چگونه برکت ها از بین می رود؟ / تفسیر دعای روز نوزدهم ماه تبریک و مبارک رمضان

%name چگونه برکت ها از بین می رود؟ / تفسیر دعای روز نوزدهم ماه تبریک و مبارک رمضان

شفقنا _در دعای روز نوزدهم ماه تبریک و مبارک رمضان می خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الی خَیراتِهِ ولاتَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الی الحَقّ المُبین»

«خدایا زیاد بگردان در آن هم بهره مرا از برکاتش و همچنین آسان کن راه مرا به سوی خیرهایش و همچنین محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکی‌هایش، ای راهنمای به سوی حـق آشکار»

فراز اوّل از دعای روز نوزدهم آن گونه آغاز می می شود:

خدایا! در آن روز، بهره ام را از برکاتش فراوان گردان.

به نعمت فراوان و همچنین همراه با سعادت، «برکت» می نامند. ماه رمضان نیز از نظر رحمت و همچنین مغفرت بر ماه های دیگر زیادت و همچنین برتری دارد، بنابراین ماه با برکتی می باشد.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم نیز در خطبه ی شعبانیه چنین می فرمایند:

ای شهروندان و مردم شهر! ماه خداوند تبارک و تعالی به سوی تو می آید در حالی که با برکت و همچنین رحمت و همچنین مغفرت همراه می باشد.

آن برکتی که از خداوند تبارک و تعالی می خواهیم، افزونی در رزق و همچنین برکت در عمر و همچنین سایر مسائل را دربر می گیرد. در روایت های اسلامی، از مواردی نظیر: اذان گفتن، اطعام دادن، خواندن و قرائت قرآن در منزل و خانه ها و همچنین سلام کردن بر اهل منزل و خانه، به عنوان اسباب برکت، یاد شده می باشد، ولی باید توجه داشت آن هم چه مانع برکت می باشد، ناسپاسی و همچنین ناشکری در مقابل نعمت های الهی می باشد؛ زیرا یکی از اسباب بسیاری نعمت، شکر آن هم نعمت می باشد. در روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده می باشد که:

هنگام و زمانی که خیانت ها ظاهر شد، برکت ها از بین می رود.

آری، به تجربه ثابت شده می باشد که هرگاه خیانت و همچنین جنایت در میان شهروندان و مردم شهر رواج پیدا کند، گرفتاری ها و همچنین نابسامانی ها اکثرا و بیشتر می می شود و همچنین برکات الهی به خاطر بی لیاقتی انسان ها از میان آنان رخت بر می بندد. برکت در وجود بسیاری از مخلوقات الهی دیده می می شود مانند برکت در انبیای الهی علیهم السلام، امامان معصوم علیهم السلام، بُقاع متبرکه، کتب آسمانی، باران، ایام اللّه و همچنین هرآنچه خداوند به انسان عنایت می کند.

رمضان نیز از ایام اللّه می باشد و همچنین ماه خیر و همچنین برکت به همین دلیل خداوند متعال جهت شب ها، روزها و همچنین لحظه های آن هم، خیر و همچنین برکت ویژه ای قرار داده می باشد تا انسان ها از آن سفره ی پر نعمت و همچنین برکت، بیشترین بهره را ببرند.

جهت روشن شدن معنای برکت، داستانی را از زندگانی معصومین علیهم السلام نقل می کنیم. یکی از اصحاب رسول اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم دوازده درهم خدمت آن هم حضرت آورد تا پیراهنی تهیه فرمایند. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله وسلم به حضرت علی علیه السلام فرمودند که: با آن مبلغ، پیراهنی جهت من تهیه کن هنگام و زمانی که پیراهن را آوردند، فرمودند:

کاش به جامه ی خشنی تغییر پیدا کردن می شد، زیرا علاقه ندارم آن لباس فاخر را بپوشم.

علی علیه السلام پیراهن را پس دادند و همچنین با چهاردرهم پیراهنی دیگر خریدند. در بین راه فقیر برهنه ای درخواست پیراهن کرد. پیراهن را به او دادند و همچنین پیراهن غیره ای خریدند به آن هم چهار درهم. در بین راه کنیزی را دیدند که گریه می کرد؛ زیرا چهار درهمش را گم کرده بود و همچنین می ترسید به منزل و خانه برگردد. آن هم حضرت وسیله ی مورد نظر او را برایش خریداری کرد، ولی باید توجه داشت باز هم آن هم زن گریه می کرد.

در ادامه ی شرح دعای امروز در داستان مفهوم برکت در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام چنین آمده می باشد:

امام و پیشوا با دیدن چشم های گریان آن هم زن فرمودند: «دیگر چرا گریه می کنی؟! عرض کرد: «زیرا و به درستی که دیر شده می باشد، می ترسم به منزل و خانه برگردم و همچنین صاحبم مرا آزار دهد.» آن هم حضرت به همراه او به منزل صاحب کنیز رفتند و همچنین از او شفاعت کردند. صاحب کنیز، او را به حضرت رسول صلی الله علیه و همچنین آله وسلم بخشید و همچنین پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز کنیز را آزاد کرد. سپس فرمود: «یا علی! چه دوازده درهم با برکتی بود. دو برهنه را پوشانیده و همچنین بنده ای را آزاد کرد.» آن مسأله یک نمونه از برکت در مال بود، امّا گاهی برکت، در زمان و همچنین عمر می باشد. هنگام و زمانی که خداوند به عمر انسان، برکت عنایت کند، او همچنین از آن هم بهره های کافی می برد و همچنین معنای حیات را درک می کند. بزرگان دین و همچنین دانش عمرهای پربرکتی داشتند. اندیشمندانی زیرا و به درستی که شهید مطهری رحمه الله و همچنین علامه طباطبایی رحمه الله در مدت کوتاه عمر، آثار علمی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین سیاسی فراوانی از خود برجای گذاشتند و همچنین جهت اسلام و همچنین مسلمانان سرویس ها و خدمات پایدار و همچنین شایسته ای انجام دادند. برکت در عمر به معنای طول عمر نیست. بلکه نیک بهره جستن از یکایک لحظه های زندگی می باشد هرچند آن لحظه ها کوتاه تر از زندگی بعضی دیگر باشد.

در فراز دوم از دعای امروز چنین آمده می باشد:

خدایا! در آن روز، راهم را به خیرات آن هم، هموار ساز.

جهت رسیدن به خیرات آن ماه عزیز و همچنین پربرکت، بایستی و حتما از گردونه های صعب العبور و همچنین دشواری گذشت. بنابراین بایستی و حتما خود را آماده کرد و همچنین به جهاد اکبر شتافت. بایستی و حتما با هواهای نفسانی و همچنین گناه و همچنین معصیت به مبارزه برخیزیم تا بر شهوات چیره شویم. در آن راه بایستی بر خشم و همچنین غضب لجام نهیم، دهان را از ناشایستی ها فرو بندیم، اندرون را از حرام تهی سازیم و همچنین دیده را از گناه بپوشانیم. دست یازیدن به هریک از آن کارها وسیله ای می باشد جهت همواره کردن آن راه دشوار.

پیمودن آن راه دشوار نیز تنها با امداد ذات حق میسر می باشد. با دستگیری و همچنین عنایت الهی می باشد که می توانیم از سنگلاخ ها و همچنین صخره های دشوار بگذریم و همچنین به قله ی خیر و همچنین سعادت ابدی برسیم. روزه داری، سحرخیزی، تلاوت قرآن، راز و همچنین مستلزم و نیاز با خداوند، اطعام فقرا و همچنین مساکین، ترحّم به یتیمان، احیای شب های قدر، و همچنین توبه از گناهان در شمار خیر و همچنین برکت های آن ماه پرفیض خواهند بود.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد ی «خیر» می فرمایند:

خیر انسان به بسیاری مال و همچنین فرزند نیست، بلکه در بسیاری علم و همچنین عمل اوست.(۱)

قرآن کریم نیز «دارایی ها» و همچنین «اولاد» را از موانع مهم ذکر الهی می داند. در آیه ی نهم سوره ی «منافقون» چنین می گوید:

ای تیم اهل ایمان! دارایی ها و همچنین اولاد تو، مانع از ذکر خداوند تبارک و تعالی و همچنین موجب غفلت نشوند؛ زیرا در صورتی که کسی چنین کند، جزو زیانکاران خواهد بود.(۲)

از آن آیه شریفه، می قدرت پس نتیجه آن می شود که گرفت که همچنین و علاوه بر تلاش جهت رسیدن به خیرات، بایستی و حتما موانع راه را نیز از میان برداشت. در واقعیت و حقیقت، دوری از غفلت و همچنین ذکر خداوند متعال، راهگشای آدمی در رسیدن به خیرات می باشد.

فراز سوم از دعای امروز نیز آن گونه می باشد:
خدایا! مرا از پذیرفته شدن حسناتت، محروم مکن،ای راهنما به سوی حقّ آشکار!

چه بسا انسان کار نیکویی انجام می دهد، ولی از آن هم پس نتیجه آن می شود که نمی گیرد و همچنین مورد قبول واقع نمی می شود؛ زیرا و به درستی که آن هم را با صدق و همچنین اخلاص و همچنین توجه کامل انجام نداده می باشد. ملاک و همچنین معیار ارزش اعمال تنها و فقط انجام ظاهری آن هم نیست بلکه مهم، پذیرش و همچنین قبولی می باشد.

بدین ترتیب هیچ گاه نباید به کارهای خوب خود مغرور شویم واز خداوند طلبکار باشیم، بلکه دائما بایستی و حتما بین خوف و همچنین رجاء بسر بریم؛ یعنی از گناهان قبل ی خود بترسیم و همچنین به بعدی و همچنین رحمت الهی نیز امیدوار باشیم؛ زیرا امید راه را بر آدمی هموار می سازد.

به هر صورت از ما عبادت و همچنین اخلاص و همچنین بندگی و همچنین از خداوند متعال، کرامت و همچنین عفو و همچنین بخشش، برازنده و همچنین سزاوار می باشد. خداوند متعال، در قرآن کریم شرط قبولی عبادت ها را، تقوا و همچنین پرهیزگاری می داند و همچنین در داستان هابیل و همچنین قابیل چنین می فرماید:

خداوند از پرهیزگاران می پذیرد.

در ذیل آن آیه ی شریفه، روایتی از علی بن الحسین علیه السلام در تفسیر شریف «المیزان» نقل شده می باشد که فرمودند: «هنگامی که پسران جوان آدم قربانی خود را انتخاب می کردند، یکی از آن هم دو از میان گوسفندانی که خود پرورش داده بود، گوسفندی فربه تر قربانی کرد و همچنین غیره ای یک دسته سنبل از بدترین قسمت زراعت خود آورد. در پس نتیجه آن می شود که، قربانی صاحب گوسفند، که آن هم هابیل باشد، قبول شد و همچنین از آن هم غیره ای قبول نشد. بدین جهت قابیل بر هابیل خشم کرد و همچنین گفت: به خداوند تبارک و تعالی سوگند! تو را می کشم. هابیل در پاسخ برادرش گفت: خدای تعالی تنها از متقیان قبول می کند و همچنین تو در صورتی که جهت کشتن، دست به سویم دراز کنی، من هرگز دست به سویت دراز نمی کنم؛ زیرا من از «رب العالمین» می ترسم و همچنین می خواهم تو هم گناه مرا به دوش بکشی و همچنین هم گناه خودت را، تا از اهل آتش شوی و همچنین سزای ستمکاران همین می باشد.

از مجموع آیات و همچنین روایات به دست می آید که قبولی اعمال در گرو کیفیت عمل می باشد. معیار قبولی، تقواست و همچنین یکی از شرایط تقوا، اخلاص می باشد. پس بایستی و حتما با دقت اکثرا و بیشتر، منزل و خانه ی دل را از غیر خداوند تبارک و تعالی زدود و همچنین کار را تنها و فقط جهت رضایت و همچنین خوشنودی او انجام داد. هیچ چیز هم زیرا و به درستی که ریا و همچنین شهروندان و مردم شهر فریبی، آفت عبادت نیست و همچنین از سوی دیگر، هیچ چیز زیرا و به درستی که خلوص، به عبادات و همچنین اعمال انسان ارزش نمی بخشد. البته داشتن اخلاص، خیلی زیاد دشوار می باشد و همچنین دل و همچنین جان را از تهاجم وسوسه های ابلیسی رهاندن، رنجی پهناور و بزرگ در پی دارد و همچنین همتی بلند و همچنین اراده ای نیرومند می طلبد.

در مورد ی اهمیت تقوا و همچنین اخلاص در عمل خداوند در قرآن کریم چنین می فرماید:
هیچ دستوری عبادی جهت شهروندان و مردم شهر نیامده، مگر آن که به اخلاص در آن هم امر شده می باشد.(۱)

نشانه ی اصلی قبولی هر عملی، مقدار و اندازه و میزان تأثیر آن هم در کردار و همچنین زندگی انسان می باشد، در آن باره امام و پیشوا صادق علیه السلام می فرمایند:

در صورتی که نماز، انسان را از گناه و همچنین زشتی باز دارد، پذیرفته شده می باشد.

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

چگونه برکت ها از بین می رود؟ / تفسیر دعای روز نوزدهم ماه تبریک و مبارک رمضان در تاریخ ۲۰۱۸-۰۶-۰۴ ۰۸:۳۲:۱۷ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان