حضرت آیت الله سبحانی: عذرخواهی آسیب زنندگان به ایران در دوران جنگ پوششی بر کارهای غلط آنهاست

%name حضرت آیت الله سبحانی: عذرخواهی آسیب زنندگان به ایران در دوران جنگ پوششی بر کارهای غلط آنهاست

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی سبحانی عنوان کردند: برخی کسانی که به ایران در دوران جنگ آسیب زدند، گاه و همچنين بیگاه عذرخواهی می کنند درحالیکه این عذر آنها پوششی بر کار غلط آنهاست و همچنين الا در دل پشیمان نیستند.

به به گفته شفقنا، این مرجع تقلید شیعیان در چهاردهمین جلسه تفسیر قرآن کریم که ایام ماه تبريک و مبارک رمضان در مسجد حجتیه برگزار می مي شود، به قسمت و بخش دوم آیه ۶۵ سوره توبه اشاره کرده و همچنين گفتند: خداوند در این آیه منافقان را تهدید می کند و همچنين می فرماید: «قُلْ أَبِاللَّهِ و همچنينَآیَاتِهِ و همچنينَرَسُولِهِ کُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ».

ایشان افزودند: برخی منافقان خدمت پیامبر اکرم آمده و همچنين عذرخواهی می کردند، در صورتي که اعتذار اینها جدی بود، پیامبر اکرم و همچنين خداوند قبول می کردند ولي بايد توجه داشت اعتذار اینها هم یک نوع حیله بود. هم اکنون هم برخی کسانی که به ایران در دوران جنگ آسیب زدند، گاه و همچنين بیگاه عذرخواهی می کنند درحالیکه این عذر آنها پوششی بر کار غلط آنهاست و همچنين الا در دل پشیمان نیستند.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه منافق از روز اول کافر بوده است، این سئوال را مطرح می کند که چگونه قرآن می فرماید اینها بعد از ایمان کافر شدند؟ و همچنين پاسخ دادند: شاید مراد، اسلام ظاهری آنها باشد، بالاخره اینها به زبان لااله الا الله می گفتند و همچنين به زبان می گفتند رسالت محمد را قبول داریم. اینها اسلامی داشتند ولي بايد توجه داشت کارهایی کردند که حتی اسلام ظاهری را هم خراب کردند.

ایشان با اشاره به آیه ۶۶ سوره توبه گفتند: خداوند می فرماید ما از گروهی در می گذریم و همچنين گروهی را عذاب می کنیم؛ مقصود کدام تيم خواهند بود؟ گروهی که اتباع و همچنين ضعفاء الایمان بوده و همچنين تابع عشیره و همچنين رئیس عشیره خواهند بود، خداوند ممکن است از آنها بگذرد ولي بايد توجه داشت از متبوع(روسا) نمی گذرد.

این مرجع تقلید شیعیان بیان داشتند: منافقانی خواهند بود که بعدا ایمان آوردند، غالبا برهمان کفر خود باقی بودند ولي بايد توجه داشت برخی بعدا ایمان آوردند، حال کدام معنا را انتخاب کنبم، اینکه خداوند از اتباع می گذرد یا معنای دوم را انتخاب کنیم که آیا از منافقی که ایمان آورد از آنها می گذرد ولي بايد توجه داشت از آنها که بر کفر خود باقی ماندند نمی گذرد؟ باید بین جزا و همچنين شرط ارتباط باشد و همچنين لذا این ارتباط در معنای دوم بهتر دیده می مي شود.

ایشان ادامه دادند: از این آیه معلوم می مي شود که مجرم بودن خصیصه اینها بوده و همچنين داخل ذات اینها شده بود. البته اینها مجرم متولد نشده اند ولي بايد توجه داشت به قدری به انجام کارهای زشت و همچنين ناپسند عادت کرده اند که کار زشت در نظر آنها زیبا می مي شود.

آیت الله سبحانی تصریح کردند: انسانی که دست به کشتن و قتل می زند، از ابتدا مجرم نبوده است ولي بايد توجه داشت به قدری به کارهای زشت عادت پیدا کرده که جرم و جنايت و همچنين گناه جزو ذات او شده است.

این مرجع تقلید شیعیان به نمونه تاریخی در این زمینه اشاره کرده و همچنين گفتند: عبدالملک بن مروان اهل مسجد بود و همچنين همیشه در مسجد نماز می خواند به گونه ای که به او کبوتر مسجد می گفتند. این فرد وقتی بر مسند خلافت نشست، حجاج بن یوسف را بر شهروندان و مردم شهر کوفه و همچنين بصره مسلط کرد و همچنين هنگامی که حجاج مرد، ۱۶ هزار فرد يا شخص در زندانش بود. حتی زندانش سقف نداشت. او روز اول چنین نبود ولي بايد توجه داشت وقتی بر مسند خلافت نشست و همچنين کارهای زشتی کرد، این کارها کم کم برای او عادت شد.

ایشان به نقل داستانی از دوران کودکی خود در همین ارتباط و رابطه پرداخت و همچنين افزودند: در تبریز، باغ ملی بود، کنار آن هم رفته بودم و همچنين دیدم دو فرد يا شخص ورق بازی می کردند، مرد مومنی دید و همچنين رفت پاسبان آمد و همچنين وضع اینها را به هم زد. این مرد مومن و همچنين آن هم پاسبان رفتند. من ایستادم ببینم اینها چه می کنند. دیدم یکی از این دو فرد يا شخص به دیگری می گوید: این مردریش دار چه می گوید: مگر قرآن نخوانده است؟ می بخور، منبر بسوز و همچنين شهروندان و مردم شهر آزاری مکن.

آیت الله سبحانی آیه ۶۶ سوره توبه را خواندن و قرائت کردند و همچنين در تفسیر آن هم گفتند: خداوند در این آیه می فرماید: زنان و همچنين مردان منافق از یک جنس خواهند بود، ذات اینها خبث است. مشابه همین تعبیر در مورد مومنان هم به کار رفته است با این تفاوت که زنان و همچنين مردان مومن در طهارت از یک جنس خواهند بود.

ایشان بیان داشتند: مردی به بنده نامه ای نوشته و همچنين گفته بود که قرآن خطابی به زنان ندارد و همچنين تمام خطابات در قرآن کریم به مردان است، در پاسخ باید گفت که قرآن کریم در آیات متنوع و گوناگون و مختلف هم از زنان و همچنين هم از مردان نام برده است، مضافا براینکه سوره جداگانه ای به نام نساء دارد و همچنين احکام نکاح و همچنين طلاق و همچنين عده و همچنين مهریه و همچنين… دارد لذا این مرد باید قرآن کریم را کامل مطالعه کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم به آیه ۶۷ توبه بازگشت و همچنين گفتند: معلوم می مي شود کار منافقان عکس کار مومنان بود. از این جمله هم می قدرت مساله کلامی را بهره بري و استفاده کرد و همچنين آن هم اینکه اهل سنت و همچنين اشاعره می گویند عقل حق ندارد حسن و همچنين قبح را درک کند بلکه باید در قرآن بیابد درحالیکه در صورتي که کسی حسن و همچنين قبح عقلی را ناديده گرفتن کند، اثبات معارف اسلام امر محالی خواهد بود.

ایشان ادامه دادند: از این آیه بر می آید که بشر منهای وحی، حسن و همچنين قبح را درک می کند و همچنين لذا منافقان معروف و همچنين منکر را در وجدان خود می شناختند و همچنين می آمدند از معروف نهی و همچنين به منکر امر می کردند والا در صورتي که منافق معروف و همچنين منکر نمی شناخت که این جرم و جنايت نبود.

آیت الله سبحانی بیان داشتند: خداوند در ادامه آیه می فرماید:« و همچنينَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ». گروهی از مفسران اهل سنت که غالبا اهل حدیث خواهند بود، می گویند که قرآن همه اش حقیقت است و همچنين مجاز ندارد در حالیکه یکی از مراتب فصاحت و همچنين بلاغت، مجاز است و همچنين قرآن در آخر فصاحت و همچنين بلاغت است.

ایشان با اشاره به فراز پایانی آیه که «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» خاطرنشان کردند: این فراموشی کنایه از این است که منافقان به اوامر الهی توجه نکردند و همچنين خداوند هم فیوضات خود را از آنها قطع می کند».

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حضرت آیت الله سبحانی: عذرخواهی آسیب زنندگان به ایران در دوران جنگ پوششی بر کارهای غلط آنهاست در تاریخ ۲۰۱۹-۰۵-۲۲ ۱۷:۳۰:۳۱ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان