در صورتي که مقدرات سال شمسي در شب قدر تعیین میشود، چه حاجتی به تلاش و همچنين دعای ما در طول سال شمسي است؟

%name در صورتي که مقدرات سال شمسي در شب قدر تعیین میشود، چه حاجتی به تلاش و همچنين دعای ما در طول سال شمسي است؟

شفقنا-طبق آیات و همچنين احادیث، شب قدر شب پر فضیلتی است که مقدرات یک ساله آدمی نزد خلیفه خداوند تبارک و تعالي بر خلق نازل می مي شود و همچنين به دستور خداوند تبارک و تعالي ملائکه و همچنين روح در آن هم شب بر گرد ساحت مقدس حجه الله فی الارض طواف می کنند و همچنين مسائل یک سال شمسي را به ایشان تقدیم می دارند. این به معنی آن هم نیست که خلیفه خداوند تبارک و تعالي روی زمین از این علم بی خبر باشد بلکه به معنی تفصیل آن هم علم و همچنين تسهیلى نسبت به آنچه می دانستند و همچنين دستوری بر اجرای آن هم مسائل مى ‏باشد.

 

حال سوال پیش می آید که در صورتي که مقدرات سال شمسي آینده در شب قدر رقم می‌خورد، پس تکلیف اختیار انسان در طی سال شمسي چه می‌مي شود؟ یا چه حاجتی به تلاش و همچنين دعای ما در طول سال شمسي است؟ در پاسخ به این سوالات، سایت پاسخگویی به شبهات آورده است:

مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است ابتدا بدانیم که «قدر» یعنی چه و همچنين تعریف درستی از آن هم داشته باشیم و همچنين بدانیم تفاوت «قضا و همچنين قدر» چیست؟

الف – «قدر» به معنای «مقدار و اندازه و همچنين مقدار و اندازه‌گیری» است. آن هم روش که ما نیز در محاوره‌ی روزمره  می‌پرسیم: طول یا عرض این شیء چه قدر است؟ قیمت آن هم چه قدر است؟ وزن آن هم چه قدر است؟ تحصیلات وی چقدر است؟ یا فلان عمل نیک چه قدر ثواب دارد …؟ چنان چه امام و پيشوا رضا علیه‌السلام در تعریف قدر می‌فرمایند: «هندسه شی ء من طول و همچنين العرض و همچنين البقاء – یعنی: مقدار و اندازه هر چیز اعم از طول و همچنين عرض و همچنين بقا» (بحارالانوار، ج ۵، ص ۱۲۲).

بدیهی است که هر چیزی در این عالم خلقت – اعم از مادی و همچنين یا معنوی – قدر، مقدار و اندازه‌ و همچنين محدوده‌ای دارد  همین مقدار و اندازه‌هاست که سبب حاکمیت قوانین نظم، علیّت، تأثیر و همچنين تأثر و همچنين ارتباط و رابطه‌ی منطقی بین اجزای عالم و همچنين نیز قبل – حال و همچنين آینده می‌گردد.

از آنجا که خالق همه چیز خداوند متعال است و همچنين انسان نقشی در تعیین مشخصات و همچنين ویژگی‌های آن هم ندارد، تقدیر نیز تقدیر الهی می‌مي شود.

قوانین حاکم بر بدن و همچنين یا سیر اجزای عالم، توسط انسان خلق نشده است. درست است که انسان اختیار دارد و همچنين انتخاب می‌کند، ولي بايد توجه داشت نمی‌تواند با انتخاب خود قوانین خلقت را بر هم زند. مثلاً نمی‌تواند بگوید من نمک می‌خورم تا کمبود قند بدنم تأمین مي شود و همچنين یا فوتبال بازی می‌کنم تا در شیمی دانشمند شوم و همچنين یا معصیت می‌کنم تا به سعادت دنیوی و همچنين اخروی دست یابم، یا فرد نامناسبی برای رفاقت، تجارت، ازدواج یا اداره مسائل مملکت انتخاب می‌کنم تا در این مسائل به رشد و همچنين کمال برسم. بعد از آن هم که انتخاب کرد، تأثیرش در اختیار او نیست، زيرا و به درستي که مقدار و اندازه‌های هر چیزی از سوی خالقش مقدر شده است.

ب – «قضا» حتمی شدن پیدایش یا وقوع چیزی یا حادثه‌ای است. در صورتي که همه شرایط، علل و همچنين اسباب بر اساس «قدر» برای پیدایش یا وقوع چیزی یا حادثه‌ای فراهم شد، علت تامه مهیا شده است و همچنين پیدایش یا وقوع حتمی است؛ و همچنين از آنجا که این ضرورت نیز در اختیار انسان نیست، به آن هم «قضای الهی» گفته می‌مي شود. پس در صورتي که علت تامه برای مردن و مرگ مهیا شد، انسان می‌میرد، در صورتي که علت تامه برای کسب علم یا ثروت پیدا شد، انسان عالم و همچنين ثروتمند می‌گردد و همچنين … .

ج – «شب قدر» در شب قدر نه تنها مقدرات یک ساله‌ی انسان، بلکه مقدرات کل عالم خلقت (کلّ امر) رقم می‌خورد و همچنين علم این مقدرات توسط ملائکه و همچنين روح (جبرئیل علیه‌السلام)، به محضر خلیفه و همچنين حجت خداوند تبارک و تعالي در زمین تقدیم می‌گردد. چنان چه فرمود:

«تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ و همچنينَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ» (القدر، ۵)

ترجمه: در آن هم [شب] فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان براى هر کارى [که مقرر شده است] فرود آیند.

د- «اختیار انسان» یکی از مهمترین علل سرنوشت ساز برای انسان، اختیار خود و همچنين حیطه و همچنين آثار آن هم است. اختیار را هم خداوند متعال در انسان متجلی کرده است و همچنين از سلسله علل قرار داده است.

پس در صورتي که مقدار و اندازه‌ها و همچنين قدر امری در مسائل انسان مقدر می‌مي شود، بر اساس عللی می‌باشد که اختیار انسان یکی از اصلی‌ترین آنهاست. به عنوان مثال: قدر و همچنين مقدار و اندازه‌ی فلان معصیت این است که شرایط برای وقوع فلان بلا مهیا گردد و همچنين قدر و همچنين مقدار و اندازه‌ی توبه، انابه، صدقه، نماز اول وقت، صله ارحام، صدقه و همچنين … این است که سلسله علل پیدایش بلا را از بین ببرد و همچنين به جایش سلسله علل پیدایش رشد و همچنين گشایش را ایجاد نماید.

آن هم چه در شب قدر مقدر می‌گردد، تعیین مقدار و اندازه‌های معلول‌ها بر اساس علت‌های به وجود آمده است، در عین حال که اختیار برای تغییر از انسان گرفته نمی‌مي شود.

پس، انسان می‌تواند که با اختیار خود، شرایطی را ایجاب نماید که علل فراهم شده برای پیدایش حالتی نامطلوب، متغیر گردد. در آن هم زمان خداوند متعال (بر اساس آن هم قوانین خلقت که ظل رحمت و همچنين حکمتش قرار دارند)، آن هم علل و همچنين نتایج آنها را محو می‌نماید و همچنين شرایط دیگر را مقدر می‌نماید.

«هیچ منافاتی ندارد که امری که در شب قدر مقدر شده است در ظرف تحققش به گونه دیگر بررسي کننده و پروهشگر مي شود زيرا و به درستي که کیفیت موجود شدن مقدر، امری است و همچنين دگرگونیی در تقدیر، امر دیگر است: همچنان که هیچ منافاتی ندارد که حوادثی، در لوح محفوظ، معین شده باشد ولی مشیت الهی آن هم را تغییر دهد، چنان که در قرآن کریم آمده است: «یمحواالله مایشاء ویثبت و همچنين عنده ام الکتب: (رعد ۳۹) خداوند آنچه را بخواهد (از حوادث مندرج در لوح محو و همچنين اثبات) محو و همچنين باطل می‌کند و همچنين (حوادثی را در آن هم) مندرج می‌سازد و همچنين ام الکتاب (و همچنين لوح محفوظ) در نزد اوست. – المیزان، ج ۲۰، ص ۳۳۲»

مثال: مقدار و اندازه‌ها (تقدیر) این میزان از بارش باران این است که سیل راه بیافتد – مقدار و اندازه‌ها (تقدیر) جایگاه و همچنين نقشه این شهرستان نیز این است که سیل وارد شهرستان خواهد شد – مقدار و اندازه‌ها و همچنين چگونگی مهندسی منزل و خانه‌ها نیز به گونه‌ای است که سیلی با این ارتفاع و همچنين سرعت، منزل و خانه‌های بسیاری را تخریب مي کند – ولي بايد توجه داشت مقدار و اندازه (تقدیر) عقل، اراده و همچنين اختیار آدمی نیز این است که می‌تواند با ایجاد مسیل، سد و همچنين سایر موانع و همچنين نیز تغییر مهندسی منزل و خانه‌ها، مانع از وارد شدن سیل و همچنين تخریب گردد – این «اختیار» خود یکی از علل مقدر شدن است و همچنين هیچگاه از انسان سلب نمی‌گردد و همچنين انسان می‌تواند مقدار و اندازه‌ها (تقدیر) مقدر شده را تغییر دهد. به همین دلیل دعا، توبه، زیارت، احیاء، تلاوت قرآن، کسب معرفت دینی و همچنين فکر کردن و انديشيدن و همچنين تعقل در شب‌های قدر بسیار توصیه شده است، چرا که تغییر دهنده‌ی مقدار و اندازه‌های تعیین شده است. دعا در شب‌هاى قدر (و همچنين همیشه) که یک کار اختیارى است منشا اثر است و همچنين در سرنوشت اشخاص دخالت دارد.

کلام آخر آن هم که: مقدرات «کل امر»، تبیین می‌مي شود، ولي بايد توجه داشت در مورد سرنوشت انسان، هیچ ضرورتی ندارد که «تقدیر» حتماً منجر به «قضا»ی الهی مي شود و همچنين می‌تواند با عقل، اراده، اختیار و همچنين انتخاب خود، مقدرات را از خوب به بد و همچنين از بد به خوب متغیر نماید. و همچنين البته این خود نیز تقدیر است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

در صورتي که مقدرات سال شمسي در شب قدر تعیین میشود، چه حاجتی به تلاش و همچنين دعای ما در طول سال شمسي است؟ در تاریخ ۲۰۱۹-۰۵-۲۳ ۰۲:۰۲:۴۸ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان