حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بمناسبت سالروز وارد شدن امام و پيشوا رضا به نیشابور: توحید خداوند تبارک و تعالي بدون معرفت امام و پيشوا محقّق نمی‌مي شود

%name حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بمناسبت سالروز وارد شدن امام و پيشوا رضا به نیشابور: توحید خداوند تبارک و تعالي بدون معرفت امام و پيشوا محقّق نمی‌مي شود

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در نوشتاری بمناسبت سالروز وارد شدن حضرت رضا(ع) به نیشابور آورده اند: «در کتاب شریف عیون أخبار الرّضا (علیه‌السّلام) آمده است: حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بن مُوسَی بنِ المُتَو همچنينَکِّل رَضِی اللهُ عَنهُ قَالَ: حَدَّثَنا أبُوالحَسَنِ مُحَمَّد بن جَعفَر الأَسَدی قَالَ: حَدَّثَنا مُحَمَّد بنُ الحُسَین الصولی قَالَ: حَدَّثَنا یُوسُفُ بن عَقیل عَن إسحَاق بن راهویه قال: لمّا و همچنينَافی أبوالحَسَن الرِّضَا عَلَیه السَّلامّ نیسابُو همچنينَر، و همچنينَ أرادَ أن یَخرُجَ مِنهَا إلی المَأمُون إجتَمَع عَلَیه أصحابُ الحَدیثِ فَقَالُوا لَه: یَا بنَ رَسُولِ الله تَرحل عَنَّا و همچنينَ لا تُحَدِّثُنا بِحَدیثٍ فَنَستَفیده مِنکَ؟ و همچنينَ کانَ قَد قَعَدَ فی العِماریه، فَاطَّلَعَ رأسَهُ فَقَالَ: سَمِعتُ أبی مُوسَی بن جَعفَر یَقُولُ: سَمِعتُ أبی جَعفَر بن مُحَمَّد یَقُولُ: سَمِعتُ أبی مُحَمَّد بن عَلی یَقُولُ: سَمِعتُ أبی عَلیّ بن الحُسَین یَقُولُ: سَمِعتُ الحُسَین بن عَلی یَقُولُ: سَمِعتُ أبی أمیرالمُؤمِنینَ عَلیّ بن أبی‌طَالب عَلَیهِمُ‌السّلام یَقُولُ: سَمِعتُ النَّبیّ صَلَّی‌اللهُ عَلَیهِ و همچنينَ آلِهِ یَقُولُ: سَمِعتُ جِبرئیلَ یَقُولُ: سَمِعتُ اللهَ عَزَّو همچنينَجَلَّ یَقُولُ: لا إلهَ إلّا اللهُ حِصنِی فَمَن دَخَلَ حِصنِی أَمِنَ مِن عَذابی. قَالَ: فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَهُ نَادَانا: بُشُرُوطِها و همچنينَ أنَا مِن شُروطِها»(۱)

* استقبال همگان از سفر امام و پيشوا رضا (علیه‌السلام) به خراسان

در سفر حضرت رضا (علیه‌السّلام) به خراسان- که به حکم و همچنين الزام مأمون بر آن هم حضرت تحمیل گردید- در بین راه، به هر شهرستان و همچنين روستایی که امام و پيشوا (علیه‌السّلام) وارد می‌شد، شیعیان و همچنين دوستان اهل بیت (علیهم‌السّلام)، و همچنين مشتاقان زیارت آن هم امام و پيشوا همام با شور و همچنين شوق و همچنين وجد و همچنين نشاط بسیار، از آن هم حضرت استقبال و همچنين پذیرائی کرده، و همچنين مقدم امام و پيشوا را گرامی داشته، و همچنين احساسات ولائی خود را اظهار می‌نمودند، و همچنين عهد ولایت خود را با خاندان رسالت، تجدید و همچنين جديد و تو و تازه می‌کردند، و همچنين نیشابور یکی از شهرهای بین راه امام و پيشوا بود.

این شهرستان، از شهرهای پهناور و بزرگ و همچنين مرکزی خراسان به شمار می‌رفت، و همچنين موقعیت علمی و همچنين سیاسی و همچنين اقتصادی و همچنين اجتماعی آن هم مهمّ و همچنين کم‌نظیر بود، و همچنين علماء و همچنين دانشمندان پهناور و بزرگ، محدّثان معروف و همچنين نامدار در آن هم زندگی می‌کردند. شهری این چنین برای استقبال امام و پيشوا (علیه‌السّلام) – که حتی مأمون اعلام کرده بود در بین تمام مسلمانان و همچنين در میان بنی‌هاشم از آل أبی‌طالب و همچنين بنی‌عبّاس، کسی از او شایسته‌تر و همچنين لایق‌تر برای خلافت امّت اسلام نیست- آماده شد، و همچنين همگان به استقبال بیرون رفته، و همچنين برای کسب این فخر و همچنين سرافرازی که موکب امام و پيشوا را استقبال کرده، و همچنين در میان انبوه جمعیت استقبال‌کنندگان شرفیاب شده‌اند، در انتظار وارد شدن امام و پيشوا، دقیقه و همچنين ثانیه‌شماری می‌نمود.
امام و پيشوا (علیه‌السّلام) با آن هم جلال ملکوتی و همچنين ابهت و همچنين عظمت معنوی، شهرستان نیشابور را مزیّن فرمود.
چنان‌که نقل می‌نمایند: در حالی که امام و پيشوا (علیه‌السّلام) در عماری نشسته، و همچنين روی زیبای دل‌آرا و همچنين جمال همایون حق‌ّنمایش از شهروندان و مردم شهر پنهان بود. آن هم خلق بی‌شمار که آرزوی زیارت سیمای دلربای امام و پيشوا را داشتند، از هر طرف هجوم آورده، و همچنين شعار و همچنين تکبیر و همچنين صلوات سر می‌دادند.

* سؤال حکیمانه دلیل معرفت سؤال‌کننده است

از آن هم میان، دو فرد يا شخص از پیشوایان و همچنين حافظان احادیث رسول اکرم (صلّی‌الله علیه و همچنين آله و همچنين سلّم) پیش آمدند، و همچنين به تعبیر «تَعَرَّضَ لَهُ الإمَامَانِ الحَافِظَانِ لِلأحَادیثِ النَبَویّه أبُوذرعَه و همچنينَ مُحَمَّد بن أسلَم الطُّوسِی»، این دو شخصیّت پهناور و بزرگ و همچنين پیشوای علم و همچنين حدیث، به امام و پيشوا (علیه‌السّلام) چنین خطاب کرده و همچنين درخواست و همچنين تقاضا نمودند:
«أیُّهَا السُّلالَهُ الطَّاهِرَهُ الرَّضِیَّه، أَیُّها الخُلاصَهُ الزَّاکِیهُ النَّبَویَّه بِحَقِّ آبَائِکَ الأطهَرینَ و همچنينَأسلَافِکَ الأکرَمینَ إلّا أَرَیتَنا و همچنينَجهَکَ المُبَارَکَ المیمُونَ، و همچنينَرَو همچنينَیتَ لَنَا حَدیثاً عَن آبائِکَ عَن جَدِّکَ نَذکُرکَ بِهِ.»(۲)
آری، در روایات است که «حُسنُ السُّؤالِ نِصفُ العِلمِ»(۳)
سؤال و همچنين درخواست اشخاص از مقامات و همچنين بزرگان، دلیل معرفت و همچنين شخصیت سؤال‌کننده و همچنين نصف تعلّم و همچنين دانشجوئی است.

این دو شخصیّت، در این موقف پهناور و بزرگ و همچنين مقام، از امام و پيشوا سؤالی نمودند که امام و پيشوا (علیه‌السّلام)، آنها و همچنين شهروندان و مردم شهر را به روایت و همچنين حدیثی از رسول خداوند تبارک و تعالي (صلّی‌الله علیه و همچنين آله) سرافراز فرماید.

ما هر چه بیندیشیم، سؤالی از این جامع‌تر و همچنين پرمعنی‌تر در این فرصت طلائی که برای خلق نیشابور فراهم شده بود نبود.

هیچ سؤالی مرتبط به حوائج دنیا، برکت مال و همچنين تندرستی و همچنين طول عمر و همچنين مقام با این سؤال برابری نمی‌کند، خصوصاً که انتخاب موضوع را به خود امام و پيشوا موکول نمودند.

سؤال از حدیثی نمودند که در طول ازمنه و همچنين اعصار و همچنين تا دنیا هست، افتخار نقل آن هم برای شهروندان و مردم شهر باقی باشد، و همچنين زبان به زبان، و همچنين قرن به قرن، و همچنين قلم به قلم، آن هم را بگویند و همچنين بشنوند، و همچنين بنویسند و همچنين بخوانند.

به دنبال این سؤال آگاهانه و همچنين معرفت‌جویانه بود که امام و پيشوا (علیه‌السّلام) در مقام پاسخ برآمده و همچنين مرکبی را که بر آن هم سوار بود متوقّف نمود، و همچنين پرده از جمال تبريک و مبارک برداشت، و همچنين چشم مسلمانان را به دیدار طلعت تبريک و مبارک و همچنين با میمنت روشن فرمود، باز هم به عبارت «فَاستَوقَفَ البَغلَهَ و همچنينَ رَفَعَ المظَلَّهَ و همچنينَ أقَرَّ عُیُونَ المُسلِمینَ بِطَلعَتِهِ المُبَارَکهِ المیمُونَهِ»(۴)

خلایق که چشمشان به جمال جهان‌آرای امام و پيشوا افتاد، همه از خود بی‌خود شده، آن هم حالی که برای بانوان مصری به هنگام دیدار جمال حضرت یوسف دست داد خود را فراموش و همچنين زبان حالشان «مَا هَذَا بَشَرًا إِنْ هَذَا إِلَّا مَلَکٌ کَرِیمٌ»(۵) بود.

از این رو، صدای شوق و همچنين وجد و همچنين شادی آنها بلند، و همچنين فریاد تکبیر و همچنين تهلیلشان فضا را پر کرده، گروهی از شوق گریه می‌کردند، گروهی رکاب امام و پيشوا یا مرکب او را می‌بوسیدند، گروهی محو تماشای جمال آقا بودند، و همچنين صدای شوق و همچنين فریاد شور و همچنين نشاط آنها مانع بود که امام و پيشوا (علیه‌السّلام) آنها را به روایت حدیث سرافراز فرماید.

عبارت در بیان و همچنين شرح این موقف به اینگونه است:
«… إلی أن انتَصَفَ النَّهَارُ جَرَتِ الدُّمُوعُ کالأنهَارِ و همچنينَ صَاحَتِ الائمَّهُ و همچنينَ القُضَاهُ: مَعَاشِرَ النَّاسِ إسمَعُوا و همچنينَ عُوا و همچنينَ لا تُؤذُوا رَسُولَ الله فی عِترَتِهِ و همچنينَ أنصِتُوا»(۶)

شهروندان و مردم شهر، همچنان تا روز به نیمه رسید، گریه می‌کردند، و همچنين اشکشان مثل نهرها جاری تا پیشوایان و همچنين قضاه علماء بر آنها صیحه زدند که ای تيم‌های مردمی!

بشنوید، و همچنين نگهدارید، و همچنين ضبط کنید، و همچنين با به زحمت‌انداختن امام و پيشوا (علیه‌السّلام)، پیامبر خداوند تبارک و تعالي (صلی‌الله علیه و همچنين آله) را اذیّت نکنید؛ ساکت شوید.

وقتی آن هم جمعیّت بی‌شمار ساکت شدند، و همچنين برای شنیدن و همچنين نوشتن حدیث از آن هم زبان و همچنين لسان خدائی آماده شدند، امام و پيشوا (علیه‌السّلام) شروع به املاء حدیث فرمود، و همچنين مستملیان هم می‌گرفتند، و همچنين به مستملیان دیگر منتقل می‌کردند و همچنين در نتیجه به همه شهروندان و مردم شهر می‌رساندند.

* ارزش سلسله الذّهب را کسی نمی‌داند

هر چند این حدیث شریف، از لحاظ سند به سلسله‌الذّهب معروف شده، ولی اهل معرفت می‌دانند که چیزی از مواد گرانبهای دنیا اگرچه هزاران برابر طلا و همچنين جواهرات ارزش داشته باشد با آن هم برابر نمی‌مي شود تا بتوان این سند را به آن هم تشبیه کرد.

در صورتي که همه دنیا را در یک کفه ترازو بگذارند، و همچنين سند این حدیث یا لفظ آن هم را در کفه دیگر بگذارند، در جنب سنگینی این حدیث، پر کاهی هم محسوب نمی‌مي شود، و همچنين اصلاً تشبیه یعنی صورت و همچنين حقیقت به مجاز، و همچنين معقول به محسوس، در صورتي که هم کسی یا در موردی مي شود از تنگی قافیه است، و همچنين إلّا به گفته مرحوم آیه الله والد معظّم(۷) اعلی الله مقامه:
لعل و همچنين مرجان را چه کس گفته است بهتر از خزف
جـان علــوی را چه کــس سنجید با نقش جدار

* عظمت بی‌مقدار و اندازه کلمه «لا إله إلّا اللّه»

امّا از لحاظ متن و همچنين مضمون و همچنين معنی، مشتمل بر کلمه توحید و همچنين شأن و همچنين جلالت قدر و همچنين آثار و همچنين برکات آن هم است؛ کلمه‌ای که دعوت رسول اعظم خداوند تبارک و تعالي، رسول توحید و همچنين یکتاپرستی از آن هم شروع، و همچنين بر آن هم استمرار و همچنين ادامه یافت.

کلمه‌ای که سعادت دنیا و همچنين آخرت بشر، و همچنين عزّت و همچنين کرامت او در گرو آن هم، و همچنين ایمان به معنی و همچنين التزام به عمل به آن هم است.

کلمه‌ای با اشتمال بر یک معنای سلبی و همچنين منفی، و همچنين یک معنای جلیل ایجابی و همچنين ثبوتی؛ مشتمل بر طرد شرک و همچنين مبانی تمام عقاید خرافی و همچنين گمراهی‌های اعتقادی و همچنين اخلاق رذیله، و همچنين متضمّن توحید و همچنين اساس عقاید سلیمه، و همچنين تمام هدایت‌های انبیاء و همچنين و همچنين اصول اخلاق عالیه و همچنين فضایل کامله.

کلمه توحید، کلمه‌ای که همه نژادها و همچنين همه اصناف، و همچنين اهالی همه کشورها و همچنين شهرها و روستاها و همچنين روستاها را برابر و همچنين مساوی نموده، و همچنين امتیازات و همچنين افتخارات موهوم را، لغو و همچنين بی‌اثر و همچنين بی‌اعتبار کرده است.

کلمه توحید و همچنين عقیده به توحید، یعنی عقیده به اینکه خداوند تبارک و تعالي، خالق آسمان‌ها و همچنين زمین، و همچنين آفریننده تمام ممکنات پهناور و بزرگ و همچنين هزارها و همچنين بیشتر بزرگتر از آفتاب و همچنين بزرگتر از آن هم، و همچنين کوچک و همچنين کوچک و همچنين هزاران مرتبه کوچکتر از ذرّه، و همچنين روزی‌دهنده همه، واحد، و همچنين یکتا و همچنين بی‌همتا و همچنين بی‌شبیه و همچنين نظیر، و همچنين بی‌شریک و همچنين یار و همچنين وزیر است.

توحید، یعنی عقیده‌ای که امروز در بین ادیان رایجه به قول پروفسور گوستاولوبون: «تاج افتخاری است که تنها بر سر دین اسلام است.»(۸)

این کلمه توحید «لَا إلهَ إلّا الله»، کلمه اسلام، کلمه خداوند تبارک و تعالي، کلمه عالم امکان، کلمه بحر و همچنين برّ و همچنين زمین و همچنين آسمان و همچنين درخت و همچنين گیاه و همچنين فرشته و همچنين انسان و همچنين حیوان، و همچنين صدای هر جماد و همچنين نبات و همچنين قطرات آب دریاها و همچنين باران‌ها و همچنين اتم‌ها و همچنين همه و همچنين همه است:
«و همچنينَ إن مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ و همچنينَلَکِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ»(۹)

در صورتي که در آن هم مشهد عظیم که در نیشابور برپا شد، کلامی بلیغ‌تر و همچنين سخنی رساتر و همچنين حدیثی پر فائده‌تر، و همچنين جامع‌تر از این حدیث بود، امام و پيشوا آن هم را می‌فرمود.

امام و پيشوا (علیه‌السّلام) هم توحید و همچنين یکتاشناسی و همچنين یکتاپرستی را به شهروندان و مردم شهر درس داد، و همچنين هم آنها را به آنچه بِدان توحید، اکمال و همچنين اتمام و همچنين مبیّن و همچنين تفسیر تعریف می‌مي شود، یعنی ولایت خودش و همچنين سائر ائمّه طاهرین (علیهم‌السّلام) هدایت فرمود.

* فوائد ذکر «لا إله إلّا اللّه»

از این جمله نورانی و همچنين پر از هدایت بهره بري و استفاده می‌مي شود که حصن و همچنين قلعه‌ای که بشر در صورتي که در آن هم داخل مي شود از عذاب خداوند تبارک و تعالي در امان می‌باشد، منحصر به همین قلعه توحید، و همچنين حصن کلمه طیّبه «لَا إلهَ إلّا الله» است.

حصنی است که از آن هم محکم‌تر، حصنی نیست. در صورتي که انسان در آن هم جای گزیند از کمند حوادث زمان و همچنين آفات دوران، مصون می‌ماند؛ هیچ حادثه‌ای و همچنين هیچ پیش‌آمد و همچنين مصیبتی او را از پای در نمی‌آورد، و همچنين مسخّر هیچ قوّه و همچنين قدرتی جز اقتدار و قدرت حقیقی و همچنين لایزال الهی نمی‌مي شود.

کسی که ورد زبانش «لَا إلهَ إلّا اللهُ و همچنينَ اللهُ أکبرُ و همچنينَ لَا حَولَ و همچنينَ لَا قُو همچنينَّهَ إلّا بِاللهِ و همچنينَ أفَو همچنينِّضُ أمری إلَی اللهِ و همچنينَ حَسبُنَا اللهُ و همچنينَ نِعمَ الوَکیلُ و همچنينَ تَو همچنينَکَّلتُ عَلَی الله» و همچنين این شعارهای توحیدی و همچنين یکتاشناسی باشد، خود را از کائنات، بی‌نیاز و همچنين قهرمان میدان حیات می‌داند، وجودش سرشار از امید به خداوند تبارک و تعالي و همچنين رحمت خداوند تبارک و تعالي است، مغلوب شدائد و همچنين سختی‌ها نمی‌مي شود، بلکه بر هر رنج و همچنين شدّت غالب می‌مي شود:

موحّـد چه در پـای ریزی زرش
چه شمشیر هندی نهی بر سرش
امـید و همچنين هـراسش نبـاشد ز کس
بـر این اسـت بنیاد توحید و همچنين بس

خلاصه، توحید و همچنين ایمان به خدای یگانه در همه ابعاد حیات موحّد، ظهور می‌یابد؛ در قلب و همچنين باطنش استوار و همچنين ثابت محکم می‌گردد، و همچنين در افعال و همچنين اقوال و همچنين رفتار و همچنين کردارش ظاهر می‌مي شود.

همه را از او و همچنين وابسته به او و همچنين فقیر و همچنين نیازمند به او می‌داند؛ هُو همچنينَ العَلیمُ القَدیرُ و همچنينَ هُو همچنينَ الرَّزَّاقُ ذُو همچنين القُو همچنينَّهِ المَتین. همه صفات جلال و همچنين جمال و همچنين اکمال را بالذّات مختصّ به او می‌شناسد. این گوینده «لا إله إلّا الله» از عذاب در امان است.

* توحید خداوند تبارک و تعالي بدون معرفت امام و پيشوا محقّق نمی‌مي شود

بدیهی است مجرّد تلفّظ به این کلمه طیّبه، و همچنين شهادت بر رسالت، موجب ترتّب احکام شرعی خاصّ است،‌ امّا آثار معنوی و همچنين امان از آتش در صورتی بر آن هم مترتّب می‌مي شود که توأم با آگاهی و همچنين معرفت و همچنين بصیرت و همچنين شناخت صحیح باشد، و همچنين لذا زيرا و به درستي که این آگاهی و همچنين معرفت، بدون معرفت و همچنين ولایت امام و پيشوا (علیه‌السّلام) محقّق نخواهد شد، و همچنين از کمبودها و همچنين انحرافات مصون نمی‌مي شود، فرمود: «بِشُرُوطِها و همچنينَ أنَا مِن شُرُوطِها» باید خداوند تبارک و تعالي را از طریق امام و پيشوا که طریق به سوی خداوند تبارک و تعالي است شناخت، و همچنين هیچ راه دیگری، مصون از اشتباه و همچنين خطا نیست:

قطع این مرحله بی‌همرهی خضر مکن
ظلــمات است بترس از خطر گمراهی

خطر قول به تجسّم، و همچنين قول به تعطیل، و همچنين قول به جبر، و همچنين قول به تعدّد قدماء، و همچنين قول به وحدت وجود و همچنين اقوال و همچنين گفته‌های باطل دیگر همه در پیش است که تنها و فقط با تمسّک به قرآن و همچنين عترت (ثقلین) می‌قدرت از این خطرات نجات یافت.

پی نوشت‌ها:
۱. عیون أخبار الرّضا علیه‌السّلام، باب۳۷، جلد۴.
۲. «ای از نسل پاک راضی به رضای خداوند تبارک و تعالي، ای خلاصه پاکان شجره نبوّت، تو را به حقّ پدران پاک و همچنين پاکیزه و همچنين گذشتگان بزرگوارت قسم می‌دهیم که چهره مبارکتان را به ما بنمایی، و همچنين حدیثی از طریق پدران بزرگوار از جدّ خویش برای ما روایت فرما تا تو را همواره بدان یاد کنیم.» علّامه مجلسی؛ بحار الأنوار، جلد۴۹، صفحه۱۲۷.
۳. «نیکو پرسیدن، نیمی از علم است.» بحار الأنوار، جلد۱۰۱، صفحه۷۳.
۴. علّامه مجلسی؛ بحار الأنوار، جلد۴۹، صفحه۱۲۷.
۵. این بشر نیست. این فرد غیر از فرشته‌ای بزرگوار نمی‌تواند باشد. سوره یوسف، آیه۳۱.
۶. علّامه مجلسی؛ بحار الأنوار، جلد۴۹، صفحه۱۲۷.
۷. مرحوم آیت الله العظمی آخوند ملامحمّدجواد صافی (قدّس‌سرّه) که در نزدیک ضریح مطهّر حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) مدفون می‌باشند.
۸. گوستاولوبون؛ تمدّن اسلام و همچنين عرب، صفحه ۱۴۳.
۹. «هیچ چیزی نیست مگر آن هم‌که تسبیح خداوند می‌کند، لکن تسبیح آنها را درک نمی‌کنید.» سوره اسراء، آیه۴۴.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بمناسبت سالروز وارد شدن امام و پيشوا رضا به نیشابور: توحید خداوند تبارک و تعالي بدون معرفت امام و پيشوا محقّق نمی‌مي شود در تاریخ ۲۰۱۹-۰۶-۳۰ ۱۸:۱۹:۰۳ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان