نصایح اخلاقی آیت الله ناصری تقوا، کیمیای سعادت

نصایح اخلاقی آیت الله ناصری تقوا، کیمیای سعادت

|نصایح اخلاقی آیت الله ناصری تقوا، کیمیای سعادت از مسیح داراب|

تقوا دو معنا دارد یکی معنای لغوی و همچنين یک معنای اصطلاحی. معنای لغوی آن هم عبارت است از نگه‌داری خود در برابر آن هم‌چه که به انسان ضرر می‌زند و همچنين تقیه هم از همین باب است.

تقوا صفت بسیار پربار و همچنين کیمیای سعادت است. هرچه بخواهیم، در تقوا موجود است. عالی‌ترین صفت انبیا و همچنين اولیا تقواست و همچنين حتی زیربنای رسیدن به مراتب توحید را هم تقوا دانسته‌اند.

تقوا دو معنا دارد یکی معنای لغوی و همچنين یک معنای اصطلاحی. معنای لغوی آن هم عبارت است از نگه‌داری خود در برابر آن هم‌چه که به انسان ضرر می‌زند و همچنين تقیه هم از همین باب است.

▪ متعلقات تقوا
متعلق تقوا و همچنين این‌که در برابر چه کسی باید تقوا داشت، متنوع و گوناگون و مختلف است، مفعول «إتق» در قرآن گاهی «الله» قرار می‌گیرد مثل آیه؛ «یا أیّها النبی إتق الله»؛ (احزاب/۱) گاهی هم متعلق تقوا آتش جهنم قرار می‌گیرد مانند آیه؛ «فاتقوا النار التی وقودها الناس و همچنين الحجارة أعدّت للکافرین»؛ (بقره/۲۴) روز قیامت هم متعلق تقوا قرار گرفته است، به این معنا که انسان باید حواس خود را جمع کند و همچنين خود را برای آن هم روز خوب بسازد تا مبادا عذاب آن هم روز گریبان‌گیر او مي شود، آیه دارد؛ «واتقوا یوماً لا تجزی نفس عن نفس شیئاً»؛ (بقره/۴۸) همین‌روش فتنه نیز متعلق تقوا قرار گرفته مثل آیه؛ «واتقوا فتنةً لا تصیبنّ الذین ظلموا منکم خاصةً»؛ (انفال/۲۵) این آیات همه به یک معناست و همچنين آن هم این‌که از خود محافظت کنید تا مبادا ضرر و همچنين آسیبی به تو برسد.

▪ معنی اصطلاحی تقوا
در روایات اهل‌بیت عصمت و همچنين طهارت‌ علیهم‌‌السلام معانی متعددی برای تقوا بیان شده که همه آن هم‌ها در حقیقت به یک معنا برمی‌گردد:

حضرت امام و پيشوا صادق‌ علیه‌السلام در مورد معنای تقوا فرمودند: «أن لا یفقدک الله حیث أمرک و همچنين لا یراک حیث نهاک»؛ (بحارالانوار/۶۷/۲۸۵) یعنی: هرجا که خداوند تبارک و تعالي دوست دارد که تو آن هم‌جا حاضر باشی، آن هم‌جا حاضر باش و همچنين هر جا خداوند تبارک و تعالي می‌‌خواهد که تو آن هم‌جا نباشی، آن هم‌جا نباش. به عبارت دیگر واجباتت را بجا بیاور و همچنين محرمات را هم ترک کن.

حضرت امام و پيشوا صادق‌ علیه‌السلام وارد مجلسی شدند. یک فرد يا شخص به خدمت‌کسب و کار خود گفت: یک مقدار آب برای من بیاور. او رفت و همچنين یک لیوان شراب برای او آورد! تا حضرت این منظره را دیدند فوراً بلند شدند. برخی پرسیدند: یابن رسول الله! کجا می‌روید؟ حضرت فرمود: پیامبر خداوند تبارک و تعالي فرمودند: «هرکس در مجلسی بنشیند که در آن هم شراب باشد ملعون است.» (کافی/ ۶/۲۶۸) این برخورد حضرت، دستورالعملی برای ماست. خداوند تبارک و تعالي شاهد است که این‌گونه معصیت‌هایی که در این‌گونه مجالس می‌مي شود، برای روح ما حجاب‌های ظلمانی می‌مي شود و همچنين ما لحظه به لحظه از خداوند تبارک و تعالي دور می‌شویم. در این مجالس نرو آقا! تو را که نمی‌کشند؟ حالا فامیل است که باشد، ناخوش و غمگين می‌مي شود که بشود. مجلسی که رضای حق در آن هم نیست به هر عنوان که می‌خواهد باشد از آن هم مجلس بلند شو. ماندن تو وزر و همچنين وبال است. در صورتي که بر این اشخاص عذاب نازل بشود تو هم جزو آن هم‌ها هستی. در صورتي که کسی بگوید: ما که در آن هم مجالس حرفی نزدیم یا کاری نکردیم، تنها و فقط آن هم‌جا بودیم!! جوابش این است که کربلا هم همین روش بود، یک عده‌ای حضرت اباعبدالله‌ علیه‌السلام را شهید کردند، ولی عده‌ای هم بودند که پشت جبهه حضور داشتند، آن هم‌ها هیچ کاری نکرده بودند، ولي بايد توجه داشت در آن هم عرصه گناه حضور داشتند. آن هم‌ها هم عذاب آن هم کسانی را دارند که حضرت را شهید کردند. بنابراین نشستن تو در آن هم جلسه، تأیید کار اهل مجلس است.

▪ معنای دوم تقوا
حضرت امیرالمؤمنین علی‌ علیه‌السلام فرموده‌اند: «من ملک شهوته کان تقیّاً»؛ (غررالحکم/ح۸۲۸۴) یعنی هر کس شهوتش را کنترل کند، متقی است. شهوت در خوراک، شهوت در لباس، شهوت در مقام، شهوت در شناخته شدن و شهرت و همچنين… . انسان باید در تمام مسائل تقوا داشته باشد. برخی انسان‌ها شهوت خوردن دارند و همچنين به هر نوع غذایی اعم از حلال، حرام و همچنين شبهه‌ناک رسیدند، می‌بلعند. در این‌جا تقوا یعنی این‌که ببین که از کدام غذا باید بخوری، چقدر باید بخوری، شهوت خوردن نداشته باشی؛ چراکه هر غذایی یک اثری دارد.

منقول است که یکی از درباریان، مرحوم میرزای قمی را به دربار خود دعوت کرد. موقعی که آقا به مجلس ایشان رفت و همچنين بر سر سفره نشست، گفت: «من نمی‌توانم غذا بخورم. آن هم درباری گفت: آقا! این سفره را برای تو انداختیم، و همچنين اصرار کرد. مرحوم میرزا مجبور شد تا مقداری از غذا را بردارد و همچنين فشار دهد. اطرافیان دیدند که خونابه‌هایی از آن هم غذا بیرون می‌چکد، سپس فرمود: من این غذا را نمی‌خورم.»

بعضی از غذاها حقیقتش این است، انسان مقداری در خصوص غذاها سعی و همچنين کوشش نماید؛ زیرا غذا در فرزندان و همچنين عبادات ما آثاری دارد. در روایت آمده کسی که یک لقمه حرام بخورد تا چهل روز دعاهایش مستجاب نمی‌مي شود. (بحارالانوار/۶۳/۳۱۴)

▪ جواب از یک اشکال
بعضی‌ها می‌گویند، دنیا، دنیای آزادی است و همچنين تقوا مخالف آزادی است. ولی باید توجه داشته باشید که تقوا مخالف آن هم آزادی‌ای است که با بی‌بندوباری و همچنين مفسده همراه می‌باشد و همچنين لذا تقوا می‌خواهد آزادی مطلق را از ما بگیرد. ما آن هم‌روش آزاد نباشیم که هرچه می‌خواهیم بخوریم، هرجا می‌خواهیم برویم، هرچه می‌خواهیم بگوییم و همچنين هرکاری می‌خواهیم انجام دهیم. تقوا از لوازم انسانیت است و همچنين کاری به یک دین خاص ندارد.

تقوا یعنی درست بودن در اجتماع. من که تقوا دارم، یعنی به ناموس دیگران خیانت نمی‌کنم، یعنی به آبروی دیگران خیانت نمی‌کنم، یعنی ظلم و همچنين فحاشی نمی‌کنم. مثالی در این ارتباط و رابطه بزنم؛ من که لباس می‌پوشم ممکن است بدنم شکایت بکند که چرا مرا محصور کردی؟ من می‌خواهم آزاد باشم. صاحب لباس به بدنش جواب می‌دهد در صورتي که من این لباس را در آورم و همچنين تو آزاد باشی، سرما می‌خوری، گرما می‌خوری و همچنين اذیت می‌شوی، من لباس‌ها را می‌پوشم تا تو را حفظ کنم. و همچنين یا برای حفظ پایتان جوراب و همچنين کفش می‌پوشید و همچنين لذا آن هم‌روش که برای حفظ و همچنين سلامتی پاهایت کفش به پایت می‌کنی و همچنين لباس را برای سلامتی بدنت می‌پوشی و همچنين یا برای حفظ و همچنين صیانت از خانواده‌ات دیوار به دور منزل و خانه‌ات می‌کشی، تقوا هم برای انسانیت انسان‌ها حصن است، نه این‌که خلاف آزادی می‌باشد.

حضرت حق به دلیل شدت علاقه و همچنين محبتش به ما، ما را مأمور به تقوا کرده است. خداوند تبارک و تعالي می‌خواهد ایمان و همچنين بندگی تو را حفظ کند تا بنده واقعی خداوند تبارک و تعالي باشی.

برخی خواسته‌شان این است که می‌خواهند مثل حیوانات زندگی کنند و همچنين زیست حیوانی داشته باشند و همچنين پای‌بند به‌هیچ چیز نباشند، خوب این انسان می‌مي شود آن هم حیوان. ولي بايد توجه داشت باید دانست که خداوند ما را برای یک هدف و همچنين مقصدی خلق کرده است و همچنين لذا انسانی که می‌خواهد یک زندگی الهی و همچنين انسانی داشته باشد، لازمه‌اش رعایت حقوق اجتماع است و همچنين این آن هم تقواست. در نتیجه تقوا در اجتماع باعث مصونیت است نه محدودیت.

منبع: وبسایت افق حوزه

انتهای پیام

نصایح اخلاقی آیت الله ناصری تقوا، کیمیای سعادت در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان