گفتار خداوند در روز قیامت با انسان عجول

%name گفتار خداوند در روز قیامت با انسان عجول

شفقنا-عجله، ضد تأنّی است و همچنين در کتاب مفردات، معنای آن هم را، طلب شیء، پیش از وقت مناسب آن هم دانسته است. عجله، غالباً با حماقت همراه است و همچنين معمولاً اعمالی که از روی عجله انجام می‌گیرد، بدون فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن و همچنين تأمّل است. از این‌رو، قرآن‌کریم سخن کسانی را که دنیای فراهم و همچنين عاجل را بر آخرت ترجیح دادند، چنین نقل می‌کند:

«لَو همچنينْ کُنَّا نَسْمَعُ أَو همچنينْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ.»[[۱]]

در صورتي که ما، گوش فرا می‌دادیم یا می اندیشیدیم، از اهل دوزخ نبودیم.

عجله،‌ صفتی ناپسند و همچنين نکوهیده است و همچنين آثار سوئی به دنبال دارد. عجله، نامی است که هم بر این صفت، و همچنين هم بر آثار و همچنين پیامدهای آن هم،‌ اطلاق می‌مي شود. همچنین عجله به معنایی جز آنچه مورد نظر ماست، نیز به کار می‌رود و همچنين آن هم معنی، تقدّم و همچنين پیش گرفتن، برگرفته از عاجل در مقابل آجل است، که مذموم و همچنين ناپسند نیست و همچنين آیات ذیل ناظر بر آن هم است:

«و همچنينَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآن همِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یُقْضى‏ إِلَیْکَ و همچنينَحْیُه» [[۲]]

… پیش از آنکه وحی خداوند تبارک و تعالي تمام مي شود، در [تلاوت و همچنين تعلیم] قرآن، شتاب مکن.

«لَو همچنينْ یُؤاخِذُهُمْ بِما کَسَبُوا لَعَجَّلَ لَهُمُ الْعَذاب» [[۳]]

… در صورتي که خداوند تبارک و تعالي آنان را به سبب آنچه نموده اند، مأخذه کند،‌ همانا در عذابشان شتاب کند..

«أَتى‏ أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوه»[[۴]]

امر خداوند تبارک و تعالي (قیامت) آمدنی است، پس تقاضای تعجیل آن هم را مکنید…

«فَإِنَّ لِلَّذینَ ظَلَمُوا ذَنُوباً مِثْلَ ذَنُوبِ أَصْحابِهِمْ فَلا یَسْتَعْجِلُون»[[۵]]

پس به یقین، کسانی که ستم کردند، گناهانی مثل گناهان پیروانشان دارند، پس طلب تعجیل نکنند.

به نقل از شفقنا ، ولي بايد توجه داشت عجله به معنایی که مورد نظر ماست، آن هم صفت مذموم و همچنين ناپسند است که مانندِ کبر و همچنين حسد در غالب اشخاص، جز اشخاصی معدود و همچنين انگشت شمار، یافت می‌مي شود، چنان که گویی این صفت با وجود انسان سرشته است:

«خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ » [[۶]]

انسان از عجله آفریده شده است…

«و همچنينَ یَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَیْرِ و همچنينَ کانَ الْإِنْسانُ عَجُولاً »[[۷]]

و همچنين انسان همانگونه که خیر می‌جوید، شر می‌خواهد و همچنين انسان بسیار شتاب‌آلود است.

این آیه ی شریفه، دلالت بر آن هم دارد که عجله سبب می‌مي شود انسان آن هم‌گونه که خیر را می‌خواهد، شر را نیز بخواهد، گویی شر برای او بهتر است. به همچنين و علاوه، این آیه حاکی از آن هم است که عجله موجب رها کردن آخرت و همچنين روی آوردن به دنیای پست است:

«کَلاَّ بَلْ تُحِبُّونَ الْعاجِلَه و همچنينَ تَذَرُونَ الْآخِرَهَ»[[۸]]

نه چنین است، بلکه تو دنیای شتابنده را دوست می‌دارید و همچنين آخرت را رها می‌کنید.

«إِنَّ هؤُلاءِ یُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ و همچنينَ یَذَرُونَ و همچنينَراءَهُمْ یَو همچنينْماً ثَقیلاً»[[۹]]

همانا اینان، دنیای شتابان را دوست می‌دارند و همچنين پشت سرشان روزی سنگین را وامی‌نهند.

«مَنْ کانَ یُریدُ الْعاجِلَهَ عَجَّلْنا لَهُ فیها ما نَشاءُ لِمَنْ نُریدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً و همچنينَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَهَ و همچنينَ سَعى‏ لَها سَعْیَها و همچنينَ هُو همچنينَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ کانَ سَعْیُهُمْ مَشْکُوراً کُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ و همچنينَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّکَ و همچنينَ ما کانَ عَطاءُ رَبِّکَ مَحْظُوراً»[[۱۰]]

هر کس خواهان دنیای زودگذر باشد،‌ به زودی در دنیا به او می‌دهیم، البته چنان که خواهیم و همچنين به هر کس که اراده کنیم. سپس دوزخ را نصیب او کنیم که با نکوهش و همچنين سرشکستگی وارد آن هم گردد. و همچنين هر کس طالب آخرت باشد وسعی خود را در راه آن هم به کار بندد و همچنين ایمان داشته باشد؛ پس تلاش آنان مقبول و همچنين مأجور است. ما به اینان و همچنين آنان از عطای پروردگارت مدد می‌رسانیم و همچنين از عطای پروردگارت هیچ کس محروم نخواهد بود.

در این آیات اشاره به کسی است که آخرت را فرو می‌گزارد و همچنين به دنیا رو می‌کند و همچنين عجول و همچنين شتابزده است. از این‌رو در آیات نیز، دنیا، «عاجله» نامیده شده است.

پر واضح است، کسی که دارای تأنّی است و همچنين هر چیز را در موقع مقرر آن هم می‌طلبد، خواهان لذّت دنیا نیست، زیرا آن هم را متاعی اندک و همچنين محدود به ظواهر می‌داند:

«عْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا و همچنينَ هُمْ عَنِ الْآخِرَهِ هُمْ غافِلُون»[[۱۱]]

آنان به ظاهر زندگانی دنیا آگاهند و همچنين ایشان از آخرت غافل و همچنين بی‌خبرند.

آری، انسان عجول و همچنين شتاب‌زده، زندگانی دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهد:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ما لَکُمْ إِذا قیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَ رَضیتُمْ بِالْحَیاهِ الدُّنْیا مِنَ الْآخِرَهِ فَما مَتاعُ الْحَیاهِ الدُّنْیا فِی الْآخِرَهِ إِلاَّ قَلیل‏»[[۱۲]]

ای کسانی که ایمان آوردید، تو را چه شده است که زيرا و به درستي که به تو گفته می مي شود در راه خداوند تبارک و تعالي کوچ کنید، بر زمین سنگینی می‌کنید؟ آیا زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهید؟ پس [بدانید که] متاع دنیا در آخرت چیزی اندک است.

به روش کلّی، انسان عجول، مقام لقای پروردگار را از دست می‌دهد و همچنين راه کمال را نمی‌پوید، بلکه بقا را رها می‌کند و همچنين به فنا چنگ می‌زند، از ملک بی‌زوال روی گردانده، به دار غرور و همچنين ملک فناپذیر روی می‌آورد و همچنين سرگرم لذّتهای آنی و همچنين زودگذر شده و همچنين از لذّات باقی محروم می‌گردد. چنین فردی در روز قیامت این گونه مورد خطاب حق تعالی قرار می‌گیرد:

«و همچنينَ یَو همچنينْمَ یُعْرَضُ الَّذینَ کَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَیِّباتِکُمْ فی‏ حَیاتِکُمُ الدُّنْیا و همچنينَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِها فَالْیَو همچنينْمَ تُجْزَو همچنينْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما کُنْتُمْ تَسْتَکْبِرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ و همچنينَ بِما کُنْتُمْ تَفْسُقُون‏»[[۱۳]]

… تو در زندگی دنیوی خود، لذایذتان را بُردید و همچنين از آن هم برخوردار شدید، پس امروز به کیفر خواری و همچنين ذلّت، مجازات می‌شوید، زيرا و به درستي که در زمین ناحق تکبّر کردید و همچنين راه فسق و همچنين تبهکاری پیش گرفتند.

نتیجه آنکه، عجله، از فریبهای شیطان و همچنين یوغ بندگی اوست. چنان که روایت شده که شیطان، سپاهیانش را سفارش کرده است که فرزندان آدم را با عجله بفریبند و همچنين به دام اندازند.

سرعت گرفتن و همچنين پیشی جستن در کارهای نیک

مشهوراست که عجله در کارهای خیر، مذموم و همچنين ناپسند نیست و همچنين در این مورد به آیات و همچنين روایاتی استناد شده که برخی از آنها عبارتند از:«و همچنينَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ و همچنينَ جَنَّهٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ و همچنينَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقین»[‏[۱۴]]

و همچنين به سوی آمرزش پروردگارتان و همچنين بهشتی که پهنای آن هم به گستردگی همه ی آسمانها و همچنين زمین است،‌ و همچنين برای پرهیزکاران مهیّا شده است، بشتابید.

«فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرات»[[۱۵]]

… در کارهای خیر سبقت بگیرید…

امام و پيشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«من همّ بشییء من الخیر فلیعجّله، فانّ کلّ شییء فیه تأخیر فانّ للشّیطان فیه نظره»[[۱۶]] هر که نيت و اراده کار خیری را دارد، پس باید در آن هم شتاب کند، زیرا هر کاری که در آن هم تأخیر افتد، مورد توجّه شیطان است.

رسول گرامی اسلام «صلی الله علیه و همچنين آله و همچنين سلم» فرمود:

«انّ الله یحبّ من الخیر ما یعجّل.» [[۱۷]]

همانا خداوند تبارک و تعالي کار خیری را دوست دارد که در آن هم شتاب مي شود.

امّا این سخن نادرست است، زیرا تعجیل در مسائل خیر به معنی به تعویق نیانداختن کار نیک از وقت مناسب آن هم، و همچنين از دست ندادن فرصت است؛ نه به معنای خواستن چیزی در غیر موقع مناسب آن هم و همچنين بدون فکر کردن و انديشيدن و همچنين تأمل که مصداق عجله، و همچنين طبعاً مذموم است و همچنين روایت نقل شده در اصول کافی بر آنچه گفتیم صراحت دارد. بنابراین،‌ عجله به روش کلّی مذموم است، خواهد در مسائل خیر باشد، خواه در مسائل شر و همچنين هر چه بر شدّتش افزوده مي شود، ناپسندیش بیشتر می‌مي شود. عجله ی مذموم در کارهای خیر، مانند نمازگزاردن پیش از وقت نماز است، نه سرعت گرفتن در کارهای خیر؛ چه سرعت گرفتن در اقامه ی نماز بعد از حلول وقت آن هم، از مواردی است که در اسلام مورد تأکید قرار گرفته و همچنين نه تنها در شمار عجله ی مذموم نیست، بلکه کاری نیکو و همچنين بجاست.

ظاهراً این اشتباه، ناشی از واژه ی عجله است و همچنين چنانکه در اول بحث گفتیم، در بسیاری از موارد،‌ عجله به معنای تقدّم در برابر تأخّر به کار می‌رود و همچنين به این معنی، مذموم نیست و همچنين با عجله ی مذموم، جز اشتراک در لفظ هیچ ارتباط و رابطه‌ای ندارد.

حاصل کلام آنکه، عجله در مسائل خیر به معنای انجام به موقع کارهای نیک است، زیرا چه بسا انسان پشیمان می‌گردد و همچنين از انجام آن هم صرف‌نظر می‌کند و همچنين یا آن هم را فراموش می‌کند و همچنين یا مانع پیش می‌آید و همچنين فرصت از دست می‌رودو در هر صورت، شیطان به هدف خود که بازداشتن از کارهای نیک است، می‌رسد. از این‌رو، قرآن و همچنين روایات،‌ تعجیل در خیرات و همچنين به تأخیر نیانداختن آنها را مورد تأکید قرار داده و همچنين این تعجیل، مصداق عجله ی‌ مذموم نیست، زیرا چنان که در تعریف آن هم گفته شد، عجله به معنای طلب شیء پیش از موعد مناسب است و همچنين به هر حال ناپسند است، خواه به صورت ملکه باشد یا عمل، گفتار باشد یا رفتار، حرکت باشد یا سکون.

روایات مرتبط به آرامش و همچنين عجله

امیرمؤمنان حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«العجل یوجب العثار.» [[۱۸]]

عجله موجب بدبختی و همچنين هلاکت است.

امیرمؤمنان علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«الزّلل مع العجل.» [[۱۹]]

عجله با لغزش همراه است.

امیرمؤمنان«سلام‌الله‌علیه» در وصیتش به هنگام مردن و مرگ، فرمود:

«انهاک من التّسرّع فی القول و همچنين الفعل.» [[۲۰]]

تو را از شتاب کردن در گفتار و همچنين رفتار نهی می‌کنم.

امام و پيشوا باقر«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«انّما أهلک النّاس العجله، و همچنين لو انّ الناس تثبّتوا لم یهلک احد.»[[۲۱]]

آن هم شتابزدگی، شهروندان و مردم شهر را به هلاکت افکنده است و همچنين در صورتي که شهروندان و مردم شهر شتاب نمی‌کردند، هیچ‌کس هلاک نمی‌شد.

امیرمؤمنان علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«العجول مخطیء و همچنين انّ ملک، المتأنّی مصیب و همچنين انّ هلک.»[[۲۲]]

انسان عجول، خطاکار است، هر چند کارش به نتیجه برسد و همچنين انسان متین و همچنين باوقار، درستکار است، هر چند به هلاکت افتد.

امیرمؤمنان علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«اصاب متأنّ او کاد، اخطأ مستعجل اوکاد.»[[۲۳]]

فرد متین، دیر یا زود به نتیجه می‌رسد و همچنين فرد شتابکار، دیر یا زود به خطا می‌افتد.

حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«التأنّی فی العقل یؤمن الخطل، التروّی فی القول یؤمن الزلل.»[[۲۴]]

متانت و همچنين وقار، به گاهِ فکر کردن و انديشيدن و همچنين اندیشه، مانع از خطا می‌مي شود و همچنين متانت و همچنين دقّت در گفتار، انسان را از لغزش ایمن می‌گرداند.

امام و پيشوا باقر«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«إلاناه من الله و همچنين العجله من الشیطان.»[[۲۵]]

متانت و همچنين آرامش از خداوند تبارک و تعالي، و همچنين عجله از شیطان است

امام و پيشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«مع التثبّت تکون السلامه و همچنين مع العجله تکون الندامه و همچنين من ابتدأ بعمل فی غیر وقته کان بلوغه فی غیر حینه.»[[۲۶]]

سلامت در گرو ثبات و همچنين آرامش، و همچنين پشیمانی ثمره ی شتابزدگی است و همچنين کسی که پیش از وقت به کاری دست بزند، موجب بلوغ نابهنگام آن هم می‌مي شود.

امیرمؤمنان حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» در وصیّت فزرند گرامی‌اش امام و پيشوا حسن مجتبی –علیه السلام- فرمود:

«اخرّ الشرّ فانّک اذا شئت تعجّلته.»[[۲۷]]

بدی را به تأخیر انداز، زیرا هر زمان که آن هم را خواستی در واقع شتاب کرده‌ای.

امیرمؤمنان حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«تأخیر الشرّ افاده» [[۲۸]]

به تأخیر انداختن بدی، سودبخش است.

در قسمتی از نامۀ حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» به مالک‌اشتر آمده است:

«و همچنين لا تعجلن الی تصدیق ساع، فانّ السّاعی غاشّ و همچنين انّ تشبّه بالنّاصحین.»[[۲۹]]

در تأیید سخنان کسی که بدگویی دیگران را می‌کند، شتاب مکن، زیرا فرد بدگو و همچنين سعایت کنده، پوشاننده ی حقیقت است، گرچه به ناصحان شباهت داشته باشد.

امیرمؤمنان علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«من کمال الحلم تأخیر العقوبه»[[۳۰]]

به تأخیر انداختن عقوبت و همچنين کیفر، نشانه ی کمال حلم است.

امام و پيشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» به نقل از پدر گرامی‌اش فرمود:

«اذا هممت بخیر فبادر، فانّک لا تدری ما یحدث.»[[۳۱]]

زيرا و به درستي که آهنگ کار خیر کردی، به آن هم اقدام کن، زیرا تو نمی‌دانی که چه پیش می‌آید.

امیرمؤمنان علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«اذا عرض شیء من امر الاخر فابدأ به، و همچنين اذا عرض شیء من امر الدّنیا فتأنّه حتّی تصیب رشدک فیه.»[[۳۲]]

زيرا و به درستي که کاری اخروی پیش آمد، به آن هم اقدام کن و همچنين زيرا و به درستي که کاری دنیوی پیش آمد، درنگ کن تا آنکه به راه راست آن هم دست یابی.

حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«التؤدّه ممدوحه فی کلّ شیء الاّ فی فرص الخیر.»[[۳۳]]

درنگ کردن در هر کاری پسندیده است، جز در فرصتهای نیک [که باید در آن هم شتاب کرد].

حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«التثبّت خیر من العجله الاّ فی فرص البّر، العجله مذمومه فی کلّ امر الا فیما یدفع الشّرّ»[[۳۴]]

درنگ کردن بهتر از عجله کردن است، به جز در مورد فرصتهای کار نیک، شتاب کردن در هر کاری ناپسند است، جز آنگاه که به دفع شر می‌انجامد.

امیرمؤمنان حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«لا یستقیم قضاء الحوائج الاّ بثلاث:‌ باستصغارها لتعظم، و همچنين باستکتامها لتظهر، و همچنين بتعجیلها لتهنؤ.»[[۳۵]]

حوایج به سه صورت برآورده می‌شوند: با کوچک شمردن آن هم، تا آنگه که پهناور و بزرگ مي شود، و همچنين با پنهان داشتن آن هم، تا آشکار مي شود،‌و همچنين با شتاب کردن در آن هم، تا آسان گردد.

امیرمؤمنان حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«ایّاک و همچنين العجله بالامور قبل اوانها التّساقط فیها عند زمانها.»[[۳۶]]

بپرهیز از عجله در کارها، پیش از فرارسیدن وقت آنها و همچنين رها کردن آنها در زمان مقرّرشان.

حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«من الخرق العجله قبل الامکان و همچنين الأناه بعد الفرصه»[[۳۷]]

عجلۀ نا به هنگام و همچنين آرام نشستن از پی از دست رفتن فرصت، از حماقت است.

امیرمؤمنان حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» فرمود:

«العجل قبل الامکان یوجب الغصه»[[۳۸]

عجله پیش از فراهم شدن امکان عملی، موجب غصّه است.
سایت آیت الله مظاهری در ادامه مینویسد:امیرمؤمنان حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» به محمدبن‌ابی‌بکر، هنگامی که او را به فرمانداری مصر منصوب کرد، فرمود:

«صلّ الصلاه لوقتها الموقّت لها و همچنين لا تُعجّل وقتها لفراغ، و همچنين لا تؤخّرها عن وقتها لاشتغال.»[[۳۹]]

نماز را در وقتی که برایش معین شده، به پا دار و همچنين به خاطر فراغت و همچنين بیکاری، آن هم را پیش از وقت به جا میاور و همچنين به خاطر اشتغال به کار، آن هم را به تأخیر میانداز.

حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» در خطبه‌ای با اشاره به فتنه‌ها و همچنين سختیها فرمود:

«فلا تستعجلوا ما هو کائن مرسد، و همچنين لا تستبطئوا ما یجئ به الغد، فکم من مستعجل بما انّ ادرکه ودّ انّه لم یدرکه»[[۴۰]]

شتاب نداشته باشید نسبت به آنچه واقع می‌مي شود و همچنين انتظار وقوع آن هم می‌رود، دیر مشمارید آنچه را که فردا می‌آید چه بسیار شتاب کننده‌ای که در پی چیزی است و همچنين زيرا و به درستي که به آن هم دست می‌یابد، آرزو می‌کند که کاش به آن هم نرسیده بود.

[۱] . ملک / ۱۰.

[۲] . طه / ۱۱۴.

[۳] . کهف / ۵۸.

[۴] . نحل / ۱.

[۵] . ذاریات / ۵۹.

[۶] . انبیا / ۳۷.

[۷] . اسرا / ۱۱.

[۸] . قیامت / ۲۰ـ۲۱.

[۹] . انسان / ۲۷.

[۱۰] . اسرا / ۱۸ـ۲۰.

[۱۱] . روم / ۷.

[۱۲] . توبه / ۳۸.

[۱۳] . احقاف / ۲۰.

[۱۴] . آل‌عمران / ۱۳۳.

[۱۵] . مائده / ۴۸.

[۱۶] . اصول کافی، ج۲، ص۱۴۳، باب تعجیل در کار خیر، ح۹.

[۱۷] . آن هم، ص۱۴۲، ح۴.

[۱۸] . غررالحکم.

[۱۹] . آن هم.

[۲۰] . بحارالانوار، ج۷۱، ص۳۳۹، ح۵.

[۲۱] . آن هم، ص۳۴۰، ح۱۰.

[۲۲] . غررالحکم.

[۲۳] . آن هم.

[۲۴] . آن هم.

[۲۵] . بحارالانوار، ج۷۱، ص۳۴۰، ح۱۰.

[۲۶] . آن هم، ح۳، ص۳۳۸.

[۲۷] . نهج‌البلاغه، نامه ی ۳۱.

[۲۸] . غررالحکم.

[۲۹] . نهج‌البلاغه، نامه ی ۵۳.

[۳۰] . غررالحکم.

[۳۱] . اصول کافی، ج۲، ص۱۴۲، ح۳.

[۳۲] . بحارالانوار، ج۷۱. ص۲۱۵، ح۱۶.

[۳۳] . غررالحکم.

[۳۴] . آن هم.

[۳۵] . نهج‌البلاغه، حکمت ۱۰۱.

[۳۶] . بحارالانوار، ج۷۱، ص۳۴۱، ح۱۴.

[۳۷] . آن هم، ج۷۱، ص۳۴۱، ح۱۴.

[۳۸] . غررالحکم.

[۳۹] . نهج‌البلاغه، نامه ۲۷.

[۴۰] . نهج‌البلاغه، خطبه ی ۱۵۰.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

گفتار خداوند در روز قیامت با انسان عجول در تاریخ ۲۰۱۸-۱۲-۱۶ ۱۴:۳۲:۳۸ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان