اربعین کلیمی اختصاص به حضرت موسی ندارد

%name اربعین کلیمی اختصاص به حضرت موسی ندارد

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اربعین گیری را بهترین فرصت دریافت علوم الهی دانست.

به به گفته شفقنا، این مرجع تقلید در جلسه درس اخلاق روستای احمدآباد شهرستان دماوند با اشاره به فرارسیدن ایام شریف ذیقعده اظهار داشت: ما ماه شریف ذیقعده را به برکت اربعین کلیمی به ماه پربرکت ذیحجه مرتبط می‌کنیم. یکی از دستورهای دینی ما در دهه ذیحجه این است که بین نماز مغرب و همچنين عشاء نماز،  بعد از «حمد» و همچنين سوره «توحید»، این ﴿و همچنينَ و همچنينَاعَدْنَا﴾ را بخوانیماین دستور مال کسی است که آن هم عمل سی روز قبل را انجام داده است. گرچه برای ماه این فیض و همچنين ثواب هست، ولي بايد توجه داشت خصوصیت مال کسانی است که این ماه پربرکت ذیقعده را با آن هم وظیفه‌اش عمل کردند حالا به این ده روز ذیحجه رسیدند که پایان‌قسمت و بخش اربعین آنهاست.

او ادامه داد: این دو رکعت نمازی که بین مغرب و همچنين عشای دهه ذیحجه است یادآور اربعین کلیمی است، می‌گوییم: ﴿و همچنينَ و همچنينَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَهً و همچنينَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَهً﴾، ذات اقدس الهی اول سی شب، بعد ده شب اضافه، شده چهل شب، وجود تبريک و مبارک موسای کلیم را به عنوان مهمانی پذیرفت که این اربعین کلیمی است و همچنين این اختصاصی هم به آن هم حضرت ندارد همه پیروان قرآن و همچنين عترت می‌توانند اربعین داشته باشند. همیشه اربعین گیری یعنی چهل روز گیری وارد است ثواب دارد؛ یعنی چهل روز انسان به دستور دین عمل بکند، خالصانه. یک چیز جدای نیست. در صورتي که کسی چهل روز به دستور دین عمل کند، نه بیراهه برود نه راه کسی را ببندد، نه حرامی را مرتکب بشود، نه واجبی را ترک کند، خیلی از راه‌ها برای او حل می‌مي شود. در تمام سال شمسي این فرصت هست.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به حدیثی در موضوع اربعین گیری، اظهار داشت: این روایت را مرحوم کلینی در جلد دوم کافی در بحث الاخلاص نقل کرده است که «مَنْ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ‏ أَرْبَعِینَ‏ صَبَاحاً فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِکْمَهِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه‏»؛ از قلبش و همچنين لسانشاین دستور را به ما دادند، این دستور برای چیست؟ ذات اقدس اله یک ادعایی دارد در قرآن کریم و همچنين یک راه‌حلی هم دارد. در قرآن فرمود ما حرف‌های نو و همچنين جديد و تو و تازه داریم یعنی تو در مشرق عالم بروید مغرب عالم بروید، این حرف‌هایی که ما می‌گوییم کسی نگفته و همچنين نمی‌گوید. این حرف‌های جديد و تو و تازه است. این ادعای قرآن است، همچنین قرآن می فرماید﴿و همچنينَ یعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ﴾. یعنی ما یک چیزهایی به تو می‌دهیم نه تنها تو نمی‌دانید، نمی‌توانید یاد بگیرید. هم به پیغمبر(علیه و همچنين علی آله آلاف التحیه و همچنين الثناءاین مطلب را فرمود هم به ما. یعنی تو جوامع بشری آن هم نیستید که یاد بگیرید، برای اینکه ما از قبل خبر می‌دهیم قبل در دسترس تو نیست. از آینده خبر می‌دهیم آینده در دسترس تو نیست. تو چه می‌دانید بعد از مردن و مرگ چه خبر است! چه می‌دانید قبل از خلقت آسمان و همچنين زمین چه بود؟ چه راهی دارید برای تشخیص آن هم؟ و همچنين چه راهی دارید برای تشخیص حقیقت انسانیت؟!

او ادامه داد: این چه راهی دارد که ما با این راز و همچنين رمز آشنا بشویم؟ این چندین راه دارد. مهم‌ترین راهش همین اربعین‌گیری است که انسان چهل شبانه‌روز مواظب چشم و همچنين گوشش باشد، مواظب خوراکش باشد. در بعضی از روایات مرحوم کلینی و همچنين دیگران نقل کردند که به ائمه(علیهم السلام) عرض کردند که چرا بعضی از دعاهای ما مستجاب نمی‌مي شود؟ حضرت آن هم قسمت و بخش‌ها را فرمودند که نه، دعا یقیناً مستجاب می‌مي شود، برای اینکه در صورتي که آن هم شیء مصلحت باشد انجام می‌دهند. در صورتي که نباشد، سیئه‌ای از سیئات را می‌آمرزد، نباشد حسنه‌ای بر حسنات افزوده می‌کنند، نباشد یک خیر دیگری می‌رسانند بالاخره ممکن نیست دستی به طرف خداوند تبارک و تعالي دراز بشود و همچنين ناامید برگردد.

این مرجع تقلید اظهار کرد: چکار کنیم که از آن هم ﴿و همچنينَ یعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ﴾ برخوردار بشویم؟ فرمود یک سلسله بیماری‌هایی است که آزمایشگاه های حیوانات آن هم را جواب نمی‌دهد. ما به دنبال کدام آزمایشگاه باشیم؟ آن هم غرور، آن هم خودخواهی، آن هم طمع، اینها را چگونه درمان کنیم؟ همه این بیماری‌ها را آزمایشگاه ها که جواب نمی‌دهد. مگر انسان می‌میرد؟ مگر انسان از بین می‌برد؟ انسان یک موجود ابدی است، زيرا و به درستي که «خلیفه الله» است. جایش عوض می‌مي شود؛ این بیان نورانی حضرت امیر است که فرمود: «و همچنينَ لَکِنَّکُمْ تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَی دَار».

او گفت: پس موجود دو قسم است: مجرد و همچنين مادی. راه علم هم تجربه حسی است هم تجرید یعنی تجرید! تجرید عقلی است که در آزمایشگاه نمی‌گنجد. مطلب سوم را هم که قرآن به ما آموخت فرمود یک چیزهایی است که در صورتي که به جای دیگر بگویید می‌مي شود افسانه، ولي بايد توجه داشت حرف حقیقت است و همچنين آن هم این است که فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن حرام، غذای حرام، اندیشه حرام، جلوی فهم را می‌گیرد. نمی‌گذارد که آدم درست بفهمد. آن هم همه براهین را وجود تبريک و مبارک حسین بن علی (علیه السلام) در روز عاشورا اقامه کرد، فرمود شهروندان و مردم شهر! ما که کاری با تو نکردیم. نه مشکل سیاسی داریم، نه مشکل اخلاقی داریم، نه مشکل مالی داریم، نه مشکل اقتصادی داریم، نه مشکل هیچ چیزی نداریم. می‌گویید اینجا نمانم، اجازه بدهید من دست و همچنين بچه‌ام را بگیرم بروم جای دیگر. همه احتجاج‌ها را کرد. بعد فرمود سرّ اینکه تو حرف‌های مرا نمی‌فهمید برای اینکه شکم تو از حرام پر شده است. این حرف‌ها را تو برای یک عده نقل کنید می‌گویند افسانه است! غذا چه کاری به فهم دارد؟! خیلی از مسائل است، انسانی که از راه حرام تغذیه کرده یا چشمش حرام دیده، یا گوشش حرام شنیده، آهنگ حرام شنیده، غیبت شنیده، این روح آن هم لیاقت را ندارد که این معارف را درک کند. این یک اربعین می‌خواهد.

آیت الله جوادی آملی بیان داشت: در صورتي که ما این سی روز ماه پربرکت ذی‌قعده را رعایت بکنیم، آن هم وقت آن هم ده روز ذی‌حجه را مجاز هستیم که بین نماز مغرب و همچنين عشاء این دعا را بعد از آن هم «حمد» و همچنين سوره بخوانیم: ﴿و همچنينَ و همچنينَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَهً و همچنينَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَهً﴾، آن هم راه را طی کنیم. به ما گفتند این راه، حالا مراحل بالاترش مال آنهاست، مراحل میانی و همچنين پایین‌ترش مال ماست. این راه انبیاست، اینکه گفتند تو تأسی کنید یعنی چه؟ پس معلوم می‌مي شود این راه‌ها رفتنی است.

او در پایان اظهار داشت: بنابراین این راه که فرمود ﴿و همچنينَ یعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، یعنی هیچ جا نیست. این بیان را مرحوم کلینی نقل کرده است، امام و پيشوا(سلام الله علیه) فرمود مشرق بروید مغرب بروید: «فَلَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِیحاً إِلَّا شَیئاً خَرَجَ‏ مِنْ‏ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَیتِ»، این راه‌ها هم هست. بنابراین فرصت زرینی هست ماه پربرکت ذی‌قعده، یک؛ تتمیم به دهه ذی‌حجه، دو؛ آن هم‌گاه نه بیراهه می‌رویم نه راه کسی را می‌بندیم، احدی هم قدرت آن هم را ندارد که با تحریمش، با معظلات و مسائل و مشکلات اقتصادی، جامعه را ملتهب بکند. اینها خاصیت همین بیانات نورانی ائمه(علیهم السلام) است. حالا در صورتي که آن هم یک دانه «یاء» را خداوند تبارک و تعالي به کعبه داد ﴿أَن طَهِّرَا بَیتِی﴾ و همچنين این روش شد مدار عده‌ زیادی، که در صورتي که تمام زینت‌های عالم جمع بشود، مثل این یک «یاء» نمی‌مي شود. این یک دانه را به ما هم داد. فرمود﴿نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾، در صورتي که در بعضی از روایات فرموده اند حرمت مؤمن مثل حرمت کعبه است یا بالاتر است، به احترام آن هم یک دانه «یاء»ای است که ما با خداوند تبارک و تعالي ارتباط داریم، چرا ما این جور نباشیم؟ این راه باز است. حالا که راه باز است چرا ما از این عظمت و همچنين جلال و همچنين شکوه بهره نگیریم؟ چرا به جایی برسیم که ذات اقدس الهی معاذالله این «یاء» را قطع کند بگوید: ﴿أُولئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

اربعین کلیمی اختصاص به حضرت موسی ندارد در تاریخ ۲۰۱۸-۰۸-۰۴ ۱۳:۲۸:۳۰ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان