حضرت آیت الله سبحانی: اسلام وقتی می تواند به صورت حکومت متوازن در جامعه باشد که حکومت اسلامی و همچنين شهروندان و مردم شهر اسرافکار نباشند

%name حضرت آیت الله سبحانی: اسلام وقتی می تواند به صورت حکومت متوازن در جامعه باشد که حکومت اسلامی و همچنين شهروندان و مردم شهر اسرافکار نباشند

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی سبحانی با بیان اینکه حکومت اسلامی ۱۷ منبع درآمدی دارد، بیان داشتند: در صورتي که این درآمدها وصول مي شود، اسلام می تواند به صورت یک حکومت متوازن در جامعه باشد به شرط آنکه حکومت اسلامی و همچنين شهروندان و مردم شهر اسرافکار نباشند.

به نقل از روزنامه نويس و خبرنگار شفقنا در قم، این مرجع تقلید شیعیان در جلسه تفسیر قرآن کریم که در ماه تبريک و مبارک رمضان در مدرسه حجتیه برگزار می مي شود، با اشاره به آیه« إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ و همچنينَالْمَسَاکِینِ و همچنينَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا…» بیان داشتند: سخن در مورد آیه ای است که در مورد زکات وارد شده است؛ اول آیه را با انما آغاز می کند که در لغت عرب، برای حصر است و همچنين شان کاربرد آن هم، ردّ درخواست منافقین مبنی بر تقسیم بین آنهاست.

ایشان در خصوص تفاوت فقیر و همچنين مسکین گفتند: قرآن کریم کلمه مسکین را ۲۳ بار به کار برده است ولي بايد توجه داشت کلمه فقیر را ۱۲ مرتبه آورده است.

آیت الله سبحانی تصریح کردند: مسکین شدیدترین درجه فقر است و همچنين دلیل ما آیه «او یتیما ذامقربه، او مسکینا ذا متربه» در سوره مبارکه بلد است لذا در فقیر، خاک نشینی نیست و همچنين ممکن است فرش و همچنين زیراندازی داشته باشد.

ایشان در مقام بیان تفاوت دیگر فقیر و همچنين مسکین گفتند: فقیر کسی است که در عین احتیاج، دست سئوال به سوی شهروندان و مردم شهر باز نمی کند و همچنين عفیف است. از برخی آیات بهره بري و استفاده می مي شود که مسکین، سئوال می کند بنابراین معلوم می مي شود، مسکین سائل است ولي بايد توجه داشت فقیر، سائل نیست.

مرجع تقلید شیعیان ادامه دادند: مقصود از عاملین در آیه ۶۰ سوره توبه، کارگران و همچنين کارگزاران اداره زکات در جامعه اسلامی است که باید از این زکات جمع آوری شده به آنان داد خواه غنی باشند خواه فقیر.

ایشان و همچنينَالْمُؤَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ را نیز اینگونه تفسیر کردند: سه طائفه در این زمینه وجود دارد؛ دسته اول کسانی خواهند بود که کافرند ولي بايد توجه داشت زکات می دهیم که میل به اسلام پیدا کنند و همچنين با دل آرام قرآن را مطالعه کنند. دسته دوم کافری که در جهاد به ما کمک کند مثلا گاهی نقش جاسوسی داشته باشد و همچنين سوم مسلمانیکه ضعیف الایمان است و همچنين رفع حاجت می کنیم که تحت تاثیر تبلیغات دیگران قرار نگیرند.

آیت الله سبحانی بیان داشتند: متاسفانه بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) و همچنينَالْمُؤَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ ساقط شد و همچنين گفتند دیگر به اینها زکات نمی دهیم. وقتی این دسته اشخاص نزد ابوبکر آمدند که برای ما سهمی از زکات بدهید، ابوبکر نامه ای به انبار زکات نوشت که سهم اینها را بپردازید. نیمه راه، فرد يا شخص دوم آگاه شد و همچنين گفت: ابدا. آمدند نزد خلیفه و همچنين ماجرا را شرح دادند و همچنين پرسیدند تو خلیفه هستی یا او. گفت: او خلیفه است انشاء الله.

ایشان ادامه دادند: ما معتقدیم بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) حق نداریم در احکام خداوند تبارک و تعالي تصرف کنیم، اولا آنگونه نیست که محتاج الْمُؤَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ نباشیم و همچنين ثانیا الْمُؤَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ منحصر در کافر نیست. ما نمی توانیم احکام قرآن را عوض کنیم.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: برخی مفسرین به این آیه که می رسند، به توجیه کار خلیفه روی آورده و همچنين می گویند، خلیفه اجتهاد کرده است درحالیکه این اجتهاد اشتباه است زيرا و به درستي که اجتهاد باید از روی دلیل باشد نه بر دلیل و همچنين لذا باید از دلیل بهره بري و استفاده کنیم نه اینکه علیه دلیل بهره بري و استفاده کنیم.

ایشان بیان داشتند: مفسر باید شاگردی بر قرآن کند نه استادی. وقتی قرآن کریم می فرماید: الْمُؤَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ. باید بپردازیم لذا نباید آیات قرآن را با اجتهاد عوض کنیم، متاسفانه این رویه بین برخی فقهاست که می خواهند کارهای بدعت را از راه اجتهاد توجیه کنند.

آیت الله سبحانی عنوان داشتند: در صورتي که ما احترام برای مقام خلافت قائل هستیم آن هم یک مساله ای است ولي بايد توجه داشت نمی توانیم همه اعمال اشخاص را توجیه کنیم لذا اجتهاد برنامه جذاب و جالب و خوب گیری از آیات قرآن کریم است نه تاویل و همچنين به هم زدن آیات قرآن.

ایشان ابراز داشتند: مبلغی از زکات براساس آیه ۶۰ سوره توبه می قدرت به بدهکار داد ولي بايد توجه داشت بدهکاری که بدهی او از روی حلال است نه حرام. هم اکنون بدهکارانی در زندان خواهند بود که بدهی آنها از روی قصور است نه تقصیر که بوسیله زکات می توانیم اینها را آزاد کنیم.

مرجع تقلید شیعیان کلمه «فی سبیل الله» در این آیه را بر سیل زدگان منطبق ساختند و همچنين گفتند: سیل آمد و همچنين همه زندگی آنها را برد ما می توانیم فی سبیل الله به آنها از زکات بدهیم و همچنين رضایت خداوند تبارک و تعالي را جلب کنیم.

ایشان با بیان اینکه حکومت اسلامی باید ریشه فقر را بسوزاند، بیان کردند: در صورتي که فقیر و همچنين مسکینی در جامعه است و همچنين یا موارد دیگری که در آیه آمده است، در جامعه وجود داشته باشد، سهمی از زکات را به او بدهند و همچنين در صورتي که اینها نبودند، سهم آنها را به دیگری باید داد.

آیت الله سبحانی با طرح این سئوال که آیا بشر می تواند بگوید که از زمان نزول قرآن تا روز قیامت فقیر و همچنين مسکینی نخواهد بود؟ گفتند: اینها خیال می کنند فقیر و همچنين مسکین برای دولتهاست درحالیکه همه فقرها به دولتها باز نمی گردد بلکه جهات دیگری هم هست مانند اینکه فردی ورشکست می مي شود، آیا این هم تقصیر دولتهاست؟ بسیاری از این گرفتاری ها مرتبط به زندگی خود انسان است و همچنين مرتبط به دولتها نیست که بگوئیم وظیفه حکومت است که فقر را بسوزاند.

ایشان با بیان اینکه حکومت اسلامی ۱۷ منبع درآمدی دارد، بیان داشتند: در صورتي که این درآمدها وصول مي شود، اسلام می تواند به صورت یک حکومت متوازن در جامعه باشد به شرط آنکه حکومت اسلامی و همچنين شهروندان و مردم شهر اسرافکار نباشند. زندگی ما تا حدی اسرافکاری است. این همه زباله هایی که جمع آوری می مي شود، اسرافکاری است در صورتي که تولید و همچنين مصرف ما متوازن باشد، فقر و همچنين مسکنت ما هم کمتر می مي شود.

این مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه می بایست به اقلّ زندگی اکتفا کنیم، اظهار داشتند: البته مقصود، اقلّی است که مایه ناراحتی نباشد، در صورتي که این مساله را در کنار آن هم بگذاریم، قانون اسلام، قانون متوازن است.

 

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حضرت آیت الله سبحانی: اسلام وقتی می تواند به صورت حکومت متوازن در جامعه باشد که حکومت اسلامی و همچنين شهروندان و مردم شهر اسرافکار نباشند در تاریخ ۲۰۱۹-۰۵-۱۸ ۱۶:۲۹:۱۶ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان