کلیدهای رضایت الهی / تفسیر دعای روز بیست و همچنین دوم ماه رمضان

%name کلیدهای رضایت الهی / تفسیر دعای روز بیست و همچنین دوم ماه رمضان

شفقنا _ در شرح دعای روز بیست و همچنین دوم ماه رمضان می خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ و همچنینَ و همچنینَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَهِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینهِ فی قُلوبِ المؤمِنین. »

«خداوندا، در آن روز درهای بهشت‌ها را به روی من بگشا و همچنین درهای آتش دوزخ را ببند، مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما، ای نازل‌کننده آرامش در دل‌های مؤمنان. »

روز بیست و همچنین دوم با آن دعا آغاز می می شود:

خدایا! امروز درهای فضل و همچنین کرمت را به رویم بگشای.

ارتباط و رابطه ی انسان و همچنین خداوند، ارتباط و رابطه ی عبد و همچنین مولی می باشد. عبد بودن در مقابل پروردگار، مقام خیلی زیاد والایی می باشد؛ زیرا مقام عبودیت قبل از مقام رسالت عنوان شده و همچنین ما در تشهد می خوانیم:
اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ و همچنین رَسُولُهْ

شهادت می دهم که محمد صلی الله علیه و همچنین آله وسلم عبد او و همچنین رسول اوست.

شاید به آن دلیل مقام عبودیت بر مقام رسالت مقدم شده که مقدمه ی مقام رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم، عبودیت او بوده می باشد.

ما در مورد ی عبدی سخن می گوییم که مطیع محض و همچنین سراپا گوش به فرمان مولی می باشد. جز امر او کاری انجام نمی دهد. هرچه به او داد، قدر می داند و همچنین شکرگزاری می کند و همچنین بالاخره خود را در مقابل او هیچ می داند و همچنین به فضل و همچنین کرم او امید دارد.

به تناسب ضیافت گسترده و همچنین عمومی که در آن شب های قدر برپاست، دائما رحمت و همچنین برکت نازل می می شود و همچنین بر ثروت های معنوی روزه دار افزوده می گردد. بنابراین سرور و همچنین شادی لحظه ی افطار را به خوبی درک می کنند و همچنین از آن هم لذت وافر می برد.

«فضل» در قرآن کریم در دو معنی به کار رفته می باشد: اوّل به معنای برتری و همچنین دوّم به معنای عطیه و همچنین احسان و همچنین رحمت. «فضل» مورد نظر در دعای امروز به معنای دوم می باشد. به همین مناسبت در آیه ی قرآن کریم آمده می باشد:

در صورتی که بخشش و همچنین رحمت الهی بر تو نبود، حتما از زیان کاران بودید.(۱)

منظور از فضل در آن موارد، هر بخششی را گویند که بر عطا کننده ی آن هم مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری و همچنین واجب نیست؛ یعنی احسان و همچنین رحمت و همچنین عطایی که خداوند تبارک و تعالی بر بندگان می کند، بر او مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری نیست بلکه از روی لطف و همچنین کرم عطا می کند. بنابراین بندگان بر خداوند حقی ندارند که آن هم را مطالبه کنند، بلکه آن زیادتی نعمت می باشد.

در دعا آمده می باشد که:

خدایا! با فضل و همچنین بخششت با من رفتار کن و همچنین با من به عدلت معامله منما؛ زیرا در صورتی که قرار بر اجرای عدل باشد، در روز قیامت بار سنگین گناه جایی جهت امیدواری به بهشت باقی نمی گذارد و همچنین از هم اکنون حساب ما روشن می باشد.

نقل شده می باشد در خواب، دانشمندی را در عالم برزخ دیدند، در حالی که پریشان و همچنین افسرده بود از او پرسیدند: «پریشانی تو جهت چیست؟!» گفت:

هنگام و زمانی که پای حساب به میان آمد، مرا به خاطر کوچک ترین کارها توبیخ کردند. شامل آن که روزی در گذر از کوچه ای، از بار هیزم کش، هیزمی کَنْدَم و همچنین با آن هم دندان خود را خلال نمودم بدون آن که از صاحبش اجازه بگیرم. اینک به خاطر آن عمل مورد سؤال قرار گرفته ام و همچنین نمی دانم چه کنم؟!

در فراز دوم از دعای امروز، چنین آمده می باشد:

خدایا! امروز بر موجبات خوشنودیت توفیقم ده.
در صورتی که بنده ایی، خدایی شد و همچنین در مسیر رضای حق قدم برداشت، خداوند نیز به او توفیق عنایت می کند. کمال آدمی در جلب رضایت معبود می باشد و همچنین آن تحصیل رضایت، کمال مطلوب به شمار می رود زیرا انسان از خشم و همچنین سخط الهی می گریزد و همچنین بر هواهای نفس غالب می می شود و همچنین در مقام صادقین قرار می گیرد.

قرآن کریم در مورد ی افرادی که در جهت رضایت الهی گام برداشته اند، چنین می فرماید:

خداوند از آنان راضی می باشد و همچنین ایشان نیز از خداوند تبارک و تعالی راضی خواهند بود.(۱)

شهروندان و مردم شهر، اصولاً به دنبال تحصیل رضایت خود یا کسی خواهند بود که منافع شان اقتضا می کند و همچنین جهت آن کار دست به هر جنایتی می زنند، حتی در صورتی که کشتن و قتل پیامبری، هم زیرا و به درستی که حضرت یحیی علیه السلام باشد.

«هیرودیس»، حاکم ستمکاری بود که جهت جلب رضایت هیرودیا _ معشوقه اش _ و همچنین رسیدن به وصال او سر تبریک و مبارک حضرت یحیی علیه السلام را از بدن جدا می کند و همچنین جهت او هدیه می برد. غضب خداوند تبارک و تعالی چنان برانگیخته می می شود که سال شمسی های متمادی خون از سر یحیی علیه السلام فوران می کند تا آن که «بُخت النصر» به انتقام او تعداد بی شماری از بنی اسراییل را می کشد. آن هم قدر از بنی اسراییل را می کشد تا خون از جوشش باز می ایستد. عابدی از بنی اسراییل مدت طولانی به عبادت خداوند تبارک و تعالی اشتغال داشت. در عالم خواب به او گفته شد: «فلان زن از دوستان تو، در بهشت می باشد.» هنگام و زمانی که بیدار شد، سراغ آن هم زن را گرفت تا او را یافت. سه روز او را مهمان خود کرد تا ببیند چه عملی انجام می دهد که اهل بهشت شده می باشد.

ولی دید او یک زن عادی می باشد. شب ها که عابد شب زنده داری می کند، او می خوابد. روزها که عابد روزه می گیرد، او روزه نمی گیرد و همچنین در مسائل دیگر نیز کار ویژه ای از او دیدن نکرد تا آن که به او گفت: «آیا غیر از آن هم چه از تو دیدم، عمل غیره ای هم داری؟» او گفت: «نه به خداوند تبارک و تعالی اعمالم همین می باشد که دیدی!» عابد اصرار کرد که فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کن و همچنین به یاد بیاور که چه عمل نیکی داری. سرانجام زن گفت: «من یک خصلت دارم که همواره راضی به رضای خداوند تبارک و تعالی می باشم. در صورتی که در سختی باشم، آرزوی آسانی نمی کنم. در صورتی که بیمار باشم، آرزوی سلامتی نمی کنم و همچنین در صورتی که در گرفتاری باشم، آرزوی آسایش نمی کنم!» عابد جریان را گرفتن و همچنین گفت: «سوگند به خداوند تبارک و تعالی! آن خصلت، خصلت بزرگی می باشد که بسیاری از داشتن آن هم عاجزند.»

یکی درد و همچنین یکی درمان پسندد

یکی وصل و همچنین یکی هجران پسندد

من از درمان و همچنین درد و همچنین وصل و همچنین هجران

پسندم آن هم چه را جانان پسندد
در بند سوم از دعای امروز، از خداوند متعال درخواست می کنیم: «خدایا! امروز مرا در میان باغ های بهشت، جای ده،ای پذیرنده ی دعوت گرفتاران و همچنین مضطّران.»!

امروز، به پاس فضل و همچنین کرم پروردگار و همچنین گام نهادن در راه رضای او، بهترین نقطه ی بهشت و همچنین مرکز آن هم را طلب می نماییم. شاید تمنای بهشت و همچنین آن نقطه از آن هم، دلیل ویژه ای دارد که ما از درک آن هم عاجز هستیم.

امام و پیشوا سجاد علیه السلام در مناجات «خَمس عَشَر» می فرماید:

مرا از آن هم بندگان خاص و همچنین ممتاز خود قرار بده که در میان بهشت خود جای دادی.

آری، هنگام و زمانی که قرار می باشد مومن از خداوند چیزی طلب کند، بایستی و حتما بهترین و همچنین باارزش ترین ها را برگزیند. بایستی و حتما بهشت را طلب کرد، ولی باید توجه داشت نه هرجایی از بهشت؛ زیرا چه بسا درجاتی پایین تر وجود داشته باشد و همچنین مؤمن به آن هم راضی نشود. چنان چه امام و پیشوا سجاد علیه السلام بالاترین جایگاه را در بهشت می طلبد و همچنین مرکز و همچنین میانه ی بهشت را خواهان می باشد.

اکنون که درهای فضل و همچنین رحمت الهی باز و همچنین برکت او شامل حال همگان می باشد، بایستی و حتما گام های بلندتری برداشت و همچنین همّت بلند داشت؛ زیرا از همت بلند، مردان روزگار به جایی رسیده اند.

روزی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم در راه مسافرت به فردی یا شخصی برخورد کردند و همچنین میهمان او شدند. او نیز از حضرت پذیرایی شایانی کرد. هنگام حرکت فرمودند: «چنان چه خواسته ای از ما داشته باشی، از خداوند درخواست می کنیم تو را به آرزویت برساند.» عرض کرد: «از خداوند بخواهید به من شتری بدهد که اسباب و همچنین لوازم زندگیم را بر آن هم حمل نمایم و همچنین چند گوسفند که از شیرشان بهره بری و استفاده کنم.» پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم آن هم چه می خواست از خداوند برایش مسألت نمود. آن هم گاه رو به اصحاب کرد و همچنین فرمود: «ای کاش! همت آن مرد نیز مانند عجوزه ی بنی اسراییل بلند بود و همچنین از ما می خواست که خیر دنیا و همچنین آخرت را برایش بخواهیم.» آن هم گاه به داستان پیرزنی اشاره فرمود که در ازای راهنمایی به محل قبر حضرت یوسف، از موسی علیه السلام سه حاجت خواست: اول، جوون شَو همچنینَم. دوم، به ازدواج تو درآیم و همچنین سوم آن که در آخرت هم افتخار همسری تو را داشته باشم.

حضرت موسی علیه السلام از بلند همّتی آن زن _ که با خواسته ی خود بین دنیا و همچنین آخرت جمع کرده بود _ متعجب شد و همچنین از خداوند درخواست کرد و همچنین هرسه حاجت او برآورده شد.

فراز آخر از دعای امروز چنین می باشد:

ای خداوند تبارک و تعالی! روی سخنم با توست که دعای شخص مُضْطَر را اجابت می کنی.
کلمه «مضطّر» در لغت به معنی درمانده و همچنین ناچار آمده می باشد. یعنی کسی که همه ی راه ها بر او بسته شده و همچنین بیچاره گشته می باشد. در همین باره آیه ی ۶۲ از سوره ی شریفه ی نمل می فرماید:

أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ اِذا دَعاهُ و همچنینَ یَکْشِفُ السُّوء

آیا معبودهای بی ارزش تو بهترند یا کسی که دعای مضطر و همچنین درمانده را به اجابت می رساند و همچنین گرفتاری و همچنین بلا را برطرف می کند.

آری، در آن هم هنگام که تمام درهای گشایش به روی انسان بسته می می شود و همچنین آدمی از هر نظر درمانده و همچنین بیچاره می گردد، تنها کسی که راه را بر او می گشاید و همچنین نور امید در دل ها می پاشد و همچنین درهای رحمت را به روی انسان باز می کند، ذات پاک اوست. به همین دلیل یکی از شرایط استجابت دعا آن می باشد که انسان چشم از عالم اسباب برگیرد و همچنین تمام قلب و همچنین روح خویش را در اختیار خداوند تبارک و تعالی قرار دهد. همه چیز را از او بداند و همچنین حل هر مشکلی را به دست او ببیند. چنان چه از بعضی روایات به دست می آید که فرموده اند:

مُضْطَر واقعی حضرت ولی عصر امام و پیشوا زمان عج الله تعالی فرجه الشریف می باشد.

آری «مُضْطر» واقعی، از جهت روایات، امام و پیشوا زمان عج الله تعالی فرجه الشریف می باشد؛ زیرا در آن هم زمان که بشریت در بن بست سختی قرار گرفته و همچنین حالت اضطرار در کل عالم نمایان می باشد، در آن هم هنگام در مقدّس ترین نقطه ی روی زمین، حضرت دست به دعا برمی دارد و همچنین تقاضای «کشف مضر و همچنین بد» می کند و همچنین خداوند آن دعا را سرآغاز انقلاب مقدس جهانی او قرار می دهد.

از آن گفتار درمی یابیم که یکی از رموز استجابت دعا، نحوه ی خواستن و همچنین دعا می باشد. به همین دلیل در آن روز از ماه تبریک و مبارک رمضان، خداوند را به آن نام صدا می زنیم و همچنین از او جهت برآورده شدن حاجت ها و همچنین رفع معظلات و مسائل و مشکلات و همچنین به ویژه جهت ظهور حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف دعا می کنیم.

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

کلیدهای رضایت الهی / تفسیر دعای روز بیست و همچنین دوم ماه رمضان در تاریخ ۲۰۱۸-۰۶-۰۷ ۰۸:۳۴:۱۵ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان