معنای خوش رفتاری با اهل باطل در سیره امام و پيشوا صادق (ع)

%name معنای خوش رفتاری با اهل باطل در سیره امام و پيشوا صادق (ع)

شفقنا-«و همچنين علیکم بمجامله اهل الباطل، تحملوا الضیم منهم [۱] ؛ با اهل باطل با خوش رفتاری و همچنين مدارا رفتار نمائید و همچنين ظلم و همچنين آزار آنها را تحمل کنید».

«مجامله» گر چه از باب مفاعله است. و همچنين در اصل برای کارهایی استعمال می مي شود که دو طرفی باشد؛ ولي بايد توجه داشت این باب کاربردهای دیگری نیز دارد. شامل آن هم که باب مفاعله گاه به معنای تفعیل نیز می آید. در این جا مجامله به معنای تجمیل است، و همچنين تجمیل یعنی زیبا برخورد کردن.

از طرفینی بودن مجامله دریافت می مي شود که در صورتي که انسان با دشمن به نیکی رفتار کند، دشمن نیز سرانجام دلش نرم می مي شود و همچنين برخورد خود را با وی تطبیق می دهد. البته شاید در ابتدای کار، اخلاق خوب یک طرفه و همچنين تنها و فقط از جانب مؤمن باشد، ولي بايد توجه داشت در نهایت با تحت تأثیر قرار گرفتن دشمن، دو طرفه می مي شود.

حضرت امام و پيشوا صادق علیه السلام این درخواست خود را با عبارت «علیکم» بیان فرموده اند؛ یعنی مؤمنان باید ملتزم باشند که با اهل باطل برخورد انسانی و همچنين خوبی داشته باشند. آری هدف اصلی ارسال انبیا و همچنين انزال کتب، چیزی غیر از هدایت گمراهان نیست و همچنين این مهم با اخلاق زیبا، بسیار بهتر عملی می گردد.

ناگفته نماند که ممکن است عده ای این فرمایش فرزند رسول خداوند تبارک و تعالي صلی الله علیه و همچنين آله و همچنين سلم را حمل بر جواز تعطیل امر به معروف و همچنين نهی از منکر یا به عبارتی «مداهنه» کنند. ولي بايد توجه داشت بین «مجامله» و همچنين «مداهنه» فرق بسیار است؛ مجامله که معنای آن هم گفته شد، بسیار مورد تأکید قرار گرفته است و همچنين ولي بايد توجه داشت با لفظ «علیکم» مؤمنان را به پایبندی بر این دستور فراخوانده است آن هم هم مجامله با انسان های گمراه و همچنين اهل باطل، مؤمنان و همچنين برادران دینی که جای خود دارند. وقتی امام و پيشوا صادق علیه السلام ما را به مجامله با اهل باطل سفارش می کند، با مؤمنان و همچنين حتی شهروندان و مردم شهر عادی به طریق اولی باید چنین رفتار کنیم و همچنين باید بیشتر از اهل باطل با آنها جانب مجامله – بلکه مؤاخات و همچنين خدمت و همچنين احسان – را نگاه داریم.

آنچه در فرمایش امام و پيشوا اهمیت بیشتری دارد، این است که سفارش آن هم حضرت در مورد ی انسانهای بد و همچنين ملحد و همچنين مشرک و همچنين کافر است، که مذهب باطل دارند و همچنين چیزی به نام اخلاق پسندیده و همچنين مجامله نمی شناسند تا به آن هم پایبند باشند. آنها در مقابل این اخلاق نیک برخورد درستی نخواهند داشت، و همچنين مسلما در ابتدای کار مهربانی و همچنين اخلاق نیکو یک طرفه است. این دیگر از باب «هل جزآء الاحسان الا الاحسان [۲] ؛ آیا پاداش نیکی جز نیکی است؟» نمی باشد، بلکه از باب «و همچنين یدرءون بالحسنه السیئه [۳] ؛ و همچنين بدی را با نیکی می زدایند» می باشد. کافر بدی می کند، ولي بايد توجه داشت مؤمن جواب نیکو می دهد. این زیبائی، ناشی از ذات زیبای اسلام است. ولی «مداهنه» از دهن و همچنين به معنای نرمش به خرج دادن است. آن هم گاه که در بدن انسان، زخمی پدید آید آن هم را روغن مالی می کنند. همچنین به کسی که لباس حق را بر تن باطل کند می گویند: تدهین و همچنين مداهنه کرد. «مداهنه أهل الباطل» یعنی کارهای اهل باطل را توجیه کردن، که کار بسیار مذموم و همچنين منفوری است. در روایت آمده است:

«خدای متعال به حضرت شعیب علیه السلام وحی کرد: صد هزار فرد يا شخص از امت تو را نابود می کنم که چهل هزار فرد يا شخص از آنها از اشرارند. عرض کرد: پروردگارا، چهل هزار فرد يا شخص گناه کارند، چرا شصت هزار فرد يا شخص دیگر بمیرند؟ خدای متعال فرمود: زیرا آنان عمل گناهکاران را توجیه می کنند». [۴] .

این شصت هزار فرد يا شخص گناهکار نبودند، ولي بايد توجه داشت در مقابل گناه آن هم چهل هزار فرد يا شخص ساکت ماندند و همچنين کارهایشان را توجیه می کردند. مثلا می گفتند فلانی که گناه می کند جوون است، گرفتار است، مریض است و همچنين از این قبیل توجیهات….

در قرآن کریم نیز به تدهین اشاره شده است: «ودوا لو تدهن فیدهنون [۵] ؛ [ای رسول خداوند تبارک و تعالي، گناهکاران] دوست دارند در مقابل گناه آنها نرمش به خرج دهی تا آنها نیز نرمش به خرج دهند». ولي بايد توجه داشت آن هم جا که قادر متعال خطاب به رسول خود می فرماید: «فبما رحمه من الله لنت لهم [۶] ؛ پس به برکت رحمت الهی با آنان نرم خو و همچنين پر مهر شدی»؛ «لنت» دیگر «تدهین» نیست، بلکه مجامله است و همچنين مراد از «لهم» در این جا مؤمنان نیست، بلکه منافقان و همچنين کافران است. خدای متعال خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و همچنين آله و همچنين سلم می فرماید: به سبب رحمت خداست که تو با اینها به نرمی رفتار می کنید. اینها بد بودند و همچنين بدی می کردند، ولي بايد توجه داشت تو با آنها رفتار نیکو داشتید؛ آنها نیت بد داشتند، ولي بايد توجه داشت تو نیت نیکو داشتید؛ آنها به تو نفرین می کردند، ولي بايد توجه داشت تو برایشان دعا می کردید. آری، نهایت مجامله و همچنين نیکی در حق گمراهان آن هم جا متبلور می مي شود که رسول خداوند تبارک و تعالي در حق قومی که او را سنگ می زنند و همچنين به او اهانت می کنند، طلب هدایت می کند و همچنين می فرماید: «اللهم اهد قومی فانهم لا یعلمون [۷] ؛ خدایا قوم مرا هدایت کن چرا که آنها نادانند».

«لا یعلمون» به این معنا نیست که معذورند؛ به عبارت دیگر این «لا یعلمون» در گفتار حضرت از باب «رفع ما لا یعلمون [۸] «نیست؛ بلکه به معنای «موزور» و همچنين از باب وزر است. یعنی خدایا، قوم مرا نجات ده تا در بدی نمانند.

بسیاری هم، با همین برخورد رسول اکرم صلی الله علیه و همچنين آله و همچنين سلم اصلاح شدند و همچنين ایمان آوردند. اهل باطل نباید تا آخر عمر در باطل بمانند. باید هدایت شوند و همچنين بهترین راه برای هدایت آنان برخورد خوب مؤمنان و همچنين اهل اصلاح با آنان است. آن هم هم نه یک بار و همچنين دو بار، بلکه ده ها بار.

—————–

پی نوشت ها:

[۱] متن نامه امام و پيشوا صادق(ع).

[۲] رحمن، آیه ی[۳] رعد، آیه ۲۲.

[۴] وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۱۴۶: «عن أبی جعفر علیه السلام (فی حدیث) قال: أوحی الله الی شعیب النبی علیه السلام انی معذب من قومک مأه الف، اربعین ألفا من شرارهم و همچنين ستین ألفا من خیارهم، فقال علیه السلام: یا رب، هؤلاء الأشرار، فما بال الأخیار؟ فأوحی الله عزوجل الیه: داهنوا اهل المعاصی و همچنين لم یغضبوا لغضبی.».

[۵] قلم، آیه ۹.

[۶] آل عمران، آیه ۱۵۹.

[۷] بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۲۹۸.

[۸] وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۳۶۹.

انتخاب شفقنا از کتاب دانشنامه امام و پيشوا جعفر صادق علیه السلام

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

معنای خوش رفتاری با اهل باطل در سیره امام و پيشوا صادق (ع) در تاریخ ۲۰۱۸-۱۱-۲۵ ۱۸:۳۵:۰۴ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان