حضرت آیت الله سبحانی: توحید در خالقیت به معنای لغو اسباب نیست

%name حضرت آیت الله سبحانی: توحید در خالقیت به معنای لغو اسباب نیست

حضرت آیت الله العظمی سبحانی در پاسخ به شبهه معترضین اهل سنت گفتند: توحید در خالقیت به معنای الغاء اسباب نیست بلکه می خواهد استقلال اسباب را لغو کند.

به به گفته روزنامه نويس و خبرنگار شفقنا، مرجع تقلید شیعیان در سومین جلسه سلسله درس اندیشه اسلامی که در مدرسه عالی نواب مشهد برگزار می مي شود، به یکی دیگر از شبهات معترضین اشاره کرده و همچنين بیان داشتند: معترضان اهل سنت می گویند مسائل فلسفی می خواهد جهان را با علل طبیعی اداره کند بنابراین در صورتي که جهان روی اسباب و همچنين مسببات بگردد با آیه«قل حقّ من خالق غیرالله» مخالف است و همچنين لذا می گویند همه پدیده ها یک علت دارد و همچنين آن هم خداست.

ایشان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفتند: آیات قرآن کریم صراحت بر تاثیر علل طبیعی دارد ولي بايد توجه داشت این علل با اراده الهی در پدیده موثر است.

آیت الله سبحانی بیان داشتند: توحید در خالقیت به معنای الغاء اسباب نیست بلکه می خواهد استقلال اسباب را لغو کند و همچنين لذا وقتی می گوید:« «قل حقّ من خالق غیرالله» در حقیقت می خواهد بگوید به غیر از خالق مستقل که به جایی تکیه نکند، نداریم.

ایشان تصریح کردند: بنابراین کسانی که می گویند فلسفه با علل طبیعی می خواهد جهان را اداره کند، دو معنا دارد؛ در صورتي که معنای آن هم علل طبیعی منهای خداوند تبارک و تعالي باشد، صحیح نیست و همچنين کفر است ولي بايد توجه داشت در صورتي که به این معنا باشد که سببیت به اذن پروردگار متعال است عین آیات قرآن کریم است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه به تا حال چهارشبهه مرتبط به اهل سنت از جلسه اول عنوان کردیم، بیان داشتند: شبهه پنجم بین شیعه و همچنين اهل سنت مشترک است بنابراین هم باید شبهه را درست بفهمیم و همچنين هم بفهمیم جواب این شبهه چیست همانطور که گفتیم ما تابع برهان و همچنين دلیل هستیم نه مکتب بشری.

ایشان ادامه دادند: معترضان اشکال می کنند که فلاسفه و همچنين برخی متکلمین قائل به قِدَم عالم خواهند بود و همچنين نمی توانند حدوث زمانی را ثابت کنند و همچنين حدوث ذاتی را می توانند ثابت کنند.

آیت الله سبحانی سپس به تعریف حدوث ذاتی و همچنين حدوث زمان پرداخته و همچنين بیان داشتند: حدوث ذاتی یعنی کل ممکن مسبوق به عدم است یعنی از خودش چیزی ندارد و همچنين حدوث ذاتی در کلّ شرایع جای بحث نیست ولي بايد توجه داشت حدوث زمانی یعنی عدم آن هم در زمان است. بنابراین عالم هم حدوث ذاتی دارد وهم حدوث زمانی.

ایشان تصریح کردند: تو که عالم را یک کاسه کردید، زمان هم برای همین عالم است و همچنين زمان از حرکت تولید می مي شود در صورتي که عالم را یک کاسه کنید چگونه  می قدرت گفت زمانی بود که نبود؟ من و همچنين تو در مقابل این شبهه یکسان هستیم ولي بايد توجه داشت می گویم در صورتي که اول عالم را در نظر بگیریم، قبل از آن هم زمانی نیست مگر زمان موهوم. بنابراین نباید تنها من را متهم کنید من هم شبهه دارم که باید آن هم را حل کرد بنابراین باید این شبهه را باهم حل کنیم نه اینکه یکدیگر را متهم کنیم که با شرایع سماویه مخالف هستیم.

مرجع تقلید شیعیان بر حل مشکل تاکید کرد و همچنين گفت: همه عالم هم حدوث ذاتی و همچنين هم حدوث زمانی دارد که فردا به بیان کامل آن هم پرداخته خواهد شد.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حضرت آیت الله سبحانی: توحید در خالقیت به معنای لغو اسباب نیست در تاریخ ۲۰۱۹-۰۷-۲۳ ۲۳:۵۷:۰۵ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان