چگونه مسخره کردن دیگران روی روح تو اثر می گذارد؟

%name چگونه مسخره کردن دیگران روی روح تو اثر می گذارد؟

شفقنا-یکى از محرّمات (که از عوامل غیبت هم به شمار مى‏رود) سخریه و همچنين استهزاء است و همچنين شک نیست که سخریه و همچنين استهزاء یکى از آن هم عوامل است که بسیارى از اوقات انسان‏هاى ضعیف الایمان را وادار به غیبت مى‏کند.

یکى از محرّمات (که از عوامل غیبت هم به شمار مى‏رود) سخریه و همچنين استهزاء است و همچنين شک نیست که سخریه و همچنين استهزاء یکى از آن هم عوامل است که بسیارى از اوقات انسان‏هاى ضعیف الایمان را وادار به غیبت مى‏کند. آرى، خواهند بود کسانى که به منظور بى اعتبار کردن دیگران از عامل تمسخر بهره مى‏گیرند و همچنين براى مجلس آرایى و همچنين خنداندن حاضران از آبرو و همچنين حیثیت دیگران مایه مى‏گذارند و همچنين با کارهایى از قبیل تقلید در راه رفتن، سخن گفتن، غذا خوردن و همچنين خلاصه به هر طریقى از اشاره و همچنين کنایه و همچنين… دیگران را به مسخره مى‏گیرند و همچنين از این راه حس خودپسندى و همچنين انتقام جویى خویش را اشباع مى‏کنند و همچنين دست کم با خرج کردن آبروى دیگران مستمعان و همچنين دوستان خود را راضى مى‏سازند و همچنين بدین جهت است که قرآن کریم از این عمل به شدت نهى کرده و همچنين آن هم را به عنوان ظلم و همچنين ستم مورد توبیخ و همچنين تهدید قرار داده است و همچنين امر به توبه مى‏کند و همچنين مى‏فرماید:
“یا ایهَا الَّذینَ امَنُوا لا یسْخَرْ قَو همچنينْمٌ مِنْ قَو همچنينْمٍ عَسى‏ انْ یکُونُوا خَیرا مِنْهُم و همچنينَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ انْ یکُنَّ خَیرا مِنْهُنَّ و همچنينَ لا تَلْمِزُوا انْفُسَکُمْ و همچنينَ لا تَنابَزُوا بِالالْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الایمانِ و همچنينَ مَنْ لَمْ یتُبْ فَاولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ. (حجرات،۱۱)؛
اى کسانى که ایمان آورده‏اید نباید گروهى از مردان تو تيم دیگر را استهزاء کنند، شاید آنها که مورد استهزاء واقع مى‏شوند بهتر از مسخره کنندگان باشند. و همچنين همچنین زنان یکدیگر را مسخره نکنند، زیرا ممکن است زنان مسخره شده از آنها که مسخره مى‏کنند بهتر باشند. و همچنين مبادا از یکدیگر عیب جویى کنید و همچنين زنهار از این که یکدیگر را با القاب زشت و همچنين ناپسند یاد کنید که بعد از ایمان آوردن، نامى که نشان از فسق و همچنين فجور دارد بسیار زشت است و همچنين هر کس که از این رفتار توبه نکند ستمگر و همچنين ظالم است.”
برخى از مفسّران در شأن نزول آیه فوق گفته‏اند: این آیه در باره ثابت بن قیس بن شماس نازل شده است. ثابت گوش هایش سنگین بود و همچنين هنگامى که وارد مسجد مى‏شد براى او راه باز مى‏کردند تا برود نزدیک پیامبر ـ صلّى اللّه علیه و همچنين آله و همچنين سلم ـ بنشیند و همچنين سخنان حضرت را بشنود. یک روز وارد مسجد شد در حالى که شهروندان و مردم شهر از نماز صبح فارغ شده و همچنين هر کدام در جایى نشسته بودند. ثابت نیز طبق روش هر روز سعى مى‏کرد نزدیک پیامبر ـ صلّى اللّه علیه و همچنين آله و همچنين سلم ـ بنشیند، به این جهت جمعیت را مى‏شکافت و همچنين مى‏گفت جا بدهید، جا بدهید تا خدمت پیامبر بروم.
سر انجام یکى از آنها گفت همین جا بنشین. او نیز آن هم جا نشست، ولى از این که راهش ندادند تا نزدیک پیامبر بنشیند به شدت ناخوش و غمگين شد. بعد از این که هوا روشن شد ثابت از روى ناراحتى گفت: این مرد کیست؟ گفت: من فلان کس هستم. ثابت گفت: فرزند فلان زن؟ و همچنين نام مادر او را طورى بر زبان جارى کرد که در آن هم دوران (دوران جاهلیت) این گونه تعبیر را مایه سرزنش و همچنين ملامت مى‏دانستند. آن هم مرد شرمنده شد و همچنين از خجالت سر به زیر افکند، سپس این آیه نازل شد.
ملاک و همچنين میزان و همچنين معیار ارزش‏ها نزد خداى متعال تقوا و همچنين پاکدامنى است.[۱] از این رو هیچ کس حق ندارد دیگرى را کوچک بشمرد و همچنين با چشم حقارت به او بنگرد، چه بسا همین شخص پیش خداوند تبارک و تعالي آبرومند باشد.

مقام مؤمن در پیشگاه خداوند تبارک و تعالي
بنده مؤمن نزد خداوند متعال بسیار عزیز و همچنين محترم است. خداوند بندگان مؤمن را دوست مى‏دارد و همچنين عزت و همچنين سربلندى را از آن هم مؤمنان مى‏داند، چنان که مى‏فرماید:
“… و همچنينَ لِلّهِ الْعِزَّه و همچنينَ لِرَسُولِهِ و همچنينَ لِلْمُؤمِنینَ…؛(۶۳: ۸…) عزّت و همچنين سرفرازى تنها از آن هم خداوند تبارک و تعالي و همچنين پیامبر و همچنين مؤمنان است…” و همچنين به همین جهت در سوره حجرات آیه «لا یسْخَرْ قَو همچنينْمٌ مِنْ قَو همچنينْمٍ…» (حجرات،۱۱) فرمود هر کس مؤمنان را مسخره کند یا با القاب زشت از آنها یاد کند در زمره ستم کاران محسوب مى‏مي شود.
و همچنين در جاى دیگر مى‏فرماید:
“ الَّذینَ یلْمِزُونَ المُطَّو همچنينِّعینَ مِنَ الْمُؤمِنینَ فِى الصَّدَقاتِ و همچنينَ الَّذینَ لا یجِدُونَ الا جُهْدَهُمْ فَیسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ و همچنينَ لَهُمْ عَذابٌ الیمٌ؛ (۹: ۷۹) آنان که از مؤمنان متعبّد و همچنين متعهّد به خاطر صدقاتى که در راه خداوند تبارک و تعالي مى‏دهند انتقاد و همچنين عیب‏جویى مى‏کنند و همچنين نیز اشخاص بى بضاعتى را که حداکثر توانشان را در طبق اخلاص نهاده‏اند به مسخره مى‏گیرند، خداوند نیز آنها را مسخره مي کند و همچنين براى آنان عذابى دردناک در پیش است.”
همچنین در احادیث اسلامى آمده است که احترام به مؤمن احترام به خداوند تبارک و تعالي است و همچنين اهانت و همچنين تحقیر مؤمن اهانت به ذات اقدس الهى و همچنين موجب خشم خداوند سبحان است و همچنين در حدیث قدسى آمده است: خداوند به کسانى که مؤمنان را بیازارند اعلان جنگ مى‏دهد:
عن أبی عبد اللّه ـ علیه السلام ـ قال: “قال اللّه عزّ و همچنين جلّ: لِیأذَنْ بِحَرْبٍ مِنّى، مَنْ اذَلَّ عَبْدِىَ الْمُؤمِنَ و همچنينَ لِیأمَنْ مِنْ غَضَبى مَنْ اکْرَمَ عَبْدِىَ الْمُؤمِنَ.” از امام و پيشوا صادق ـ علیه السلام ـ آمده است که خداوند عزّ و همچنين جلّ فرمود: “کسى که بنده مؤمن مرا خوار شمارد باید بداند که خداوند با او در جنگ است و همچنين کسى که بنده مؤمن مرا تعظیم و همچنين تکریم کند بى شک از غضب من در امان است.”
رسولخدا ـ صلّى اللّه علیه و همچنين آله و همچنين سلم ـ فرمود:
“و همچنين من اذلّ مؤمنا اذلّه اللّه…؛ کسى که مؤمنى را خوار شمارد خداوند تبارک و تعالي او را ذلیل مي کند.”
امام و پيشوا صادق ـ علیه السلام ـ فرمود:
“من حقّر مؤمنا لقلّه ماله حقّره اللّه فلم یزل عند اللّه محقورا حتّى یتوب ممّا صنع…؛
کسى که به خاطر فقر و همچنين تهیدستى مؤمنى را کوچک شمرد خداوند او را کوچک مى‏شمارد و همچنين همیشه در نزد خداوند تبارک و تعالي خوار و همچنين زبون است تا آنکه از کردارش توبه کند…”

حرمت مؤمن از حرمت کعبه بیشتر است
ابن أبی الحدید در شرح این جمله از نهج البلاغه (اذا استولى الصلاح على الزمان و همچنين اهله…) روایتى را از رسولخدا ـ صلّى اللّه علیه و همچنين آله و همچنين سلم ـ چنین نقل مى‏کند:
“و همچنين الخبر ما رواه جابر قال: نظر رسول اللّه ـ صلّى اللّه علیه و همچنين آله و همچنين سلم ـ إلى الکعبه فقال: مرحبا بک من بیت ما اعظمک و همچنين أعظم حرمتک و همچنين اللّه انّ المؤمن أعظم حرمه منک عند اللّه عزّ و همچنين جلّ، لأنّ اللّه حرّم منک واحده و همچنين من المؤمن ثلاثه: دمه و همچنين ماله و همچنين أن یظنّ به ظنّ السّوء…؛
جابر روایت کرده است که رسولخدا ـ صلّى اللّه علیه و همچنين آله و همچنين سلم ـ به کعبه نظر افکند و همچنين فرمود: آفرین بر تو، منزل و خانه‏اى که چقدر بزرگى و همچنين احترام تو چقدر زیاد است سوگند به خداوند تبارک و تعالي، احترام مؤمن نزد خداوند تبارک و تعالي از تو بیشتر است، زیرا حرمت تو تنها و فقط از یک جهت است (که خونریزى در تو حرام است‏)، ولى مؤمن از سه جهت احترام دارد:
۱. خون وى محترم است.
۲. مال او حرمت دارد.
۳. بدگمانى نسبت به او حرام است.”

تذکّر:
آنچه بیش از هر چیز در پیشگاه خداى متعال اهمیت و همچنين ارزش دارد تقوا است و همچنين سایر مسائل از قبیل پول، جاه، مقام، منصب و همچنين… دلیل بر عظمت و همچنين محبوبیت انسان نیست. از این رو نباید در هیچ مؤمنى به دیده حقارت و همچنين پستى نگریست، چرا که ما نمى‏دانیم اولیاى خداوند تبارک و تعالي چه کسانى خواهند بود، زيرا و به درستي که از باطن اشخاص جز پروردگار هیچ کس آگاه نیست، چنان که حضرت رسول گرامى اسلام ـ صلّى اللّه علیه و همچنين آله و همچنين سلم ـ نیز در ضمن یکى از سخنان خود فرمود:
“إنّ اللّه عزّ و همچنين جلّ کتم ثلاثه فی ثلاثه:… و همچنين کتم ولیه فی خلقه… و همچنين لا یزر أنّ احدکم بأحد من خلق اللّه فانّه لا یدرى أی هم ولىّ اللّه.؛
خداى عزّ و همچنين جلّ سه چیز را در سه چیز مخفى کرده است:… ولىّ خود را درمیان خلق خویش مخفى داشته است… بنابر این مبادا هیچ یک از شماها احدى از بندگان خداوند تبارک و تعالي را کوچک شمرد، زیرا نمى‏داند کدام یک از آنها ولىّ خداوند تبارک و تعالي است.”
همچنین حضرت على ـ علیه السلام ـ در ضمن حدیثى فرمود:
“إنّ اللّه تبارک و همچنين تعالى أخفى أربعه فی أربعه… و همچنين أخفى ولیه فی عباده فلا تستصغرنّ عبدا من عبید اللّه فربّما یکون ولیه و همچنين أنت لا تعلم؛
خداى تبارک و همچنين تعالى چهار چیز را در چهار چیز پنهان نموده است:… ولىّ خود را در میان بندگان خویش پنهان داشته است. پس به هیچ بنده‏اى از بندگان خداوند تبارک و تعالي با چشم حقارت نگاه مکن که شاید آن هم (کسى که به او بى‏اعتنا هستى‏) ولىّ خداوند تبارک و تعالي باشد و همچنين تو ندانى.”

سرانجام بد سخریه و همچنين استهزاء
بى‏تردید، کسى که به شهروندان و مردم شهر اهانت کند و همچنين آنها را مورد تمسخر و همچنين استهزاء قرار دهد گناه بزرگى را مرتکب شده و همچنين باید در انتظار عواقب مضر و همچنين بد و همچنين آثار بد آن هم باشد، زیرا هیچ عملى بدون بازتاب نخواهد بود:
“فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ و همچنينَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ ؛ (۹۹: ۷ – ۸) پس در آن هم روز هر کس به قدر ذرّه‏اى کار نیک کرده آن هم را خواهد دید و همچنين هر کس به قدر ذره‏اى کار زشت مرتکب شده آن هم را خواهد دید.”
از آثار بد هرزه گویى و همچنين مسخره کردن دیگران غفلت و همچنين بى تفاوتى و همچنين از دست دادن احساس مسئولیت است. افرادى که به این بیمارى دچار مى‏شوند، به ناچار از ذکر خداوند تبارک و تعالي غافل شده و همچنين از عبادت پروردگار لذت نمى‏برند، یعنى در عبادت حضور قلب ندارند و همچنين با اکراه و همچنين بى میلى با آن هم روبرو مى‏شوند.
از قرآن کریم بهره بري و استفاده مى‏مي شود که یکى از موجبات غفلت و همچنين فراموشى از یاد خداوند تبارک و تعالي، استهزاء و همچنين تحقیر مؤمنان است، زیرا بندگان مؤمن، مظاهر دین و همچنين مفاخر شریعت سید مرسلین‏اند و همچنين بى اعتنایى به مقام و همچنين منزلت آنان موجب سلب توفیق و همچنين باعث تاریکى دل مى‏مي شود و همچنين سر انجام انسان را با دوزخیان گمراه، همراه و همچنين همنشین مى‏سازد.
خداوند متعال در کتابش آن هم گاه که وخامت حال دوزخیان و همچنين کیفیت بازپرسى از آنان را ترسیم و همچنين تشریح مى‏کند و همچنين به جزع و همچنين فزع آنان براى بیرون آمدن و همچنين نجات از عذاب دردناک و همچنين سوزان دوزخ اشاره و همچنين با جمله «… اخْسَئُوا فِیهَا و همچنينَلا تُکَلِّمُونِ »؛ (۲۳: ۱۰۸) به آنها پاسخ مى‏دهد.
و همچنين سپس مى‏فرماید: “إِنَّهُ کَانَ فَرِیقٌ مِنْ عِبَادِی یَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا و همچنينَارْحَمْنَا و همچنينَأَنْتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِیًّا حَتَّى أَنْسَو همچنينْکُمْ ذِکْرِی و همچنينَکُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَکُونَ إِنِّی جَزَیْتُهُمُ الْیَو همچنينْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ ؛ (۲۳: ۱۰۹ – ۱۱۱) این تو بودید که وقتى گروهى از بندگان من مى‏گفتند:
«پروردگارا ما ایمان آورده‏ایم، ما را بیامرز و همچنين بر ما ترحّم فرما که تو بهترین رحم کنندگانى» آنها را به باد مسخره گرفتید تا آنجا که مرا بکلى فراموش کرده بودید و همچنين تنها کارتان این بود که بر آن هم خداوند تبارک و تعالي پرستان جذاب و جالب و خنده مى‏کردید. ولي بايد توجه داشت امروز من به آنان به خاطر صبر و همچنين استقامتشان پاداش (نیک‏) مى‏دهم، که تنها آنان پیروز و همچنين رستگارند.”
حال که معلوم شد یکى از موجبات غفلت و همچنين فراموشى از ذکر خداوند تبارک و تعالي استهزاى مؤمنان و همچنين بى احترامى به آنان است، باید دانست که در صورتي که کسى با همین حال از دنیا برود و همچنين توبه نکند زندگى سخت و همچنين طاقت فرسایى در انتظار اوست و همچنين در روز قیامت کور و همچنين نا بینا وارد محشر شده و همچنين مشمول رحمت الهى واقع نخواهد شد، چنان که مى‏فرماید:
“و همچنينَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکًا و همچنينَنَحْشُرُهُ یَو همچنينْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَى قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَى و همچنينَقَدْ کُنْتُ بَصِیرًا قَالَ کَذَلِکَ أَتَتْکَ آیَاتُنَا فَنَسِیتَهَا و همچنينَکَذَلِکَ الْیَو همچنينْمَ تُنْسَى ‏؛(۲۰: ۱۲۴ – ۱۲۶)
هر کس از یاد من روى گرداند براى او زندگى سخت و همچنين تنگى خواهد بود و همچنين روز قیامت او را نابینا محشور مى‏کنیم. او مى‏پرسد: پروردگارا چرا مرا نابینا محشور کردى با این که من در دنیا بینا بودم؟ خداوند تبارک و تعالي در پاسخ مى‏گوید: این به خاطر آن هم است که آیات ما به تو رسید ولى تو آنها را بکلى فراموش کردى و همچنين به کیفر آن هم امروز تو فراموش خواهى شد (ما تو را فراموش مى‏کنیم‏).”

فردا نوبت مؤمنان است
قرآن کریم در جاى دیگر مى‏فرماید: “کسانى که در دنیا اشخاص با ایمان را مسخره مى‏کنند و همچنين با جذاب و جالب و خنده‏هاى تمسخر آمیز و همچنين تحقیر کننده از کنارشان مى‏گذرند و همچنين با اشاره‏هاى چشم و همچنين ابرو آنان را به مسخره مى‏گیرند و همچنين از این کار (زشت‏) خود اظهار سرور و همچنين خوشحالى نموده و همچنين به آن هم مباهات مى‏کنند و همچنين… باید بدانند که فردا نوبت مؤمنان است که بر آنها بخندند.” اینک متن آیات:
“ انَّ الَّذینَ اجْرَمُوا کانُوا مِنَ الَّذینَ امَنُوا یضْحَکُونَ؛(۸۳: ۲۹)
مجرمان و همچنين بد کاران همیشه در دنیا به مؤمنان مى‏خندیدند.”
“ و همچنينَ اذا مَرُّوا بِهِمْ یتَغامَزُونَ؛(۸۳: ۳۰)
و همچنين هنگامى که از کنار مؤمنان مى‏گذرند با اشاره‏هاى چشم و همچنين ابرو آنها را مسخره مى‏کنند. “
“ و همچنينَ اذَا انْقَلَبُوا الى‏ اهْلِهِمُ انْقَلبُوا فَکِهینَ؛(۸۳: ۳۱)
و همچنين هنگامى که به سوى خانواده خود باز مى‏گردند مسرور و همچنين خندانند.”
“ و همچنينَ اذا رَاوْهُمْ قالُوا انَّ هؤُلاءِ لَضالُّون؛(۸۳: ۳۲)
و همچنين هنگامى که آنها را (: مؤمنان را) مى‏دیدند مى‏گفتند این‏ها گمراهانند.”
“ و همچنينَ ما ارْسِلُوا عَلَیهِمْ حافِظینَ؛(۸۳: ۳۳) در حالى که آنها هرگز مأمور مراقبت و همچنين متکفّل آنان (: مؤمنان‏) نبودند.”
“ فَالْیوْمَ الَّذینَ امَنُوا مِنَ الْکُفّارِ یضْحَکُونَ؛(۸۳: ۳۴) ولى امروز مؤمنان به کافران مى‏خندند. “
“ عَلىَ الارائِکِ ینْظُرُونَ؛(۸۳: ۳۵) در حالى که بر تخت هاى مزین بهشتى نشسته‏اند و همچنين نگاه مى‏کنند. “
سپس به عنوان طعن و همچنين تمسخر گفته مى‏مي شود:
“ هَلْ ثُو همچنينِّبَ الْکُفّارُ ما کانُوا یفْعَلُون؛(۸۳: ۳۶) آیا کافران پاداش اعمالشان را گرفتند؟”
خلاصه این که سخریه و همچنين استهزاء نوعى عیب جویى است و همچنين سزاوار نیست انسان براى این که عده‏ اى را بخنداند مرتکب این گناه مي شود و همچنين دیگران را تحقیر کند و همچنين کسانى که شهروندان و مردم شهر را مسخره مى‏کنند به خود مغرورند و همچنين همین غرور و همچنين خودبینى آنان سبب مى‏مي شود که اشخاص مؤمن و همچنين متدین را به چشم حقارت بنگرند و همچنين در نتیجه براى خود عذابى سخت و همچنين دردناک آماده کنند که نمونه‏اى از آن هم در آیات فوق از نظرتان گذشت.

زیان هاى مضر و همچنين بد سخریه از نظر روایات
در روایات معصومین علیهم السلام نیز از کسانى که مؤمنان را تحقیر و همچنين تمسخر مى‏کنند به شدت نکوهش شده است. در این مورد به چند حدیث اکتفا مى‏مي شود.
یاوه سرایى و همچنين خسران ابدى:
معصوم ـ علیه السلام ـمی فرماید: “کسانى که از راه غیبت، تهمت، اهانت و همچنين تحقیر شهروندان و مردم شهر، دیگران را مى‏خندانند باید بدانند که در روز قیامت از خاسران و همچنين زیانکارانند. “
امام و پيشوا صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: “کان بالمدینه رجل بطّال یضحک النّاس منه فقال قد أعیانى هذا الرّجل أن أضحکه (یعنى علىّ بن الحسین) قال: فمرّ علىّ ـ علیه السلام ـ و همچنين خلفه مولیان له قال: فجاء الرّجل حتّى انتزع ردائه من رقبته، ثمّ مضى، فلم یلتفت إلیه علىّ ـ علیه السلام ـ فاتّبعوه و همچنين أخذوا الرّداء منه فجاؤا به فطرحوه علیه، فقال لهم، من هذا؟ فقالوا: هذا رجل بطّال یضحک أهل المدینه فقال: قولوا له إنّ للّه یوما یخسر فیه المبطلون؛ در شهرستان مدینه مردى پست و همچنين فرومایه بود که کار او تنها و فقط هرزه‏گویى و همچنين خنداندن شهروندان و مردم شهر بود. یک روز گفت که این مرد (یعنى على بن الحسین) مرا عاجز کرده است زیرا تا کنون نتوانسته‏ام او را بخندانم. (منتظر فرصتى بود) تا این که روزى امام و پيشوا سجاد ـ علیه السلام ـ به همراه دو تن از خدمت گزاران خود مى‏گذشت. او نیز (فرصتى به دست آورد) و همچنين عباى آن هم حضرت را از دوش مبارکش کشید و همچنين رفت.
امام و پيشوا هیچ گونه اعتنایى به او نکرد. کسانى که آنجا بودند رفتند و همچنين رداى امام و پيشوا سجاد ـ علیه السلام ـ را از او گرفته و همچنين بر دوش تبريک و مبارک آن هم بزرگوار انداختند.
امام و پيشوا ـ علیه السلام ـ پرسید: این شخص که بود؟ گفتند: او مرد هرزه ‏گو و همچنين خوشمزه ‏اى است که شهروندان و مردم شهر مدینه را مى‏خنداند. فرمود: به او بگویید خداوند تبارک و تعالي را روزى است که در آن هم روز یاوه‏سرایان زیان کار خواهند شد.”
به هر حال، تردیدى نیست که این گونه اشخاص در روز قیامت گرفتار انواع عذاب و همچنين شکنجه خواهند شد و همچنين آن هم گونه که در دنیا مؤمنان را مسخره مى‏کردند و همچنين مى‏خندیدند اهل ایمان نیز در روز قیامت بر آنها مى‏خندند.
پیامبر اکرم ـ صلّى اللّه علیه و همچنين آله و همچنين سلم ـ فرمود:
“إنّ المستهزئین بالنّاس یفتح لأحدهم باب من الجنّه فیقال هلمّ هلمّ فیجى‏ء بکربه و همچنين غمّه فاذا أتاه اغلق دونه ثمّ یفتح له باب اخر فیقال هلمّ هلمّ فیجى‏ء بکربه و همچنين غمّه فاذا أتاه اغلق دونه فما یزال کذلک حتّى إنّ الرّجل لیفتح له الباب فیقال له هلمّ هلمّ فلا یأتیه؛
در روز قیامت کسانى را که در دنیا شهروندان و مردم شهر را مسخره مى‏کردند مى‏آورند و همچنين درى از بهشت به روى آنان مى‏گشایند و همچنين به آنها مى‏گویند بیایید بیایید. آنها با آن هم همه سختى و همچنين ناراحتى به پیش مى‏آیند و همچنين همین که نزدیک در مى‏رسند در به روى آنها بسته مى‏مي شود. سپس در دیگرى به روى آنها باز مى‏مي شود و همچنين گفته مى‏مي شود شتاب کنید شتاب کنید. این بار نیز آنها با ناراحتى حرکت مى‏کنند و همچنين همین که نزدیک این در مى‏روند آن هم نیز بسته مى‏مي شود و همچنين همین روش این کار تکرار مى‏مي شود تا جایى که نا امید مى‏شوند و همچنين سر انجام دیگر به سوى هیچ درى نمى‏روند. در اینجا مؤمنان که ساکنين بهشت‏اند به آنها نظاره مى‏کنند به آنان مى‏خندند.”

نتیجه بحث
به نقل از شفقنا، سایت پاسخگویی به شبهات در ادامه مینویسد: با توجه به مطالبى که گفته شد اشخاص متعهّد و همچنين مؤمن باید از این رفتار زشت و همچنين ناپسند از دو جهت دورى جویند:
۱- آن هم که هرزگى و همچنين مسخرگى بالطبع زشت است.
۲- آن هم که موجب گناه کبیره دیگر (یعنى غیبت) نیز مى‏مي شود.
پروردگارا ما را از لغزش ها محفوظ دار.
پی نوشت ها:
[۱] . در قرآن کریم پنج معیار براى فضیلت و همچنين برترى میان اشخاص بشر ذکر شده است که عبارت است از:
الف. تقوا که فرمود: «انَّ اکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ اتْقیکُمْ…» (حجرات – ۱۳): بهترین تو با تقواترین تو است…
ب. عقل و همچنين تعقّل (بکارگیرى عقل) که خمیر مایه سایر ارزش‏ها است و همچنين آیات فراوانى از قرآن کریم بر آن هم گواهى مى‏دهد.
ج. جهاد در راه خداوند تبارک و تعالي، چنانکه مى‏فرماید: « لا یَسْتَو همچنينِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ و همچنينَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْو همچنينَالِهِمْ و همچنينَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْو همچنينَالِهِمْ و همچنينَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَهً و همچنينَکُلا و همچنينَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى و همچنينَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا »(نساء – ۹۵).
اشخاص با ایمانى که بدون بیمارى و همچنين ناراحتى از جهاد باز نشستند با مجاهدانى که در راه خداوند تبارک و تعالي با مال و همچنين جان خود جهاد کردند یکسان نیستند. خداوند مجاهدانى را که با مال و همچنين جان خود جهاد کردند بر قاعدان برترى بخشیده و همچنين به هر یک از این دو دسته (به نسبت اعمال نیکشان‏) خداوند وعده پاداش نیک داده و همچنين مجاهدان را بر قاعدان برترى و همچنين پاداش عظیمى بخشیده است.
د. ایمان.
ه. علم و همچنين دانش. علم و همچنين ایمان دو معیار اساسى و همچنين دو رکن شجره طیّبه فضیلت و همچنين انسانیت است.
قرآن کریم در این باره مى‏فرماید:
«… یَرْفَعِ اللّهُ الَّذینَ امَنُوا مِنْکُمْ و همچنينَ الَّذینَ اوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ… » (مجادله – ۱۱).
… خداوند به آنها که ایمان آورده و همچنين بهره‏اى از علم دارند درجات بزرگى ارزانى مى‏دارد….
ولى باید دانست که در میان تمام ارزش‏ها تقوا از همه بالاتر است بلکه تقوا اساس و همچنين پایه تمام ارزش‏ها است زیرا بدون داشتن تقوا نه علم کارساز است و همچنين نه جهاد راهگشا و همچنين نه عقل راهنما و همچنين نه ایمان مى‏تواند انسان را به سر منزل مقصود برساند. در زمینه تقوا است که عقل حقایق را درک مى‏کند و همچنين علم حلال معظلات و مسائل و مشکلات مى‏مي شود. این همه تعریف و همچنين تشویق و همچنين ستایش از علم مشروط به آن هم است که هدف از تعلیم و همچنين تعلّم شناخت حقیقت و همچنين آگاهى به مسئولیت و همچنين خدمت به بندگان خداوند تبارک و تعالي و همچنين تحصیل خشنودى پروردگار متعال باشد، وگر نه نتیجه علم آن هم خواهد شد که مولوى مى‏گوید:
بد گهر را علم و همچنين فن آموختن دادن تیغ است دست راهزن
تیغ دادن در کف زنگى مست به که آید علم ناکس را به دست
علم و همچنين مال و همچنين منصب و همچنين جاه و همچنين قران فتنه آمد در کف بد گوهران (مثنوى، دفتر چهارم، ص ۶۹۳.)

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

چگونه مسخره کردن دیگران روی روح تو اثر می گذارد؟ در تاریخ ۲۰۱۹-۰۱-۱۹ ۰۲:۱۳:۳۰ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان