ریشه های قرآنی یک توصیه اخلاقی:مرنج و همچنین مرنجان

%name ریشه های قرآنی یک توصیه اخلاقی:مرنج و همچنین مرنجان

شفقنا-از مرحوم حاج آقا مجتهدی نقل شد که میفرمودند: آقای آخوند از آقای نخودکی

خواست که او را موعظه کند. آقای نخودکی گفت:

مــــــــرنــــــــــج و همچنین مـــــــــرنجـــــــان

آقای آخوند گفت مرنجان را فهمیدم یعنی کسی را اذیت نکنم. ولی مرنج یعنی چی؟ چگونه و چطوری میتوانم ناخوش و غمگین نشوم؟ مثلا هنگام و زمانی که بفهمم کسی مرا غیبت کرده یا فحش داده چگونه و چطوری میتوانم نرنجم؟!

آقای نخودکی گفت: علاج ، آن هم می باشد که خودت را کسی ندانی. در صورتی که خودت را کسی ندانستی دیگر نمی رنجی. در صورتی که ما خودمان را شامل عزت و همچنین مقام ویژه ای در آن دنیا ندانیم و همچنین خودمان را در برابر خداوند هیچ بدانیم دیگر هیچگاه از سخن دیگران ناخوش و غمگین نمی شویم.{۱}

آیا آن توصیه اخلاقی که «مرنج و همچنین مرنجان»، ریشه‌ای قرآنی و همچنین روایی دارد؟

پاسخ اجمالی
«مرنج و همچنین مرنجان» یک موضوع اخلاقی مهم می باشد که به صورت مختصر و همچنین در قالب دو واژگان فارسی از سوی بعضی علمای اخلاق توصیه شده می باشد. آن توصیه – همچنین و علاوه بر آن هم‌که موافق با فطرت خداجوی انسانی می‌باشد، در آموزه‌های اسلامی نیز بر آن هم تأکید شده می باشد.
الف. مرنجان
واژه «مرنجان» مترادف با عباراتی زیرا و به درستی که «آزار نرسان»، «ستم مکن» و همچنین … می‌باشد و همچنین مستلزم و نیاز به توضیح ندارد. هر عقل سلیم و همچنین هر فطرت پاکی در آن موضوع تردید نمی‌کند که آزار رساندن به دیگران کار شایسته‌ای نیست، و همچنین از آن هم‌جا که پیامبران نیز از طرف پروردگار مأمورند تا بیدارکننده فطرت بشری باشند، آیات و همچنین روایات بسیاری نیز در نکوهش آزار دیگران وجود دارد:
«و همچنینَ أَمَّا الَّذینَ آمَنُوا و همچنینَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَیُو همچنینَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ و همچنینَ اللهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ»؛[۱] و همچنین امّا آنانی که ایمان آورده و همچنین کارهاى شایسته نموده اند، پروردگار پاداششان را به صورت کامل خواهد داد و همچنین پروردگار، ستم‌کاران را دوست نمی‌دارد.
امام و پیشوا علی(ع): از ستم بپرهیز که از پهناور و بزرگ‌ترین گناهان می باشد و همچنین ستم‌کار در روز قیامت کیفر ستمش را خواهد دید. [۲] امام و پیشوا صادق(ع): خداى عزّ و همچنین جلّ فرمود: هرکس بنده مؤمن مرا بیازارد، گویا با من اعلام جنگ نموده و همچنین هرکه بنده مؤمن مرا گرامى دارد، از خشم من در امان می باشد. [۳] ب. مرنج
واژه «مرنج» توصیه به آن هم می‌کند که انسان تا آنجا که ممکن می باشد نباید از رفتار دیگران آزرده خاطر می شود. خداوند در گفتن ویژگی‌های مثبت مؤمنان می‌فرماید:
«و همچنینَ الَّذینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ و همچنینَ الْفَواحِشَ و همچنینَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ»؛[۴] و همچنین کسانى که از گناهان پهناور و بزرگ و همچنین زشت‌کاری‌ها دوری گزیده و همچنین زیرا و به درستی که خشمگین می‌شوند، گذشت می‌کنند.
«و همچنینَ إِذا خاطَبَهُمُ‏ الْجاهِلُونَ‏ قالُوا سَلاما»؛[۵] و همچنین هنگامی که نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ می‌دهند.
از پیشوایان معصوم(ع) نیز توصیه‌های فراوانی در آن باره وجود دارد:
امام و پیشوا باقر(ع): «…پنج چیز را به تو سفارش می‌کنم: ۱٫ در صورتی که بر تو ستم کردند، تو ستم نکن، ۲٫ در صورتی که به تو خیانت کردند، خیانت نکن، ۳٫ در صورتی که دروغگویت شمردند، خشم مگیر، ۴٫ در صورتی که تو را ستودند، شاد مشو، ۵٫ در صورتی که نکوهشت کردند، مرنج».[۶] امام و پیشوا صادق(ع): «هرگز کسى به مقام بندگى خالص نمی‌رسد، مگر آن هم‌که ستایش و همچنین بدگویى دیگران از او برایش تفاوتی نکند؛ زیرا آنکه نزد خداوند تبارک و تعالی خوب و همچنین پسندیده می باشد؛ با بدگویى شهروندان و مردم شهر، بد و همچنین ناپسند نمی‌می شود. و همچنین کسى هم که در پیشگاه خداوند متعال پست و همچنین مطرود می باشد؛ با ستایش دیگران راه به جایی نخواهد برد …. و همچنین از بدگویى و همچنین نکوهش شهروندان و مردم شهر نیز محزون و همچنین دلتنگ مباش؛ زیرا بدگویى آنان از درجه و همچنین مقام تو نمی‌کاهد، و همچنین کوچکترین آسیبی به تو نخواهد رساند. به گواهی پروردگار متعال و همچنین آگاه بودنش به کردارهای خوب و همچنین بدش دلخوش باش، چنان‌که می‌فرماید: “و همچنین کفى بالله شهیدا”[۷]».[۸]{۲}اسلام کوئست
{۱}تبیان
{۲}اسلام کوئست
[۱]. آل عمران، ۵۷٫
[۲]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و همچنین درر الکلم، ص ۱۶۷، قم، دار الکتاب الإسلامی‏، چاپ دوم، ۱۴۱۰ق.
[۳]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏۲، ص ۳۵۰، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
[۴]. شوری، ۳۷٫
[۵]. فرقان، ۶۳
۶٫ ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، بررسی کننده و پروهشگر، غفاری، علی اکبر، ص ۲۸۴، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق.
[۷]. رعد، ۴۳٫
[۸]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۷۰، ص ۲۹۴ – ۲۹۵، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

ریشه های قرآنی یک توصیه اخلاقی:مرنج و همچنین مرنجان در تاریخ ۲۰۱۸-۰۳-۰۵ ۱۷:۵۳:۲۱ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان