ستر و همچنین عفاف/ تفسیر دعای روز دوازدهم ماه رمضان

%name ستر و همچنین عفاف/ تفسیر دعای روز دوازدهم ماه رمضان

شفقنا _دعای روز دوازدهم ماه رمضان به شرح زیر می باشد:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

«اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَهَ الخائِفین»

«خدایا زینت ده مرا در آن هم با پوشش و همچنین پاکدامنی و همچنین بپوشانم در آن هم جامه قناعت و همچنین خودداری و همچنین وادارم نما در آن هم بر عدل و همچنین انصاف و همچنین آسوده‌ام دار در آن هم از هر چیز که می‌ترسم به نگاهداری خودت ای نگه‌دار ترسناکان.»

در فراز نخست از دعای روز دوازدهم، دست مستلزم و نیاز به سوی درگاه ایزدی دراز می کنیم که:

خدایا! در آن روز مرا به زیور عفت بیارای

عیب پوشی و همچنین پاکدامنی، دو زینت پهناور و بزرگ محسوب می شوند؛ زیرا در صورتی که پرده ها کنار روند و همچنین چشم بصیرتی در میان باشد، عیب ها، آشکار و همچنین اسرار باطن اشخاص بر ملا می می شود. در جریان مناسک حج یکی از صحابه ی امام و پیشوا سجاد علیه السلام خدمت امام و پیشوا علیه السلام رسید و همچنین عرض کرد: «چه قدر امسال حاجی به زیارت منزل و خانه ی خداوند تبارک و تعالی آمده می باشد و همچنین طواف می کند!» حضرت فرمودند: «در صورتی که به دقت بنگری، خواهی دید حاجی راستین کم می باشد و همچنین آن هم چه وجود دارد، سر و همچنین صداست و همچنین ازدحام جمعیت!» آن هم گاه دو انگشت خود را باز کردند و همچنین فرمودند: «از میان آن دو انگشت به درون جمعیت نگاه کن، چه صحنه ای می بینی؟»

او همچنین می گوید هنگام و زمانی که نگاه کردم، متحیّر ماندم، زیرا حیواناتی هم زیرا و به درستی که سگ و همچنین گرگ… می دیدم که به صورت انسان در آمده بودند.

بایستی و حتما بدانیم نعمت ستر و همچنین خطاپوشی، از طرف خداوند دائما جهت بندگان خوب و همچنین مؤمن او می باشد. حضرت حق «ستارالعیوب» می باشد و همچنین آن در صورتی می باشد که بنده ی او نیز، عفاف و همچنین پاکدامنی از خود نشان دهد خود را از آلودگی ها، مصون بدارد، وگرنه در صورتی که گناه تکرار می شود، خود، موجب پرده دری و همچنین بی آبرویی خواهد شد و همچنین دیگر جهت عنایت خداوند مجالی باقی نمی ماند.

در حدیثی آمده می باشد که خداوند جهت هر بنده از بندگانش چهل پرده قرار داده می باشد که هرگاه معصیت کبیره ای مرتکب می شود، یک پرده پاره می می شود. در صورتی که توبه کرد، دو مرتبه به حال اول بر می گردد و همچنین هرگاه گناه کبیره ای بعد از گناه اوّل مرتکب شد، یک پرده ی دیگر پاره می می شود. هرگاه بنده بر گناه اصرار ورزید و همچنین سبب پاره شدن آن پرده ها گردید، ملایکه می نامند:

خداوندا! بنده ی تو تمام پرده های خود را پاره کرد.

خطاب می رسد:

او را با بال های خود بپوشانید

امّا چنان چه در معصیت خود طغیان کرد، خطاب می رسد که:

بال های خود را از او بردارید. و همچنین آن جاست که او همچنین مفتضح و همچنین رسوا می می شود.(۱)

در آن فراز از خداوند خواستیم که ما را به عیب پوشی و همچنین پاکدامنی مزیّن فرماید. بایستی و حتما توجه داشت که هرچند خداوند ستّار می باشد، ولی انسان نیز بایستی و حتما عفّت داشته باشد؛ زیرا بی عفتی به رسوایی می انجامد.

درسی که می توانیم از آن دعا بگیریم، آن می باشد که بکوشیم حیثیت دیگران را در حضور و همچنین غیاب آنان حفظ کنیم و همچنین با طلب آمرزش جهت دیگران، به عیب پوشی آنان بپردازیم.

امام و پیشوا صادق علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می کنند که آن هم حضرت فرمودند:

اَفْضَلُ العِبادَهِ اَلْعَفافُ

بهترین عبادت عفت می باشد.

هم چنین امام و پیشوا باقر علیه السلام فرمودند:

بهترین عبادت، عفت شکم و همچنین شهوت می باشد.

بند دوم از دعای روز دوازدهم چنین درخواست می نماییم:

خدایا! در آن روز جامه ی قناعت و همچنین کفاف به من بپوشان

«قناعت» سرمایه ای می باشد بی پایان، و همچنین بی مستلزم و نیاز، کسی می باشد که قانع باشد. احساس مستلزم و نیاز، مساوی می باشد با خواری و همچنین ذلّت. زیاده خواهی، حرص، طمع، دنیاپرستی و همچنین اقتدار و قدرت طلبی صفاتی خواهند بود که با حریّت و همچنین آزادگی انسان تضاد دارند. ما در میان شهروندان و مردم شهر تا هنگامی عزیز هستیم که از آنان چیزی درخواست نکنیم. با کم ترین درخواست از دیگران، از آخر عزّت به حضیض ذلت سقوط خواهیم کرد.

خداوند متعال دائما بنده ی قانع را دوست دارد. قناعت در زندگی، پهناور و بزرگ ترین ثروت می باشد. امروزه، خانواده ها در دام اسراف و همچنین تبذیر و همچنین خرج های بیهوده گرفتار شده اند و همچنین رقابت و همچنین حسادت خانوادگی سبب ترویج فرهنگ غلطِ «مصرف گرایی» گشته می باشد.

امام و پیشوا صادق علیه السلام می فرمایند:

هرکه به معاشِ کم، از خداوند تبارک و تعالی راضی می شود، خداوند تبارک و تعالی هم در روز قیامت به عمل اندک او راضی می می شود.(۲)

در روایت دیگر، امام و پیشوا صادق علیه السلام می فرماید:

زندگی بر یکی از اصحاب پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم سخت شد. شوهر یا همسر خود گفت: «کاش خدمت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می رفتی و همچنین از او چیزی می خواستی». آن هم مرد خدمت حضرت آمد و همچنین زیرا و به درستی که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله وسلم او را دید، فرمود: «هرکه از ما سؤال کند، به او عطا می کنیم و همچنین هرکه بی نیازی جوید، خدایش بی مستلزم و نیاز می کند.» مرد با خود گفت: «مقصودش جز من نیست» پس به سوی شوهر یا همسر خود آمد و همچنین به او خبر داد. زن گفت: «رسول خداوند تبارک و تعالی هم بشر می باشد واز حال تو خبر ندارد او را آگاه ساز.» مرد دوباره خدمت حضرت آمد. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله زیرا و به درستی که او را دید، دوباره آن هم جمله را فرمود. تا سه بار آن هم مرد چنین کرد. سپس رفت و همچنین کلنگی عاریه کرد و همچنین به جانب کوهستان شد. بالای کوه رفت و همچنین قدری هیزم برید و همچنین آورد و همچنین در ازای نیم چارک آرد فروخت و همچنین آن هم را به منزل و خانه برد. فردای آن هم روز هیزم بیشتری آورد و همچنین فروخت و همچنین همواره کار می کرد و همچنین می اندوخت تا خودش کلنگی خرید. آن هم مرد باز هم کار کرد و همچنین پس انداز کرد تا جایی که دو شتر و همچنین غلامی خرید و همچنین ثروتمند و همچنین بی مستلزم و نیاز شد. آن هم گاه خدمت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم آمد و همچنین به گفته داد که چگونه چنین شد. حضرت فرمود: «من به تو گفتم هرکه ازما سؤال کند، به او عطا می کنیم و همچنین هرکه بی نیازی جوید، خدایش بی مستلزم و نیاز کند.»(۱) آری، در صورتی که فرهنگ قناعت در سطح جامعه و همچنین امت اسلامی گسترش یابد و همچنین در ادارات و همچنین مراکز عمومی، حفظ بیت المال در رأس برنامه جذاب و جالب و خوب ها قرار گیرد، از حیف و همچنین میل ها و همچنین اسراف ها و همچنین تجمل گرایی ها پیش گیری می می شود. به آن ترتیب بودجه های مملکت در راه های اساسی و همچنین زیربنایی کشور هزینه می می شود کشور از وابستگی به بیگانگان نجات پیدا می کند.

«کفاف» صفت غیره ای می باشد که در فراز دوم به آن هم توجه شده می باشد. قناعت از سوی آدمی صورت می گیرد و همچنین «کفاف» از طرف خداست؛ یعنی خداوند متعال به مقدار و اندازه ی مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری به همه ی ما روزی عنایت می کند تا در سایه ی آن هم بتوانیم با عزت و همچنین سربلندی زندگی کنیم و همچنین دست مستلزم و نیاز به سوی اجانب و همچنین بیگانگان دراز نکنیم.

«کفاف» حد ضروری مستلزم و نیاز می باشد و همچنین اکثرا و بیشتر از آن هم موجب زراندوزی، حرص و همچنین طمع می می شود. آن هم گونه که فقر، موجب آلودگی و همچنین فساد می می شود، ثروت بیش از حد نیز جنون آور می باشد و همچنین مایه ی عذاب دنیا و همچنین آخرت می گردد و همچنین در روایت می باشد که روزی رسول اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم به شترچرانی گذر کرد. کسی را فرستاد تا از او شیر بخواهد. شتربان گفت: «آن هم چه در پستان شتران می باشد، صبحانه ی قبیله می باشد آن هم چه در ظرف هاست شام ایشان» رسول اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم فرمود: «خداوند تبارک و تعالی مال و همچنین فرزندانش را زیاد کن!» سپس گذشتند و همچنین به گوسفندچرانی رسیدند و همچنین کسی را فرستادند تا از او شیر بگیرد. چوپان گوسفندها را دوشید و همچنین هرچه در ظرف داشت، در ظرف پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ریخت و همچنین گوسفندی هم جهت حضرت فرستاد و همچنین عرض کرد: «همین مقدار و اندازه نزدما بود، در صورتی که اکثرا و بیشتر هم بخواهید، به تو می دهم» حضرت دعا کرد: «خدایا او را به قدر کفاف روزی عنایت کن!» یکی از اصحاب عرض کرد: «یا رسول اللّه! جهت کسی که جواب رد داد، دعایی فرمودی که همه آن هم را دوست داریم و همچنین جهت کسی که حاجتت را روا کرد، دعایی فرمودی که همه ناخوش داریم.» پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم در پاسخ فرمود:

آنچه کم باشد و همچنین کفایت کند، بهتر می باشد از اندوخته ی فراوانی که دل را مشغول دارد.

بار خدایا! به محمد و همچنین ال محمد به قدر کفاف روزی عطا کن.(۱)

در قسمت سوم از دعای آن روز می گوییم:

خدایا! در آن روز مرا به کار عدل و همچنین انصاف وا دار.

«عدل» در لغت به معنای قرار دادن هر چیزی در جای خودش آمده می باشد. بنابراین، انحراف، افراط و همچنین تفریط، تجاوز از حد خود و همچنین تجاوز به حقوق دیگران بر خلاف عدل می باشد. خداوند در آیه ی نود سوره ی نحل در مورد ی آن هم چنین می فرماید:

خداوند فرمان به عدل و همچنین احسان و همچنین بخشش به نزدیکان می دهد و همچنین از فحشا و همچنین منکر و همچنین ظلم و همچنین ستم نهی می کند. خداوند به تو اندرز می دهد، شاید متذکر شوید.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد «عدل» می فرمایند:

عدل آن هم می باشد که حق شهروندان و مردم شهر را به آن هم ها برسانی و همچنین احسان آن هم می باشد که بر آنان تفضل کنی(۲)

«عدل» آن هم پایه و همچنین مقدار و اندازه و میزان گردش نظام هستی می باشد. آسمان و همچنین زمین و همچنین حیات همه ی موجودات بر پایه ی عدالت استوار می باشد.

اجرای عدالت، ضامن تأمین امنیت در جامعه و همچنین احیا کننده ی امید حیات جهت مستضعفان و همچنین محرومان جامعه می باشد. در مورد ی «انصاف» نیز بایستی و حتما گفت آن هم چه از روایات بهره بری و استفاده می می شود، آن می باشد که طبع انسان هرچیز خوبی را جهت خودش می خواهد و همچنین حسّ خودخواهی او اجازه نمی دهد که به دیگران انصاف دهد و همچنین منافع را بین خود و همچنین دوست و همچنین همسایه و همچنین دیگران تقسیم کند، در حالی که از خصوصیات اخلاقی اسلام آن می باشد که حق دیگران را برخورد مقدم بشماریم و همچنین نسبت به دیگران انصاف داشته باشیم. در همین باره از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم چنین نقل شده که فرمودند:

بهترین عمل تو آن هم می باشد که به شهروندان و مردم شهر حق بدهی.(۳)

هم چنین امام و پیشوا صادق علیه السلام در صفات هفت گانه ای که جهت حق مؤمن می شمارند، می فرمایند: کمترین حقی که برادر مؤمن تان بر تو دارد، آن می باشد که، آن هم چه جهت خود می پسندی، جهت او بخواهی.(۱)

در آن فراز از دعای روز دوازدهم به «عدالت» و همچنین «انصاف» اشاره شد. مواردی زیرا و به درستی که گران فروشی، احتکار و همچنین تضییع حقوق دیگران از اموری می باشد که با انصاف منافات دارد. افرادی که به آن بی انصافی ها دست می زنند، بایستی و حتما بدانند که خداوند در روزِ قیامت، به سادگی از ایشان نخواهد گذشت و همچنین در صورتی که عده ای از عفو و همچنین گذشت برخوردار شوند آن اشخاص مشمول آن هم نخواهند شد.

در قسمت آخر از دعای روز دوازدهم، درخواست ما آن می باشد:

خدایا! در آن روز مرا از هرچه می ترسم، ایمن ساز، به عصمتت ای عصمت خداترسان!

آدمی در حیات خود دائما با خطرهایی روبرو می باشد. خطرهایی که امنیت خاطر را سلب می کند مانند: زلزله، سیل، جنگ و همچنین… گاهی نیز خطر جنبه ی معنوی دارد و همچنین انسان از آن ناحیه مورد تهدید قرار می گیرد مانند خطر سقوط در دام گناه، رسوایی معصیت، چیره گی نفس امّاره، تباه شدن عمر، ترس از پوچی و همچنین بی هدفی و همچنین نمونه های بیشمار دیگر. آن خطر، قلب متعهدان و همچنین درد آشنایان را می فشارد و همچنین جهت آنان اندوهی سنگین به دنبال دارد.

آری، اضطراب و همچنین نگرانی، از پهناور و بزرگ ترین بلاهای زندگانی انسان می باشد. تاریخ بشر آکنده می باشد از صحنه های غم انگیزی که انسان جهت تحصیل آرامش به هرچیز دست انداخته، در هر وادی گام نهاده و همچنین جهت آرامش خود به هر نوع اعتیادی تن در داده می باشد. ولی قرآن کریم با یک جمله ی کوتاه و همچنین پرمعنا، مطمئن ترین و همچنین نزدیک ترین راه را نشان می دهد و همچنین می فرماید:

اَلا بِذِکْرِ اللّه تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب(۲)

یعنی بدانید که یاد خداوند تبارک و تعالی آرامش قسمت و بخش دل هاست

ایمان به خداوند تبارک و تعالی وسیله ی مبارزه با همه ی مظاهر مادی می باشد و همچنین به تمام اضطراب ها پایان می دهد. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد ی مظاهر پست دنیای مادی چنین می فرماید:

دنیای تو در نظر من بی ارزش تر از برگ درختی می باشد که در دهان ملخی باشد که آن هم را می برد.(۳)

روح و همچنین فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن یک مسلمان حقیقی هیچ گاه به سبب دست نیافتن به فلان لباس یا کفش و همچنین کلاه یا یکی دیگر از هزاران حوادث ناگهانی، ساعت ها، روزها و همچنین هفته ها ناآرام و همچنین مشوش نخواهد شد؛ زیرا پناهگاه او خداوند تبارک و تعالی می باشد. چنین فردی به آن پس نتیجه آن می شود که رسیده می باشد که در آن راه بایستی و حتما از خداوند که نگهبان و همچنین حافظ دل های مؤمنان می باشد، کمک طلبید.

دعای امروز ما را به آن نقطه رهنمون می سازد که بایستی و حتما امنیت قلبی و همچنین آسودگی خاطر را از خداوند خواست؛ زیرا ذکر و همچنین یاد او به دل ها آرامش می بخشد، امنیت روحی و همچنین جسمی پدید می آورد و همچنین به مؤمن اقتدار و قدرت می دهد که در راه طاعت الهی بدون تردید گام بر دارد.

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

ستر و همچنین عفاف/ تفسیر دعای روز دوازدهم ماه رمضان در تاریخ ۲۰۱۸-۰۵-۲۸ ۱۱:۱۷:۴۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان