چرا اسلام اجازه سقط جنین های معیوب را نمی دهد؟ پاسخ حضرت آیت الله مکارم

%name چرا اسلام اجازه سقط جنین های معیوب را نمی دهد؟ پاسخ حضرت آیت الله مکارم
شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)-حضرت آیت الله العظمی مکارم به پرسشی در مورد سقط جنین پاسخ گفته است.به به گفته شفقنا متن پرسش وپاسخ مطرح شده بدین شرح است:

 

س:چرا اسلام اجازه سقط جنینهای معیوب و همچنين ناقص الخلقه را نمی دهد، در حالی آنها بعد از تولّد زندگی مشقت باری را می گذرانند و همچنين بار سنگینی بر دوش خانواده هایشان خواهند بود؟!

پاسخ اجمالی:

اسلام اجازه سقط جنین ناقص الخلقه را نمی دهد، زیرا در صورتي که بخواهیم با هر سختی احتمالی، جنین را سقط کنیم مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري می آید که بسیاری از جنین ها سقط شوند. از سویی حضور انسان در عالم ماده توأم با سختی است و همچنين در صورتي که معیار تولد، عدم سختی باشد، هیچ انسانی نباید متولد مي شود. هم چنین انسان های ناقص الخلقه نیز دارای استعدادهایی خواهند بود که باید شکوفا مي شود و همچنين از طرفی خداوند تکالیف شرعی آنها را آسان و همچنين پاداش عبادتشان را نیز برتر قرار داده است. در نهایت سقط جنین ناقص الخلقه در موارد بسیار نادر، و همچنين با اجازه مرجع تقلید جایز است.


پاسخ تفصیلی:

اولا: در صورتي که بخواهیم با هر سختی و همچنين مشقت احتمالی، جنین را سقط کنیم مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري می آید که بسیاری از جنین ها سقط شوند؛ زیرا همچنين و علاوه بر نقص های جزیی یا احتمالی جنین، فقر والدین و همچنين هزینه های بالای زندگی یا درمان کودک یا نبودن سرپرست و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات روحی دخترانی که از طریق نامشروع باردار می شوند و همچنين بسیاری از بهانه های غیر منطقی و همچنين جاهلانه دیگر نیز وجود دارد که در صورت جواز سقط جنین منجر به فاجعه ای پهناور و بزرگ در جامعه می گردد.
اسلام بخاطر آثار مضر و همچنين بد اجتماعی که برای سقط جنین وجود دارد، آن هم را حرام دانسته و همچنين هرگز سختی نگهداری و همچنين تربیت فرزندان را به عنوان دلیلی برای سقط جنین نمی پذیرد؛ چنانکه در آیه ۱۵۱ سوره الأنعام می خوانیم: «قُلْ تَعالَو همچنينْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً و همچنينَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً و همچنينَ لا تَقْتُلُوا أَو همچنينْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ و همچنينَ إِیَّاهُمْ و همچنينَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها و همچنينَ ما بَطَنَ و همچنينَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِکُمْ و همچنينَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» ؛ (بگو بیائید آنچه را پروردگارتان بر تو حرام کرده است برایتان بخوانم: اینکه چیزى را شریک خداوند تبارک و تعالي قرار ندهید، و همچنين به پدر و همچنين مادر نیکى کنید، و همچنين فرزندانتان را از [ترس سختی و همچنين به بهانه] فقر نکشید، ما تو و همچنين آنها را روزى مى‏ دهیم، و همچنين نزدیک کارهاى زشت و همچنين قبیح نروید چه آشکار باشد چه پنهان، و همچنين نفسى را که خداوند محترم شمرده به کشتن و قتل نرسانید، مگر به حق [و همچنين از روى استحقاق] این چیزى است که خداوند تو را به آن هم سفارش کرده، تا درک کنید).
از این آیات برمى‏ آید که عربهاى دوران جاهلى نه تنها دخترک هاي جوان و ازدواج نکرده خویش را به خاطر تعصبهاى غلط زنده به گور مى‏ کردند بلکه پسران جوان را که سرمایه بزرگى در جامعه آن هم روز محسوب مى‏ شد، نیز از ترس فقر و همچنين تنگدستى به کشتن و قتل مى‏ رسانیدند. خداوند در این آیه آنها را به خوان گسترده نعمت پروردگار که ضعیفترین موجودات نیز از آن هم روزى مى‏ برند، توجه داده و همچنين از این کار بازمى‏ دارد. با نهایت تاسف این عمل جاهلى در عصر و همچنين زمان ما در شکل دیگرى تکرار مى‏ مي شود، و همچنين به عنوان کمبود احتمالى مواد غذایى روى زمین یا بهانه های دیگر، کودکان بى‏ گناه در عالم جنینى از طریق «کورتاژ» به کشتن و قتل مى ‏رسند. اینها و همچنين مسائل دیگرى شبیه به آن هم، نشان مى‏ دهد که عصر جاهلیت در زمان ما به شکل دیگرى تکرار مى‏ مي شود و همچنين «جاهلیت قرن حاضر» حتى در جهانى وحشتناک تر و همچنين گسترده ‏تر از جاهلیت قبل از اسلام است.(۱)

ثانیا: حضور انسان در عالم ماده توأم با سختی می باشد و همچنين هیچ انسانی در دنیا بدون درد و همچنين رنج نمی باشد و همچنين در صورتي که معیار تولد عدم سختی باشد هیچ انسانی نباید متولد مي شود. چنانکه در قرآن می خوانیم: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی‏ کَبَد» (۲)؛ (به یقین ما انسان را در رنج‏ آفریدیم‏). گویى درد و همچنين رنج، همچون منزل و خانه و همچنين لانه انسان است که آدمى از روز اوّل در آن هم جاى مى ‏گیرد! حتّى مرفّه ترین زندگى ها، از انواع درد و همچنين رنج ها خالى نیست و همچنين به هر حال، هر کسى به نوعى گرفتار است، ولي بايد توجه داشت برخی بیشتر و همچنين برخی کمتر. آرى، این طبیعت زندگى دنیاست که با درد و همچنين رنج آغاز مى مي شود و همچنين ادامه مى یابد و همچنين کسى که غیر از آن هم، بطلبد در واقع مى خواهد طبیعت جهان را دگرگون سازد و همچنين این ممکن نیست.

ثالثا: گرچه انسان های ناقص الخلقه بخاطر نقصی که دارند نسبت به دیگر انسان ها سختی بیشتری را متحمل می شوند ولي بايد توجه داشت در عوض استعدادهای فوق العاده ای از جهات دیگر در وجود خود دارند که در صورتي که شکوفا مي شود از انسان های سالم هم بیشتر پیشرفت خواهند داشت و همچنين خداوند آنان را جز به مقدار و اندازه توانشان تکلیف نمى‏ کند؛ «لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلَّا و همچنينُسْعَهَا».(۳) خداوند تکالیف شرعی انسان های ضعیف تر را آسان گرفته و همچنين پاداش عبادت آنان را نیز برتر قرار داده است؛ چنانکه پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) می فرماید: (برترین اعمال، مشکل ترین آن هم ها است)؛ «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا» .(۴) همچنین امام و پيشوا صادق(علیه السلام) می‌ فرمایند: «ثُمَّ لِلَّذِینَ یَنْزِلُ بِهِمْ هَذِهِ الْبَلَایَا مِنَ الثَّو همچنينَابِ بَعْدَ الْمَو همچنينْتِ إِنْ شَکَرُوا و همچنينَ أَنَابُوا مَا یَسْتَصْغِرُونَ مَعَهُ مَا یَنَالُهُمْ مِنْهَا حَتَّى إِنَّهُمْ لَو همچنينْ خُیِّرُوا بَعْدَ الْمَو همچنينْتِ لَاخْتَارُوا أَنْ یُرَدُّوا إِلَى الْبَلَایَا لِیَزْدَادُوا مِنَ الثَّو همچنينَاب» (۵)؛ (براى آنان که بچنین بلاها دچارند در صورتي که شکر کنند و همچنين بخدا بازگردند بعد از مردن و مرگ ثوابى است که فائده دنیوى آن هم را کم شمارند [به بیان دیگر بیماری و همچنين داشتن اعضای ناقص و همچنين… برای آنان منافع اخروی زیادی دارد به طوری که فایده دنیوی آن هم در برابر فایده اخروی، کم به نظر می رسد] و همچنين در صورتي که بعد از مردن مخیر شوند، برگشت به آن هم بلاها را برگزینند تا ثواب بیشتر یابند).
در نتیجه انسان سالم برای رسیدن به کمال و همچنين سعادتی که از او انتظار می رود، به مراتب تلاشی بیش تر – نسبت به فردی که دارای نقص و همچنين ناتوانی های گوناگون است – باید به خرج دهد تا در نتیجه با هم برابر باشند.

رابعا: سقط جنین ناقص الخلقه در موارد بسیار نادر و همچنين با شرایط خاصّ و همچنين سخت گیرانه ای جایز است که در این موارد هر کسی باید نظر مرجع تقلید خود را به دست بیاورد؛ ما نیز در اینجا به عنوان مثال چند نمونه از مصادیق این مسأله و همچنين پاسخهای آیت الله مکارم شیرازی(دام ظله) را می آوریم :
سؤال ۲۲۲- در زن حامله‏ اى که مبتلا به سرطان رحم شده، و همچنين درمان آن هم هم به اشعه درمانى نیاز دارد، و همچنين دادن اشعه هم باعث ناقص الخلقه شدن جنین مى‏ مي شود، آیا مى‏ قدرت قبل از اشعه درمانى، سقط درمانى کرد؟
جواب: در صورتي که ناقص الخلقه شدن او قطعى و همچنين شدید است، و همچنين در مراحل نخستین باردارى و همچنين قبل از رسیدن به مرحله جنین کامل باشد، و همچنين راه درمان نیز منحصر به این راه گردد مانعى ندارد.
سؤال ۲۳۰- آیا سقط عمدى جنینى که مطمئنیم یا احتمال مى‏ دهیم، معیوب و همچنين نارسا متولد خواهد شد، در هر ماهى از باردارى در صورتي که دیه لازمه پرداخت مي شود، مجاز است؟
جواب: هرگاه در مراحل ابتدایى جنین باشد، و همچنين جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد، و همچنين باقى ماندن جنین در آن هم حالت و همچنين سپس تولد ناقص آن هم باعث عسر و همچنين حرج شدید براى پدر و همچنين مادر گردد، با این شرایط مانعى ندارد. و همچنين احتیاطا باید دیه را بدهند.
سؤال ۲۳۱- با عکس‏ بردارى از جنین درون شکم مادرى، معلوم شد که جنین ناقص الخلقه مى‏ باشد، و همچنين بعد از تولد مانند تکه گوشتى به کنارى خواهد افتاد، و همچنين هیچ‏گونه فعالیتى نمى‏ تواند داشته باشد، و همچنين فاقد هرگونه درک و همچنين شعور انسانى خواهد بود، بفرمایید:
۱. آیا جایز است در آن هم حال جنین بودن – قبل از ولوج روح یا بعد از ولوج روح – جنین را ساقط نمود؟
۲. در صورتي که این طفل به دنیا آمد و همچنين سپس بیمار شد، آیا جایز است که هیچ گونه اقدامى در مورد درمان وى انجام نداد تا زودتر بمیرد، و همچنين چه بسا از درد و همچنين رنج هم راحت مي شود؟
جواب:
۱. هرگاه در مراحل ابتدایى جنین باشد، و همچنين جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد، و همچنين باقى ماندن جنین در آن هم حالت و همچنين سپس تولد ناقص آن هم باعث عسر و همچنين حرج شدید براى پدر و همچنين مادر گردد، با این شرایط مانعى ندارد، و همچنين احتیاطا باید دیه را بدهند.
۲. خالى از اشکال نیست.
سؤال ۲۳۲- با توجه به اینکه در برخى از سؤالات بالا حکم سقط بعد از ولوج روح و همچنين قبل از آن هم متغاير و متفاوت بیان شده، لطفا بفرمایید که «ولوج روح» چه زمانى است؟
جواب: هنگامى است که بچه در شکم مادر به حرکت در مى‏ آید، که معمولا در حدود چهارماهگى است.
سؤال ۲۳۳- در صورت اطمینان داشتن به ناقص الخلقه بودن جنین بعد از ولوج روح، آیا مجاز به سقط هستیم (با توجه به تبعات شدید به دنیا آمدن آن هم براى والدین و همچنين جامعه و همچنين …)؟
جواب: در صورتى که روح در جنین دمیده شده باشد، که معمولا بعد از چهارماهگى حاصل مى‏ مي شود، ساقط کردن آن هم جایز نیست.(۶)
با توجّه به جوابهای فوق در صورتی که «معیوب بودن و همچنين نقص جنین قطعی نباشد»، یا اینکه «نقص او شدید نباشد» و همچنين یا اینکه «روح در او دمیده شده باشد»، سقط جنین مصداق کشتن و قتل نفس به شمار می رود و همچنين مطلقا جایز نیست، و همچنين به صرف احتمال نقص و همچنين به بهانه اینکه بعد از تولد زندگی مشقت بار خواهد داشت و همچنين باعث سختی و همچنين مشقت والدین می گردد، هرگز نمی قدرت جنین را سقط کنیم.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

چرا اسلام اجازه سقط جنین های معیوب را نمی دهد؟ پاسخ حضرت آیت الله مکارم در تاریخ ۲۰۱۹-۰۶-۱۲ ۰۰:۵۷:۲۷ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان