آیت الله مظاهری: در صورتي که حوزه ها امروز شکوفایی علمی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري را ندارند در اثر کم شدن صبر و همچنين استقامت در آنهاست

%name آیت الله مظاهری: در صورتي که حوزه ها امروز شکوفایی علمی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري را ندارند در اثر کم شدن صبر و همچنين استقامت در آنهاست

شفقنا- حضرت آیت الله حسین مظاهری با تاکید بر درپیش گرفتن قناعت و همچنين ساده زیستی گفت: در صورتي که در زمان حاضر می‌بینیم، حوزه‌ها و همچنين دانشگاه‌ها به‌رغم گسترش کمّی از نظر کیفیّت مطلوب نیستند و همچنين شکوفایی علمی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري را ندارند، در اثر این است که صبر و همچنين استقامت کم شده است.

به به گفته شفقنا، رئیس حوزه علمیه اصفهان در جلسه درس اخلاق خود با موضوع عوامل رسیدن به مرتبه کمال بیان داشت: روایتی که در این جلسه به شرح آن هم خواهیم پرداخت، روایت پرمحتوا و همچنين آموزنده‌ای است. این روایت از امام و پيشوا محمد باقر«سلام‌الله‌علیه» نقل شده است. مرحوم کلینی«رحمت‌الله‌علیه» روایت را در اصول کافی آورده، صاحب تحف العقول در تحف العقول نقل کرده و همچنين در برخی کتب معتبر دیگر نیز روایت شده است.[۱]

در صورتي که کسی این روایت را سر مشق خود و همچنين زندگی خود قرار دهد، به تمام معنا کامل می‌مي شود و همچنين حتماً اهل بهشت است. می‌فرمایند: «الْکَمَالُ‏ کُلُ‏ الْکَمَالِ‏ التَّفَقُّهُ‏ فِی الدِّینِ و همچنينَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَهِ و همچنينَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَهِ»[۲]؛ کمال انسان و همچنين بالاترین کمال او، عالم شدن در دین و همچنين صبر در بلا و همچنين مقدار و اندازه‌گیری در زندگى است.

فراز اوّل روایت، راجع به تفقّه در دین، به معنای آشنایی در مسائل اسلامی و همچنين فهم و همچنين تفهّم علوم دینی است. پیامبر گرامی«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند: علوم دینی بر سه قسم است: اعتقادات، اخلاق واحکام.

«إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَهٌ آیَهٌمُحْکَمَهٌ أَو همچنينْ فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ أَو همچنينْ سُنَّهٌ قَائِمَهٌ و همچنينَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُو همچنينَ فَضْلٌ»[۳]

تفقه در اعتقادات، تفقه در احکام و همچنين تفقه در اخلاق، انسان را کامل می‌کند. یعنی یک مسلمان، به‌خصوص یک طلبه، یک فاضل، کسی که شخصیّت دینی و همچنين اجتماعی دارد، اوّلاً باید آشنا به اعتقادات تشیّع باشد؛ تشیّع بیش از چهل مسألۀ اعتقادی دارد.[۴] همۀ ما باید به‌مقدار و اندازه‌ای با این مسائل آشنا باشیم که در صورتي که کسی راجع به اصول دین سؤال کرد یا شبهه‌ای وارد نمود، فوراً بتوانیم پاسخ استدلالی بدهیم. اساساً اعتقادات تقلیدی نیست و همچنين همه باید در آن هم مجتهد باشند و همچنين بتوانند مسائل را اثبات کنند.

ثانیاً همه باید با علم اخلاق آشنایی داشته باشند. مثلاً بدانند حسد یا تکبّر چیست؟ درمان رذائل اخلاقی چگونه است؟ باید بدانند قرآن می‌فرماید: در صورتي که درخت رذالت را از دل بکنید رستگار خواهید شد، وگرنه تو را به جهنّم می‌کشاند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها، و همچنينَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها»[۵]

ثالثاً آشنایی نسبت به احکام و همچنين مسائل فرعی شرعی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است. این آشنایی برای طلبه‌ها بیش از دیگران و همچنين در حدّ تسلّط ضرورت دارد. گاهی دیده می‌مي شود یک فرد يا شخص طلبه است، امّا پاسخ سؤال شرعی را بلد نیست. این نقص بزرگی است و همچنين طلبه‌ها باید بر همۀ فروع در احکام، تسلّط کافی داشته باشند.

علوم دیگر، چه علوم دانشگاهی، چه علوم حوزوی باشد، معلوم است خوب است و همچنين تعلیم و همچنين تعلّم آن هم علوم نیز مفید است، امّا علوم پایه در دین و همچنين اساس علم دین، اعتقادات، اخلاق و همچنين احکام است و همچنين تفقّه در این سه علم، انسان را به کمال می‌رساند و همچنين رستگار می‌کند.

منابع اصلی علوم دینی نیز قرآن کریم و همچنين روایات اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم»است. قرآن کریم، حاوی همۀ علوم است و همچنين همه چیز در آن هم هست: «و همچنينَ لا رَطْبٍ‏ و همچنينَ لا یابِسٍ إِلاَّ فی‏ کِتابٍ مُبینٍ»[۶]؛ در حالی که مثلاً کتاب فلسفه یا کتاب علوم طبیعی نیست، امّا همۀ علوم در آن هم نهفته است و همچنين کسی که می‌خواهد به کمال برسد، باید با قرآن انس داشته باشد. روایات شریف اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیه» در کتبی نظیر اصول کافی، در هر سه قسمت و بخش اعتقادات، اخلاق و همچنين احکام، فراوان است و همچنين باید مطالعه مي شود.

من از همه تقاضا دارم به‌جای اتلاف وقت در جلسات یا دیدن فیلم‌های بیهوده و همچنين بدون نتیجه، در اعتقادات، اخلاق و همچنين احکام دین مطالعه کنید. تماشای برخی از فیلم‌ها و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌ها همچنين و علاوه بر اتلاف وقت، اشکال شرعی دارد، به‌ویژه برای طلبه‌ها یا اشخاص دانشگاهی که باید در آن هم زمان فعالیّت و همچنين تحقیق علمی داشته باشند، حرام است. در صورتي که طلبۀ علوم دینی به جای تفقّه در دین، وقت خود را صرف کارهای بیهوده و همچنين تماشای فیلم و همچنين سریال بدون نتیجه کند، حق ندارد از امکانات حوزه بهره بري و استفاده کند.

بزرگان علما در زمان‌های قبل با چه مصیبت‌هایی، کتاب‌های ارزشمندی نظیر «احقاق‌الحق» یا «الغدیر»نوشته‌اند و همچنين برای استفادۀ ما به یادگار گذاشته‌اند، و همچنين در صورتي که نسل حاضر دست کم از این کتاب‌ها بهره بري و استفاده نکند، جفا کرده است. صاحب کتاب احقاق‌الحق را به جرم و جنايت نوشتن این کتاب، دستگیر کردند. ابتدا صد تازیانۀ خاردار به بدنش زدند، بعد هم او را شهید کردند. نسل فعلی، باید لااقل با خواندن این کتاب‌ها با مسائل اعتقادی آشنایی داشته باشد. مخصوصاً در این زمان که زمان شبهه شده است. رسانه‌های متعدّدی علیه تشیّع فعالیّت می‌کنند و همچنين کار اصلی آنها ایجاد شبهه است. در چنین زمانی همه مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است با مسائل اعتقادی، آشنایی داشته باشند. در صورتي که هرکس در شبانه‌روز یک ساعت وقت خود را صرف اعتقادات کند، به‌راحتی می‌تواند پاسخ سؤالات و همچنين شبهات را بدهد. کسانی که اراده می‌کنند و همچنين در این راه وارد می‌شوند، بعد از مدتی، چشمه‌ای از اعتقادات در عمق جانشان جاری می‌گردد. همه باید تلاش کنند، به‌خصوص در حوزه‌ها، در مدارس، در دبیرستان‌ها و همچنين حتی در دبستان‌ها باید برای تعلیم مسائل اعتقادی و همچنين تعمیق آن هم در ذهن و همچنين دل جوون‌ها و همچنين نوجوان‌ها برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی مطلوب بشود.

راجع به مسائل اخلاقی نیز باید مشابه این تلاش و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی بشود. در عمق جان انسان، بیش از چهل رذیلت و همچنين بیش از چهل فضیلت هست. انسان باید با مطالعه و همچنين با تحقیق، بتواند فضائل را از رذائل تشخیص دهد، ماهیت فضائل و همچنين رذائل را بشناسد. سپس نفس خویش را مهذّب سازد، یعنی صفات رذیله را ریشه‌کن یا دست کم سرکوب کند و همچنين نگذارد طوفانی مي شود و همچنين به جای آن هم فضائل اخلاقی و همچنين انسانی را در دل خویش بارور سازد.

باید توجه مي شود که کوتاهی در تفقّه در دین و همچنين کوتاهی در مطالعۀ علوم دینی و همچنين عمل به آن هم، در قیامت مؤاخذه دارد. امام و پيشوا جعفر صادق«سلام‌الله‌علیه» در روایتی می‌فرمایند: خداوند تعالی در قیامت از بنده سؤال می‌کند که آیا عالم هستی؟ در صورتي که بگوید: بله، می‌پرسد: «أَ فَلَا عَمِلْتَ بِمَا عَلِمْتَ»؛ پس چرا به علمت عمل نکردی؟و همچنين در صورتي که بگوید: جاهل بودم، خطاب می‌مي شود: «أَ فَلَا تَعَلَّمْتَ»؟[۷]؛ چرا نیاموختی؟ چرا مطالعه نکردی؟ چرا در جلساتی که اعتقادات، اخلاق و همچنين احکام بیان می‌شد، شرکت نکردی؟

نکتۀ آخر در مبحث تفقّه در دین، این است که انسان، همچنين و علاوه بر خودش باید برای آشنایی همسر، فرزندان و همچنين اطرافیانش با علوم دینی برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی کند. قرآن کریم می‌فرماید: «قُوا أَنْفُسَکُمْ و همچنينَ أَهْلیکُمْ نارا»[۸]؛ بنابراین همه باید با تربیت صحیح و همچنين با تشویق و همچنين جایزه و همچنين نظایر، اعضای خانواده را با مسجد، جلسات مذهبی و همچنين به روش کلی با تعالیم انسان‌ساز قرآن و همچنين عترت مأنوس کنند.

فراز دوّم روایت، «الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَهِ» است. یعنی دوّمین عامل برای رسیدن به نهایت کمال، صبر در بلا و همچنين مصیبت و همچنين در سختی‌ها است. صبر منقسم به سه قسم می‌مي شود که عبارتند از: صبر در عبادت، صبر در معصیت و همچنين صبر در مصیبت. در این روایت تنها و فقط صبر در مصائب آمده است و همچنين خواه‌ناخواه در صورتي که کسی در سختی‌ها و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات صابر باشد، به سایر اقسام صبر نیز دست خواهد یافت. بنابراین به‌روش کلی، صبر و همچنين استقامت، انسان را به نهایت کمال می‌رساند.

قرآن شریف می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا و همچنينَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعًا»[۹]؛انسان زيرا و به درستي که صبر ندارد، معمولاً سبک‌سر است، سبک‌سر به این معنا است که در صورتي که استثنایی، مشکلی جلو آمد، خود را می‌بازد و همچنين در صورتي که هم یک استثناء در نعمت آمد،باز هم خود را می‌بازد.

صبر، امّ‌الفضائل است و همچنين هر کس هر چه می‌خواهد پیدا کند، باید با صبر و همچنين استقامت باشد. به‌عبارت دیگر، بدون صبر هیچ کس نمی‌تواند به هیچ موقعیّتی برسد. در صورتي که کسی سیروسلوک و همچنين پیمودن منازل هفت‌گانه را بخواهد، باید صبور باشد.  بدون صبر، در منزل اوّل هم نمی‌تواند بماند، چه رسد به منزل دوم و همچنين سوم و همچنين هفتم برسد. در صورتي که کسی بخواهد متقی مي شود، حتماً باید صبوری پیشه کند. اهمیّت به واجبات نظیر به‌جا آوردن نماز و همچنين روزه و همچنين پرداخت خمس و همچنين زکات یا امر به معروف و همچنين نهی از منکر مشکل است و همچنين صبر و همچنين استقامت می‌خواهد. اهتمام به انجام مستحبّات مانند خدمت به خلق خداوند تبارک و تعالي و همچنين نماز شب، سخت است و همچنين صبوری می‌طلبد. از همه مهم‌تر، اجتناب از گناه است که بدون صبر نمی‌مي شود. پرهیز از نگاه حرام و همچنين آلوده، خودداری از غیبت و همچنين تهمت و همچنين اهانت، با صبر و همچنين اسقامت امکان‌پذیر است.

پیشرفت علمی و همچنين موفقیّت در تعلیم و همچنين تعلّم صبر می‌خواهد. در صورتي که در زمان حاضر می‌بینیم، حوزه‌ها و همچنين دانشگاه‌ها، به‌رغم گسترش کمّی، از نظر کیفیّت مطلوب نیستند و همچنين شکوفایی علمی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري را ندارند، در اثر این است که صبر و همچنين استقامت کم شده است.

بالاخره پیروزی در همۀ صحنه‌های مادی و همچنين معنوی، شدیداً به صبر و همچنين استقامت احتیاج دارد. قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا و همچنينَلَا تَحْزَنُوا و همچنينَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»[۱۰]؛ ملائکه بر افرادی که ایمان قوی دارند و همچنين صبر و همچنين استقامت می‌ورزند، یعنی بر ایمان قلبی خود پابرجا خواهند بود، نازل می‌شوند، به آنها خدمت می‌کنند، آنان را دلداری می‌دهند و همچنين در نهایت بشارت بهشت موعود را به ایشان می‌دهند.

برخی از مفسّرین این آیه را مرتبط به موقع مردن و مرگ و همچنين سرای آخرت می‌دانند. ولي بايد توجه داشت قرآن می‌فرماید: در همین دنیا: «تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ»، دلیل اینکه تنها و فقط مرتبط به آخرت نیست، این است که می‌فرماید:«نَحْنُ أَو همچنينْلِیاؤُکُمْ فِی‏ الْحَیاهِ الدُّنْیا و همچنينَ فِی‏ الْآخِرَهِ». انسان می‌تواند به این مقام‌ها برسد، امّا به قول قرآن:«قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَ‏ اسْتَقامُوا»[۱۱]؛ صبر و همچنين استقامت می‌خواهد.

صبر و همچنين استقامت در بلاها و همچنين مصیبت‌ها نیز بسیار مشکل است، امّا مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است. مثلاً ساختن با بلای فقر و همچنين نداری، سخت است. طلبه‌های زمان جوانی ما با مصیبت فقر خوب می‌ساختند. روح ساده‌زیستی و همچنين قناعت بر زندگی‌ها حکمفرما بود و همچنين معمولاً کسی قرض و همچنين وام و همچنين بدهکاری نداشت. همه هم شاد و همچنين با نشاط زندگی می‌کردند. علمای قبل که آثار ارزشمندی برای ما گذاشته‌اند، معمولاً فقیر بوده‌اند و همچنين در برابر فقر، استقامت داشته‌اند. در تاریخ می‌خوانیم که فقر مرحوم شهید دوم«رحمت‌الله‌علیه» را برده بود، ولی با کارهایی نظیر هیزم کشی، امرار معاش می‌کرد. ایشان پنجاه‌وچهار سال شمسي بیشتر عمر نکرده و همچنين در این مدت، دویست جلد کتاب نوشته است. در صورتي که تلاش و همچنين کوشش و همچنين صبر و همچنين استقامت او نبود، نمی‌توانسته بود این همه کتاب ارزنده بنویسد.

خداوند متعال به حضرت داوود«سلام‌الله‌علیه» وحی کرد که من پنج چیز را در پنج چیز قرار دادم، امّا شهروندان و مردم شهر در جای دیگر جستجو می کنند. یکی از آن هم پنج چیز این است که: «و همچنينَضَعْتُ الْعِلْمَ فِی الْجُوعِ‏ و همچنينَ الْجَهْدِ و همچنينَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی الشِّبَع»[۱۲]؛ من علم را در گرسنگی و همچنين تلاش قرار دادم، امّا شهروندان و مردم شهر در سیری به دنبال آن هم می‌گردند.

امکان ندارد کسی بتواند همۀغرائض خود را ارضا کند، به درجات علمی هم برسد. این‌گونه درجات و همچنين مراتب بدون صبر و همچنين استقامت نصیب انسان نمی‌مي شود.

فراز سوّم روایت، در خصوص تدبیر در معیشت است. اولاً همه باید بدانیم، البته نه تنها و فقط بدانیم، بلکه باور کنیم که خداوند تبارک و تعالي خرج زندگی را حتماً می‌دهد. معنا ندارد خداوند متعال کسی را خلق کند و همچنين خرج او را ندهد. خداوند تبارک و تعالي رزق و همچنين روزی پرنده‌ها و همچنين حشرات در زیر برف و همچنين یخ را هم می‌رساند، چه رسد روی زمین و همچنين چه رسد به روزی انسان‌ها. قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَ‏ اللَّهَ‏ هُو همچنينَ الرَّزَّاقُ‏ ذُو همچنين الْقُو همچنينَّهِ الْمَتینُ»[۱۳]

امّا در صورتي که روش زندگی انسان، از قناعت و همچنين ساده زیستی تجاوز کند و همچنين به تجمّل‌گرایی برسد، شکی نیست که خداوند تعالی خرج تجمّل را نمی‌دهد، نه تنها نمی‌دهد، بلکه دشمن تجمّل‌گرایی است.

معنای «تَقْدِیرُ الْمَعِیشَهِ»، به تعبیری آن هم «قناعت» است. قناعت چیست؟ آن هم است که انسان به آنچه از تلاش و همچنين کوشش خود به‌دست آورده، قانع باشد. «خرج» زندگی را کسب کند و همچنين به آن هم اکتفا نماید و همچنين برای تجمّل و همچنين تشریفات که به آن هم «بَرج» می‌گویند، خود را محتاج دیگران نسازد. در این صورت، قاعدۀ لطف الهی اقتضا می‌کند که خداوند تبارک و تعالي زندگی او را تأمین کند. از نظر عقل، فلسفه، عرفان و همچنين هنمچنین از نظر آیات و همچنين روایات، امکان ندارد که خداوند خرج و همچنين مخارج زندگی کسی را ندهد. قرآن کریم می‌فرماید: از راهی که خود آن هم بنده گمان ندارد، رزق و همچنين روزی او را می‌رسانم: «و همچنينَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ‏ لَهُ‏ مَخْرَجا، و همچنينَ یَرْزُقْهُ مِنْ‏ حَیْثُ‏ لا یَحْتَسِب‏»[۱۴]

در روایات نیز همچنين و علاوه بر رزق عموم شهروندان و مردم شهر، رسیدن رزق و همچنين روزی طلبه‌ها و همچنين اهل علم، به‌صورت ویژه تضمین شده است. پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در روایتی راجع به طالب علم می‌فرمایند: زندگی‌اش با برکت می‌مي شود و همچنين چیزی از روزی او کاسته نخواهد شد: «بُورِکَ لَهُ فِی مَعِیشَتِهِ و همچنينَ لَمْ یَنْقُصْ مِنْ رِزْقِهِ»[۱۵]. مرحوم شهید در منیه المرید روایت دیگری از آن هم حضرت نقل می‌کند که می‌فرمایند: «أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ تَکَفَّلَ‏ لِطَالِبِ‏ الْعِلْمِ‏ بِرِزْقِهِ خَاصَّهً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَیْرِهِ»[۱۶]؛ خداوند متعال آن هم‌روش که رساندن روزی همۀ بندگان را ضمانت کرده، به‌روش خاص و همچنين ویژه، متکفّل رزق و همچنين روزی طالب علم شده است.

 لذا در صورتي که انسان قناعت داشته باشد، حتماً خداوند متعال رزق او را می‌رساند. کسانی که قناعت را تجربه نموده اند، می‌دانند که زندگی انسان در اثر قناعت، شاد و همچنين بانشاط و همچنين بدون غم و همچنين غصه و همچنين نگرانی و همچنين اضطراب همراه با عزّت و همچنين سربلندی است. معلوم است که وقتی انسان برای تجمّلات و همچنين تشریفات خود را بدهکار و همچنين محتاج دیگران نکند، خود را خوار و همچنين ذلیل نکند، وظیفه‌اش را هم به‌خوبی انجام دهد، اضطراب و همچنين نگرانی ندارد. در روایات می‌خوانیم: «عَزَّ مَنْ‏ قَنِعَ‏، و همچنين ذَلَ‏ مَنْ‏ طَمِع‏».[۱۷]

آنچه در این مبحث احتیاج به توجه جدی دارد، اینکه معنای «تَقْدِیرُ الْمَعِیشَهِ» یا معنای «قناعت»، زندگی فقیرانه نیست، بلکه اسلام که در همۀ مسائل خواهان اعتدال و همچنين میانه‌روی است، در این موضوع هم رعایت حدّ وسط و همچنين حدّ اعتدال را صحیح می‌داند و همچنين آن هم را علامت مؤمن می‌شمارد. قرآن کریم می‌فرماید: «إِذا أَنْفَقُوا لَمْ‏ یُسْرِفُوا و همچنينَ لَمْ‏ یَقْتُرُوا و همچنينَ کانَ‏ بَیْنَ‏ ذلِکَ‏ قَواماً»[۱۸]؛ یعنی تجمّل‌گرایی و همچنين ولخرجی مذموم است، تنگ گرفتن و همچنين خرج نکردن نیز نکوهش شده است؛ ولی روشی که بین این دو روش است و همچنين حدّ وسط یا زندگی رفاهی نام دارد، مورد تأیید اسلام عزیز است.

تجمّل‌گرایی و همچنين افراط در خرج کردن، مانع درس خواندن و همچنين پیشرفت علمی است و همچنين نمی‌گذارد ارزش‌های معنوی وارد زندگی انسان مي شود. از این قبل، زندگی انسان را نابود می‌کند، ذلّت می‌آورد و همچنين باعث می‌مي شود آدمی گردن باریک ‌کند و همچنين به هر کسی رو بزند و همچنين محتاج دیگران مي شود.

عجیب است که در برخی از کشورهای غربی، که حاکمان آنها در تجاوز و همچنين تعدی به کشورهای دیگر پیشتازند و همچنين منابع دیگران را می‌بلعند، تجمّلات و همچنين تشریفات در بین شهروندان و مردم شهر خیلی کم است. در زندگی فردی اکثر آنها ساده زیستی حاکم است و همچنين معلوم است که این صفت را از اسلام و همچنين تعالیم اسلامی گرفته‌اند، امّا خود مسلمان‌ها به آن هم اهمیّت نمی‌دهند.

غم و همچنين غصّه‌ها، نگرانی‌ها و همچنين از آن هم مهم‌تر، گناهان رایج در اجتماع، از تجمّل‌گرایی سرچشمه می‌گیرد. قرآن کریم در این باره با قاطعیّت و همچنين صراحت تمام می‌فرماید: «و همچنينَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ، فی‏ سَمُومٍ و همچنينَ حَمیمٍ، و همچنينَ ظِلٍّ مِنْ یَحْمُومٍ، لا بارِدٍ و همچنينَ لا کَریمٍ، إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِکَ مُتْرَفینَ، و همچنينَ کانُوا یُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظیمِ»[۱۹]

تجسم عمل اشخاص تجمل‌گرا این است که در قیامت، پیش از آنکه به جهنّم بروند، زیر دود و همچنين هُرم جهنّم باشند. قرآن می‌فرماید: این اشخاص چقدر شوم و همچنين بدبخت خواهند بود! بعد می‌فرماید: تجمل‌گراها مبتلا به گناه می‌شوند. به تجربه اثبات شده است که شهروندان و مردم شهر در اثر تجمّل دچار حق‌النّاس می‌شوند؛ زیرا به حق و همچنين حقوق خود قانع نیستند و همچنين باید پول بیشتری به‌دست آورند، از این‌رو باج دادن می‌خورند، دزدی می‌کنند، خیانت می‌کنند و همچنين به‌تدریج مثل ماشینی که ترمزش بریده، در سراشیبی گناه می‌افتند و همچنين از هر راهی که بتوانند  پول به دست می‌آورند. البته نهایت این مسیر آبروریزی و همچنين رسوایی در دنیا و همچنين عذاب شدید در آخرت است. این اشخاص مال حرام و همچنين شبهه‌ناک به خورد فرزندان و همچنين اعضای خانواده می‌دهند که نتیجۀ آن هم فساد اخلاقی است. دختر و همچنين پسری که مال حرام بخورند، فاسد می‌شوند و همچنين جامعه را به فساد می‌کشانند.

بی‌جهت نیست که از نظر قرآن کریم، جامعۀ تجمل‌گرا نابود است. نابودی و همچنين هلاکت که تنها و فقط در اثر وقوع زلزله نیست، فساد اخلاقی حاکم بر جامعه یا فراوانی غم، غصه، دلهره و همچنين اضطراب خاطر از هر زلزله‌ای بدتر است. قرآن شریف می‌فرماید:«و همچنينَ إِذا أَرَدْنا أَنْ‏ نُهْلِکَ‏ قَرْیَهً أَمَرْنا مُتْرَفیها فَفَسَقُوا فیها فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَو همچنينْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمیراً»[۲۰]

وقتی که ملّتی قناعت را رها کردند و همچنين تجمّل‌گرا شدند، گناه جامعۀ آنها را فرامی‌گیرد و همچنين سرنوشتی جز هلاکت و همچنين نابودی نخواهد داشت.

[۱]. الکافی، ج ۱، ص ۳۲؛ ج ۵، ص ۸۷؛ تحف العقول، ص ۲۹۲؛ منیه المرید، ص ۳۷۶ و همچنين …

[۲]. الکافی، ج ۱، ص ۳۲.

[۳]. الکافی، ج ۱، ص ۳۲:

[۴]. ر.ک: رسالۀ توضیح‌المسائل، قسمت و بخش اعتقادات.

[۵]. الشمس، ۹و۱۰: «که هر کس آن هم را پاک گردانید، قطعاً رستگار شد، و همچنين هر که آلوده‏اش ساخت، قطعاً درباخت.»

[۶]. الأنعام، ۵۹: «و همچنين هیچ تر و همچنين خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن [ثبت‏] است.»

[۷]. الأمالی (المفید)، ص ۲۲۸.

[۸]. التحریم، ۶: «خودتان و همچنين کسانتان را از آتشى که سوخت آن هم، شهروندان و مردم شهر و همچنين سنگهاست حفظ کنید.»

[۹]. المعارج، ۱۹تا۲۴: «به راستى که انسان سخت آزمند [و همچنين بى‏ تاب] خلق شده است، زيرا و به درستي که صدمه‏ اى به او رسد عجز و همچنين لابه کند، و همچنين زيرا و به درستي که خیرى به او رسد بخل ورزد.»

[۱۰]. فصلت، ۳۰: «در حقیقت کسانى که گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ایستادگى کردند فرشتگان بر آنان فرود مى ‏آیند [و همچنين مى‏ گویند] هان بیم مدارید و همچنين غمین مباشید و همچنين به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید.»

[۱۱]. فصلت، ۳۰: «گفتند: «پروردگار ما خداست»؛ سپس ایستادگى کردند‏.»

[۱۲]. عده الداعی و همچنين نجاح الساعی، ص ۱۷۷.

[۱۳]. الذاریات، ۵۸: «خداست که خود روزى‏قسمت و بخشِ نیرومندِ استوار است.»

[۱۴]. الطلاق، ۲و۳: «و همچنين هر کس از خداوند تبارک و تعالي پروا کند، [خداوند تبارک و تعالي] براى او راه بیرون‏شدنى قرار مى‏دهد. و همچنين از جایى که حسابش را نمى‏کند، به او روزى مى‏رساند.»

[۱۵]. بحار الأنوار، ج ‏۱، ص ۱۸۴.

[۱۶]. منیه المرید، ص ۱۵۹.

[۱۷]. النهایه فی غریب الحدیث و همچنين الاثر، ج ۴، ص ۱۱۴.

[۱۸]. فرقان، ۶۷: «زيرا و به درستي که انفاق کنند، نه ولخرجى مى‏کنند و همچنين نه تنگ مى‏گیرند، و همچنين میان این دو [روش‏] حد وسط را برمى‏گزینند.»

[۱۹]. الواقعه، ۴۱تا۴۶: «و همچنين یاران چپ؛ کدامند یاران چپ؟ در [میان‏] باد گرم و همچنين آب داغ. و همچنين سایه‏اى از دود تار. نه خنک و همچنين نه خوش. اینان بودند که پیش از این ناز پروردگان بودند. و همچنين بر گناه پهناور و بزرگ پافشارى مى‏کردند.»

[۲۰]. الإسراء، ۱۶: «و همچنين زيرا و به درستي که بخواهیم شهرى را هلاک کنیم، خوشگذرانانش را وا مى‏داریم تا در آن هم به انحراف [و همچنين فساد] بپردازند، و همچنين در نتیجه عذاب بر آن هم [شهرستان] مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري گردد، پس آن هم را [یکسره‏] زیر و همچنين زبر کنیم.»

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

آیت الله مظاهری: در صورتي که حوزه ها امروز شکوفایی علمی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري را ندارند در اثر کم شدن صبر و همچنين استقامت در آنهاست در تاریخ ۲۰۱۸-۰۸-۰۷ ۱۲:۱۳:۵۷ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان