حضرت آیت الله جوادی آملی: عقل وحیانی بیشترین خضوع و همچنين خشوع را در مقابل قرآن و همچنين وحی دارد

%name حضرت آیت الله جوادی آملی: عقل وحیانی بیشترین خضوع و همچنين خشوع را در مقابل قرآن و همچنين وحی دارد

شفقنا-در پی سفر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به شهرستان مشهد، مراسم دیدار نخبگان و همچنين اساتید علوم عقلی خراسان با ایشان با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد و همچنين مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در محل مدرسه تخصصی قرآن و همچنين عترت مشهد برگزار شد.

به نقل از شفقنا، آیت الله جوادی آملی در این مراسم در سخنانی در تبیین «عقلانیت وحیانی» اظهار داشتند: وقتی اسلام آمد درست است که فرمود «طلب العلم فریضه»، ولي بايد توجه داشت علم را عالم فرا می گیرد و همچنين عالم در نهاد خود یک مکتب و همچنين علم میزبان دارد که او را وا می دارد علومی را فرا بگیرد که با این میزبان سازگار باشد.

ایشان ادامه دادند: دین آمده برنامه جذاب و جالب و خوب درسی ما را مشخص کرده است، حضرت فرمود «إنّما العلم ثلاثه: آیه محکمه، أو فریضه عادله، أو سنّه قائمه»؛ «فریضه عادله» و همچنين «سنّه قائمه»، فقه، اصول، اخلاق و همچنين حقوق است ولي بايد توجه داشت آیه محکمه کاری به فقه و همچنين اصول ندارد، بلکه مرتبط به جهان بینی، توحید، وحی، نبوت، امامت و همچنين ولایت و همچنين امثال این مسائل است، آیه محکمه مرتبط به بود و همچنين نبود است، نه باید و همچنين نباید! «فریضه عادله» و همچنين «سنّه قائمه» مرتبط به باید و همچنين نباید است.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کردند: ولي بايد توجه داشت مساله اصلی این است که چه کسی باید این علوم را یاد بگیرد؟! انسان متخیل باید یاد بگیرد؟ً! انسان متوهم باید یاد بگیرد؟! هرگز! آنکه متخیل و همچنين متوهم است در حد خیال و همچنين وهم علم را یاد می گیرد، ولي بايد توجه داشت آنکه عاقل است در حد عقل علم را فرا می گیرد.

آیت الله جوادی آملی تصریح داشتند: مهمترین کاری که بزرگان و رهبران الهی کردند این بود که عقل جامعه را شکوفا کردند، در خطبه اول نهج البلاغه حضرت می فرماید «و همچنين یثیروا لهم دفائن العقول»؛ یعنی وحی و همچنين پیامبر آمده است که آن هم عقلی که در نهاد بشر دفینه هست را ثوره و همچنين شکوفا کند. پس اینها دو کار کردند، یکی اینکه آنچه خداوند تبارک و تعالي در درون همه به عنوان سرمایه درونی گذاشته است به عنوان صاحبخانه قرار دادند و همچنين دوم اینکه آن هم را شکوفا کردند.

ایشان ادامه دادند: خداوند تبارک و تعالي ما را به عنوان یک لوح نانوشته خلق نکرد، در سوره شمس فرمود خیلی از اسرار را ما در درون انسان نهادینه کردیم؛ «و همچنينَنَفْسٍ و همچنينَمَا سَو همچنينَّاهَا* فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا و همچنينَتَقْو همچنينَاهَا»، آنچه خوبی و همچنين بدی انسان بود را خداوند تبارک و تعالي به انسان الهام کرد، خداوند می فرماید ما انسان را با این سرمایه خلق کردیم، او صاحبخانه دارد، مبادا علمی را در حوزه یا دانشگاه فرا بگیرید و همچنين به درون دل خود مهمان کنید که با این صاحبخانه مطابق و يکدست نباشد لذا اولین وظیفه ما این است که مهمانی را به حریم دل خود دعوت کنیم که با صاحبخانه سازگار باشد، علمی که با صاحبخانه مطابق و يکدست نباشد یک اختلاف و همچنين غوغای درونی برای انسان ایجاد می کند، صاحبخانه ما علمی است که می داند چه چیز برای حقیقت انسان خوب است و همچنين چه چیز برای حقیقت انسان بد است.

مرجع تقلید شیعیان ابراز داشتند: انبیاء وقتی این سرمایه را در ما شکوفا کردند و همچنين ما را عاقل کردند به ما اجازه حرف زدن دادند، این می مي شود «عقلانیت وحیانی»، تو می بینید در قسمت و بخش پایانی سوره نساء همین عقل شکوفا شده حرفی را که می زند خداوند تبارک و تعالي قبول دارد؛ فرمود ما انبیاء را فرستادیم «رُسُلًا مُبَشِّرِینَ و همچنينَمُنْذِرِینَ» چراکه «لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّهٌ بَعْدَ الرُّسُلِ» ما در صورتي که وحی و همچنين پیامبر نمی فرستادیم بشرعلیه من خداوند تبارک و تعالي احتجاج می کرد که تو مرا آفریدی ولي بايد توجه داشت ما نمی دانیم از کجا آمده ایم و همچنين به کجا می رویم و همچنين اسرار عالم چیست؟! تو که عالم مطلقی چرا برای ما راهنما نفرستادی؟ این کدام عقل است که با خداوند تبارک و تعالي گفتگو دارد؟! کدام عقل است که احتجاج می کند و همچنين خداوند تبارک و تعالي حرف او را می پذیرد و همچنين آن هم را امضا می کند. این عقل «عقل وحیانی» است. این آیه سوره نساء می گوید عقل آنقدر قدش بلند است که در افعال خداوند تبارک و تعالي بتواند با خداوند تبارک و تعالي احتجاج کند.

آیت الله جوادی آملی تاکید داشتند: در صورتي که همین نقطه تبیین مي شود آنگاه قاعده لطف که در کلام و همچنين اصول کم رنگ است زنده می مي شود، در صورتي که این عقلانیت وحیانی فتوا بدهد کلام زنده می مي شود، در پرتو کلام، اصول جان می گیرد و همچنين قاعده لطف فعال می مي شود.

ایشان به کلامی از کلینی در مقدمه کافی اشاره کردند و همچنين بیان داشتند: کلینی در مقدمه کافی می گوید قطب فرهنگی اسلام «عقل» است، منتها عقل وحیانی نه عقلی که گرفتار خیال و همچنين وهم است، این عقل وحیانی بیشترین خضوع و همچنين خشوع را در مقابل قرآن و همچنين وحی دارد.

مرجع تقلید شیعیان در توصیه ای به اساتید حکمت و همچنين فلسفه خراسان اذعان داشتند: کاری که خیلی از آقایان کردند و همچنين تو می توانید این کار را تکمیل کنید این است که بیش از چهل حدیث نورانی در قواعد فلسفی از کلمات ائمه علیهم السلام استخراج کردند، تو می توانید این قواعد حکمت را مثل خود حکمت تدریس کنید یا خودتان یک اربعین جدید بنویسید و همچنين این کار مقدور است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حضرت آیت الله جوادی آملی: عقل وحیانی بیشترین خضوع و همچنين خشوع را در مقابل قرآن و همچنين وحی دارد در تاریخ ۲۰۱۹-۰۷-۲۹ ۱۹:۳۲:۰۰ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان