حضرت آیت الله جوادی آملی: عفیف بودن تنها برای زنان نیست

%name حضرت آیت الله جوادی آملی: عفیف بودن تنها برای زنان نیست

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: عفیف بودن یک فضیلتی است هم برای مرد و همچنين هم برای زن که در بعضی از تعبیرات نورانی حضرت امیر است که عفت یک ملکه ملکوتی است و همچنين انسان عفیف فرشته‌ای از فرشتگان است.

به به گفته شفقنا، مرجع تقلید شیعیان در جلسه اخلاق این هفته خود در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، در شرح کلمه ۶۸ از کلمات قصار نهج البلاغه بیان کرد: حضرت فرمود: «الْعَفَافُ زِینَهُ الْفَقْرِ و همچنينَ الشُّکْرُ زِینَهُ الْغِنَى»؛ عفیف بودن و همچنين عفاف، تنها برای زن‌ها نیست. عفیف بودن یک فضیلتی است هم برای مرد و همچنين هم برای زن که در بعضی از تعبیرات نورانی حضرت امیر است که عفت یک ملکه ملکوتی است و همچنين انسان عفیف فرشته‌ای از فرشتگان است. در اینجا هم حضرت فرمود در صورتي که کسی فقیر بود، این عفت و همچنين عدم تعرض و همچنين قناعت، برای او زینت است؛ چه اینکه زینت غنا و همچنين دارابودن، شکر و همچنين سپاسگزاری است.

او افزود: شکر نعمت به این است که انسان نعمت را در جای خود مصرف بکند و همچنين به داد دیگران برسد. کمک به فقرا جزء برنامه جذاب و جالب و خوب‌های بین‌المللی اسلام است و همچنين اختصاصی به مسلمان‌ها ندارد، چه اینکه اختصاصی به پيشامد جديد زکات و همچنين خمس و همچنين اینها ندارد. هر چه انسان اقتدار و قدرت داشته باشد به فقیر کمک بکند و همچنين نکند، در قیامت معذّب است. در قیامت وقتی از عده‌ای سؤال می‌کنند که چگونه و چطوري به جهنم افتادید؟ اینها چند دلیل ذکر می‌کنند، یکی از آنها این است که می‌گویند ﴿لَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکینَ﴾؛ ما به فقرا کمک نمی‌کردیم. ببینید در قیامت می‌گویند حالا کافر بودی باش، ولی کمک به فقیر وظیفه هر انسانی است.

آیت الله جوادی آملی در شرح کلمه ۶۹ از کلمات قصار نهج البلاغه گفت: حضرت فرمود: «إِذَا لَمْ یکُنْ مَا تُرِیدُ فَلَا تُبَلْ مَا کُنْتَ»؛ ما اراده‌ای داریم، قضا و همچنين قدر که تابع اراده ما نیست، تابع مصالح کلّیه است. در صورتي که یک وقت آنچه را که ما می‌خواستیم نشد، نباید نگران باشیم و همچنين بگوییم ما در این حدّ هستیم، چرا نشد؟! «چرا» در کارهای قضا و همچنين قدر الهی راه ندارد. در کارهای خود ما، در کارهای دیگران راه دارد؛ ولي بايد توجه داشت در برابر قضا و همچنين قدر الهی «چرا» راه ندارد. فرمود حالا در صورتي که نشد، خود را به زحمت نینداز. نگو من در این حدّ هستم، چرا نشد؟! روزگار که به میل ما نمی‌گردد. گاهی به عنوان آزمون است گاهی به عنوان شکر نعمت‌های قبلی است، گاهی به عنوان صبر نقمت‌های جديد و تو و تازه پدید آمده است. فرمود: «إِذَا لَمْ یکُنْ مَا تُرِیدُ»؛ نگویید چرا به من؟! نه، خیلی از اشخاص بودند برجسته‌تر از ما بودند و همچنين به مقصد مادی‌شان نرسیدند.

او در شرح کلمه ۷۰ نهج البلاغه با بیان اینکه زینت انسان عقل است، اظهار داشت: حضرت فرمود: «لَا تَرَی الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَو همچنينْ مُفَرِّطاً»؛ حضرت همواره فرمود زینت انسان، عقل است. وقتی انسان عاقل شد، کارهای او حساب شده است و همچنين روی نصاب است. زيرا و به درستي که تُندروی و همچنين کج‌روی و همچنين کژراهه رفتن در اثر جهل رخ می دهد؛ این جهل در مقابل علم قابل درمان است؛ ولي بايد توجه داشت آن هم جهالت در مقابل عقل قابل درمان نیست! در بیانات نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) است که در جنگ داخلی در صورتي که عقل پیروز شد، همه دشمنان خود را تعدیل می‌کند و همچنين نه تعطیل. یعنی وهم و همچنين  خیال را در جای خود قرار می دهد؛ ولی در صورتي که وهم و همچنين خیال پیروز شدند، عقل را به زندان می‌برند و همچنين زنجیر می‌کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساخت: در صورتي که در نبرد درونی، عقل پیروز شد هرگز ستمی نسبت به قوای مادون نمی‌کند، بلکه آنها را تنظیم، تعدیل وحفظ می‌کند، ولی در صورتي که شهوت و همچنين غضب پیروز شدند عقل را سر می‌بُرَند: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَو همچنينَی أَمِیر». اینها از بیانات نورانی حضرت امیر است. «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ و همچنينَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ ینْفَعْهُ‏] لَا ینْفَعُه‏»؛ لذا این جهاد، جهاد اکبر شد. جهاد بیرونی کاری با جان آدم و همچنين عقل آدم و همچنين دین آدم ندارند؛ ولي بايد توجه داشت جنگ درون با دین آدم کار دارد.

آیت الله جوادی آملی در قسمت و بخش دیگری از سخنان خود به شرح کلمه قصار ۷۱ نهج البلاغه پرداخت و همچنين اظهار داشت: حضرت  فرمود: «إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْکَلَامُ»؛ آدم نباید هر چیزی را بخواهد یا هر حرفی را که بزند.  بزرگان ما در اهل حکمت حرفی زدند که خداوند تبارک و تعالي مرحوم آخوند صاحب کفایه را غریق رحمت کند که مشابه این را در کفایه آورده؛ گفته بعضی از کارهاست که اصلاً جلوی فضیلت و همچنين واجبات را می‌گیرد. مثالی ذکر می کند و همچنين می‌گوید در صورتي که کسی یک مقدار آب شور پای درختی بریزد، این درخت با این آب شور کم‌کم بیمار می‌مي شود، راهی برای ترمیم او نیست. مگر او چقدر آب می‌خواهد؟ قدری آب می‌خواهد که تو از آب شور به او دادی. ذهن هم همینگونه است لذا حضرت فرمود اینها را به حرمِ امن دلتان راه ندهید. در صورتي که عقل کامل شد سخن کم خواهد بود. «إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْکَلَامُ».

او در شرح کلمه ۷۲ از کلمات قصار نهج البلاغه تصریح کرد: در اینجا حضرت می فرماید «الدَّهْرُ یخْلِقُ الْأَبْدَانَ و همچنينَ یجَدِّدُ الْآمَالَ و همچنينَ یقَرِّبُ الْمَنِیهَ و همچنينَ یبَاعِدُ الْأُمْنِیهَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ و همچنينَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ‏»؛ فرمود گذشت روزگار بدن را فرسوده می‌کند، زيرا و به درستي که در عمر در حال رفتن است و همچنين آرزوها را طولانی می‌کند. یک بیان نورانی در روایات ما هست که فرمود:«إِیاکَ و همچنينَ الِاتِّکَالَ عَلَی الْمُنَی»‏ زنده به عمل باشید نه به آرزو. امید یک مطلب دیگری است، رجا برکت و همچنين رحمت است. بین آرزو و همچنين بین امید خیلی فرق است. امید این است که انسان مقدمات را فراهم کند و همچنين به انتظار نتیجه باشد. کشاورزی که همه کارها را کرده به انتظار باران است این را می‌گویند رجا. ولي بايد توجه داشت کسی که کِشتی نکرده، شیاری نکرده، زمینی را آماده نکرده، او آرزو دارد که زندگش‌اش تأمین بشود! آرزو با مقدمات همراه نیست، ولی امید با مقدمات همراه است؛ لذا رجاء برکت است و همچنين آرزو برکت نیست و همچنين مذموم است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حضرت آیت الله جوادی آملی: عفیف بودن تنها برای زنان نیست در تاریخ ۲۰۱۹-۰۲-۰۳ ۱۳:۱۳:۳۰ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان