رهبرانقلاب در درس خارج فقه مطرح کردند نزدیک‌ترین اشخاص به پیامبر در روز قیامت چه‌کسانی خواهند بود؟

رهبرانقلاب در درس خارج فقه مطرح کردند نزدیک‌ترین اشخاص به پیامبر در روز قیامت چه‌کسانی خواهند بود؟

|رهبرانقلاب در درس خارج فقه مطرح کردند نزدیک‌ترین اشخاص به پیامبر در روز قیامت چه‌کسانی خواهند بود؟ از مسیح داراب|

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دوشنبه‌ی قبل (۱۳۹۷/۸/۲۸) در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه، به بیان حدیثی از حضرت رسول اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در مورد‌ی ویژگی‌های «نزدیک‌ترین اشخاص به پیامبر در روز قیامت» پرداختند.

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به‌مناسبت فرارسیدن سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام، متن این سخنان را منتشر می‌کند. 

عن جعفر ‌بن ‌محمّد علیهما ‌السّلام عن ابیه عن جدّه علیهم ‌السّلام قال قالَ رَسولُ‌ اللّهِ صَلَّی‌ اللّهُ ‌عَلَیهِ و همچنينَ ‌آلِهِ: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیثِ و همچنينَ آداکُم لِلاَمانَةِ و همچنينَ اَوفاکُم بِالعَهدِ و همچنينَ اَحسَنُکُم خُلُقاً و همچنينَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ. (۱) 

اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیث

 
در موقف قیامت همه‌ی سختی‌ها و همچنين وحشتها و همچنين ترسها و همچنين اهوال گوناگون برای انسان وجود دارد، و همچنين فرقی هم نیست بین مؤمن و همچنين غیر مؤمن: یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ * و همچنينَ اُمِّه؛ و همچنينَاَبیهِ * و همچنينَ صاحِبَتِه؛ و همچنينَ بَنیهِ ‌* لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیه؛(۲) یک چنین روزی است روز قیامت، که در آیات کریمه‌ی قرآن، بخصوص در سوره‌های قسمتهاي آخر قرآن خیلی زیاد به احوال و همچنين اهوال(۳) در قیامت پرداخته شده.
 
خب در یک چنین معرکه‌ی سختی که اهمّیّت و همچنين سختی آن هم موقف اصلاً برای ما قابل تصوّر نیست، انسان دنبال یک مرجع امنی میگردد؛ یک جایی که به آن هم پناه ببرد، به آن هم تکیه کند، در زیر سایه‌ی آن هم باشد. آن هم کسی و همچنين آن هم جایگاهی که از همه‌ی اشخاص و همچنين جایگاه‌ها در قیامت امنیّت بیشتری به انسان میدهد، جایگاه پیغمبر اکرم است. در صورتي که کسی بتواند خودش را نزدیک آن هم بزرگوار برساند، اطمینان خاطر پیدا میکند، احساس یک امنیّتی میکند؛ مثل دنیا دیگر؛
 
وضع دنیا را ملاحظه کنید: در صورتي که چنانچه در جایی که سختی هست، مشکل هست، تهاجم هست، دزدی هست، رذالت هست، یک فرد يا شخص انسانی که آنجا در معرض همه‌ی اینها قرار گرفته، بخواهد خودش را امنیّت بدهد، یک کسی را پیدا میکند، یک شخصیّتی را پیدا میکند که قوی باشد، مستحکم باشد و همچنين فوراً میرود نزدیک او می‌ایستد. در قیامت هر کسی بتواند نزدیک نبیّ مکرم اسلام قرار بگیرد، دیگر آنجا یک احساس امنیّتی دارد. خب، چه کسی میتواند برود آن هم نزدیک؟
 
خلایق جن و همچنين اِنس از اوّلین و همچنين آخرین که در آنجا جمعند، همه مایلند که خودشان را برسانند به این بزرگوار؛ می‌بینند مقام و همچنين مرتبه‌ی او را، می‌بینند مقامی دارد که «یَغبِطُهُ بِهِ الاَو همچنينَّلونَ‌ و همچنينَ الآخِرون‌»،(۴) آن هم را می‌بینند و همچنين میخواهند، [امّا] میتوانند؟ نه، همه نمیتوانند. این روایت میگوید وسیله‌ای که تو بتوانید با آن هم، خودتان را نزدیک پیغمبر بکنید، چیست؛ آن هم را دارند به ما یاد میدهند.
اینجا دار عمل است، آنجا دار نتیجه است. اینجا یک کارهایی را به ما یاد داده‌اند، گفته‌اند این کارها را انجام بدهید که در صورتي که این کارها را اینجا در این دوره‌ی کوتاه -کوتاه است دیگر، این دنیا یک لحظه‌ی از عمر ابدی است، یک لحظه است؛ نود سال شمسي، صد سال شمسي در صورتي که کسی عمر کند، یک لحظه است در مقابل آن هم عمر ابدی عالم آخرت- انجام دادیم، در صورتي که در این یک لحظه انسان این چیزها را رعایت بکند، در آن هم موقف دشوار به دردش میخورد.
 
حالا اینها چیست؟ چند مورد را ذکر کرده‌اند. خود حضرت فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی، [نزدیک‌ترین تو به من]، فِی المَوقِف -یعنی در قیامت- اوّل این [فرد] است: اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث؛ آن هم کسی که راستگوتر است، در حرف زدن راستگو است، آنچه میگوید از روی صدق بیان میکند؛ دروغ و همچنين تهمت و همچنين شایعه و همچنين حرف ضعیف و همچنين قول بغیر علم و همچنين مانند اینها در آن هم نیست. «صدق» یعنی انطباق با واقع، آنچه را واقع است -که او میداند واقع است- بیان میکند؛ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث.
 
و همچنينَ آداکُم لِلاَمانَة
آن هم کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند؛ که مکرّر عرض کرده‌ایم که امانت تنها و فقط این نیست که حالا یک پولی تو دست بنده بسپرید، بنده آن هم را به تو برگردانم؛ این یکی از انواع امانت است. همه‌ی آن هم چیزهایی که شهروندان و مردم شهر به ما می‌سپرند، امانتهای شهروندان و مردم شهر است؛ مقام را به ما می‌سپرند، امنیّت را به ما می‌سپرند، دینشان را به ما می‌سپرند، حفظ نوامیسشان را به ما می‌سپرند؛ همه‌ی این چیزها امانتهای شهروندان و مردم شهر دست ما است.
 
ما حکومتیم دیگر؛ هر کسی هر جا هست؛ یکی مثل بنده در یک جایگاهی قرار دارد، یکی در جایگاه دیگری قرار دارد، یکی قاضی است، یکی مسئول تعلیم و همچنين تربیت است، یکی امام و پيشوا جماعت است؛‌ همه‌ی اینها امانتهایی است که دست ما سپرده است؛ اداء امانت. هر کدام بهتر اداء امانت کردید، آنجا جایتان به حضرت نزدیک‌تر است و همچنين امنیّتتان بیشتر است.
و همچنينَ اَوفَاکُم بِالعَهد
[در مورد] پیمانهای فردی و همچنين اجتماعی، وفای به این عهدها بکنید؛ که البتّه مهم‌ترینش پیمانهای اجتماعی است؛ این قراردادهای اجتماعی، این حقوق شهروندی [است]. خب این چیزهایی که حالا امروز فرنگی‌ها یاد گرفته‌اند میگویند «حقوق شهروندی»، ماها هم از اینها میخواهیم یاد بگیریم! حرفهایی که در روایات ما و همچنين در قرآن ما هست، حالا ما داریم از غربی‌ها اینها را [یاد میگیریم]! خب اینجا دارد میگوید «اَوفاکُم بِالعَهد»؛ «عهد» یعنی قرارداد، آن هم چیزی که بین تو و همچنين بین دیگران قرارداد بسته [شده].
 
تو وقتی در یک محیط با هم زندگی میکنید، یک قراردادی با هم بسته‌اید دیگر؛ مثل این است که در یک آپارتمانی ده خانواده زندگی میکنند؛ اینها ولو هیچ کاغذی هم امضا نکرده‌اند، [امّا] یک معاهداتی در مقابل هم دارند؛ این چیز قهری است دیگر؛ [مثلاً] تو سر و همچنين صدا نکن که در منزل و خانه‌ی او بچّه‌اش از خواب بیدار نشود، او هم سر و همچنين صدا نکند که بچّه‌ی تو از خواب بیدار نشود؛ این قرارداد روشنی است دیگر؛ حقوق شهروندی یعنی اینها.

و همچنينَ اَحسَنُکُم خُلُقاً

یکی از چیزها هم این است که خوش‌اخلاق باشید؛ بداخلاق و همچنين عبوس [بودن] و همچنين [اینکه] در منزل و خانه یک ‌جور، در محلّ کار یک جور، با شهروندان و مردم شهر یک جور، با تکبّر، با اوقات تلخی [رفتار کردن]، خیلی بد است. آن هم کسانی که «اَحسَنُهُم خُلقاً» خواهند بود، آنجا نزدیک‌ترند.
و همچنينَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاس
مردمی بودن. ببینید، سبک زندگی اسلامی اینها است. باز همین «مردمی بودن» هم از حرفهایی است که حالا متجدّدین و همچنين مانند اینها فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن میکنند که از دیگران یاد گرفته‌اند؛ نه، اینها در روایات ما است.
 
مردمی باشید، با شهروندان و مردم شهر باشید. معنای با شهروندان و مردم شهر بودن این نیست که فرض کنید انسان به چهار فرد يا شخص از طبقه‌ی ممتازه بگوید اینها مردمند؛ نه، یعنی توده‌ی شهروندان و مردم شهر، طبقات پایین شهروندان و مردم شهر، عامّه‌ی شهروندان و مردم شهر؛ با اینها باشید، بین اینها باشید، مثل آنها زندگی کنید، در حدّ آنها زندگی کنید، پیش آنها تواضع کنید؛ اینها معنای مردمی بودن است. 

۱) امالی طوسی، مجلس هشتم، ص ۲۲۹؛ «امام و پيشوا صادق (ع) از پدرش از پیامبر اکرم (ص) نقل میکنند که پیامبر فرمود: نزدیک‌ترین تو به من در قیامت، آن هم کسی است که راستگوتر باشد، آن هم کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند، به پیمانها و همچنين عهدهایش پایبندتر باشد، و همچنين خوش‌اخلاق‌تر باشد و همچنين مردمی‌تر باشد.» 
۲) سوره‌ی عبس، آیات ۳۴ تا ۳۷؛‌ «روزی که آدمی از برادرش، و همچنين از مادرش و همچنين پدرش، و همچنين از شوهر يا همسر خود و همچنين پسرانش میگریزد. در آن هم روز، هر کسی از آنان را کاری است که او را به خود مشغول میدارد.» 
۳) ترس و همچنين اضطراب شدید، وحشت 
۴) کافی، ج ۴، ص ۵۵۱

انتهای پیام

رهبرانقلاب در درس خارج فقه مطرح کردند نزدیک‌ترین اشخاص به پیامبر در روز قیامت چه‌کسانی خواهند بود؟ در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان