راههای دفع شیطان و همچنین ریشه غیبت / تفسیر دعای روز بیست و همچنین یکم ماه رمضان

%name راههای دفع شیطان و همچنین ریشه غیبت / تفسیر دعای روز بیست و همچنین یکم ماه رمضان

شفقنا _ شرح دعای روز بیست و همچنین یکم ماه رمضان را می خوانیم:

اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِک دَلِیلاً و همچنینَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّیطَانِ فِیهِ عَلَی سَبِیلاً و همچنینَ اجْعَلِ الْجَنَّهَ لِی مَنْزِلاً و همچنینَ مَقِیلاً یا قَاضِی حَو همچنینَائِجِ الطَّالِبِین [۱]

ترجمه: ای خداوند تبارک و تعالی در آن روز مرا بسوی رضا و همچنین خشنودی خود راهنمایی کن و همچنین شیطان را بر من مسلط مگردان و همچنین بهشت را منزل و همچنین مقامم قرار ده ای برآرنده حاجات طالبان.

در روز بیست و همچنین یکم چنین می گوییم:

خدایا! در آن روز برایم راهنمایی به سوی رضا و همچنین خشنودیت قرار ده.

بهترین دلیل و همچنین راهنما جهت رسیدن به رضایت و همچنین خشنودی خداوند متعال، خود اوست؛ معبودی که در همه ی باره ها وسایل هدایت را فراهم آورده می باشد. پهناور و بزرگ ترین موهبتی که خداوند به بندگانش عنایت فرمود، عقل و همچنین فطرت می باشد. عقل، دلیل و همچنین حجت درونی می باشد که راهبری انسان را بر عهده دارد تا از ضلالت ها و همچنین گمراهی ها نجات یابد. البته به آن بسنده نشده و همچنین خداوند از ابتدای خلقت بشریت تا کنون صد و همچنین بیست و همچنین چهار هزار پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را به سوی آدمیان فرستاده می باشد.

پروردگار آن هم جا که به خلقت انسان مباهات کرده و همچنین او را اشرف کاینات قرار داده می باشد، اتمام حجت می کند و همچنین محبّت و همچنین عشق خود را به اثبات می رساند تا انسان به بالاترین مراحل و همچنین مدارج، که مقام رضوان و همچنین رضایت پروردگار می باشد، دست یابد. هرگاه انسان خداوند تبارک و تعالی را فراموش کند و همچنین به گناه دچار می شود، در موقع مناسب چراغ هدایت روشن می می شود، علامت می دهد و همچنین صراط مستقیم را می نمایاند تا آدمی به بیراهه نرود و همچنین بیش از آن در منجلاب گناه و همچنین معصیت غوطه ور نشود.

رسول اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم در مورد ی هدایت و همچنین دوری از گناه می فرماید:

خداوند تبارک و تعالی رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده می باشد، در کجا به سر می برد و همچنین به کدام سوی گام بر می دارد؟

در فرهنگ سرخ تشیع، راه های هدایت به سوی رضایت الهی فراوان و همچنین معین می باشد. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم با اشاره به یکی از موارد جلب رضایت الهی می فرمایند:

رضایت فاطمه علیهاالسلام، رضایت خداست. او دلیل و همچنین حجتی به سوی خداست. فاطمه، کمال و همچنین تعالی می باشد؛ زیرا او پلی بین رسالت و همچنین ولایت می باشد. فرزند رسول اللّه صلی الله علیه و همچنین آله وسلم و همچنین همسر علی و همچنین مادر حسن و همچنین حسین و همچنین زینب و همچنین ام کلثوم می باشد. مدافع حریم ولایت می باشد.

در یکی از روزها هنگام و زمانی که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم به منزل و خانه ی فاطمه علیهاالسلام وارد شد، پرده ای جدید و تو و تازه و همچنین طلای زینتی، در منزل و خانه ی دخترش دید. او که در آن مواقع دائما کنار فاطمه می نشست و همچنین سخن می گفت، آن بار با شتاب و همچنین بی هیچ سخنی از در بیرون آمد. حضرت زهرا علیهاالسلام متوجه حالت پدر شد. بنابراین پرده را به همراه زینت آلات به خدمت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله وسلم فرستاد.

هنگام و زمانی که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم آن اشیا را تحویل گرفتند، فرمودند:

پدرش فدای او باد!

آری آن گونه بود که فاطمه علیهاالسلام رضایت خداوند تبارک و تعالی را در رضایت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله او می دانست.

اکنون ما می توانیم با درنگ در تاریخ پر درد و همچنین رنج زندگی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم و همچنین اهل بیت او علیهم السلام و همچنین تأسی و همچنین پیروی از روش آنان، راه رضوان و همچنین رضایت الهی را دریابیم؛ زیرا ایشان شعله های فروزان هدایت و همچنین نشانه های تقوا و همچنین رستگاری اند و همچنین به عنوان چراغ هدایت و همچنین کشتی نجات معرفی شده اند.

در همین باره در روایت وارد شده می باشد:

مَثَل اهل بیت من، مانند مَثَل کشتی نوح علیه السلام می باشد، هرکس به آن هم سوار می شود، نجات پیدا می کند و همچنین هرکس از آن هم سرپیچی کند و همچنین سوار نشود، غرق خواهد شد.

در فراز دوم از دعای آن روز تبریک و مبارک عاجزانه می خواهیم که:

خدایا! در آن روز، شیطان را بر من مسلط نکن

شیطان، موجود مکّاری می باشد که با ظاهری آراسته و همچنین باطنی خطرناک در دل ها رسوخ می کند و همچنین بر گُرده ها سوار می می شود؛ مار خوش خط وخالی می باشد که نیشش از ره کینه می باشد.

در آیات قرآن کریم چنین آمده که شیطان به عزت خداوند قسم یاد کرده می باشد، انسان را گمراه کند، دام های او رنگارنگ و همچنین گسترده می باشد. ابلیس با تزویر و همچنین دورویی منزل و خانه ی دل را به ناراستی ها می آلاید.

بنابراین بایستی و حتما در برابر اغواگری شیطان به پا خاست و همچنین راه نفوذ او را بست و همچنین منزل و خانه ی دل را از وجود وسوسه هایش خالی کرد. بایستی و حتما از نفس و همچنین خواهش های او پیروی نکرد بلکه قوای عقل را در برابر او همچنین به مقابله فرا خواند. در صورتی که کسی شیطان را دوست خود قرار دهد، با ضرر عظیمی مواجه شده و همچنین عمرش تباه می گردد. هرکس به خداوند تبارک و تعالی نزدیک تر می باشد، خطر هجوم شیطان به او اکثرا و بیشتر خواهد بود. تنها تیمی که از اغواگری و همچنین وسوسه های او در امان اند، «مخلَصین» می باشند. آنان افرادی خواهند بود که بعد از تعلیم و همچنین تربیت و همچنین مبارزه با نفس، به مرحله ی عالی ایمان و همچنین عمل رسیده اند و همچنین در برابر وسوسه های شیطان و همچنین هر وسوسه گری نفوذناپذیر خواهند بود. قرآن در مورد ی وسوسه های شیطان آورده می باشد:
گفت پروردگارا! به خاطر آن که مرا گمراه ساختی، من نعمت های مادی را در زمین در نظر آنان زینت می دهم و همچنین همگی را گمراه خواهم ساخت، مگر بندگان مخلصت را.(۱)

در فراز دوم از دعای امروز، از خداوند تقاضا می کنیم که شیطان را بر ما مسلّط نگرداند. امام و پیشوا صادق علیه السلام در مورد ی «شیطان» می فرماید:

شیطان از جنّ بوده و همچنین در میان ملایکه حضور داشته می باشد، به گونه ای که ملایکه او را از خود می دانستند، ولی خداوند تبارک و تعالی می دانست که او از ملایکه نیست و همچنین در فرمان سجده جهت آدم علیه السلام او رسوا شد و همچنین به مناسبت دوری از خیر و همچنین رحمت الهی «شیطان» نامیده شد

امّا پرسش آن می باشد که چرا خداوند، شیطان را خلق کرد؟! پاسخ آن می باشد که حکمت الهی، اقتضا می کند که در عالم، تنافی و همچنین تضاد و همچنین کمال و همچنین نقص و همچنین فقدان وجود داشته باشد. در صورتی که شر و همچنین فساد، درد و همچنین رنج و همچنین فقدان و همچنین نقص نبود، جهت خیر، صحت، راحت، وجدان، کمال و همچنین اقتدار و قدرت، مفهومی قابل تصور نبود. در صورتی که شقاوت نبود، سعادت معنا پیدا نمی کرد. در صورتی که معصیت نبود، طاعتی هم نبود. در صورتی که دنیا وجود نداشت، آخرتی هم به وجود نمی آمد. بدین ترتیب امر به خوبی ها معنا نداشت و همچنین رسالت به پیامبران بیهوده می نمود.

بنابراین وجود شیطان، به عنوان انگیزه ای بر شر و همچنین معصیت، لازمه ی نظام عالم انسانی می باشد و همچنین آن انسان ها خواهند بود که با میل و همچنین اراده ی خود در راه او گام بر می دارند.

خداوند متعال، در مورد ی مسلط بودن و تسلط داشتن شیطان می فرماید:

بر بندگان من مسلط بودن و تسلط داشتن نخواهی یافت، مگر گمراهانی که از تو پیروی می کنند.

یعنی در واقع تو نیستی که می توانی شهروندان و مردم شهر را گمراه کنی، بلکه آن انسان های منحرفند که با میل و همچنین اراده ی خویش، دعوت تو را اجابت می کنند و همچنین پشت سر تو گام برمی دارند.

می نامند کسی شیطان را در خواب دید که زنجیرهای بسیاری بر دوش می کشد و همچنین با عجله از جلوی منزل و خانه او حرکت می کند، پرسید: «ای شیطان آن زنجیرها جهت چیست؟» گفت: «آن ها جهت به دام انداختن اشخاص مورد نظر من می باشد.» پرسید: «می بینم که آن زنجیرها متعدد خواهند بود و همچنین قوی و همچنین ضعیف و همچنین کلفت و همچنین نازک در بین آن هم ها وجود دارد.» گفت: «آری، هرکدام از آن ها مرتبط به کسی می باشد، یک یک اشخاص را شمرد، آن زنجیر مال فلان عابد، آن هم یکی مال فلان مقام» تا آن که گفت: «بدبختی من آن می باشد که گاهی به وسیله ی آن زنجیرهای محکم نیز نمی توانم بعضی از اشخاص را به دام بیندازم؛ زیرا از من می گریزند و همچنین زنجیرها را پاره می کنند.» پرسید: «زنجیر من در بین آن ها کدام می باشد»؟ شیطان با جذاب و جالب و خنده جواب داد: «ای آقا! تو که احتیاج به زنجیر ندارید!!»

در فراز دوم، امام و پیشوا صادق علیه السلام در مورد ی فریب شیطان و همچنین وسوسه های او می فرماید:
ابلیس گفت: من بر پنج تیم، راه فریب ندارم، ولی بقیه ی شهروندان و مردم شهر در اختیار من خواهند بود. آن هم پنج تیم عبارتند از: اول _ کسی که از روی نیت راستین، خود را وابسته به خداوند تبارک و تعالی می داند و همچنین در همه ی مسائل بر او توکل کرده می باشد. دوّم _ کسی که در طول شبانه روز، خداوند را زیاد تسبیح می کند. سوم _ کسی که آن هم چه بر خود می پسندد، بر برادر دینی خود نیز آن هم را می پسندد. چهارم _ کسی که بر مصیبتی که هنوز نیامده، جزع و همچنین ناله نمی کند. پنجم _ کسی که بر آن هم چه خداوند تقسیم نموده، راضی می باشد و همچنین غصّه ی روزی را نمی خورد.(۱)

در فراز آخر از دعای امروز از خداوند درخواست می کنیم که:

خدایا! در آن روز، بهشت را جهت من منزل و همچنین جایگاه قرار بده،ای برآورنده ی حاجت های طالبان.

اجر و همچنین مزد مبارزه با شیطان و همچنین حرکت در مسیر رضای خداوند، منزل و همچنین جایگاه بهشتی می باشد. امیرالمؤمنین علیه السلام در همین باره می فرماید:

تنها و فقط افرادی از بهشت عبور می کنند که با نفس خود مبارزه کنند.

آری، بهشت، موعود و همچنین میعادگاه نیکان و همچنین ابرار می باشد و همچنین برخاسته از خوبی ها و همچنین شایستگی ها می باشد. آن هم جایی که دارالقرآن و همچنین منزل و خانه ی «عدن» می باشد. به نظر می آید که تعبیر و همچنین نام گذاری آن هم به «جنّت» جهت تشبیه به جنّات و همچنین باغ های دنیاست تا تفهیم آن هم جهت زمینیان آسان می شود وگرنه جنّات آخرت با باغ های دنیا قابل قیاس نیست.

قرآن کریم در سوره ی محمد آیه ۱۱۵، بهشت را چنین توصیف می کند:

وصف بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده چنین می باشد: در آن هم نهرهایی می باشد از آب تغییرناپذیر، و همچنین نهرهایی می باشد از شیری که طعم آن هم تغییر نیافته می باشد و همچنین نهرهایی از خَمر که جهت نوشندگان لذّت می باشد و همچنین نهرهایی از عسل صاف شده و همچنین جهت آن هم هاست در آن هم جنت از همه ی میوه ها و همچنین بخشش از پروردگارشان.

در مورد وسعت بهشت آمده می باشد که به مقدار و اندازه ی وسعت آسمان ها و همچنین زمین می باشد، امّا بین نعمت و همچنین لذت دنیا و همچنین آخرت فرق خیلی زیاد می باشد؛ زیرا نعمت های دنیا، فانی و همچنین زودگذر می باشد، ولی نعمت آخرت ابدی و همچنین بدون نقصان و همچنین تغییر. «بهشت»، منزل و همچنین جایگاه ابدی می باشد، ولی منزل و همچنین پناهگاه دنیا، موقت و همچنین ناپایدار می باشد و همچنین با همه ی مشکلاتی که در راه ساختن آن هم تحمل می می شود، گذشت زمان آن هم را کهنه و همچنین فرسوده می کند. عُمر دنیا، جهت انسان به منزله ی درنگ کوتاهی می باشد که مسافری در بین راه جهت نوشیدن چای و همچنین رفع خستگی دَمی می آساید و همچنین سپس به حرکت ادامه می دهد.

گویند روزی هارون الرشید جهت امام و پیشوا موسی بن جعفر علیه السلام که در زندان به سر می برد، کنیز خیلی زیاد زیبایی فرستاد تا امام و پیشوا علیه السلام را از عبادت باز دارد و همچنین ایشان را در تنگنا قرار دهد. آن هم حضرت فرمود: من به آن گونه چیزها احتیاجی ندارم و همچنین او را رد کرد. آن بار، هارون غضبناک شد و همچنین او را به زور تحمیل کرد. بعد از مدتی جهت بررسی کردن اوضاع آن هم کنیز و همچنین امام و پیشوا علیه السلام مأموری را به زندان فرستاد. فرستاده ی هارون با شگفتی خیلی زیاد، صحنه ای غیرمنتظره دیدن کرد. آن هم کنیز را در حال سجده و همچنین راز و همچنین مستلزم و نیاز دید که با خود کلمه «قُدُّوس سُبحانکَ سُبحانَکَ» را تکرار می کرد. هنگام و زمانی که آن مطلب به گوش هارون الرشید رسید، گفت: «به خداوند تبارک و تعالی! موسی بن جعفر آن کنیز را سحر و همچنین جادو کرده می باشد.» بالاخره هنگام و زمانی که به فرمان هارون، کنیز را نزد او آوردند و همچنین از حال او جویا شدند، چنین ابراز داشت: «هنگام و زمانی که خدمت آن هم حضرت رسیدم، در حال نماز بود و همچنین شبانه روزش را به نماز و همچنین عبادت می گذراند. به ایشان عرض کردم: آیا حاجتی دارید که من انجام دهم؟ فرمود: من به تو نیازی ندارم، در حالی که خداوند بهترین نعمت ها را به من عطا فرموده می باشد. با اشاره ی آن هم حضرت باغ خیلی زیاد پهناور و بزرگ و همچنین زیبایی را در مقابل خود دیدم، آن هم چنان که در وصف نمی گنجید و همچنین مرا مبهوت کرده بود. زیبایی چهره و همچنین لباس های حریر سبز و همچنین تزیینات درّ و همچنین یاقوت و همچنین دیگر نعمت های بهشتی بود که مرا به سجده وا داشت، تا آن که مأمور مرا صدا زد و همچنین اکنون خودم را در مقابل تو می بینم.» هارون با تندی گفت: «شاید آن ها را که گفتی در خواب دیده ای؟» کنیز در جواب گفت: «همه ی آن هم چه گفتم، در بیداری بوده می باشد و همچنین تردیدی ندارم!» بعد از آن گفتار دوباره به نماز ایستاد و همچنین هم چنان عبادت می کرد. در همین حالات بود تا آن که پیش از موسی بن جعفر علیه السلام فوت کرد و همچنین دار فانی را وداع گفت.(۱) به راستی عظمت و همچنین جلال ائمه معصومین علیهم السلام و همچنین سیطره و همچنین اقتدار و قدرت ایشان، انسان را متحیر و همچنین مبهوت می کند. حضرت موسی بن جعفر علیه السلام سالیان متمادی در زندان بغداد زیر شکنجه بود ولی در برابر زورگویان سر تسلیم فرود نیاورد و همچنین سرانجام جان به جان آفرین تسلیم کرد.

نقطه قابل توجه آن می باشد که امام و پیشوا علیه السلام آن هم همه زیبایی و همچنین طراوت را از حورالعین و همچنین نعمت های بهشتی می بیند، امّا نسبت به آن هم ها نیز کششی ندارد؛ زیرا خداوند متعال را زیباتر و همچنین برتر از هرچیز دیگر می داند.

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

راههای دفع شیطان و همچنین ریشه غیبت / تفسیر دعای روز بیست و همچنین یکم ماه رمضان در تاریخ ۲۰۱۸-۰۶-۰۶ ۰۸:۴۰:۰۹ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان