آیت الله مظاهری: جامعه امروز از نظر متابعت عملی از اهل بیت مطلوب نیست

%name آیت الله مظاهری: جامعه امروز از نظر متابعت عملی از اهل بیت مطلوب نیست

شفقنا- حضرت آیت الله حسین مظاهری با اشاره به مراتب زبانی، قلبی و همچنين عملی ایمان گفت: حامعه ما گرچه از نظر شعاری و همچنين عقیدتی در حد مطلوب است ولي بايد توجه داشت از نظر متابعت عملی از اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم»مطلوب نیست. 

به به گفته شفقنا، متن سخنان رئیس حوزه علمیه اصفهان در درس اخلاق خود به شرح زیر است:

در آستانۀ فرارسیدن سالروز ولادت پر برکت امام و پيشوا هشتم، حضرت علی‌بن موسی الرضا«‌علیه‌آلاف‌التّحیّه‌والثّناء» در این جلسه به شرح روایتی از آن هم امام و پيشوا بزرگوار می‌پردازیم.

حضرت رضا«سلام‌الله‌علیه» را در واقع به اجبار، ولي بايد توجه داشت با یک احترام خاصّ ظاهری، از مدینه به طوس آوردند. کاروان به نیشابور رسید. جمعیّت عجیبی برای استقبال آمده بودند که معلوم می‌مي شود آن هم زمان شهرستان نیشابور و همچنين اطراف آن هم مهد تشیّع بوده است. امام و پيشوا«سلام‌الله‌علیه» در هودجی سر پوشیده بودند. شهروندان و مردم شهر اصرار داشتند که ایشان را ببینند و همچنين از آن هم حضرت حدیثی بشنوند تا سرمشق زندگی خود قرار دهند. امام و پيشوا رضا«سلام‌الله‌علیه» سر تبريک و مبارک خویش را از هودج بیرون آوردند و همچنين فرمودند: من از پدرم، پدرم از پدرشان تا رسید به امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» و همچنين ایشان از رسول گرامی«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»، رسول گرامی«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» از جبرئیل و همچنين جبرئیل از خداوند نقل می‌کند که خداوند تبارک و تعالي فرمود: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی‏ فَمَنْ‏ دَخَلَ‏ حِصْنِی‏ أَمِنَ‏ مِنْ‏ عَذَابِی»‏

این روایت شریف را روایت «سلسله ‌الذّهب» خوانده‌اند؛ یعنی سندهای حدیث طلایی است. سلسلۀ سند و همچنين راویان گرامی آن هم، از امام و پيشوا هفتم تا امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیهم» و همچنين پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» و همچنين جبرئیل تا اینکه از خداوند متعال نقل شده است.

طبق این حدیث نورانی، قلعۀ محکم خداوند متعال، «لااله‌الاالله» است و همچنين هر که در این قلعه وارد مي شود، از عذاب خداوند تبارک و تعالي ایمن است، حتی از بلاهای دنیوی و همچنين بلاهای اخروی، مصون خواهد شد. همچنین شیطان نمی‌تواند کاربرد روی او داشته باشد. چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّهُ‏ لَیْسَ‏ لَهُ‏ سُلْطانٌ‏ عَلَى‏ الَّذینَ‏ آمَنُوا و همچنينَ عَلى‏ رَبِّهِمْ‏ یَتَو همچنينَکَّلُونَ‏»؛ کسی که زیر پرچم خداست، دیگر شیطان بر او سلطنت ندارد. شیطان بر چه کسی سلطه دارد؟ «إِنَّما سُلْطانُهُ‏ عَلَى‏ الَّذینَ‏ یَتَو همچنينَلَّو همچنينْنَه‏»؛ بر کسی تسلّط دارد که در قلعۀ محکم خداوند نباشد، زیر پرچم خداوند تبارک و تعالي نباشد؛ خودش به زیر پرچم شیطان رفته باشد و همچنين آن هم وقت است که شیطان روی او کاربرد و همچنين بر وی سلطنت دارد.

در ادامۀ روایت، نقل شده است که حضرت امام و پيشوا رضا«سلام‌الله‌علیه» بعد از بیان حدیث، سرشان را داخل هودج بردند. شهروندان و مردم شهر دو مرتبه احساساتی شدند و همچنين سر و همچنين صدا کردند. بعد از کمی که حاضرین مهیّا شدند، آن هم حضرت سر مبارکشان را بیرون آوردند و همچنين فرمودند: «بِشُرُوطِهَا و همچنينَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»‏؛ یعنی «لااله‌الاالله» واقعی که توأم با ولایت باشد، انسان را از عذاب الهی ایمن می‌سازد.

مرحوم صدوق«رحمت‌الله‌علیه» در عیون خبرهاي جديد الرضا«سلام‌الله‌علیه» همین روایت را راجع به ولایت نیز نقل می‌کند. روایت اوّل در اجتماع گستردۀ شهروندان و مردم شهر و همچنين به‌صورت عمومی بیان شده است. آن هم حضرت ظاهراً در جمع مزايا و خاصيت هاي، روایت دیگری با همین محتوا و همچنين به‌صورت آشکارتر بیان فرموده‌اند. به روایت دوّم نیز به جهت برخورداری از آن هم اسناد و همچنين راویان گران‌قدر، «سلسله الذهب» گفته می‌مي شود. می‌فرمایند:  «و همچنينَلَایَهُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی»

در آن هم روایت، خداوند سبحان می‌فرماید: «لااله‌الاالله» قلعۀ محکم من است. در روایت اخیر می‌فرماید: ولایت اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» قلعۀ محکم من است.

هرکه زیر پرچم ولایت برود، در آخرت زیر لوای حمد خواهد رفت و همچنين به دست امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» از آب کوثر می‌نوشد؛ آنگاه در صورتي که پیر است، جوون می‌مي شود؛ در صورتي که نازیباست، زیبا می‌مي شود؛ در صورتي که جاهل است، عالم می‌مي شود و همچنين در صورتي که صفت رذیله دارد، از صفات رذیله پاک می‌مي شود و همچنين یک انسان کامل می‌مي شود و همچنين با امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» به بهشت می‌رود.

قرآن کریم می‌فرماید: «و همچنينَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ»؛ هر رذیلتی، مثل کبر و همچنين حسد، در قلب آنها باشد، پاک می‌کنیم.

هرکه زیر پرچم خداوند تبارک و تعالي و همچنين زیر پرچم ولایت برود، همچنين و علاوه بر ایمنی از عذاب آخرت، در دنیا نیز مصونیّت دارد و همچنين شیطان نمی‌تواند کاربرد روی او داشته باشد.

این دو روایت از امام و پيشوا رضا«سلام‌الله‌علیه» و همچنين اینکه آن هم حضرت رستگاری را در گرو تمسّک به «لااله‌الاالله» و همچنين «ولایت» اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» می‌دانند، نظیر تأکید پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در روایت ثقلین است. در کتب معتبر شیعه و همچنين سنّی فراوان نقل نموده اند که پیامبر«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» مقیّد بودند در هر فرصتی روایت ثقلین را بخوانند و همچنين به مسلمانان تأکید کنند که با تمسّک به قرآن و همچنين عترت، به‌صورت توأمان، می‌توانند به سعادت دنیا و همچنين آخرت دست یابند: «إِنِّى تَارِکٌ فِیکُمُ الثِّقْلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ و همچنينَ عِتْرَتِى أَهْلَ بَیْتِى و همچنينَ إِنَّهُمَا لَمْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَىَّ الْحَو همچنينْضَ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهما لَنْ تَضِلُّوا»

حتی آن هم حضرت، در آخرین ساعت‌های حیات دنیوی، به مسجد آمدند، نماز را نشسته خواندند و همچنين مأمومین ایستاده خواندند، بعد روی پلۀ اوّل منبر نشستند و همچنين فرمودند: این نمازی که من خواندم استثناء بود. شاید معنایش این است که همه بدانند که در یک وضع خاصی برای یک امر خاصی آمده‌اند مسجد، بعد هم روایت ثقلین را خواندند. سپس به منزل آمدند، همه نشسته بودند، در حالی که پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» «امّی» بودند و همچنين در مدت عمرشان چیزی ننوشته بودند، حالا می‌خواستند با معجزه بنویسند. فرمودند: قلم و همچنين دوات بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از آن هم هرگز گمراه نشوید: «ائْتُونِی‏ بِالْکَتِفِ‏ و همچنينَ الدَّو همچنينَاهِ أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً»[

برخی از بزرگان اهل سنّت می‌گویند: از این جملۀ «لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً» معلوم می‌مي شود که می‌خواسته‌اند روایت ثقلین را بنویسند. اشخاص حاضر در جلسه نیز فهمیدند که پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» نيت و اراده نوشتن روایت ثقلین را دارند. لذا در آن هم جلسه با وقاحت تمام گفته شد: «إِنَّ الرَّجُلَ‏ لَیَهْجُر». پیامبر«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» خیلی ناخوش و غمگين شدند و همچنين همه را اخراج کردند. همه رفتند، به غیر از امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» و همچنين حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» که بعد هم حسنین«سلام‌الله‌علیهما» آمدند، کسی نبود و همچنين آن هم حضرت از دنیا رفتند.

شکی نیست که «قرآن و همچنين عترت» یا آن هم «لااله‌الاالله و همچنين ولایت»، قلعۀ محکم خداست که هرکس وارد آن هم مي شود در دنیا و همچنين آخرت رستگار می‌گردد.

حال باید ببینیم این دو رکن رستگاری، یعنی «لا‌اله‌الاالله» و همچنين «ولایت» چه معنایی دارد و همچنين چگونه انسان می‌تواند این دو رکن را به دست آورد و همچنين وارد قلعۀ محکم الهی مي شود؟

«لااله‌الاالله» توحید است. توحید به چهار قسم منقسم می‌گردد:

قسم اوّل؛ توحید ذاتى است. یعنى ذات خداوند متعال بى‏همتاست و همچنين واجب‏الوجودى جز او نیست.

قسم دوّم؛ توحید صفاتى است. به این معنا که ذات خداوند متعال بسیط است و همچنين هیچ ترکیبى در آن هم راه ندارد و همچنين صفات پروردگار عالمیان نظیر علم و همچنين اقتدار و قدرت، عین ذات اوست.

قسم سوّم؛ توحید عبادى است. یعنى انسان در مقابل هیچ کسى کرنش نکند به جز خداى سبحان، یعنى عبادت و همچنين پرستش تنها و فقط شایستۀ خداوند تبارک و تعالي و همچنين مختص ذات او است.

قسم چهارم؛ توحید افعالى است. به معناى اینکه موثّرى در جهان هستى جز خداوند متعال نیست.

متأسّفانه اکثر انسان‏ها توحید افعالى ندارند. قرآن کریم کسانی که توحید افعالی ندارند را مشرک می‌داند: «و همچنينَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ و همچنينَ هُمْ‏ مُشْرِکُونَ‏»[

این آیه مرتبط به توحید افعالی است. یعنی در صورتي که کسی خداوند تبارک و تعالي را تنها مؤثر، در جهان هستی نداند، توحید افعالی ندارد و همچنين کسی که توحید افعالی ندارد، مشرک است.

به‌دست آوردن توحید افعالی بسیار سخت است، خیلی مبارزه می‌خواهد، خیلی زحمت و همچنين خون جگر می‌خواهد، ریاضت‌های شرعی و همچنين دینی می‌خواهد.

راجع به توحید عبادی نیز قرآن کریم می‌فرماید: «أَ فَرَأَیْتَ مَنِ‏ اتَّخَذَ إِلهَهُ‏ هَواهُ و همچنينَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْم‏»[۱۳]؛ یا رسول الله! آیا نمی‌بینی بعضی هوا و همچنين هوس می‌پرستند؟ آیا نمی‌بینی به جای متابعت صددرصد از خداوند تبارک و تعالي، از شیطان تبعیّت می‌کنند؟ تابع هوا و همچنين هوسند؟ از صفات رذیله و همچنين از نفس امّاره، فرمان می‌گیرند؟

کسی که تابع هوی و همچنين هوس باشد، فاسق و همچنين گناهکار باشد، یعنی از شیطان تبعیّت کند، مشرک است.

قرآن شریف در آیۀ دیگری می‌فرماید: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ‏ یا بَنی‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُو همچنينٌّ مُبینٌ»[۱۴]؛ مگر در ازل با هم معاهده نکردیم شیطان‌پرست نباشید؟ چرا شیطان‌پرست شدید؟ یعنی متابعت از شیطان شرک است، شرک در عبادت است.

به‌دست آوردن توحید ذاتی سخت نیست. حتی بعضی از بزرگان نظیر صدرالمتألهین«رحمت‌الله‌علیه» می‌گویند: نمی‌توانیم کسی را پیدا کنیم که قائل به دو خداوند تبارک و تعالي باشد، یعنی نظر به دو ذات واجب‌الوجود داشته باشد.

توحید صفاتی نیز به آسانی فهمیده می‌مي شود و همچنين پیدا کردن آن هم مشکل نیست. با یک فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن ساده انسان می‌فهمد که خداوند مستجمع جمیع صفات کمالات است و همچنين صفات او عین ذات اوست. در صورتي که غیر از این باشد، محدود است، محتاج است و همچنين چنین موجودی دیگر خداوند تبارک و تعالي نیست. ولي بايد توجه داشت رسیدن به توحید افعالی و همچنين توحید عبادی، کار آسانی نیست. از این جهت در صورتي که شرک هست، مرتبط به فعل و همچنين عبادت است. رسیدن به جایگاهی که انسان زیر پرچم خداوند تبارک و تعالي، مؤثری به جز خداوند تبارک و تعالي در جهان هستی نبیند و همچنين به جز از خداوند تبارک و تعالي، از کسی یا چیزی متابعت نکند، بسیار سخت است.

 

بی جهت نیست که قرآن کریم می‌فرماید: «و همچنينَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ و همچنينَ هُمْ‏ مُشْرِکُونَ»؛ یعنی بیشتر شهروندان و مردم شهر، توحید افعالی و همچنين توحید عبادی ندارند. در این صورت، بیشتر شهروندان و مردم شهر «لااله‌الاالله» ندارند، پس بیشتر شهروندان و مردم شهر در قلعۀ محکم خداوند تبارک و تعالي و همچنين زیر پرچم خداوند تبارک و تعالي نیستند. در نتیجه، بیشتر شهروندان و مردم شهر از عذاب الهی ایمن نیستند. شیطان، هوا و همچنين هوس و همچنين نفس امّاره، بر آنها مسلط بودن و تسلط داشتن دارند و همچنين باید شرک خود را از بین ببرند تا به «لااله‌الاالله» برسند و همچنين استحقاق بهشت پیدا کنند.

«ولایت» نیز معنایی مشابه توحید دارد. من از چهارده معصوم«سلام‌الله‌علیهم» روایت دیده‌ام[۱۵] که می‌فرمایند: ایمان و همچنين بنابر تعبیر دقیق‌تر، ولایت، سه مرتبه یا سه رکن دارد که عبارتند از اعقاد، شعار و همچنين عمل. به‌عنوان نمونه، از امام و پيشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» سؤال کردند: ایمان چیست؟ آن هم حضرت در پاسخ فرمودند: «الْإِیمَانُ هُو همچنينَ الْإِقْرَارُ بِاللِّسَانِ و همچنينَ عَقْدٌ فِی الْقَلْبِ و همچنينَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ» [۱۶]

مرتبۀ اوّل، مرتبۀ زبانی یا شعار است. از این نظر وضع جامعۀ فعلی رضایت‌قسمت و بخش است. همین که در مأذنه‌ها «اشهد ان علیًّا ولیّ الله» گفته می‌مي شود، نشانۀ حیات شعارهای تشیّع در ایران است. برگزاری مراسم شادی یا عزاداری مرتبط به اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» نیز از دیگر مصادیق شعائر تشیّع است و همچنين بحمدالله در جامعۀ ما به آن هم اهمیّت داده می‌مي شود.

مرتبۀ دوّم، نظر قلبی است. از حیث نظر نیز جامعه در وضعیّت مطلوبی است. نظر به اصول دین و همچنين نظر به حقّانیّت و همچنين امامت اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» در بین شهروندان و مردم شهر وجود دارد. از این قبل، محبّت شهروندان و مردم شهر به معصومین«سلام‌الله‌علیهم» در سر حدّ عشق است. خداوند تبارک و تعالي رحمت کند آن هم کسانی که تشیّع را از نسلی به نسل بعد به ما رسانیده‌اند.

مرتبۀ سوّم، متابعت عملی از اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» است که متأسفانه در جامعه مطلوب نیست. خداوند متعال در قرآن کریم به صراحت مختصات شیعیان را بیان کرده و همچنين شامل می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا و همچنينَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّهِ»[

بنابر تصریح روایات که در کتب شیعه و همچنين نیز برخی کتب  اهل سنّت، نقل شده، منظور از عبارت «خَیْرُ الْبَرِیَّهِ»، شیعیان خواهند بود. لذا قرآن کریم می‌فرماید: برترین اشخاص شیعیان خواهند بود. شیعیان نیز کسانی خواهند بود که همچنين و علاوه بر شعار و همچنين نظر قلبی، عمل صالح داشته باشند.

قرآن کریم خطاب به مؤمنین می‌فرماید: «أَطِیعُوا اللَّهَ و همچنينَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ و همچنينَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»؛ اطاعت از خداوند تبارک و تعالي، اطاعت از پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» و همچنين اطاعت از اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» داشته باشید. یعنی در عمل مطیع ایشان باشید. خود مولا امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: مثل من نه، ولي بايد توجه داشت شباهت به من داشته باشید: «أَعِینُونِی‏ بِو همچنينَرَعٍ و همچنينَ اجْتِهَادٍ و همچنينَ عِفَّهٍ و همچنينَ سَدَاد».

اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» شیعۀ آلوده به گناه را شیعۀ حقیقی نمی‌دانند. این مطلب در روایاتی از قول معصومین«سلام‌الله‌علیهم» بیان شده است.  آن هم بزرگواران فرموده‌اند: کسی که فاسق و همچنين فاجر باشد،  یعنی کسی که متابعت عملی از قرآن و همچنين عترت نکند و همچنين بر طبق عقیده‌ای که به تشیّع دارد، عمل ننماید، شیعه نیست. امام و پيشوا باقر«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: «فَو همچنينَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ و همچنينَ أَطَاعَهُ»؛ به خداوند تبارک و تعالي قسم، شیعۀ ما نیست، مگر کسی که تقوای الهی را رعایت کند و همچنين از خداوند تبارک و تعالي اطاعت نماید. آن هم امام و پيشوا بزرگوار در روایت دیگری می‌فرمایند: «فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مُطِیعاً لِلَّهِ تَنْفَعُهُ‏ و همچنينَلَایَتُنَا و همچنينَ مَنْ کَانَ مِنْکُمْ عَاصِیاً لِلَّهِ لَمْ تَنْفَعْهُ و همچنينَلَایَتُنَا»؛ بر اساس این سخن نورانی، اساساً ولایت به اشخاص گناهکار که از خداوند تبارک و تعالي اطاعت نمی‌کنند، سودی نخواهد بخشید.

خلاصۀ سخن اینکه، شیعه یعنی کسی که از سه رکن یا سه مرتبۀ ایمان؛ عقیده، زبان و همچنين عمل؛ برخوردار باشد و همچنين در صورتي که یکی از سه رکن در او نباشد، ولایتش ناقص است. لذا قلعۀ محکم خداوند در روایت حضرت رضا«سلام‌الله‌علیه»: «و همچنينَلَایَهُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی»، مشتمل بر عقیده، زبان و همچنين عمل است. یعنی وارد شدن به آن هم قلعه و همچنين ایمنی از عذاب، با تحقّق این سه رکن میسّر خواهد شد. پس در صورتي که کسی عمل نیکو نداشته نباشد، در حصن ولایت نیست و همچنين نمی‌تواند به قلعۀ محکم ولایت وارد مي شود. خواه‌ناخواه تجسّم عمل چنین کسی باعث می‌مي شود که در روز قیامت نتواند به زیر لوای حمد برود. در قیامت به اشخاص گناهکار خطاب می‌مي شود: «و همچنينَ امْتازُوا الْیَو همچنينْمَ‏ أَیُّهَا الْمُجْرِمُونَ» و همچنين آنها را از صف اهل بهشت جدا می‌کنند. پناه بر خداوند تبارک و تعالي از شیعیانی که باید در قیامت به دنبال امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» به زیر لوای حمد بروند. ولي بايد توجه داشت در اثر گناه، از صف مؤمنین و همچنين بهشتیان اخراج می‌شوند. لوای حمد چیست؟ تجسّم ولایت در دنیا، لوای حمد در آخرت است. هر که در دنیا زیر پرچم ولایت باشد، در قیامت می‌تواند زیر لوای حمد برود. اشخاص مجرم و همچنين گناهکار، در صورتي که بدون توبه از دنیا بروند، نمی‌توانند زیر لوای حمد جای گیرند. این اشخاص در دنیا زیر لوای ولایت نبوده‌اند و همچنين در قیامت زیر لوای حمد نخواهند بود.

لذا اینکه برخی شبهه وارد می‌کنند و همچنين می‌گویند: چگونه می‌مي شود کلمۀ «لااله‌الاالله» یا «ولایت»، حصن حصین خداوند تبارک و تعالي باشد و همچنين انسان را از عذاب الهی برهاند، با تفسیری که بیان شد، از نظر عقلی پاسخ داده می‌مي شود. یعنی «لااله‌الاالله» با آن هم چهار مرتبه، و همچنين همچنین «ولایت» با این سه مرتبه، واقعیّت پیدا می‌کنند و همچنين «توحید واقعی» یا «ولایت واقعی» می‌شوند و همچنين انسان با دستیابی به این توحید و همچنين ولایت، رستگار و همچنين سعادتمند خواهد شد.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

آیت الله مظاهری: جامعه امروز از نظر متابعت عملی از اهل بیت مطلوب نیست در تاریخ ۲۰۱۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۱۳:۲۳ منتشر شده است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان