سخنان آیت الله مظاهری پیرامون لزوم رعایت اخلاص در طلاب و همچنین روحانیت

%name سخنان آیت الله مظاهری پیرامون لزوم رعایت اخلاص در طلاب و همچنین روحانیت

شفقنا- حضرت آیت الله مظاهری گفت: رعایت خلوص جهت همه مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد، و همچنین جهت طلاب و همچنین روحانیّت، مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری‌تر می باشد؛ زیرا اعمال طلاب معمولاً توصّلی نیست، تعبّدی می باشد و همچنین نیت و اراده قربت می‌خواهد. از آن‌رو بایستی و حتما رنگ خداوند تبارک و تعالی به همۀ کارهای آنها بخورد.

به گزاش شفقنا، ریاست حوزه علمیه اصفهان در جلسه درس اخلاق خود با موضوع چهل حدیث به مساله اخلاص اشاره کرد که متن سخنان آیت الله مظاهری را از نظر می گذرانیم:

روایتی که امروز به شرح آن هم می‌پردازیم، مرتبط به امر مهمّ «اخلاص» می باشد که در صورتی که باشد، افعال ما و همچنین کردار ما، فوق‌العاده مهم و همچنین ارزشمند می‌می شود و همچنین در صورتی که نباشد، اعمال و همچنین گفتار و همچنین کردار ما به پَر کاهی ارزش ندارد.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند: «مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ و همچنینَ جَلَّ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَهِ مِنْ‏ قَلْبِهِ‏ عَلَى‏ لِسَانِهِ‏»؛ هر کس چهل روز خود را براى خداوند تبارک و تعالی خالص کند، چشمه‌هاى حکمت، از قلب وى بر زبانش جارى مى‌می شود.

کلمۀ خلوص، از آن هم کلماتی می باشد که تصور آن هم هم نشاط‌‌ آور می باشد، چه رسد آنکه وجود خارجی هم پیدا کند و همچنین انسان واقعاً خالص گردد. در مقابل، کلمۀ ریا، از آن هم کلماتی می باشد که از تصوّرش نیز تاریکی ویژه ای ساطع می‌می شود، چه رسد که جامۀ‌ عمل هم بپوشد.

در روایات فراوانی بر لزوم رعایت اخلاص تأکید شده می باشد. شامل مرحوم کلینی«رحمت‌الله‌علیه» در جلد دوّم اصول کافی، یک باب به نام «اخلاص» دارد. در یکی از روایات آن هم باب، از قول امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» نقل شده می باشد که ذیل آیۀ شریفۀ: «الَّذی خَلَقَ الْمَو همچنینْتَ و همچنینَ الْحَیاهَ لِیَبْلُو همچنینَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلا»، فرموده‌اند: مقدار و اندازه و میزان ارزش اعمال، نیّت خالص و همچنین صادقانه‌ای می باشد که انسان دارد، نه کثرت اعمال. سپس آن هم حضرت اخلاص را تعریف کرده و همچنین فرموده‌اند: «و همچنینَ الْعَمَلُ‏ الْخَالِصُ‏ الَّذِی‏ لَا تُرِیدُ أَنْ‏ یَحْمَدَکَ‏ عَلَیْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ و همچنینَ جَلَّ»؛ یعنی خلوص آن هم می باشد که هنگام و زمانی که انسان عملی انجام می‌دهد، نخواهد کسی به جز خداوند تبارک و تعالی به او آفرین بگوید. در صورتی که انسان به دنبال تحسین و همچنین آفرین گفتن شهروندان و مردم شهر باشد، همچنین و علاوه بر آنکه به آن هم دست نمی‌یابد، عملش به پَر کاهی ارزش ندارد و همچنین ممکن می باشد او را جهنّمی هم بکند.

مرحوم شهید دوم«رحمت‌الله‌علیه» روایتی در موضوع خلوص نیّت نقل می‌کند. می‌فرماید در قیامت فردی یا شخصی را به صف محشر می‌آورند و همچنین به او می‌گویند: چه کاره بودی؟ چه کردی؟ می‌گوید: جهاد فی ‌سبیل الله کردم و همچنین شهید شدم. خطاب می‌می شود: تو به جبهه رفتی، امّا جهت خداوند تبارک و تعالی نرفتی، رفتی تا دیگران به تو آفرین بگویند. بعد خطاب می‌می شود او را در آتش جهنّم بیندازید. شخص غیره ای را می‌آورند، می‌گوید: یک عمر تحصیل علم و همچنین خدمت به دین کردم. علم آموختم و همچنین به دیگران یاد دادم. قرآن خواندم و همچنین به سایرین آموزش دادم. خطاب می‌می شود: جهت خداوند تبارک و تعالی نبوده، بلکه جهت آن بوده می باشد که دیگران ببینند و همچنین تو را تحسین کنند. او را هم به آتش جهنّم می‌اندازند.

استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی«رحمت‌الله‌علیه» یک هنگام و زمانی که آن روایت را جهت ما می‌خواندند و همچنین می‌فرمودند: ببینید شهادت در راه خداوند تبارک و تعالی چقدر ارزش دارد؟ ترویج علم که انسان بتواند یک فرد یا شخص را بسازد: «مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً»، چه مقدار و اندازه اهمیّت دارد؟ ولی باید توجه داشت در صورتی که رنگ خداوند تبارک و تعالی به آن هم نخورد، به قول قرآن کریم: «صِبْغَهَ اللَّهِ و همچنینَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَهً»، رنگ خداوند تبارک و تعالی که بهترینِ رنگ‌هاست را نداشته باشد، فایده‌ای ندارد، بلکه ظلمت می باشد.

علامه طباطبایی«رحمت‌الله‌علیه» عکس آن هم را هم می‌فرمودند که بعضی اوقات رنگ خداوند تبارک و تعالی به یک عملی می‌خورد که به حسب ظاهر ارزش چندانی ندارد، امّا آن هم رنگ باعث می‌می شود عمل انسان، به دنیا و همچنین آنچه در دنیاست، ارزش پیدا کند. بعد ایشان آیۀ ولایت را مثال می‌زدند که بهترینِ آیات دربارۀ امیرالمؤمنین حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» می باشد: «إِنَّما و همچنینَلِیُّکُمُ اللَّهُ و همچنینَ رَسُولُهُ و همچنینَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ و همچنینَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ و همچنینَ هُمْ راکِعُونَ». ایشان می‌فرمودند: انگشتری که امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه»در راه خداوند تبارک و تعالی دادند، ارزش اقتصادی و مالی نداشت، قیمتی نبود، امّا هنگام و زمانی که رنگ خلوص، آن هم هم خلوص حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» به آن هم ‌خورد، به اندازۀ همۀ دنیا و همچنین آنچه در دنیاست، ارزش پیدا کرد.

آن حرف استاد عزیز ما علامه طباطبایی، مثل خود ایشان، جداً خوب می باشد؛ در صورتی که گفتار و همچنین کردار ما رنگ الهی نداشته باشد، خیلی خسارت دارد، پوچ می باشد و همچنین به قول قرآن در حد کفر می باشد: «لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ و همچنینَ الْأَذى‏ کَالَّذی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ و همچنینَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ و همچنینَ الْیَو همچنینْمِ الْآخِرِ»

نقل می‌کنند بهلول از جایی عبور می‌کرد، دیدن کرد عدّه‌ای مسجد می‌سازند. پرسید: چه مى‏کنید؟ گفتند: مسجد مى‏سازیم. گفت: براى چه؟ پاسخ دادند: معلوم می باشد، براى رضاى خداوند تبارک و تعالی. بهلول سنگی سفارش داد که روی آن هم نوشته بود: «مسجد بهلول» و همچنین شبانه آن هم سنگ را در سر در مسجد نصب کرد. بانی مسجد آمد سر و همچنین صدا کرد و همچنین گفت: من زحمت کشیده‌ام، من خون جگر خورده‌ام، مسجد به نام بهلول باشد؟ بهلول گفت: چرا عصبانی هستی؟ در صورتی که جهت خداوند تبارک و تعالی ساخته‌ای، خداوند تبارک و تعالی می‌داند و همچنین به فرض که شهروندان و مردم شهر، به اشتباه تصور کنند که مسجد را من ساخته‌ام، خداوند تبارک و تعالی که اشتباه نمی‌کند.

در صورتی که اعمال انسان رنگ خداوند تبارک و تعالی را، حتی به ‌صورت ضعیف داشته باشد، به آن هم مقدار و اندازه نورانی خواهد شد و همچنین به هر مقدار و اندازه که رنگ خداوند تبارک و تعالی در اعمال اکثرا و بیشتر می شود، نورانیّت و همچنین ثواب و فضیلت آن هم اعمال افزون‌تر می‌گردد و همچنین بالاخره انسان را به آنجا می‌رساند که از نظر الهام، هم ردیف انبیاء الهی می‌می شود.

هنگام و زمانی که اعمال جهت خداوند تبارک و تعالی باشد، خداوند تبارک و تعالی اقتدار و قدرت تشخیص می‌دهد: «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً»، الهام جهت انسان پیدا می‌می شود و همچنین آن الهام‌ها به قول روایت شریف: «مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه»، از قلب انسان که سرچشمۀ وحی می باشد، نشر یافته شده می‌گردد. زبان هم از باب مثال می باشد، بلکه زبان ما، گوش ما، چشم ما و همچنین همۀ افراد ما، از دل ما سرچشمه می‌گیرد و همچنین صددرصد یک فرد الهی می‌شویم و همچنین می‌توانیم بین حق و همچنین باطل تمیز قائل شویم. کسی که به لطف خداوند به‌خوبی حق را از باطل تشخیص دهد، در صورتی که او را ذره ذره کنند نیز دست از حق و همچنین واقعیت و حقیقت برنخواهد داشت.

همچنین در صورتی که واقعاً هیچ چیز به جز خداوند تبارک و تعالی و همچنین انجام وظیفه، در نظر انسان نباشد، نه تنها اعضاء و همچنین جوارح، بلکه فکر کردن و اندیشیدن او هم خدایی می‌می شود و همچنین راه وارد شدن انظار و افکار شیطانی به دل و همچنین ذهن او مسدود می‌گردد. در آن صورت، جرقه‌های شیطانی و همچنین انحرافی روی فکرش اثر نمی‌گذارد و همچنین در پس نتیجه آن می شود که چنین کسی منحرف نخواهد شد.

بنابراین در صورتی که خلوص داشته باشیم، خداوند تبارک و تعالی دست ما را می‌گیرد و همچنین در بن بست‌ها و همچنین گرفتاری‌ها به فریادمان می‌رسد و همچنین حتی بر اساس آن روایت، ظرف چهل روز چشمه‌های حکمت از قلب به زبان ما جاری می‌گردد: «جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَهِ مِنْ‏ قَلْبِهِ‏ عَلَى‏ لِسَانِهِ‏»؛ و همچنین امّا در صورتی که خلوص نباشد، کمترین خسارت آن می باشد که انسان در مخاطرۀ عجیبی واقع می‌می شود. گاهی یک جرقۀ انحرافی همه چیز را نابود می‌کند، مثل هنگام و زمانی که که یک جرقۀ آتش روی انبار بنزین بیفتد و همچنین بسوزد و همچنین بسوزاند.

خداوند تبارک و تعالی عاقبت همۀ ما را به خیر کند، من بعضی اشخاص را دیده‌ام که بعد از پنجاه، شصت سال شمسی، ناگهان یک جرقۀ انحراف در او اثر می‌گذارد و همچنین یک فرد منحرف می‌می شود، ضدّ اسلام و همچنین حتی ضدّ بشریت می‌می شود. فراموش نمی‌کنم در زمان طلبگی ما در قم، طلبه‌ای در حوزه بود که همه او را مقدس می‌دانستند. ناگهان ظلمت جهت او پیدا شد و همچنین مثل آدم زکام که نمی‌تواند رایحۀ خوش سیب را استشمام کند، از استشمام بوی اسلام، دین و همچنین معنویّت محروم شد. دین خود را از دست داد و همچنین در انحراف غوطه‌ور گردید. هنگام و زمانی که خلوص نباشد، خداوند تبارک و تعالی انسان را به حال خودش واگذار می‌کند و همچنین چاره‌ای جر سقوط و همچنین انحراف جهت چنین کسی نمی‌ماند. یک جرقۀ انحرافی از شیطان انسی یا شیطان جنّی و همچنین بدتر از آن هم از نفس‌ امّاره، او را از راه به در می‌کند.

قرآن کریم می‌فرماید: تنها موعظۀ من همین می باشد و همچنین بدانید که خیلی مهم می باشد: «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ و همچنینَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا»؛ تنها موعظۀ قرآن آن می باشد که هیچ‌چیزی و همچنین هیچ‌کسی، به جز خداوند تبارک و تعالی، در نظر انسان نباشد، چه در کارهای فردی و همچنین چه کارهای فرهنگی و اجتماعی. در حالی که می‌دانید قرآن سر تا پا موعظه و همچنین اخلاق می باشد، ولی اخلاص را تنها موعظه و همچنین به‌عبارت دیگر، مهم‌ترین موعظه می‌داند. حضرت امام و پیشوا«قدّس‌سرّه» مقیّد بودند در درس و همچنین در هر فرصتی، آن آیه را بخوانند و همچنین ما را نصیحت کنند. ایشان در درس‌های اخلاق خیلی روی خلوص و همچنین روی آن آیه پافشاری داشتند.

آنچه گفتن شد راجع به اخلاص در اعمال می باشد، امّا همچنین و علاوه بر آن هم خلوص دل هم جهت اهل معرفت مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد. در صورتی که رنگ خداوند تبارک و تعالی به عمل انسان بخورد، معلوم می باشد که ارزش آن هم عمل را چندین هزار برابر می‌کند و همچنین نورانیّت ویژه ای به آن هم می‌بخشد. حال در صورتی که خلوص به دل آدمی بخورد، یعنی هیچ کسی و همچنین هیچ چیزی جز خداوند تبارک و تعالی در دلش نباشد و همچنین واقعاً بگوید: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ و همچنینَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»؛ آن هم دل نورانی می‌می شود و همچنین اغیار از آن هم دل می‌روند. دیگر معلوم می باشد صاحب‌منزل و خانه می‌آید و همچنین هنگام و زمانی که صاحب‌منزل و خانه آمد، هیچ چیزی و همچنین هیچ کسی جز خداوند تبارک و تعالی در دل نیست و همچنین آن هم دل، عرش خدای رحمان می‌می شود: «قَلْب‏ الْمُؤْمِنِ‏ عَرْشُ الرَّحْمَنِ».

خداوند متعال می‌فرماید: من در جهان هستی نمی‌گنجم، جایگاه من دل بندۀ مؤمن من می باشد: «لَمْ یَسَعْنِى سَمَائِى و همچنینَ لَا أَرْضِى و همچنینَ و همچنینَسِعَنِى قَلْبُ عَبْدِى الْمُؤْمِن».

خوشا به حال افرادی که با خلوص دل، جدّاً بندۀ خداوند تبارک و تعالی خواهند بود و همچنین بندۀ هوا و همچنین هوس، بندۀ صفات رذیله، بندۀ شیطان‌های درون و همچنین برون و همچنین بندۀ نفس و همچنین مشتهیات نفس نیستند. آنان تنها و همچنین تنها عبد خداوند تبارک و تعالی خواهند بود. مقام عبودیّت از مقام رسالت نیز والاتر می باشد. در تشهّد نماز، ابتدا پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» را عبد خداوند می‌دانیم و همچنین پیش از رسالت، به عبودیّت آن هم حضرت شهادت می‌دهیم.

مقام عبودیّت، انسان را به مقام تسلیم و همچنین رضا می‌رساند. نقل می‌کنند فردی یا شخصی جهت خرید برده به بازار برده فروشان می‌رود. بردۀ ضعیف و همچنین نحیفی را جهت او می‌آورند و همچنین به ده برابر نرخ متعارف عرضه می‌کنند. می‌پرسد آن بردۀ لاغر چرا آن‌قدر گران می باشد؟ می‌گویند: او رسم عبودیّت بلد می باشد. برده را می‌خرد و همچنین به منزل و خانه می‌برد و همچنین می‌بیند جدّاً عبد می باشد؛ در صورتی که به او چیزی بدهند می‌خورد، ندهند نمی‌خورد. به او بگویند کار بکن کار می‌کند، کار نکن، کار نمی‌کند. جهت امتحان او را به چوب و همچنین فلک بستند و همچنین زدند، هیچ چیز نگفت. ارباب به او گفت: دردت نمی‌گیرد؟ گفت: بله، درد می‌گیرد. پس چرا هیچ نمی‌گویی؟ گفت: من بندۀ تو هستم، در صورتی که من را کتک بزنی باز بندۀ تو هستم. کسی که رسم عبودیّت بلد می باشد، دیگر مقام تسلیم و همچنین رضا پیدا می‌کند. بعضی‌ اشخاص زیرا و به درستی که رسم بندگی بلد نیستند و همچنین زیرا و به درستی که مقام تسلیم و همچنین رضا ندارند، هنگام و زمانی که به مصیبتی گرفتار می‌شوند، نمی‌دانند که از الطاف خفیّۀ خداست و همچنین جزع و همچنین فزع می‌کنند. دل آن اشخاص جهت خداوند تبارک و تعالی خالص نشده می باشد و همچنین نتوانسته‌اند غیر خداوند تبارک و تعالی را از آن هم خارج سازند.

استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی«رحمت‌الله‌علیه» می‌فرمودند: هر روزی که مرحوم آقای قاضی «رحمت‌الله‌علیه» شوخی می‌کردند و همچنین خوشحال بودند، ما می‌فهمیدیم گرفتاری ایشان بیش از روزهای دیگر می باشد. قرآن کریم می فرماید: «أَلا إِنَّ أَو همچنینْلِیاءَ اللَّهِ لا خَو همچنینْفٌ عَلَیْهِمْ و همچنینَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»؛ از قبل غم و همچنین غصه ندارد و همچنین نگران بعدی هم نیست، شاد می باشد؛ زیرا و به درستی که خلوص دارد.

دلیل لمّی جهت رسیدن به مقام تسلیم و همچنین رضا و همچنین جهت دست پیدا کردن و یافتن به خلوص، آن می باشد که بگوییم: آیا خداوند تبارک و تعالی عالم می باشد یا نه؟ آیا خداوند تبارک و تعالی قادر جهت رفع گرفتاری ما هست یا نیست؟ آیا خداوند تبارک و تعالی رئوف و همچنین جواد و همچنین مهربان می باشد یا نه؟ در صورتی که خداوند آن صفات را ندارد، ما چنین خدایی را نمی‌پرستیم. و همچنین چنانچه آن صفات را دارد، پس کارهای او صددرصد طبق مصلحت و همچنین بر وفق حکمت می باشد و همچنین مصیبت‌ها صددرصد مصلحت تامّۀ ملزمه دارد. آن دلیل، احتیاج به دانستن فلسفه و همچنین منطق و همچنین عرفان و همچنین اصول هم ندارد، بلکه با کمترین سطح سواد و همچنین تحصیلات قابل درک می باشد.

در صورتی که انسان بتواند خلوص دل داشته باشد، به آنجا می‌رسد که حضرت زینب«سلام‌الله‌علیها» بعد از تحمّل آن هم همه مصائب در کربلا می‌گوید: «مَا رَأَیْتُ‏ إِلَّا جَمِیلا». می‌رسد به آنجا که استاد بزرگوار ما حضرت امام و پیشوا خمینی با شنیدن خبر فوت حاج آقا مصطفی گفت: «إِنَّا لِلَّهِ و همچنینَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»، مردن و مرگ مصطفی یکی از الطاف خفیّۀ خداوند تبارک و تعالی می باشد.

البته بایستی و حتما توجه می شود که بعضی مقام‌های معنوی، خصوصیّتی دارد که به همه نمی‌دهند؛ نظیر حضور قلب که اندکی از اشخاص می‌توانند به آن هم دست یابند. چه کسی می‌تواند بگوید من دو رکعت نماز خواندم، در حالی که فکرم در نماز بود؟ چه کسی می‌تواند ادعا کند که هنگام و زمانی که در نماز «الله اکبر» می‌گوید، همه چیز را پشت سر قرار می‌دهد، به جز خداوند تبارک و تعالی، و همچنین خود را در محضر خداوند تبارک و تعالی می‌یابد و همچنین ادب حضور را مراعات می‌کند؟ آن حضور قلب را به‌سادگی به کسی نمی‌دهند، ولی در صورتی که تقوا باشد، پاداش آن هم تقوا، یکی حضور قلب می باشد و همچنین یکی هم آن خلوص می باشد. به‌دست آوردن آن‌گونه مقام‌ها، خیلی ریاضت می‌خواهد، خیلی کار می‌خواهد، رعایت تقوا به‌صورت جدی می‌خواهد، پا گذاشتن روی نفس‌امّاره و همچنین هوا و همچنین هوس می‌خواهد تا آنکه خلوص، در عمق جان انسان نفوذ بکند.

آنچه در آن مبحث توجه بیشتری می‌طلبد، آن می باشد که رعایت خلوص جهت همه مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد، و همچنین جهت طلاب و همچنین روحانیّت، مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری‌تر می باشد؛ زیرا اعمال طلاب معمولاً توصّلی نیست، تعبّدی می باشد و همچنین نیت و اراده قربت می‌خواهد. از آن‌رو بایستی و حتما رنگ خداوند تبارک و تعالی به همۀ کارهای آنها بخورد. طلبه جهت درس خواندن، تدریس، تبلیغ، منبر رفتن، اقامۀ نماز جماعت و همچنین تا برسد به مرجعیّت، خلوص می‌خواهد و همچنین بدون خلوص نمی‌می شود.

ممکن می باشد مثلاً یک کاسب، یک عمر جهت آنکه تأمین زندگی‌اش کار کند، ولی باید توجه داشت خلوص نداشته باشد و همچنین فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن قربه الی الله نیز به ذهنش نرسد، روایت شریف: «الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی‏ سَبِیلِ‏ اللَّهِ‏» را ندیده و همچنین نشنیده باشد و همچنین نداند که در صورتی که خالصانه جهت معیشت خانواده کار کند، ثواب جهاد در راه خداوند تبارک و تعالی را می‌برد، با آن حال از او انتظار رعایت خلوص در کار را ندارند و همچنین در صورتی که رعایت حلال و همچنین حرام را در کسب خویش کرده باشد، مأجور می باشد و همچنین مؤاخذه نخواهد شد. امّا حساب طلاب و همچنین روحانیّت چنین نیست و همچنین بایستی و حتما در کارهای خود خالص باشند، وگرنه به غیر از سیاهی و همچنین به غیر از قساوت، نصیبی ندارند.

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

سخنان آیت الله مظاهری پیرامون لزوم رعایت اخلاص در طلاب و همچنین روحانیت در تاریخ ۲۰۱۸-۰۶-۱۹ ۱۲:۱۷:۰۹ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان