چگونه استادی برای مسائل اخلاقی انتخاب کنیم؟ گفتاری از آیت الله مکارم

%name چگونه استادی برای مسائل اخلاقی انتخاب کنیم؟ گفتاری از آیت الله مکارم

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) –حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفتاری در مورد مسائل اخلاقی بیان کرده است.
به به گفته شفقنا متن گفتار مطرح شده بدین شرح است:
بسیاری از علمای سیر و همچنين سلوک عقیده دارند که رهروان راه کمال و همچنين فضیلت و همچنين تقوا و همچنين اخلاق و همچنين قرب الی اللَّه باید زیر نظر استادی کار کنند؛ آن هم گونه که در بحث قبل از رساله سیر و همچنين سلوک منسوب به محقّق بحر العلوم و همچنين رساله لبّ اللّباب تقریرات مرحوم علّامه طباطبایی نقل کردیم که فصل بیست و همچنين یکم وظائف سالک الی اللَّه را کار کردن زیر نظر مربّی و همچنين استاد شمرده اند، اعم از استادان خاصّ الهی که پیشوایان معصومند و همچنين استادان عام که بزرگان پوینده این راهند.

ولی آگاهان ذی فن هشدار می دهند که رهروان راه تقوا و همچنين تهذیب نفس نباید به آسانی خود را به این و همچنين آن هم بسپارند، و همچنين تا کسی را به قدر کافی آزمایش نکنند و همچنين از صلاحیّت علمی و همچنين دینی آنها آگاه نگردند، خود را در اختیار آنان قرار ندهند، و همچنين حتّی به ظاهر شدن کارهای خارق العاده و همچنين خبر از اسرار پنهانی یا مرتبط به آینده و همچنين حتّی عبور از روی آب و همچنين آتش قناعت نکنند، چرا که صدور این گونه اعمال از مرتاضان غیر مهذّب نیز امکان پذیر است.

بعضی از آنان لزوم رجوع به استاد را تنها و فقط در ابتدای کار مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري دانسته اند، امّا بعد از پیمودن مراحل قابل ملاحظه ای دیگر همراهی آنها را مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري نمی دانند؛ ولی بهره گیری از استاد خاص یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و همچنين آله و همچنين پیشوایان معصوم علیهم السلام در تمام مراحل مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است.

به هر حال، گاه برای لزوم انتخاب استاد و همچنين ارشاد کننده طریق، به آیه «فَاسْئَلُوا اهْلَ الذِّکْرِ انْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ؛ از آگاهان بپرسید در صورتي که نمی دانید!» (سوره انبیاء، آیه ۷) استدلال کرده اند که سخن از تعلیم می گوید نه از تربیت؛ ولی از آنجا که تربیت در بسیاری از موارد متّکی بر تعلیم است، بی شک باید در این گونه موارد از آگاهان کمک گرفت، و همچنين این معنی با انتخاب یک فرد خاص برای نظارت بر اعمال و همچنين اخلاق او، تفاوت روشنی دارد.

و همچنين گاه در اینجا از داستان موسی و همچنين خضر که در قرآن بطور مشروح آمده کمک گرفته می مي شود، چرا که موسی با آنکه پیامبر اولوالعزم بود، بی نیاز از خضر نبود، و همچنين بخشی از راه را به کمک او پیمود؛ آنها می گویند:

طیّ این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی ولی با دقّت در داستان خضر و همچنين موسی علیهم السلام می قدرت دریافت که شاگردی موسی علیه السلام نزد خضر، به فرمان الهی صورت گرفت و همچنين برای فراگیری علوم خاصّی از اسرار حکمت خداوند در مورد حوادث متنوع و گوناگون و مختلف این جهان بود، و همچنين در واقع علم موسی علیه السلام علم ظاهر بود (و همچنين مرتبط به دائره تکالیف) و همچنين علم خضر، علم باطن بود (و همچنين مرتبط به دائره فوق تکلیف) «۱» و همچنين این مسأله با انتخاب یک استاد خصوصی در تمام مراحل تهذیب نفس و همچنين پیمودن راه تقوا، تفاوت دارد، هر چند اجمالًا به اهمّیّت کسب فضیلت از محضر استاد اشاره دارد.

و همچنين گاه در اینجا به مسأله لقمان و همچنين فرزندش اشاره می مي شود که این استاد الهی، اخلاقِ فرزندش را زیر نظر گرفت و همچنين در پیمودن راه کمال به او کمک کرد. «۲»

علّامه مجلسی در بحار الانوار در حدیثی از امام و پيشوا علیّ بن الحسین علیه السلام نقل می کند که فرمود: «هَلَکَ مَنْ لَیْسَ لَهُ حَکیمٌ یُرْشِدُهُ؛ کسی که دانشمند و همچنين حکیمی او را ارشاد نکند، هلاک می مي شود!» «۳»

ولی از مجموع آنچه گفته شد این امر بهره بري و استفاده نمی مي شود که در مباحث اخلاقی همیشه

استاد خصوصی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است بطوری که در صورتي که نباشد برنامه جذاب و جالب و خوب تربیت و همچنين پرورش اخلاق و همچنين تقوا و همچنين ادامه سیر و همچنين سلوک مختل گردد، چه بسیارند کسانی که با بهره بري و استفاده از آیات قرآن و همچنين روایات اسلامی و همچنين کلمات بزرگان در کتب اخلاقی و همچنين التزام عملی به آنها، این راه را پیموده و همچنين به مقامات والایی رسیده اند، هر چند نمی قدرت ناديده گرفتن کرد که وجود استاد خصوصی و همچنين مدد گرفتن از انفاس قدسیّه نیکان و همچنين پاکان وسیله خوبی برای نیل کمال و همچنين طیّ طریق در کوتاهترین مدّت و همچنين حلّ معظلات و مسائل و مشکلات اخلاقی می باشد.

در نهج البلاغه نیز آمده است: «ایُّهَا النَّاسُ اسْتَصْبِحُوا مِنْ شُعْلَهِ مِصْباحٍ واعِظٍ مُتَّعِظٍ؛ ای شهروندان و مردم شهر چراغ دل را از شعله گفتار واعظی با عمل، روشن سازید!» «۱»

ولی متأسّفانه در بسیاری از این موارد نتیجه معکوس حاصل شده است، و همچنين افرادی به عناوین متنوع و گوناگون و مختلف، خود را به عنوان مربّی اخلاق و همچنين استاد مقام ارشاد قلمداد کرده، در حالی که از رهزنان این راه بوده اند و همچنين اشخاص پاکدل و همچنين حق طلب را به راه تصوّف یا طرق انحرافی دیگر، و همچنين یا خدای نکرده به مفاسد اخلاقی ننگین کشانیده اند؛ به همین دلیل، ما به تمام پویندگان این راه هشدار می دهیم که در صورتي که می خواهند استادی برای مسائل اخلاقی انتخاب کنند بسیار با احتیاط گام بردارند و همچنين در این انتخاب سختگیر و همچنين دقیق باشند و همچنين هرگز به ظواهر عمل نکنند و همچنين به سوابق اشخاص، خوب بنگرند و همچنين با مشورت با آگاهان دست به چنین انتخابی بزنند تا به مقصود خود نائل گردند.

(۱). شرح بیشتر دراین باره را در تفسیر نمونه، جلد ۱۲، ذیل آیات ۶۰ تا ۸۲ سوره کهف مطالعه فرمایید.

(۲). برای توضیح بیشتر به تفسیر سوره لقمان جلد ۱۷ تفسیر نمونه رفت و آمد و مراجعه مي شود.

(۳). بحار الانوار، جلد ۷۵، صفحه ۱۵۹.

انتخاب شفقنا از کتاب اخلاق در قرآن/ آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازی

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

چگونه استادی برای مسائل اخلاقی انتخاب کنیم؟ گفتاری از آیت الله مکارم در تاریخ ۲۰۱۸-۱۱-۱۲ ۱۴:۰۷:۴۹ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان