شده است:

(اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا لَعِبٌ و همچنينَلَهْو همچنينٌ و همچنينَزِینَهٌ و همچنينَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ و همچنينَتَکَاثُرٌ فِی الأَمْو همچنينَالِ و همچنينَالأَو همچنينْلاَدِ).([۳])

«بدانید زندگى دنیا تنها بازى و همچنين سرگرمى و همچنين تجمّل پرستى و همچنين فخرفروشى در میان تو و همچنين افزون طلبى در دارايي ها و همچنين فرزندان است».

باید توجه نمود که در این دو نوع تعبیر اشکالى نیست، ستایش از آن هم نظر است که مال و همچنين ثروت، ابزارى است براى آخرت، یعنى با این ثروت، کار نیک انجام مى گیرد و همچنين به تعبیر امام و پيشوا: «نعم العون الدنیا على الآخره»([۴])، و همچنين در روایت دیگر «نعم المال الصالح للعبد الصالح»([۵])، و همچنين امّا نکوهش از آن هم نظر است که چرک دست مایه تفاخر قرار گیرد و همچنين پیوسته خشت روى خشت نهاده و همچنين خداى نکرده حالت طغیان به خود بگیرند، چنان که مى فرماید:

(کَلاَّ إِنَّ الإِنْسَانَ لَیَطْغَى * أَنْ رَاَهُ اسْتَغْنى).([۶])

«به یقین انسان طغیان مى کند، از این که خود را بى نیاز ببیند».

در روایتى از پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) نقل شده است که آن هم حضرت براى خود و همچنين فرزندان و همچنين دوستان دو چیز خواست و همچنين فرمود: «اللّهم ارزق محمداً وآل محمد ومن أحب محمداً وآل محمد: العفاف والکفاف».([۷])«خدایا براى محمد و همچنين آل محمد و همچنين کسانى که آنها دوست دارند، عفت و همچنين قناعت روزى فرما».

سفارش هاى امام و پيشوا در مورد مال

  1. فأن لا تأخذه إلاّ من حِلِّه، ولا تُنفِقَهُ إلاّ فی حِلِّه: از طریق حلال به دست آورده و همچنين در آن هم راه هزینه کند.
  2. و همچنينَلا تُؤثِرَ بِهِ على نَفسِکَ مَنْ لَعَلَّهُ لا یَحْمَدُکَ: آن هم را براى آن هم کس که ترا نمى پسندد ارث مگذار، یعنى روش او در زندگى با تو یکسان نباشد چه بسا آن هم را در حرام مصرف کند.
  3. أو بِما أحْدَثَ فی مالِکَ أحسَنَ نَظراً لِنَفْسِهِ فَیَعْمَلَ بِطاعَهِ رَبِّهِ: سزا است که با مالى که در اختیار دارى ترک طاعت مکنى، مبادا در اختیار وارثى قرار گیرد که او آن هم را در راه طاعت خداوند تبارک و تعالي مصرف کند در این صورت براى او پاداش و همچنين براى تو حسرت نصیب مي شود.

 

[۱].  بقره: ۱۸۰.

[۲].  نور: ۳۳.

[۳].  حدید: ۲۰.

[۴].  کافى،ج۵، باب الاستعانه بالدنیا على الآخره، ص ۷۳.

[۵].   وسائل الشیعه، ج۱۲، ص ۱۷.

[۶].  علق: ۵ـ۶.

[۷].  بحارالأنوار، ج۷۲، ص ۵۷.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

رساله حقوق ۳۷/ حق مال و همچنين دارایی آن هم است که جز از راه حلال به دست نیاوری در تاریخ ۲۰۱۹-۰۷-۲۸ ۱۹:۰۲:۲۸ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان