نظر اسلام در مورد ادای امانت نسبت به دشمن و همچنين بدکار

%name نظر اسلام در مورد ادای امانت نسبت به دشمن و همچنين بدکار

شفقنا-ادای امانت از نظر اسلام چندان مهم است که در صورتي که دشمن چیزی را به عنوان امانت به انسان بسپارد باید در حفظ آن هم کمال کوشش را مبذول دارد، زیرا هدف اسلام ایجاد جامعه ای است که اعتماد عمومی بر آن هم حکم فرما باشد و همچنين در صورتي که آن هم چه از دشمنان به امانت گرفته ایم به دلیل دشمن بودن به آن هم ها پس ندهیم و همچنين یا به این بهانه که فلانی آدم خوبی نیست امانتش را باز نگردانیم هیچ گاه جامعه مورد اعتمادی که منظور اسلام است پدید نمی آید. از این رو دین مقدس اسلام دستور می دهد که امانت را مطلقاً به صاحبش برگردانید گر چه او دشمن و همچنين یا بدکردار باشد. حال، توجه تو را به چند حدیث جلب می کنیم.

کتاب اخلاقی عملی در ادامه مینویسد امام و پيشوا صادق علیه السلام فرمود:

«سه چیز است که خداوند به هیچ کس اجازه مخالفت با آن هم را نداده است: ادای امانت در مورد هر کس خواه نیکوکار باشد یا بدکار، وفای به عهد در مورد هرکس خواه نیکوکار باشد یا بدکار، و همچنين نیکی به پدر و همچنين مادر خواه نیکوکار باشد یا بدکار».(۱)

در حدیث دیگری فرمود:

«امانت را به صاحب آن هم برگردانید چه نیکوکار باشد یا بدکار. در صورتي که قاتل علی [علیه السلام به عنوان امانت چیزی به من بسپارد امانتش را به او باز می گردانم. و همچنين فرمود: امانت را به صاحب آن هم برگردانید هرچند قاتل حسین بن علی علیه السلام باشد».(۲)

و همچنين نیز فرمود:

«در صورتي که قاتل علی علیه السلام امانتی را به من بسپارد یا از من نصیحت و همچنين خیرخواهی بخواهد و همچنين یا این که مرا طرف مشورت خود قرار دهد و همچنين من آن هم را بپذیرم بی تردید حق امانت را ادا می کنم».(۳)

و همچنين نیز از آن هم بزرگوار نقل شده است که فرمود:

«خدای متعال هیچ پیامبری را مبعوث نکرد جز با راستگویی و همچنين ادای امانت، خواه صاحب امانت نیکوکار باشد یا بدکار».(۴)

۱- ۲۶۹. ثَلَاثٌ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّ و همچنينَ جَلَّ لِأَحَدٍ فِیهِنَّ رُخْصَهً: أَدَاءُ الْأَمَانَهِ إِلَی الْبَرِّ و همچنينَ الْفَاجِرِ و همچنينَ الْو همچنينَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ و همچنينَ الْفَاجِرِ و همچنينَ بِرُّ الْو همچنينَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَو همچنينْ کافِرَیْنِ».بحارالانوار: چاپ بیروت، ج ۷۲/ ص ۹۲؛ اصول کافی: ج ۲/ ص ۱۲۹، باب البر بالوالدین، حدیث ۱۵ با این تفاوت که «.. أوْ فاجِرَیْنِ».
۲- ۲۷۰. أدُّوا الْأمانَهَ إلَی الْبَرِّ و همچنينَ الْفاجِرِ فَلَو همچنينْ أنَّ قاتِلَ عَلَیّ إئتَمَنَنی عَلی أمانَهٍ لَأدَّیْتُها إلَیْهِ و همچنينَ قالَ: أدُّوا الْأمانَهَ و همچنينَ لَو همچنينْ إلی قاتِلِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السّلام». اختصاص مفید: ص ۲۴۱. در معانی الاخبار صدوق نیز حدیثی به این مضمون از امام و پيشوا زین العابدین علیه السلام نقل شده است (ص ۱۰۸ چاپ صدوق).
۳- ۲۷۱. إنَّ ضارِبَ عَلِیّ ٍ بِالسَّیفِ و همچنينَ قاتِلَهُ لَو همچنينِ ائْتَمَنَنَی و همچنينَ اسْتَنْصَحَنی و همچنينَ اسْتَشارَتی ثُمَّ قَبِلْتُ ذلِک مِنْهُ لَأدَّیْتُ إلَیْهِ الْأمانَهَ». تفسیر نور الثقلین: ج ۱ / ص ۴۹۶. به همین مضمون احادیثی در امالی صدوق (ص ۲۰۴ احادیث ۴ و همچنين ۵ و همچنين ۶) نیز نقل است.
۴- ۲۷۲. إِنَّ اللَّهَ عَزَّ و همچنينَ جَلَّ لَمْ یَبْعَثْ نَبِیّاً إِلَّا بِصِدْقِ الْحَدِیثِ و همچنينَ أَدَاءِ الْأَمَانَهِ إِلَی الْبَرِّ و همچنينَ الْفَاجِرِ». اصول کافی: ج ۲/ ص ۱۰۵، باب الصدق و همچنين اداء الامانه، حدیث ۱.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

نظر اسلام در مورد ادای امانت نسبت به دشمن و همچنين بدکار در تاریخ ۲۰۱۸-۰۸-۱۸ ۱۵:۵۲:۱۳ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان