ائمه عید نوروز را باطل نشمرده اند ولي بايد توجه داشت چه دلیل شرعی برای عید نوروز وجود دارد؟

%name ائمه عید نوروز را باطل نشمرده اند ولي بايد توجه داشت چه دلیل شرعی برای عید نوروز وجود دارد؟

شفقنا-عید نوروز از عیدهایی است که شهروندان و مردم شهر فارسی زبان ایران و همچنين کشورهای همسایه، آن هم را پاس می دارند هم چنان که شهروندان و مردم شهر کرد زبان کشورهای عراق، ترکیه و همچنين سوریه آن هم را پهناور و بزرگ می شمارند، این عید از عیدهای باستانی است که قبل از اسلام رواج داشته است.
حال سوال پیش می اید که /.کدر پاسخ به این پرسش سایت اسلام کوئست آورده است:

این عید از عیدهای باستانی ایرانیان است که قبل از اسلام رواج داشته است.

روایتی از امام و پيشوا صادق (ع) در فضلیت نوروز در کتب روایی آمده است و همچنين مشهور فقهاء متأخر به این روایت عمل نموده و همچنين فتوا به استحباب غسل در نوروز را دادند ولي بايد توجه داشت برخی دیگر در این روایت مناقشه کرده اند.

 

بنابراین؛ به روش صددرصد نمی قدرت به این عید رنگ دینی داد و همچنين از اعیاد دینی به حساب آورد، ولي بايد توجه داشت باید توجه داشت که نهی ای هم از سوی معصومان نسبت به این عید وارد نشده است. از این رو؛ این مسأله تحت مباحات، داخل می مي شود خصوصا که بزرگداشت چنین ایامی مصادف است با روزهایی که عظمت خالق طبیعت را به ما گوشزد می کند و همچنين همچنين و علاوه شهروندان و مردم شهر به کارهایی اقدام می کنند که شارع مقدس به آن هم کارها تشویق نموده است؛ مثل: نظافت و همچنين منزل و خانه تکانی، صله رحم، خوشحال کردن مؤمنان، از بین بردن دشمنی ها و همچنين کینه ها، آزادی زندانیان و همچنين … . و همچنين این را نیز می دانیم که امیر المؤمنین (ع) فرموده است: هر روزی که در آن هم معصیت خداوند تبارک و تعالي نشود آن هم روز عید است. بله عادات غلطی مثل پریدن روی آتش و همچنين غیره وجود دارد که نه تنها دلیل شرعی بر صحت آن هم نداریم بلکه این کارها به خرافه نزدیک تر خواهند بود تا به دین، و همچنين باید برای ریشه کن شدن آنان تلاش نمود.

 

پاسخ تفصیلی

عید نوروز از عیدهایی است که شهروندان و مردم شهر فارسی زبان ایران و همچنين کشورهای همسایه، آن هم را پاس می دارند هم چنان که شهروندان و مردم شهر کرد زبان کشورهای عراق، ترکیه و همچنين سوریه آن هم را پهناور و بزرگ می شمارند.

 

این عید از عیدهای باستانی است که قبل از اسلام رواج داشته است.

 

ما در ضمن رفت و آمد و مراجعه به منابعی که در اختیار داریم روایتی که آن هم را تأیید کند یا فقیهی که متعرض آن هم شده باشد نیافتیم تا زمان شیخ طوسی (۴۶۰ هـ) که در مصباح المتهجد روایت زیر را از معلی بن خنیس از امام و پيشوا صادق (ع) در روز نوروز آورده که غسل کن، پاکترین جامه خود را بپوش عطر بزن و همچنين آن هم روز روزه باش‏ بعد از این که نوافل و همچنين ظهر و همچنين عصر را خواندی چهار رکعت نماز بجا بیاور که در رکعت اول یک مرتبه حمد و همچنين ده مرتبه “انا انزلناه” و همچنين در رکعت دوم یک مرتبه حمد و همچنين ده مرتبه “قل یا أیها الکافرون” و همچنين در رکعت سوم یک مرتبه حمد و همچنين ده مرتبه “قل هو الله أحد” و همچنين در رکعت چهارم یک مرتبه حمد و همچنين ده مرتبه “قل أعوذ بربّ النّاس” و همچنين “قل أعوذ بربّ الفلق” خوانده می مي شود بعد از اتمام نماز سر به سجده می گذاری و همچنين خداوند تبارک و تعالي را شکر می کنی و همچنين از خداوند می خواهید که گناه پنجاه سالتان را ببخشد.[۱]

 

باز در کتاب مهذب از راوی مذکور نقل می کند که امام و پيشوا صادق (ع) فرمود: نوروز آن هم روزی است که پیغمبر (صلّى اللَّه علیه و همچنين آله و همچنين سلّم) براى أمیر المؤمنین (علیه السّلام) در غدیر خم بیعت گرفت و همچنين اقرار به ولایت او کردند، و همچنين خوشا بر آن هم که بدان ثابت ماند، واى بر آن هم که آن هم را بشکند، و همچنين روزی است که رسول خداوند تبارک و تعالي (صلّى اللَّه علیه و همچنين آله و همچنين سلّم) على (علیه السّلام) را به وادى جنّ فرستاد تا از آنها پیمان بگیرد، و همچنين روزی است که بر اهل نهروان پیروز شد و همچنين ذو الثدیه را کشت، و همچنين روزی است که قائم ما خاندان با کارگزاران ظهور کند و همچنين خدایش او را بر دجّال پیروز گرداند و همچنين او را بر کناسه کوفه به دار زند، هیچ نوروزى نیاید جز آن هم که ما در آن هم توقع فرج داریم، زیرا آن هم از روزهاى ما است که فارس ها آن هم را نگهداشتند و همچنين تو آن هم را ضایع نمودید (بعد ادامه دادند) یک پیغمبر از بنى اسرائیل از پروردگارش خواست مردمى را که هزارها فرد يا شخص بودند از ترس مردن و مرگ از منزل و خانه‏شان بیرون شده بودند و همچنين خداوند تبارک و تعالي آنها را میرانید زنده نماید و همچنين خداوند تبارک و تعالي به او وحى کرد که آب بر آنها بریزد، و همچنين در این روز بر آنها آب ریخت و همچنين زنده شدند، ۳۰ هزار کس بودند، و همچنين آب پاشیدن در این روز سنت ثابتى شد و همچنين سببش را جز پایداران در علم ندانند، و همچنين آن هم اولین روز سال شمسي فارس ها است، معلى می گوید: (امام و پيشوا (ع))آن هم را به من دیکته کرد و همچنين من نوشتم.[۲]

 

مشهور فقهاء متأخر به این روایت عمل نموده و همچنين فتوا به استحباب غسل در نوروز را دادند صاحب جواهر می گوید: غسل نوروز بین متأخرین مشهور است به خاطر روایت معلی بن خنیس از امام و پيشوا صادق (ع) که از مصباح نقل شد در این مسأله مخالفی نیافتیم.[۳]

 

ولي بايد توجه داشت مرحوم خویی به جهت مرسل بودن روایت به آن هم عمل نکرده و همچنين گفته است: روایت معلی بن خنیس مرسله است که نمی مي شود به آن هم اعتماد نمود مگر بنا بر قول به تسامح در ادله سنن که ما قبول نداریم.[۴]

 

بر این اساس می مي شود گفت به روش صددرصد نمی قدرت به این عید رنگ دینی داد و همچنين از اعیاد دینی به حساب آورد.

 

ولي بايد توجه داشت جای این پرسش هست که بر فرض بپذیریم که شارع مقدس این عید را عید دینی به حساب نیاورد آیا از این عید نهی فرمود و همچنين حرامش نمود به نحوی که بزرگداشتش جایز نباشد؟

 

در پاسخ می گوییم: روایتی را ابن شهرستان آشوب در مناقبش آورده که می گوید: نقل شده که منصور دوانیقی کسی را خدمت امام و پيشوا موسی بن جعفر (ع) فرستاده تا از او بخواهد که وقتی شهروندان و مردم شهر در روز نوروز برای تبریک و همچنين تقدیم هدایا می آیند در کنار او بنشیند حضرت فرمود: روایات جدم رسول الله را گشتم و همچنين برای این روز خبری نیافتم و همچنين این سنت فارس ها است که اسلام آن هم را از بین برده پناه بر خداوند تبارک و تعالي که ما بخواهیم چیزی را که اسلام محو نموده زنده بداریم.

 

منصور گفت: ما این را از باب سیاست برای لشکریانمان انجام می دهیم تو را به خداوند قسم می دهم که بنشینی و همچنين آن هم حضرت نشست، که وزراء، امراء، فرماندهان و همچنين لشکریان با هدایا وارد می شدند و همچنين به او تبریک می گفتند… .[۵]

 

واضح است که سند این روایت ضعیف است زيرا و به درستي که ابن شهرستان آشوب سند روایت را ذکر نکرده است، بلکه با تعبیر “و همچنين حکی” آن هم را نقل نمود و همچنين این دلیل بر ضعف و همچنين عدم امکان استناد به آن هم است.

 

شایان ذکر است که مسأله جشن و همچنين بزرگداشت عید نوروز یک مسأله فراگیر و همچنين رایجی بوده که در صورتي که مخالف با اسلام و همچنين دین و همچنين آئینش بوده حتما ائمه (ع) صراحتا و همچنين با تأکید از آن هم نهی می کردند که بدون تردید به ما می رسید و همچنين روشن است که نزد ائمه از نوروز صحبت می شده است ولی ایشان از آن هم نهی ننموده و همچنين باطل نشمرده اند.[۶] و همچنين بدیهی است که برای خشکاندن ریشه یک چنین عادتی ریشه دار و همچنين محکم نمی مي شود به یک روایت آنهم مرسل اعتماد نمود. بنابر این باید این مسأله تحت مباحات داخل مي شود خصوصا که بزرگداشت چنین ایامی مصادف است با روزهایی که زیبایی سحر انگیز طبیعت، اقتدار و قدرت خداوند و همچنين تجدید حیات و همچنين معاد را در خاطره ها زنده می کند به همچنين و علاوه در این روز شهروندان و مردم شهر اقدام به کارهایی می کنند که شارع مقدس به آن هم تشویق نموده است؛ مثل: نظافت و همچنين منزل و خانه تکانی، صله رحم، خوشحال کردن مؤمنان، از بین بردن دشمنی ها و همچنين کینه ها، آزادی زندانیان و همچنين … بله عادات غلطی مثل پریدن روی آتش و همچنين غیره هست که نه تنها دلیل شرعی بر صحت آن هم نداریم بلکه آنها به خرافه نزدیک تر خواهند بود تا به دین، و همچنين باید برای ریشه کن شدن آنها تلاش نماییم.

 

در این ارتباط و رابطه از باب حسن ختام اشاره می کنیم به سخن امیر المؤمنین (ع) که فرمود: هر روزی که در آن هم معصیت خداوند تبارک و تعالي نشود آن هم روز عید است[۷].

 

 

[۱] وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۱۷۳٫

 

[۲] آن هم.

 

[۳] جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج ۵، ص ۴۲؛ العروه الوثقی (المحشی)، ج ۲،ص ۱۵۲

 

[۴] موسوعه امام و پيشوا خویی، ج ۱۰، ص ۵۰٫

 

[۵] المناقب، ج ۴، ص ۳۱۹٫

 

[۶] نک: کافی، ج ۵، ص ۱۴۲؛ من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۰۰٫

 

[۷] نهج البلاغه، ص ۵۵۱، عدد ۴۲۸٫

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

ائمه عید نوروز را باطل نشمرده اند ولي بايد توجه داشت چه دلیل شرعی برای عید نوروز وجود دارد؟ در تاریخ ۲۰۱۹-۰۳-۱۵ ۲۳:۲۶:۲۲ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان