آیت‌الله استادی تاکید کرد: ذکرنکردن منبع در تحقیقات، نشانه بی‌انصافی و همچنين بی‌اخلاصی است

آیت‌الله استادی تاکید کرد: ذکرنکردن منبع در تحقیقات، نشانه بی‌انصافی و همچنين بی‌اخلاصی است

|آیت‌الله استادی تاکید کرد: ذکرنکردن منبع در تحقیقات، نشانه بی‌انصافی و همچنين بی‌اخلاصی است از مسیح داراب|

آیت‌الله رضا استادی، استاد حوزه علمیه پنجم آذرماه در ادامه سلسله جلسات تفسیری خود در دارالقران علامه طباطبایی(ره) در توضیحاتی در مورد کشاف زمخشری گفت: زمخشری با صاحب مجمع‌البیان معاصر است، ولی هیچ‌کدام از یکدیگر خبری نداشته‌اند و همچنين کشاف از مجمع و همچنين مجمع هم از کشاف بهره بري و استفاده نکرده است.

وی با بیان اینکه زمخشری این تفسیر را در مکه نوشته و همچنين به همین دلیل به او جارالله می‌گویند، افزود: این تفسیر زيرا و به درستي که ادبی و همچنين بلاغی و همچنين روان است، در میان علمای شیعه نیز رواج زیادی داشته و همچنين درس حوزه بوده است و همچنين عالمان شیعه حاشیه و همچنين شروح زیادی هم بر آن هم نوشته‌اند و همچنين تلقی به قبول شده است.

استادی با بیان اینکه وی اهل سنت بوده است، تصریح کرد: برخی از اهل سنت، وهابی و همچنين برخی دشمن اهل‌بیت(ع) خواهند بود و همچنين برخی نیز بی‌تفاوت خواهند بود، ولی بسیاری از اهل سنت تمجید و همچنين تعریف فراوانی ازاهل بیت(ع) کرده‌اند و همچنين زمخشری نیز در زمره این اشخاص است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه به تعبیر رسول جعفریان، حتی برخی از اهل سنت به ۱۲ امام و پيشوا ما ابراز ارادت و همچنين محبت کرده‌اند، اظهار کرد: طبق آنچه محدث قمی آورده، زمخشری گفته است که «قال رسول‌الله فاطمة محجة قلبی و همچنين ابناها ثمرة فؤادی و همچنين بعلها نور بصری و همچنين ائمه من ولدها امناء ربی و همچنين حبل ممدود بینه و همچنين بین خلقه من اعتصم به النجاة و همچنين من تخلف عنهم هوی». این‌گونه روایات را برخی علمای شیعه دیده و همچنين او را شیعه قلمداد کرده‌اند، ولی او شیعه نیست.

استادی با بیان اینکه زمخشری قطعا سنی است و همچنين این روایت حتی روی قبر پیامبر هم بوده، ولی وهابیون آن هم را از بین برده‌اند، بیان کرد: زمخشری اثری به نام اساس‌البلاغه دارد که کتاب لغتی است که تنها معانی مجاز لغات را بیان کرده است؛ یعنی امتیاز این اثر پرداختن به معانی کنایی و همچنين مجازی است که در آثاری مانند قاموس و همچنين … شاهد این پيشامد جديد نیستیم.

استادی اظهار کرد: بسیاری از اشخاص یک لغت را با مساوی آن هم معنا می‌کند که آن هم هم برای ما روشن نیست، لذا رجوع به این آثار و همچنين پرداختن به معنای دقیق یک کلمه در تفسیر و همچنين برداشت از قرآن هم مهم است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: الجبال و همچنين الامکنه از دیگر آثار زمخشری است و همچنين برای توضیح روایات اثر خوبی است. همچنین ربیع الابرار وی که مثل کشکول بهایی است، دارای مسائل متفرق است.

وی افزود: انسان باید این تفسیر را به درستی بخواند. در این صورت معلوم می‌مي شود که وی در جاهایی از این تفسیر که باید از اهل بیت(ع) دفاع کند، نکرده است. البته یکی از امتیازات کشاف که سبب شده تا در شیعه معروف مي شود، روایتی مانند «من مات علی حب آل محمد مات شهیدا …» است؛ این حدیث در ذیل آیه مودت بیان شده و همچنين بسیار مایه تعجب است که یک عالم سنی قرن پنجم و همچنين ششم چنین روایتی را که بر غیر شیعه تطبیق نمی‌مي شود، آورده است.

استادی با بیان اینکه تفسیر بیضاوی و همچنين فخررازی از این تفسیر بهره‌های زیادی برده است، تصریح کرد: شیطنت‌هایی در این تفسیر شده که باید از سوی حوزه مورد بررسی قرار گیرد و همچنين به آن هم پاسخ داده مي شود.

استادی همچنین در مورد تفسیر جوامع‌الجامع اثر مرحوم طبرسی گفت: ایشان گفته من وقتی تفسیرم تمام شد، ورژن و نسخه‌ای از زمخشری را برای بنده آوردند و همچنين بنده هم کشاف را مطالعه کردم و همچنين مطالبی را که پسندیدم جدا کرده و همچنين خلاصه آن هم را نوشتم و همچنين خلاصه آن هم «الکافی الشافی» شد که متاسفانه ورژن و نسخه آن هم گم شده است.

وی افزود: مرحوم طبرسی خلاصه مجمع و همچنين کافی الشافی را هم در کتابی جداگانه نوشته است که نام آن هم را جامع الجوامع گذاشته است و همچنين به تعبیر خود آن هم مرحوم، این اثر را به اصرار و همچنين درخواست فرزندش نوشته است و همچنين جذاب و جالب اینکه مرحوم طبرسی اقتباساتی را که از یک فرد اهل سنت داشته، ذکر کرده است، در حالی که برخی به این موضوع پایبند نیستند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این نشانه انصاف این عالم شیعه است که در علمای اهل سنت، یک مورد هم وجود ندارد، اظهار کرد: سال شمسي‌های سال شمسي است که دعای کمیل خوانده می‌مي شود که هیچ نقطه‌ای در مباحث شیعه و همچنين سنی هم وجود ندارد، ولی وهابیت با بغض به آن هم می‌نگرند.

استادی افزود: متاسفانه این پيشامد جديد اقتباس و همچنين عدم ذکر منبع در دوره ما هم رو به رواج است و همچنين گاهی می‌بینیم برخی آثار تحقیقی دیگران را به نام خود منتشر می‌کنند که نشانه بی‌انصافی و همچنين بی‌اخلاصی است. در درس و همچنين بحث هم این روش است و همچنين در صورتي که کسی نقطه و همچنين مطلبی را متوجه نشد و همچنين از کسی جواب را پرسید، خوب است ذکر کند تا دیگران تصور نکنند نقطه ابتکاری خود او بوده است.

استادی با بیان اینکه جامعیت در میان علما و همچنين نویسندگان امروزی در مقایسه با دوره قبل کمتر شده، اگرچه ممکن است در مباحث عمیق‌تر باشند، تصریح کرد: اهل علم در صورتي که به دنبال این باشد که من بزرگتر و همچنين عالم‌تر و همچنين … هستم، کار بسیار پیچیده خواهد شد؛ زیرا توقع از اهل علم اخلاص و همچنين انصاف است.

وی ادامه داد: تفسیر شبر یک جلد است که از این تفسیر جامع الجوامع خلاصه‌تر است؛ شخصی به نام تقوی که فردی فاضل و همچنين اهل علم بوده، در مقدمه این تفسیر نوشته که من ۳۰ تفسیر را مطالعه کردم و همچنين این تفسیر با وجود خلاصه بودن، کتاب بسیار مفیدی است و همچنين برای کارهایی مانند منبر و همچنين وعظ و همچنين مطالعه این نوع آثار بسیار مفید است و همچنين رواج هم دارد.

منبع: خبرگزاری بین المللی قرآن

انتهای پیام

آیت‌الله استادی تاکید کرد: ذکرنکردن منبع در تحقیقات، نشانه بی‌انصافی و همچنين بی‌اخلاصی است در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان