تضادهاى عجیب و همچنين عبرت انگیز در خوارج/ گفتار حضرت آیت الله مکارم

%name تضادهاى عجیب و همچنين عبرت انگیز در خوارج/ گفتار حضرت آیت الله مکارم

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) –حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی در مورد خوارج پاسخ گفته است.
به به گفته شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

پرسش : خوارج چه کسانی بودند؟
پاسخ اجمالی:
خوارج که گروهی متعصّب، لجوج، نادان و همچنين قشرى بودند و همچنين از اسلام تنها به پوستى قناعت کرده و همچنين مغز آن هم را رها کرده بودند بودند، از جنگ صفین و همچنين داستان حکمیت آشکار شدند. آنها ابتدا امام و پيشوا(ع) را مجبور به حکمیت کرده و همچنين بعد پشیمان شدند و همچنين توبه کردند و همچنين گفتند: قبول حکمیت کفر بود، زيرا و به درستي که حکم تنها و فقط از آن هم خداوند تبارک و تعالي است و همچنين باید على(ع) نیز توبه کند. امام و پيشوا بارها با آنها اتمام حجّت کرد و همچنين بسیار اندرز داد ولی آن هم ها سرسختانه، ایستادگى کردند و همچنين در یک درگیرى محدود با لشکر امام و پيشوا اجساد همگى جز چند فرد يا شخص، بر روى زمین افتاد.

پاسخ تفصیلی:
خوارج گروهى متعصّب و همچنين لجوج و همچنين نادان و همچنين قشرى بودند که از درون جنگ صفین و همچنين داستان حکمیت آشکار شدند.
آنها در آغاز مساله حکمیّت (عمروعاص و همچنين ابوموسى اشعرى) را پذیرفته و همچنين امام و پيشوا(علیه السلام) را مجبور به پذیرش آن هم کردند و همچنين هر مقدار و اندازه که امام و پيشوا (علیه السلام) فرمود اینها همه خدعه و همچنين نیرنگ است و همچنين تا پیروزى بر دشمن و همچنين خاموش کردن آتش فتنه شامیان و همچنين پیروان معاویه راه چندانى باقى نمانده، گوش ندادند، ولى بعد که نتیجه حکمیت را دیدند از کسب و کار خود پشیمان شده و همچنين به اصطلاح توبه کردند، ولي بايد توجه داشت این بار در طرف تفریط قرار گرفتند و همچنين گفتند: قبول حکمیت کفر بود، زيرا و به درستي که حکم تنها و فقط از آن هم خداوند تبارک و تعالي است. ما از کفر خود توبه کردیم و همچنين باید على بن ابى طالب (علیه السلام) نیز توبه کند.
امام و پيشوا (علیه السلام) به آنها فرمود: حکمیّت کفر نیست. قرآن در دو مورد اشاره به مساله حکمیّت دارد: یکى در اختلافات خانوادگى(۱) و همچنين دوم، در مورد کفارات احرام(۲)، ولى حکمیّت به این شکل که تو عمل کردید، سر تا پا اشتباه بود.
به هر حال این تيم نادان و همچنين فراموشکار که در میان آنان اشخاص بظاهر بسیار متعبّد و همچنين مقیّد به واجبات و همچنين مستحبات شرع نیز دیده مى شدند، از اسلام تنها به پوستى قناعت کرده و همچنين مغز آن هم را رها کرده بودند و همچنين در برابر امیرمومنان على (علیه السلام) در منطقه اى نزدیک کوفه به نام حروراء و همچنين در کنار نهروان صف آرایى کردند. امام و پيشوا(علیه السلام) باحوصله و همچنين بردبارىِ بى حساب با آنها روبرو شد و همچنين به آنها اتمام حجّت کرد و همچنين بسیار اندرز داد.
نصایح امام و پيشوا موثّر واقع شد و همچنين اکثریت آنها توبه کردند و همچنين از لشکر خوارج جدا شدند و همچنين حدود چهار هزار فرد يا شخص سرسختانه، ایستادگى کردند و همچنين در یک درگیرى محدود با لشکر امام و پيشوا اجساد همگى جز چند فرد يا شخص، در کنار آن هم نهر بر روى زمین افتاد، آن هم گونه که امام و پيشوا قبلا با صراحت پیش بینى کرده بود.
در زندگى خوارج تضادهاى عجیب و همچنين موارد و نکات عبرت انگیزى دیده مى مي شود که مانند آن هم در مورد گروههاى دیگر بسیار کم دیده شده است شامل:
۱ ـ عبد الله بن خبّاب ـ که فرزند خبّاب بن اَرت، صحابى معروف پیامبر بود در حالى که قرآنى برگردن خود آویخته و همچنين همراه شوهر يا همسر خود ـ که باردار بود ـ سوار بر مرکبى از نزدیکى مرکز خوارج مى گذشت، خوارج، جلوى او را گرفتند و همچنين گفتند: «همین قرآنى که بر گردن تو است ما را به کشتن تو فرمان مى دهد». عبدالله به آنان گفت: «آنچه را قرآن زنده کرده است، زنده کنید و همچنين آن هم چه را قرآن از بین برده است، بمیراند». خوارج کمترین اعتنایى به گفتار حکیمانه او نکردند. در این هنگام یکى از خوارج دانه خرمایى را که از درخت نخلى بر زمین افتاده بود برداشت و همچنين بر دهان گذاشت. دوستانش بر سرش فریاد کشیدند که «چرا به حق دیگران تجاوز کردى و همچنين مال غصب خوردى؟» و همچنين او خرما را از دهان بیرون افکند!
یکى دیگر از آنها خوکى را که راه بر او بسته بود کشت، دیگران بر او اعتراض کردند که این عمل نادرستى بود و همچنين این در واقع مصداق فساد در ارض است!
سپس رو به عبدالله بن خبّاب کرده گفتند: «براى ما حدیثى از قول پدرت نقل کن!» او گفت: «از پدرم شنیدم که از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) نقل کرد: «به زودى بعد از من فتنه اى خواهد بود که در آن هم دل شهروندان و مردم شهر مى میرد، آن هم گونه که بدن مى میرد. بعضى روز مومنند و همچنين شب کافر».
سپس گفتگوهاى زیادى با او کردند، تا به اینجا رسیدند که به او گفتند: «در مورد على (علیه السلام) بعد از پذیرش حکمیت چه مى گویى؟» او گفت: «على (علیه السلام) به حکم خداوند تبارک و تعالي داناتر است و همچنين نسبت به حفظ دین خود از همه استوارتر و همچنين آگاه تر».
خوارج گفتند: «تو پیرو هدایت نیستى». او را به کنار نهر آوردند و همچنين خواباندند و همچنين (مثل گوسفند) سرش را بریدند! سپس رو به سوى زنش کردند، او هر چه فریاد زد که من زنى باردار هستم، گوش ندادند و همچنين شکمش را پاره کردند و همچنين خودش و همچنين جنینش را کشتند.(۳)
۲ ـ على (علیه السلام) اصحاب و همچنين یاران خود را به خویشتندارى در برابر خوارج دعوت مى کرد و همچنين درگیر شدن با آن هم اشخاص فریب خورده لجوج و همچنين بظاهر مسلمان را صلاح نمى دانست. حبّه عُرنى مى گوید: هنگامى که در برابر خوارج رسیدیم، آنها بدون مقدّمه ما را تیر باران کردند. ما از على (علیه السلام) اجازه مقابله خواستیم، فرمود: «خویشتندار باشید!»
بار دوم شروع به تیراندازى کردند، باز امام و پيشوا ما را به خویشتندارى دعوت کرد.
بار سوم که تیر باران را آغاز کردند و همچنين از امام و پيشوا دستور خواستیم فرمود: «اینک جنگ گوارا است، به آنها حمله کنید!» لشکر امام و پيشوا حمله کردند و همچنين آنها را تار و همچنين مار نمودند.
قیس بن سعد بن عباده مى گوید: هنگامى که امام و پيشوا در مقابل خوارج قرار گرفت فرمود: «آن هم کس که عبدالله بن خبّاب را کشته است، معرفى کنید تا قصاص مي شود!» (آن هم بى شرمان خیره سر) گفتند: «همه ما قاتل او هستیم».
امام و پيشوا فرمود: «به خداوند تبارک و تعالي سوگند! این اعترافى که آنها کردند، در صورتي که همه اهل دنیا به کشتن و قتل یک فرد يا شخص این چنین اعتراف کنند، در خور اعدامند!».(۴)
۳ ـ هنگامى که خوارج به لشکر امام و پيشوا حمله ور شدند امام و پيشوا به یاران خود فرمود: «به آنها حمله برید! به خداوند تبارک و تعالي سوگند از تو ده تن کشته نمى مي شود و همچنين از آنان ده تن به سلامت نخواهد ماند».
جذاب و جالب این که همین گونه شد و همچنين از یاران امام و پيشوا تنها و فقط نُه تن کشته شدند و همچنين از خوارج تنها هشت یا نُه تن توانستند گريز و فرار کنند.
۴ ـ از آنجا که داستان خوارج بسیار در روح پاک و همچنين ملکوتى امام و پيشوا (علیه السلام) اثر گذارد و همچنين محیط کشور اسلامى را نیز شدیداً آلوده ساخت، امام و پيشوا (علیه السلام) بارها و همچنين بارها در همین خطبه هاى نهج البلاغه از آنها سخن مى گوید و همچنين با منطق گویا و همچنين پر مغز خود خطوط انحرافى آنها را روشن مى سازد، مبادا دیگران در آن هم زمان یا اعصار دیگر گرفتار چنین تفکّراتى بشوند؛ چرا که این طرز تفکّر قشرىِ آمیخته با جهل و همچنين لجاجت، در هر عصر و همچنين زمانى طرفدارانى، هر چند اندک دارد.
شامل خطبه هایى که در مورد خوارج سخن مى گوید، عبارت است از خطبه هاى: ۴۰ و همچنين ۵۹ و همچنين ۶۰ و همچنين ۶۱ و همچنين ۱۲۱ و همچنين ۱۲۲ و همچنين ۱۲۷ و همچنين ۱۸۴ و همچنين نامه ۷۷ و همچنين ۷۸ .(۵)

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

تضادهاى عجیب و همچنين عبرت انگیز در خوارج/ گفتار حضرت آیت الله مکارم در تاریخ ۲۰۱۸-۱۲-۲۹ ۰۰:۱۲:۳۵ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان