شکسته شدن قداست زن در سینمای روشنفکری ایران

شکسته شدن قداست زن در سینمای روشنفکری ایران

|شکسته شدن قداست زن در سینمای روشنفکری ایران از مسیح داراب|

خواستگاه سینمای روشنفکری و همچنین امتداد آن هم در بعد از انقلاب
صدای شیعه: در سینمای قبل از انقلاب به روش کلی ۲ جریان اصلی در سینما وجود داشت؛ جریان اول جریانی وارداتی از هند بود که با عنوان «پارسیان هند» و همچنین با شعار «سینما تفریحی جهت همه شهروندان و مردم شهر» شناخته می‌شد و همچنین سنگ بنای فیلم دیدنی و جذاب‌فارسی را در ایران بنا نهاد. در آن جریان شهروندان و مردم شهر  و همچنین توده‌های کم دخل و درآمد جامعه می‌توانستند آرزوهای دست نیافتنی خود مانند پول‌دار شدن، داشتن خودروهای آن هم چنانی، زندگی در منزل و خانه‌های مجلل یا کاخ و همچنین … را بر روی پرده سینما دیدن و همچنین با آن هم ذات پنداری از کانال سینما دقایقی لذت ببرند. جریان دوم جریانی تقلیدی از سینمای اروپا و همچنین خصوصا کشور فرانسه بود و همچنین با شعار«سینما تفریحی جهت مزایا و خاصیت های و همچنین روشنفکرها» ابراز وجود کرد. مهر جریان دوم از جهاتی اکثرا و بیشتر بر دل دربار پهلوی دوم و همچنین تشکیلات هنری فرح قرار گرفت و همچنین به  روش مشخص نهادهایی مانند تل فیلم دیدنی و جذاب و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و همچنین جوانان و نوجوانان از آن جریان حمایت کردند.

جریان روشنفکری بعد از انقلاب جهت پیشبرد اهداف خود مسیرهای مختلفی را طی نموده می باشد ؛ یکی از مهترین آن مسیرها تلاش در جهت بازنمایی مغرضانه و همچنین جهت‌دار زن ایرانی بر روی پرده نقره‌ای می باشد. در دهه هفتاد، حضور زنان در سینمای ایران رشد بی‌سابقه‌ای یافت. در آن دهه تعداد فیلم دیدنی و جذاب‌هایی که در آن هم زنان یا نقش اول داشتند یا در کنار نقش اول از اهمیت مساوی برخوردار بودند، چشم‌گیر می باشد. در نیمه دوم دهه هفتاد، زنان و همچنین مردان نقش‌های شهروندی و همچنین شغلی بیشتری را نسبت به نقش‌های خانوادگی ایفا کرده‌اند و همچنین بیرون از خانواده اکثرا و بیشتر از درون خانواده در سینما دیده شدند. آن رویکرد باعث شد تا نقش‌های مهم مادرانه و همچنین پدرانه و همچنین همسرانه در حاشیه قرار گیرد.

نتایج سینمای روشنفکری
سینمای روشنفکری بر خلاف نام آن هم سینمایی به شدت تاریک اندیش و همچنین جاهلانه می باشد. در آن سینما نه تنها به زنان، بهایی داده نمی‌می شود که بعضا زیر دست و همچنین پا له می‌شوند و همچنین کتک می‌خورند. مردان خشن و همچنین عصبانی و همچنین زنانی گناهکار و همچنین بازنده در آن نوع از سینما ظاهر می‌شوند. «هامون» (ساخته داریوش مهرجویی)، «آسمان زرد کم عمق» (ساخته بهرام توکلی)، «سعادت آباد» (ساخته مازیار میری)، «منزل و خانه پدری» (ساخته کیانوش عیاری)، «به خاطر پونه» (ساخته هاتف علیمردانی) و همچنین «چهارشنبه‌سوری» (ساخته اصغر فرهادی) نمونه‌هایی از آن فیلم دیدنی و جذاب‌ها خواهند بود. در آن دست فیلم دیدنی و جذاب‌ها انواع و همچنین اقسام خشونت‌های کلامی و همچنین جسمی علیه زنان اعمال می‌می شود.طیفی از آثار سینمای روشنفکری ایران متمایل به سمتی می باشد که در آنها جابه‌جایی‌های جنسیتی (مرد به زن و همچنین یا زن به مرد) را در رفتار و همچنین کنش شخصیت‌های فیلم دیدنی و جذاب شاهد می‌شویم؛ مثلا شخصیت‌های مرد فیلم دیدنی و جذاب، موجوداتی وابسته و همچنین محتاط نشان داده می‌شوند و همچنین در مقابل زنان افرادی جسور و همچنین مستقل روایت می‌گردند؛ به‌عنوان نمونه در فیلم دیدنی و جذاب «سگ کشی» (ساخته بهرام بیضایی) شخصیت زن اصلی فیلم دیدنی و جذاب (گلرخ کمالی) یک تنه به پا می‌خیزد تا حق شوهرش را از روزگار بستاند و همچنین کلاهبرداران را تنبیه کند و همچنین یا در فیلم دیدنی و جذاب «متروپل» (ساخته مسعود کیمیایی) با شخصیت زنی روبه رو می‌شویم که علیه هوسرانی شوهر یا همسر خود می‌شورد و همچنین به دنبال حق و همچنین حقوق اقتصادی و مالی خود می‌رود.در بعضی فیلم دیدنی و جذاب‌ها جریان روشنفکری تلاش می‌کند تا مدل مدیریتی و همچنین ساختار خانواده در فرهنگ بومی را زیر سوال برد و همچنین با مطرح کردن شعار برابری زن و همچنین مرد، وظایف و همچنین مسئولیت‌های همسران شکلی غیر متعارف به خود بگیرد. مثلا در فیلم دیدنی و جذاب «آتش بس۲» (ساخته تهمینه میلانی) مدیریت مرد در خانواده به شدت مورد نکوهش قرار می‌گیرد.

در دسته‌ای دیگر از فیلم دیدنی و جذاب‌های روشنفکری، پای شکاکیت به همسر و همچنین توهم خیانت، به فیلم دیدنی و جذاب‌های درام سینمای ایران باز می‌می شود و همچنین موجی از مضر و همچنین بد برخوردهای خانوادگی به بیننده عرضه می‌می شود. فیلم دیدنی و جذاب‌های «عصر یخبندان» (ساخته مصطفی کیایی) و همچنین «منزل و خانه دختر» (ساخته شهرام شاه حسینی) در زمره آن دسته قرار می‌گیرند.
 


منبعیادداشت محمد حسن شاهنگی با عنوان "جریان روشنفکری از سینمای ایران چه می‌خواهد؟!" به نقل از خبرگزاری مهر

انتهای پیام

شکسته شدن قداست زن در سینمای روشنفکری ایران در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان