رساله حقوق ۲۹/ پاداش آزادکردن بنده در دنیا و همچنين آخرت

%name رساله حقوق ۲۹/ پاداش آزادکردن بنده در دنیا و همچنين آخرت

شفقنا- امام و پيشوا سجاد(ع) می فرماید: «وأما مولاک([۱]) الذی أنعمتَ علیهِ فأن تعلَمَ أنّ اللهَ عَزّ وجلّ جعلَ عِتقَکَ لهُ و همچنينَسیلَهً إلیهِ وحِجاباً لَکَ منَ النّار، وأنّ ثوابَکَ فی العاجِلِ مِیراثُهُ إذا لَمْ یَکُنْ لَهُ رَحِمٌ مُکافأهً بِما أنفَقْتَ مِنْ مالِکَ، و همچنينَفی الآجِلِ الجَنَّهَ».([۲])

«امّا حق مملوک که تو به او نعمت بخشیده اى این است که بدانى خداوند آزادسازى او را براى تو وسیله اى براى تقرب به او مقرر فرموده، و همچنين نیز آن هم را مانعى میان تو و همچنين آتش عذابش قرار داده است، و همچنين بدان که پاداش این عمل نیک در دنیا ـ در صورتي که او خویشاوندى نداشته باشد ـ ارث بردن از او است; آن هم هم به خاطر انفاق مالت براى آزادى او، و همچنين در آخرت نیز بهشت است».

به به گفته شفقنا، حضرت آیت الله العظمی سبحانی در اثر خود با عنوان«شرح رساله حقوق سیدالساجدین» به شرح بیست و همچنين هفتمین حق از منظر امام و پيشوا چهارم شیعیان با عنوان حقّ آزادشده پرداخته و همچنين مرقوم می دارند: «سید ساجدین(علیه السلام)، در این قسمت و بخش از سخن خود حق برده را بر مولا یادآور مى مي شود و همچنين مى فرماید:

  1. فأن تعلَمَ أنّ اللهَ عَزّ وجلّ جعلَ عِتقَکَ لهُ و همچنينَسیلَهً إلیهِ: مولى بداند که خداوند تبارک و تعالي آزاد کردن غلامى را وسیله تقرب به درگاه خود قرار داده است .
  2. وحِجاباً لَکَ منَ النّار: آزادى غلام، مانعى میان او و همچنين آتش قرار داده است و همچنين در حدیث نبى آمده است: هر عضوى از غلام، سبب آزادى عضوى از آزاد کننده از آتش است.
  3. وأنّ ثوابَکَ فی العاجِلِ مِیراثُهُ إذا لَمْ یَکُنْ لَهُ رَحِمٌ مُکافأهً بِما أنفَقْتَ مِنْ مالِکَ: پاداش دنیوى آن هم این است که در صورتي که غلام آزاد شده وارث نسبى نباشد، وارث او، مولاى آزاد کننده او است.
  4. و همچنينَفی الآجِلِ الجَنَّهَ: پاداش اخروى او، بهشت است.

 

[۱].  لفظ «مولى» گاهى در برده و همچنين گاهى در مالک آن هم به کار مى رود، و همچنين تصور مى مي شود که لفظ مولى بین دو معنى مشترک است در حالى یک معنى بیش ندارد و همچنين آن هم «اولى» است لکن مصادیق آن هم متعدد است، در صورتي که به مالک برده مولى گفته مى مي شود به خاطر این است که او شرعاً و همچنين اخلاقاً اولى است با برده به نیکى رفتار کند، و همچنين در صورتي که بر برده اطلاق مى مي شود به خاطر این است که برده اولى است که مالک را اطاعت کند و همچنين همچنین موارد دیگر که گاهى به ۲۷ مورد مى رسد. به کتاب شریف الغدیر، ج۱، ص ۶۴۹ رفت و آمد و مراجعه بفرمایید.

[۲].  در بیان این حق از عبارت مکارم الأخلاق، به خاطر وضوح بیشتر بهره گرفتم.(مکارم الأخلاق، ص ۳۰۲).

ادامه دارد…

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

رساله حقوق ۲۹/ پاداش آزادکردن بنده در دنیا و همچنين آخرت در تاریخ ۲۰۱۹-۰۷-۱۵ ۱۴:۳۸:۲۲ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان