مثال هایی از تاثیرات و همچنین اثرات بد تند گویی درامر به معروف ونهی از منکر/گفتاری از حضرت آیت الله مکارم

%name مثال هایی از تاثیرات و همچنین اثرات بد تند گویی درامر به معروف ونهی از منکر/گفتاری از حضرت آیت الله مکارم

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) –حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی در مورد طهارت نوزاد کافری که تحت حضانت والدین مسلمان درآمده پاسخ گفته می باشد.
به به گفته شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ آن مرجع تقلید شیعیان بدین شرح می باشد:

پرسش : با نرمی سخن گفتن و همچنین برخورد مسالمت آمیز چه نقشی در مقدار و اندازه و میزان اثربخشی تعلیم و همچنین تربیت و همچنین اصولا «امر هدایتگری» دارد؟
پاسخ اجمالی: نرمی در گفتار و همچنین اخلاق از خصوصیات بارز هدایت گران الهی می باشد؛ چرا که ملایمت، لازمه ی هدایتگری می باشد، خداوند به موسى(ع) و همچنین برادرش هارون دستور مى دهد که با فرعون به نرمى سخن بگویند، همینطور راز موفقیت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(ص) نرمی گفتار ایشان بود که موجب جذب شهروندان و مردم شهر شد. امام و پیشوا علی(ع) نیز جهت معاشرت و همچنین برخورد با شهروندان و مردم شهر می فرماید: «بایستی و حتما در دلِ تو، مستلزم و نیاز به شهروندان و مردم شهر و همچنین بى نیازى از آنها جمع باشد، پس مستلزم و نیاز تو به آنها منجر به نرمى زبان و همچنین خوش روئى باشد و همچنین بى نیازى تو از آنها جهت حفظ آبرو و همچنین نگهدارى عزّت تو باشد».
پاسخ تفصیلی: امام و پیشوا علی(علیه السلام) در فرازی از خطبه متقین در گفتن اوصاف ایشان می فرماید: «لَیِّناً قَولُهُ»؛ ([مى بینى پرهیزکار را که] قول و همچنین سخن او نرم [و همچنین توام با محبت می باشد نه خشن و همچنین تند]). از صفات پرهیزکاران، نرم سخن گفتن آنها می باشد. «مفردات» گوید: «لیّن» ضد «خَشن» می باشد. قول لیّن یعنى سخن به نرمى در مقابل سخن خَشن و همچنین ناخوش و غمگین کننده که مانند لباسى ناخوش و غمگین کننده فرساینده روح می باشد. اولاً؛ پرهیزکاران با آرامى و همچنین ثانیاً؛ بدون غلظت و همچنین درشتى سخن مى گویند و همچنین آن، از واجبات دعوت و همچنین هدایت می باشد. خداوند نیز به موسى(علیه السلام) و همچنین برادرش هارون دستور مى دهد که با فرعون به نرمى سخن بگویند!: «اِذْهَبَا اِلَى فِرْعَو همچنینْنَ اِنَّهُ طَغَى * فَقُولَا لَهُ قَو همچنینْلاً لَّیِّناً لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ اَو همچنینْ یَخْشَى»(۱)؛ (اى موسى و همچنین هارون به سوى فرعون روید؛ زیرا او طغیان کرده و همچنین با او به نرمى سخن گویید، شاید متذکّر و همچنین ترسان می شود). آن درس قرآنبه همه اشخاص بشر می باشد که در مقام هدایت، تندى و همچنین درشتى نکنید.
بسیارى را دیده ایم که هدایت کردن و همچنین راهنمائى کردن آنها زیرا و به درستی که با شدت و همچنین تندى بوده نه تنها اثر مطلوب نگذاشته بلکه به عکس پس نتیجه آن می شود که منفى داده و همچنین آن اکثرا و بیشتر در بین پیرمردها و همچنین پیرزنها مشهود می باشد. آنهائى که ادعاى علم و همچنین تدیّن مى کنند، بارها دیده شده وقتى مى بینند جوانى نو رسیده استحبابى را در وضوو نمازرعایت نمى کند به شدت اعتراض مى کنند و همچنین با تندى مى خواهند آن مطلب را به او یاد دهند در حالى که خودشان هنوز نفهمیده‌اند که آن عمل مستحباست؛ حتى در صورتی که واجبهم بود آن طرزِ ارشاد درست نیست!
تعجب نکنید که عملى را نمى دانند مستحباست و همچنین واجبمى پندارند. براى نمونه دست بالا بردن براى تکبیره الاحرام مستحباست ولى در حال حاظر طورى عادت شده که در صورتی که کسى تنها و فقط بگوید «اللّه اکبر» و همچنین دست را تا نزدیک گوشش بالا نبرد، مى گویند نمازت باطل می باشد و همچنین غیر آن مستحباز مستحبات دیگر که فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن مى کنند واجباست.
روزى یکى از خانمها مى گفت: «زن جوانى که جدید و تو و تازه ازدواجکرده بود، در ماه رمضان به مسجد آمده بود و همچنین احکام نمازجماعترا درست نمى دانست و همچنین اشتباهى کرد و همچنین خودش گفته بود بعد از مدتى طولانى، براى اولین بار می باشد که به مسجد آمده. بعد از نماز، پیرزنى که بى سواد بود و همچنین ادعاى تدیّن مى کرد به او پرخاش کرد و همچنین گفت: چگونه زنى به سن و همچنین سال شمسی تو نباید نمازش را درست بخواند و همچنین همین گونه صحبت کردن پیرزن با او موجب شد که از مسجد برود و همچنین دیگر در آن هم مسجد دیده نشد». ما واقعاً مسوولیم و همچنین بایستی و حتما در آخرتجوابگو باشیم، در صورتی که روز قیامتاز ما بپرسند چه کسى به تو گفته بود آن گونه امر به معروف کنید؟ چه داریم بگوئیم؟
یک بار خودم شاهد بودم که جوانى دعائى مى خواند و همچنین آخر آن هم «بِرَحمَتِکَ یَا اَرحَمَ الرَّاحِمِینَ» نبود و همچنین او گفت. یک وقت پیرمردى بلند شد و همچنین گفت: «آخرِ آن دعا«بِرَحمَتِکَ یَا اَرحَمَ الرَّاحِمِینَ» ندارد در صورتی که غریبه اى بیاید و همچنین بشنود آن طورى مى خوانى، مى گوید افرادى که در آن مسجد مى آیند سواد ندارند، امام و پیشوا جماعت مسجد سواد ندارد که به تو تذکر دهد، تو که دقیق دعارا نمى توانى بخوانى نخوان». آن هم قدر بد برخورد کرد که خدامى داند، من شرمنده شدم و همچنین گفتم آن جوون که شاید ۱۵ سال شمسی هم نداشت عوض آن که از او تقدیر می شود، آن گونه با او برخورد مى می شود در حالى که در صورتی که هم اشتباه کرده بود بایستی و حتما درست به او تذکر داده مى شد.
چقدر بایستی و حتما زحمت کشیده می شود تا جوانى به مسجد کشیده می شود و همچنین ما آن گونه به راحتى آنها را از دست مى دهیم. بسیارى از افرادی که از مسجد رانده شده اند و همچنین کسانى که به مکتب هاى الحادى روى آوردند، به واسطه همین برخوردها و همچنین آن به اصطلاح مسلمان هائى بوده که آن چنین سخن گفتند. آنهائى که شروط دعوت را نمى دانستند.
ما در صورتی که خود را پیرو ائمه(علیهم السلام) و همچنین امام و پیشوا حسن و همچنین امام و پیشوا حسین(علیهما السلام) مى دانیم چرا به چگونگى دعوت به حق و همچنین کیفیت برخورد و همچنین سخن آنها توجه و همچنین اقتدا نمى کنیم؟ مگر همین دو بزرگوار در سن کوچکى نبودند که وقتى دیدن کردند پیرمردى وضوى اشتباه مى گیرد نزد او رفتند و همچنین گفتند: تو پیرتر تر از ما هستید، ببینید کدام یک از ما بهتر وضومى گیریم و همچنین تو قضاوت کنید. وقتى وضوگرفتند، پیرمرد اختلافى دیدن نکرد و همچنین گفت: متوجه اشتباه خود شدم. تو هر دو خیلی زیاد خوب وضوگرفتید و همچنین مى خواستید مرا آگاه کنید و همچنین از آن برخورد که دو کودک با او کردند، خیلی زیاد سپاسگزارى کرد. حال در صورتی که آن هم دو بزرگوار مى خواستند با تندى و همچنین سرزنش کردن وضوگرفتن را به او یاد دهند، شاید امکان نداشت از آن طریق هدایت می شود و همچنین او اینگونه مطلب را قبول کند، خصوصاً اشخاص پیرتر که عمرى آن گونه وضوگرفته اند و همچنین عمرى به اشتباه رفته اند، تا بشود مى خواهند سعى کنند، عمل خود را تصحیح کنند، تا نمازهاى آنها صحیح می شود.
در قرآننیز می خوانیم در صورتی که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم(صلی اللهعلیه و همچنین آله) مى خواستند با تندى و همچنین غلظت با شهروندان و مردم شهر برخورد کنند، شهروندان و مردم شهر از گِرد او پراکنده مى شدند، گرچه سخن حق باشد ولى کیفیت گفتن و همچنین تبیین مطلب در پذیرش آن هم خیلی زیاد موثر می باشد، نرم سخنى مایه جذب و همچنین انعطاف اشخاص می باشد و همچنین آن روش در برخورد ائمه(علیهم السلام) نیز خیلی زیاد دیدن شده و همچنین تاریخ نمایانگر آن هم می باشد.
متاب اى پارسا روى از گنهکار *** به بخشایندگى در وى نظر کن
در صورتی که من ناجوانمردم به کردار *** تو بر من زیرا و به درستی که جوانمردان گذر کن(۲)
بایستی و حتما سعى کنیم آن گونه برخوردهای نرم را در امر به معروف و همچنین نهى از منکر مراعات کنیم که تندگوئى و همچنین تندخوئى چیزى جز لجاجت طرف مقابل را به همراه ندارد.
واعظ، در صورتی که چه امر به معروف واجباست *** طورى بکن که قلب گنهکار نشکند(۳)
مرحوم خوئى در شرح خود ذیل همین فراز از کتاب نفیس «کافى» نقل مى کند که: امام و پیشوا صادق(علیه السلام) فرمودند: «امیرالمومنین(علیه السلام) خیلی زیاد مى فرمودند: «لَیَجْتَمِعُ فِى قَلبِکَ اَلاِفتَقَارُ اِلَى النَّاسِ و همچنینَ الاِستِغنَاءُ عَنهُم فَیَکُونُ اِفتِقَارُکَ اِلَیهِم فِى لَیِّنِ کَلَامِکَ و همچنینَ حُسنِ بُشرِکَ و همچنینَ یَکُونُ اِستِغنَاوُکَ عَنهُم فِى نَزَاهَهِ عِرضِکَ و همچنینَ بَقَاءِ عِزِّکَ»(۴)؛ (بایستی و حتما در دل تو مستلزم و نیاز به شهروندان و مردم شهر و همچنین بى نیازى از آنها جمع باشد، پس مستلزم و نیاز تو به آنها منجر به نرمى زبان و همچنین خوش روئى باشد و همچنین بى نیازى تو از آنها جهت حفظ آبرو و همچنین نگهدارى عزّت تو باشد).
عالیترین دستور معاشرت و همچنین برخورد با شهروندان و مردم شهر را على(علیه السلام) گفتن کرده می باشد و همچنین حاصل آن هم آن می باشد که: انسان بایستی و حتما در دل دو عقیده داشته باشد، یکى آنکه در معاشرت به هم نوع محتاج می باشد؛ زیرا [انسان] طبعاً اجتماعى آفریده شده و همچنین در بقاء خود به آنها احتیاج دارد. پس مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد نرم گفتار و همچنین خوش برخورد باشد. دیگر آنکه محتاج و همچنین نیازمند به آنها نیست و همچنین بایستی و حتما به خود اعتماد کند و همچنین خدارا روزى دهنده بندگان بداند. پس نباید تملق و همچنین چاپلوسى کند و همچنین خود را پیش شهروندان و مردم شهر خوار و همچنین زبون نماید؛ بلکه بایستی و حتما در عین خوشروئى و همچنین شیرین سخنى عزت نفس و همچنین مناعت طبع خویش را حفظ کند.(۵)
پی نوشت: (۱). سوره طه، آیه ۴۳ و همچنین ۴۴٫
(۲). عرفان اسلامى‏، انصاریان‏، حسین، انتشارات دارالعرفان‏، قم، ‏ ۱۳۸۶ شمسی، چاپ: اول‏، ج ‏۱۰، ص ۵۴، (قول لین).
(۳). عرفان اسلامى‏، آن هم، ج ‏۱۱، ص ۳۴، (شرایط آمر به معروف و همچنین ناهى از منکر).
(۴). الکافی، کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق‏، بررسی کننده و پروهشگر / مصحح: غفارى، على اکبر و همچنین آخوندى، محمد، دار الکتب الإسلامیه، تهران،۱۴۰۷ قمری، چاپ: چهارم، ج ‏۲، ص ۱۴۹، باب (الاستغناء عن الناس)، ح ۷٫
(۵). گردآوری از کتاب: اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و همچنین تنظیم: اکبر خادم الذاکرین‏، نسل جوون‏، قم‏، ۱۳۸۵ شمسی، چاپ: اول‏، ج ۲، ص ۴۷۳٫

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

مثال هایی از تاثیرات و همچنین اثرات بد تند گویی درامر به معروف ونهی از منکر/گفتاری از حضرت آیت الله مکارم در تاریخ ۲۰۱۸-۰۴-۱۸ ۱۹:۱۶:۳۹ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان