حضرت آیت الله سبحانی: طلاب پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشند

%name حضرت آیت الله سبحانی: طلاب پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشند

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی سبحانی با اشاره به افتتاح مدرسه دارالایمان یزد گفتند: فارغ‌التحصیلا ن آن هم پاسخگوی نیازهای روز جامعۀ باشند و همچنين طلاب در دو رشته فقاهت و همچنين خطابه به صورت موازی پیش بروند که هر دو تيم استوانه‌های تشیع می‌باشند.

به نقل از شفقنا، متن سخنان آیت الله سبحانی در جمع روحانیون دارالایمان یزد که در اختیار شفقنا قرار گرفت، به شرح زیر است: «در طول تاریخ دربرابر هر نوع ندای حق، ندای باطلی خودنمایی کرده است. تاریخ پردامنۀ بشر، روشن‌ترین گواه بر این  تقابل است. آموزگاران الهی که پیامبران آسمانی خواهند بود، پیوسته با تيم مخالف رو در رو بوده و همچنين هیچ‌گاه دعوت نبوی جدا از مخالفت نبوده است. از دعوت شیخ‌الانبیاء حضرت نوح تا هود و همچنين صالح و همچنين تا برسد به قهرمان توحید، حضرت ابراهیم و همچنين فرزندان عزیز او مانند حضرت موسی و همچنين حضرت مسیح، همگی پیوسته در کشاکش مخالفت‌ها و همچنين کارشکنی‌ها بوده‌اند و همچنين دشمنان شیطان صفت در برابر دعوت آنان صف‌آرایی کرده و همچنين از گسترش دعوت آنان جلوگیری می‌نمودند و همچنين با ترفند‌های متنوع و گوناگون و مختلف جلوی هدایت الهی را می‌گرفتند.

تاریخ پیامبر خاتم نیز از این ضابطه بیرون نبوده است. از روزی که در کنار کوه صفا شهروندان و مردم شهر را به یکتا‌پرستی دعوت کرد و همچنين انسان‌ها را از پرستش بت‌های سنگی و همچنين گلی و همچنين فلزی باز نمود، تيم مخالف در برابر آن هم حضرت خودنمایی کرده و همچنين از دعوت او جلوگیری می‌نمود. مخالفان خاتم انبیا، افرادی کار آموخته و همچنين کارکشته در مبارزه بودند و همچنين با ترفند‌های ده‌گانه در برابر آن هم حضرت قد علم نموده و همچنين کارشکنی می‌کردند.

برای این‌که از انواع کارشکنی‌های آنان آگاه شویم نمونه‌های ده‌گانه را به استناد آیات قرآن یادآور می‌شویم:

  1. اتهام پیامبران به مسحور بودن

نخستین گام آنان برای دور کردن شهروندان و مردم شهر از گرایش به پیامبر این بود که داعی توحید را متهم به مسحور بودن کردند و همچنين این که شیاطین در عقل و همچنين خرد او تصرف نموده اند و همچنين پیوسسته به شهروندان و مردم شهر می‌گفتند: (إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَّسْحُورًا)[۱]  «تو شهروندان و مردم شهر از مردی سحر شده پیروی می‌کنید». ناگفته پیدا است که انسان سحر شده نمی‌تواند راه و همچنين چاه را از هم جدا سازد و همچنين شهروندان و مردم شهر را به واقع و همچنين حقیقت هدایت نماید.

دشمنان گام را فراتر نهاده نه‌تنها پیامبر را مسحور خوانده بلکه قرآن را سحر معرفی نمودند و همچنين این که او با آن هم جوانان ما را سحر کرده و همچنين به سوی خویش جذب می‌کند: (و همچنينَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ إِنْ هَـٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِینٌ)[۲] «و همچنين کافران هنگامی که حق به سراغشان آمد گفتند: این، جز افسونی آشکار نیست». در صورتي که  سخن او سحر است، طبعاً خود او نیز ساحر خواهد بود. بنابراین از اتهام به سحر، سه نوع بهره می‌گرفتند.

  1. اتهام به کهانت

کاهن‌ها کسانی بودند که با جن‌ها در ارتباط بودند و همچنين از آینده و همچنين سرنوشت اشخاص خبر می‌دادند. این بار پیامبر را به کهانت متهم نمودند، گویا خبر‌های غیبی قرآن را از نوع کهانت تلقی کردند. قرآن در نقد این اتهام می‌فرماید: (و همچنينَلَا بِقَو همچنينْلِ کَاهِنٍ قَلِیلًا مَّا تَذَکَّرُونَ)[۳] «و همچنين نه به گفته کاهنی، هر چند ناچیز متذکر می‌شوید!».

  1. اتهام به کذب و همچنين افتراء

از آن هم‌جا که تهمت قبلی چندان رنگ و همچنين بویی نداشت، زیرا سخنان پیامبر و همچنين زندگانی او این نوع اتهام‌ها را بی‌اثر می‌کرد، بار دیگر به حربۀ جدیدی رو آوردند و همچنين او را مفتری و همچنين دروغگو معرفی کردند.

قرآن در این مورد چنین می‌فرماید: (أَفْتَرَىٰ عَلَى اللَّـهِ کَذِبًا أَم بِهِ جِنَّهٌ)[۴] «آیا او بر خداوند تبارک و تعالي دروغ بسته یا به نوعی جنون گرفتار است؟!»

  1. اتهام به شاعر بودن

از آن هم‌جا که قرآن مجید سراسر فصاحت و همچنين بلاغت است و همچنين در آن هم روزگار شعر و همچنين شاعری نوعی ارزش پهناور و بزرگ به شمار می‌رفت، ارتباط پیامبر  را به خداوند تبارک و تعالي تکذیب کرده و همچنين معتقد بودند که او شاعری بیش نیست و همچنين با شعر خود به تسخیر قلوب می‌پردازد. قرآن در نقد این اتهام چنین می‌فرماید: (و همچنينَمَا هُو همچنينَ بِقَو همچنينْلِ شَاعِرٍ  قَلِیلًا مَّا تُؤْمِنُونَ)[۵] «و همچنين گفته شاعری نیست، ولي بايد توجه داشت کمتر ایمان می‌آوردید».

  1. اتهام به جنون

از آن هم‌جا که تهمت‌های پیشین حربۀ کُندی در گرایش شهروندان و مردم شهر و همچنين اثرگذار نبود، این مرحله تصور کردند که ایشان را فردی دیوانه معرفی نمایند! قرآن در این مورد می‌فرماید: (و همچنينَقَالُوا یَا أَیُّهَا الَّذِی نُزِّلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ إِنَّکَ لَمَجْنُونٌ)[۶]  «و همچنين گفتند: ای کسی که ذکر ]قرآن[ بر او نازل شده، مسلماً تو دیوانه‌ای».

  1. مقابل به مثل

سران قریش که اقتدار و قدرت را در دست داشتند فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن کردند که باید در مقابل قرآن که وسیله گرایش شهروندان و مردم شهر شده، مقابله به مثل کنند، از این رو مردی را که مدت‌ها در روم و همچنين ایران زندگی کرده بود وادار داشتند که به معرکه‌گیری بپردازد و همچنين داستان‌های رستم و همچنين اسفندیار را برای شهروندان و مردم شهر بازگو کند تا اطراف پیامبر خالی مي شود، او نیز چنین کرد ولی چیزی نگذشت که دور خود او خالی شد. قرآن در مورد این ترفند چنین نقل می‌کند: (و همچنينَمَن قَالَ سَأُنزِلُ مِثْلَ مَا أَنزَلَ اللَّـهُ)[۷]  «من نیز مثل آنچه خداوند تبارک و تعالي نازل کرده است، نازل می‌کنم». چه‌قدر انسان باید کم‌فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن و همچنين کم‌خرد باشد که قرآن عظیم را با داستان‌های رستم و همچنين اسفندیار یکسان تلقی کند.

  1. او آموزگاری دارد

گاهی از حربه دروغ بهره می‌گرفتند و همچنين می‌گفتند که او آموزگاری دارد و همچنين قرآن را به او می‌آموزد. قرآن به این نسبت اشاره می‌کند: (و همچنينَقَالُوا أَسَاطِیرُ الْأَو همچنينَّلِینَ اکْتَتَبَهَا فَهِیَ تُمْلَىٰ عَلَیْهِ بُکْرَهً و همچنينَأَصِیلًا)[۸] « و همچنين گفتند: این آن هم افسانه‌های پیشینیان است که وی آن هم را رونویس کرده، و همچنين هر صبح و همچنين شام بر او املا می‌مي شود.»

  1. شکنجۀ یاران

از آن هم جا که گروهی از جوانان و همچنين اشخاص بی‌پناه به پیامبر ایمان آورده بودند، کفار تصمیم گرفتند که با اقتدار و قدرت نظامی، آنان را سرکوب کنند. شگفت این‌جااست که آنان زیر شکنجه آیین توحید را تبلیغ می‌کردند. تاریخ گواه است که بلال حبشی را روی سنگ داغ با بدن عریان شکنجه می‌کردند و همچنين او فریاد می‌زد: «أحد أحد». لذا شخصیت‌های بزرگی، مکه را به عزم حبشه ترک کردند و همچنين در رأس آنان «جعفر بن ابی طالب» با هشتاد فرد يا شخص به حبشه پناهنده شد و همچنين سالیان درازی در آن هم‌جا زندگی کردند و همچنين در سال شمسي هفت هجری قمری به هنگام فتح خیبر به مدینه وارد شدند و همچنين پیامبر از وارد شدن آنان بسیار خوشحال شدند و همچنين این جملۀ معروف را فرمودند: «به کدام یک از این دو رویداد خوشحال شوم، فتح خیبر و همچنين یا وارد شدن جعفر».

  1. محاصره اقتصادی

محاصرۀ اقتصادی و همچنين تحریم هر گونه داد و همچنين ستد با مسلمانان یکی از ابزارهای ظالمان به شمار می‌رود. سران قریش دیدند که روز به روز، جوانان، فوج فوج از داخل و همچنين خارج مکه به آیین خاتم الانبیاء گرایش پیدا می‌کنند؛ از این رو تصمیم گرفتند که هر گونه داد و همچنين ستد را با پیامبر و همچنين یاران ایشان تحریم کنند. از  آن هم زمان به کسی اجازه نمی‌دادند که با ایشان معامله‌ای کند. پیامبر گرامی با تصویب ابوطالب تصمیم گرفتند که زندگی خود را از مکه به شعب خاص منتقل کنند. پیامبر به اتفاق ابوطالب و همچنين حضرت خدیجه و همچنين کلیۀ بنی‌هاشم در آن هم‌جا با نيرو لایموت زندگی سختی داشتند. ناله‌های اطفال بنی‌هاشم در نیمه‌های شب از تشنگی و همچنين گرسنگی، دل سنگ صفتِ بولهب‌ها و همچنين بوجهل‌ها را نرم نمی‌کردند. ولی زيرا و به درستي که یک چنین محاصرۀ اقتصادی لطمۀ عظیمی به قریش وارد نمود ناچار شدند برگی را که امضا کرده بودند را پاره کنند تا تحریم‌ها برداشته مي شود.

  1. ترور پیامبر در خانۀ خود

آخرین ترفند آنان برای خاموش ساختن این ندای آسمانی، این بود که از قبایل موجود در مکه افرادی را برگزیدند تا نیمه شب به خانۀ پیامبر یورش برده و همچنين او را در بستر خواب ترور کنند و همچنين از آنجا که همۀ قبایل در این عمل، دست داشتند، بنی‌هاشم را یارای مقابل با آنها نخواهد بود.

در این مورد مدد غیبی به داد پیامبر رسید و همچنين او را از این برنامه جذاب و جالب و خوب شیطانی آگاه ساخت. قرار شد که پیامبر، مکه را به نيت و اراده مدینه ترک کند ولی باید خروج پیامبر به گونه‌ای باشد که قریش از برنامه جذاب و جالب و خوب او آگاه نشود ولذا به علی(ع)  دستور داد که در جایگاه او بخوابد تا آنان تصور کنند که پیامبر در بستر خود خوابیده است. ولذا از آغاز شب تا پایان شب، منزل و خانه را رصد می‌کردند. قرآن در مورد فداکاری امیرالمؤمنین چنین می‌فرماید: (و همچنينَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّـهِ و همچنينَاللَّـهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ)[۹] «بعضی از شهروندان و مردم شهر با ایمان و همچنين فداکار، همچون علی۷ در لیله المبیت به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر۹ جان خود را به خاطر خشنودی خداوند تبارک و تعالي می‌فروشد و همچنين خداوند نسبت به بندگان مهربان است».

نزدیک صبح تروریست‌های مسلح به خانۀ وحی هجوم آوردند ولی علی را در خوابگاه پیامبر یافتند، ولي بايد توجه داشت از تعرض به ایشان خودداری کردند.

این نوع کارشکنی‌ها با ندای حق، همگی در مکه انجام گرفت، ولي بايد توجه داشت آن هم‌گاه که پیامبر به مدینه هجرت کرد و همچنين جمعی دور او را گرفتند و همچنين به اصطلاح، نخستین جامعه اسلامی  تشکیل شد؛ این بار تصمیم گرفتند با اقتدار و قدرت نظامی، این حکومت نوپا را از پا در آوردند و همچنين در این مورد نبرد‌های خونینی در بدر و همچنين احزاب به راه انداختند که خوشبختانه، همۀ آن هم‌ها به سود اسلام و همچنين مسلمانان پایان یافت و همچنين قریش مفتضحانه منطقه را ترک کرد.

البته در عین حال پیوسته آرزوی خاموشی ندای حق در سر می‌پروراندند و همچنين از هر نوع مبارزه مأیوس بودند جز این‌که پیامبر را به حال خود رها کنند؛ زیرا او فرزند پسری ندارد که جانشین او مي شود. بنابراین با مردن و مرگ ایشان، این نظام از هم می‌پاشد. قرآن این آرزوی آنان را در آیه‌ای یاد‌آور می‌مي شود: (أَمْ یَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ)[۱۰] «بلکه آنها می‌گویند: او شاعری است که ما انتظار مرگش را می‌کشیم!».

این نوع اندیشه در مغز منافقان و همچنين به ظاهر اسلام ‌گرایان زنده بود و همچنين پیوسته آرزوی مردن و مرگ پیامبر را در سر می‌پروراندند تا خود را از پیروی از این آیین الهی آزاد سازند.

ولي بايد توجه داشت تصمیم الهی و همچنين ارادۀ نافذ او بر این تعلّق گرفت که این اندیشۀ خام را محو  و همچنين نابود سازد. و همچنين آن هم این‌که در هیجده ذیحجۀ سال شمسي دهم بعد از انجام فرائض حج جبرئیل در سرزمین جحفه فرود آمد و همچنين پیامبر را با آیۀ یاد شده خطاب کرد: (یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ و همچنينَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ و همچنينَاللَّـهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ  إِنَّ اللَّـهَ لَا یَهْدِی الْقَو همچنينْمَ الْکَافِرِینَ)[۱۱] «ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به شهروندان و مردم شهر) برسان! و همچنين در صورتي که نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای!».

خداوند تو را از (خطرات احتمالی) شهروندان و مردم شهر، نگاه می‌دارد و همچنين خداوند، جمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند.

لحن این آیه بسیار شدید و همچنين نیرومند است و همچنين به پیامبر دستور می‌دهد که در همین روز مطلب بسیار مهمی را از جانب خداوند تبارک و تعالي به شهروندان و مردم شهر ابلاغ نماید. این مطلب به قدری اهمیت داشت که در صورتي که انجام نمی‌گرفت، گویا در این بیست و همچنين سه سال شمسي رسالت خود را به صورت کامل انجام نداده است و همچنين آیه نشان می‌دهد این پیام به قدری مهم است که احتمال می‌رفت منافقان و همچنين به ظاهر مسلمانان فتنه‌گری کنند؛ ولی خداوند تبارک و تعالي خبر می‌دهد که فتنه را خاموش کرده و همچنين پیامبر را از هر نوع نیت مضر و همچنين بد مصون می‌دارد. اکنون باید دید این چه پیامی است که این چنین اهمیت دارد. تاریخ می‌گوید این پیام، پیام اتمام نعمت و همچنين تکمیل دین است و همچنين آن هم این که پیامبر معمار و همچنين پایه‌گذار دین بود و همچنين بعد از وفات او امیرمؤمنان معمار  و همچنين  پاسدار دین است. ولذا در یک منطقۀ سه راهی که گروهی به سمت غرب (شام) و همچنين گروهی به سمت شمال (مدینه) و همچنين گروهی به طرف یمن می‌روند دستور داد از جهاز شتر منبری برای او ترتیب دهند آن هم‌گاه خطبه‌ای را خواند که در آغاز آن هم توحید و همچنين نبوت و همچنين معاد آمده و همچنين از شهروندان و مردم شهر خواست که بر هر سه اصل شهادت بدهند. بعداً دست علی را گرفت و همچنين او را در کنار خود قرار داد و همچنين فرمود: «اَللَّهُمَّ و همچنينَالِ مَنْ و همچنينَالاَهُ، و همچنينَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، و همچنينَ اُنْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ، و همچنينَ اُخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ».

شاید در تمام احادیث نبوی هیچ حدیثی از نظر تواتر و همچنين اتفاق به پایۀ حدیث غدیر نرسد، کافی است بدانیم که یکصد و همچنين بیست و همچنين یک فرد يا شخص صحابی آن هم را از پیامبر (ص) و همچنين قریب نود فرد يا شخص از تابعین و همچنين سیصد و همچنين شصت فرد يا شخص عالم سنی آن هم را نقل نموده اند و همچنين قبل بر این، علما شیعه نیز بالاتفاق به نقل آن هم حدیث پرداخته‌اند.

اصلاً قابل تصور نیست که پیامبر گرامی در آن هم زمان حساس که حکومت اسلامی از جانب سه حکومت تهدید می‌شد برای رهبری، فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن نکند. رومیان از یک سو، جامعۀ آتش پرستان ایرانی از سوی دیگر و همچنين ستون پنجم منافقان از داخل پیوسته در صدد نبرد بودند. این شرایط ایجاب می‌کرد که رسول خداوند تبارک و تعالي(ص) به امر الهی فردی را به عنوان رهبر معرفی نماید که از نظر عقل و همچنين درایت، ایمان و همچنين تقوی، علم و همچنين آگاهی و همچنين تمام صفات نیکو در او گرد آمده و همچنين بعد از پیامبر برترین انسان‌ها در روی زمین به شمار می‌رود ولذا ما در چنین روزی می‌گوییم.

***

محور دوم سخن افتتاح مدرسه مبارکه‌ای است که به دست با کفایت یکی از فرزندان برخاسته از بیت علم مدرسی که قرنها نور پاش و همچنين علم‌پرور بوده تأسیس گردیده است و همچنين ما این کار فرهنگی اثرگذار در دین و همچنين ایمان منطقه را، به مؤسس محترم و همچنين همه کسانی که او را در این راه کمک نموده اند تبریک می‌گوییم و همچنين برای همگان پاداش پهناور و بزرگ از خداوند متعال خواهانیم.

شهرستان یزد شهرستان عالم پرور است و همچنين در طول قرنها عالمان فرهیخته و همچنين فقیهان عالی مقام و همچنين مؤلفان عالی‌قدر در دامن خود پرورش داده است کافی است که انسان کتاب «نجوم السرد بذکر علماء یزد» را که اثر عالم بزرگواری آیت‌الله حاج سید جواد مدرسی (قدس سره) است ورق بزند. تنها در این کتاب از ۳۴۵ دانشمند بزرگوار نام برده شده است و همچنين موضوع کتاب شرح زندگانی عالمان دینی است و همچنين در صورتي که دائره موضوع، وسیع‌تر باشد مسلماً آمار بالا می‌رود.

شهرستان یزد شهرستان دارالایمان و همچنين دارالولایه است. اهالی این شهرستان به صحت و همچنين درستکاری و همچنين امانت و همچنين دیانت، سعی و همچنين کوشش اشتهار دارند و همچنين کار و همچنين پیشه آنان برای دیگر استانها الگوی خوبی است.

از نظر  داشتن فقیهان بزرگوار در صورتي که تنها همین قرن چهارده را در نظر بگیریم با شخصیت‌های عظیمی در فقه و همچنين وعظ و همچنين خطابه‌ روبرو می‌شویم. در قسمت و بخش فقاهت شخصیتی مانند آیت‌الله عظمای حائری مؤسس حوزه علمیه قم و همچنين بعد از ایشان در قم، داماد ایشان مرحوم حاج سید محمد بررسي کننده و پروهشگر داماد و همچنين در حوزۀ علمیۀ نجف آیات عظامی مانند مرحوم حاج میرزا حسن یزدی، و همچنين حاج سید یحیی یزدی(قدس الله اسرارهم)، همگی برخاسته از این  مرز و همچنين بوم بودند و همچنين در آسمان علم و همچنين فقاهت درخشیدند.

و همچنين در وعظ و همچنين خطابه همین بس که مرحوم حجه الاسلام والمسلمین آقای وزیری خطیب نامدار منطقه که از نظر فرهنگی سرويس ها و خدمات عظیمی انجام داده است.

در خصوص این مدرسه نوساز باید کوشش کرد که فارغ‌التحصیلا ن آن هم پاسخگوی نیازهای روز جامعۀ باشند و همچنين طلاب بزرگوار در دو رشته فقاهت و همچنين خطابه به صورت موازی پیش بروند که هر دو تيم استوانه‌های تشیع می‌باشند.

در پایان از کلیۀ حاضران در مجلس، علماء بزرگوار، مدرسان عالی‌قدر و همچنين طلاب عزیز و همچنين گرامی و همچنين سایر طبقات، سپاس‌گزاری می‌مي شود.  و همچنين برای همگان توفیق بیشتر از خداوند متعال خواهانم.»

مؤسسه امام و پيشوا صادق۷- جعفر سبحانی

۱۸ ذیحجه ۱۴۴۰

 

[۱] فرقان؛ ۸.

[۲] سبأ؛ ۴۳.

[۳] الحاقه؛ ۴۲.

[۴] سبأ؛ ۸.

[۵] الحاقه؛ ۴۱.

[۶] حجر؛ ۶.

[۷] انعام؛ ۹۳.

[۸] فرقان؛۵.

[۹] بقره؛ ۲۰۷.

[۱۰] روش؛ ۳۰.

[۱۱] مائده؛۶۷.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حضرت آیت الله سبحانی: طلاب پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشند در تاریخ ۲۰۱۹-۰۸-۲۲ ۲۰:۱۸:۰۰ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان