با وجود تعیین وقت نماز،چرا نماز آخر وقت مذموم است؟

%name با وجود تعیین وقت نماز،چرا نماز آخر وقت مذموم است؟

شفقنا-در دین اسلام برای شناخت زمان به جای آوردن فرایض دینی از معیارهای ساده و همچنين منطبق با طبیعت بهره بري و استفاده شده که نمونه‌های بارز آن هم، آغاز و همچنين پایان ماه قمری بر اساس رویت هلال ماه و همچنين اوقات شرعی بر پایه موقعیت خورشید در طول شبانه‌روز است. حال سوالی پیش می آید که چرا با وجود تعیین وقت برای انجام نماز،نماز آخر وقت مذموم مي باشدپاسخ سایت اسلام کوئست به شرح زیر است:
س:مگر خداوند تبارک و تعالي برای انجام نمازها، وقتی را مشخص نکرده است؟ پس چرا افرادی که نمازشان را در قسمتهاي آخر آن هم وقت معین شده بجا می‌آورند، از سوی برخی معصومان(ع) مورد لعن و همچنين نفرین قرار گرفته‌اند؟
پرسش
آیا روایتی با این مضمون که در صورتي که کسی نماز صبحش را بعد از ناپدید شدن ستاره‌ها بخواند، مورد لعن است، صحت دارد؟
پاسخ اجمالی
در روایات سفارش زیادی به خواندن نماز در اول وقت شده است. به گونه‌ای که در بعضی از روایات، فضیلت خواندن نماز در اول وقت؛ بر خواندن آن هم در غیر اول وقت، مانند فضیلت آخرت بر دنیا شمرده شده است.[۱] از مجموع احادیث بهره بري و استفاده می‌مي شود که نماز سه وقت دارد:
۱. وقت فضیلت؛[۲] که آن هم اوائل وقت نماز است و همچنين امام و پيشوا صادق(ع) از آن هم به «أَو همچنينَّلُ الْو همچنينَقْتِ رِضْو همچنينَانُ اللهِ» تعبیر فرمود[۳] و همچنين بهترین وقت براى نماز است.
۲. آخر وقت: که امام و پيشوا صادق(ع) از آن هم با تعبیر «…و همچنينَ آخِرُهُ عَفْو همچنينُ اللهِ و همچنينَ الْعَفْو همچنينُ لَا یَکُونُ إِلَّا مِنْ ذَنْب‏» بیان کرده است.
معنای روایت آن هم است که نماز باید در اول وقت خوانده مي شود، ولي بايد توجه داشت در صورتي که در آخر وقت هم خوانده مي شود خداوند تبارک و تعالي او را خواهد بخشید و همچنين طبیعتاً بخشش در جایی است که گناهی رخ داده باشد. بر اساس این روایت، تأخیر نماز از اول وقت آن هم، نوعی گناه بخشوده شده است.
۳. خارج از وقت: به‌جا آوردن نماز در خارج از وقت آن هم است، که از آن هم به «قضا» تعبیر می‌مي شود. در صورتي که کسى نماز خود را در داخل وقت آن هم نخواند، باید قضاى آن هم‌را به جاى آورد. حال در صورتي که عمداً نماز را تا پایان وقت به تأخیر انداخته، و همچنين قضا شد، گناهی مرتکب شده و همچنين باید از آن هم توبه کند وگرنه در آخرت مجازات خواهد شد؛ ولى در صورتي که از روى سهو و همچنين نسیان بوده و همچنين در آن هم قصورى نداشته باشد، مورد عقوبت الهى قرار نخواهد گرفت.
با توجه به آنچه گفته شد، می‌قدرت روایتی که در مورد نفرین نمازگزاران آخر وقت وارد شده را بررسی کرد:
زهری (یا: زهرانی) می‌گوید: یک روز از عثمان بن سعید عَمری(یکی از نواب اربعه)[۴] پرسیدم که آیا راهی وجود دارد که بتوانم امام و پيشوا را ببینم؟ ایشان پاسخ داد: «در دوران غیبت جایز نیست کسی امام و پيشوا را ببیند» و همچنين من هم با همین یک جمله قبول کردم. عمری وقتی دید که حرفش را گوش کردم، برای فردای صبح قراری برایم گذاشت، من هم صبح زود سر قرار رفتم، عمری را دیدم که به همراه جوانی بسیار زیبارو و همچنين خوشبو به طرفم می‌آیند. من به سمتشان رفتم و همچنين عمری اشاره کرد که ایشان آن هم کسی خواهند بود که به دنبالش بودی و همچنين در صورتي که سؤالی داری از او بپرس، من هم رفتم و همچنين سؤالاتی که در ذهنم بود را پرسیدم و همچنين همین‌روش که راه می‌رفتیم به در منزل و خانه‌ای رسیدیم و همچنين امام و پيشوا خواستند که وارد منزل و خانه شوند. عمری به من گفت: در صورتي که سؤالی داری بپرس؛ زيرا و به درستي که وقتی امام و پيشوا وارد منزل و خانه شوند حق وارد شدن به منزل و خانه را نداری. بنابراین، من دوباره به خدمت امام و پيشوا رسیدم تا سؤالی بپرسم ولی امام و پيشوا دیگر صدای مرا نشنید و همچنين وارد منزل و خانه شدند. تنها و فقط آخرین جمله‌ای که فرمود این بود: «ملعون و همچنين دور از رحمت خداوند تبارک و تعالي است کسی که نماز عشا را به مقدار و اندازه‌ای به تأخیر بیندازد تا جایی که ستاره‌ها به روش کامل در آسمان دیده شوند». امام و پيشوا(ع) دوباره فرمود: «ملعون است کسی که نماز صبح خود را آن هم‌قدر به تأخیر بیندازد که ستاره‌ها دیگر دیده نشوند».[۵] در ارتباط با سند روایت باید گفت؛ این روایت را شیخ طوسی از محمد بن یعقوب کلینی به صورت مرفوعه از زهری نقل کرده است و همچنين زهری نیز در منابع رجالی، فردی شناخته شده نیست. بر این اساس، نمی‌قدرت به سند این روایت اعتمادی کرد.[۶] ولي بايد توجه داشت صرف نظر از سند و همچنين در ارزیابی محتوای حدیث باید گفت؛ آن هم‌گونه که گفته شد، نماز آخر وقت از ارزش پایین‌تری نسبت به نماز اول وقت برخوردار است. از طرفی لعن که به معنای دوری از رحمت خداوند تبارک و تعالي است، دارای مراتبی می‌باشد.[۷] و همچنين در همین راستا، لعن در مسائل مکروه نیز به کار می‌رود.[۸] مشخص است که نمازگزار آخر وقت، نسبت به فردی که نمازش را در اول وقتش بجا آورده، مقداری از رحمت خداوند تبارک و تعالي دورتر است؛ و همچنين از این‌رو، درجه پایینی از لعن، شامل حال او می‌مي شود، نه آن هم‌که او ملعونی باشد که جزایش دوزخ است.
در این نگاه است که امام و پيشوا زمان(عج) چنین شخصى را ملعون و همچنين دور از رحمت خداوند تبارک و تعالي دانسته است، و همچنين گرنه آن هم‌گونه که اشاره شد، امام و پيشوا صادق(ع) لغزش چنین فردی را گناهی بخشوده اعلام می‌کند.
[۱]. حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۱۸، قم، مؤسسه آل البیت(ع)‏، چاپ اول، ۱۴۰۹ق؛ «آثار و همچنين برکات نماز اول وقت و همچنين سبک نشمردن نماز»، ۳۳۷۰۵.
[۲]. ر.ک: «وقت فضیلت نمازهای پنج‌گانه»، ۲۱۰۱.
[۳]. صدوق، محمّد بن على، من لا یحضره الفقیه، ج ‏۱، ص ۲۱۷، قم، دفتر انتشارات اسلامى‏، چاپ دوم‏، ۱۴۱۳ق.
[۴]. ر. ک: «ادله اثبات نیابت نواب اربعه»، ۲۷۶۰.
[۵]. طوسى، محمد بن الحسن‏، کتاب الغیبه للحجه، ص ۲۷۱، قم، دار المعارف الإسلامیه، چاپ اول، ۱۴۱۱ق‏.
[۶]. اشتهاردى، علی‌پناه، مدارک العروه، ج ۱۱، ص ۲۱۹، تهران، دار الأسوه للطباعه و همچنين النشر، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.
[۷]. ر.ک: «مراتب لعن و همچنين دوری از رحمت خداوند تبارک و تعالي»، ۳۰۹۳۶.
[۸]. خویى، سید ابو القاسم موسوى، المکاسب(مصباح الفقاهه)، مقرّر، توحیدى‌، محمد على، ج ۱، ص ۲۰۴، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

با وجود تعیین وقت نماز،چرا نماز آخر وقت مذموم است؟ در تاریخ ۲۰۱۸-۰۸-۰۴ ۱۲:۴۷:۳۵ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان