دوری از خشم پروردگار/ تفسیر دعای روز بیست و همچنین چهارم ماه رمضان

%name دوری از خشم پروردگار/ تفسیر دعای روز بیست و همچنین چهارم ماه رمضان

شفقنا _در شرح دعای روز بیست و همچنین چهارم ماه رمضان می خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم
«اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین»
«خدایا در آن روز از تو درخواست می‌کنم آنچه را که رضای تو در اوست، و همچنین به تو پناه می‌برم از آنچه تو را پسند می باشد و همچنین از تو توفیق می‌خواهم که در آن روز به فرمان تو باشم و همچنین هیچ نافرمانی نکنم، ای عطا قسمت و بخش سوال‌کنندگان. »

در فراز اوّل از دعای روز بیست و همچنین چهارم می خوانیم:

خدایا! در آن روز از تو چیزی می خواهم که خوشنودت کند و همچنین به تو پناه می برم از آن هم چه مایه ی خشم توست.

از آن هم جا که مفاهیم والای دعا، ما را به سوی ملاک ها و همچنین معیارهای اصیل اسلام هدایت می کند، امروز به فراز غیره ای از دعا می رسیم که در آن هم از خداوند، رضایت او را می طلبیم از خشم و همچنین غضب او دوری می جوییم؛ مرتبه ای که خاصِ وارستگان خداجو و همچنین حق طلب می باشد. آن هم جا که بنده تنها و فقط خوشنودی حق را می بیند و همچنین می کوشد تا از موجبات خشم و همچنین غضب الهی بپرهیزد. در همین باره قرآن کریم در توصیف پاداش و همچنین موقعیت بهترین مخلوقات می فرماید:

افرادی که ایمان آوردند و همچنین اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقات خداوند تبارک و تعالی خواهند بود. پاداش آنان نزد پروردگارشان باغ های بهشت می باشد که نهرها از زیر درختانش جاری می باشد و همچنین دائما در آن هم جاویدند هم خداوند تبارک و تعالی از آنان خوشنود می باشد و همچنین هم آنان از خداوند تبارک و تعالی خوشنودند و همچنین آن مقام رفیع جهت کسی می باشد که از خداوند تبارک و تعالی بترسد.

در واقعیت و حقیقت، مفهوم آیه آن می باشد که اجر و همچنین مزد بهترین مخلوقات خداوند تبارک و تعالی، رضایت دوجانبه ی بنده و همچنین خداوند متعال می باشد.

روایات بسیاری، اهل بیت علیهم السلام و همچنین پیروان ایشان را مصداق بهترین مخلوقات خداوند معرفی می نمایند؛ زیرا اهل بیت علیهم السلام جز جهت رضای حقّ، قدمی بر نمی داشتند و همچنین سراسر زندگیشان را وقف رضایت پروردگار می کردند.

در یکی از جنگ ها علی علیه السلام با قهرمان نامی دشمن، «عَمْرِوبنِ عَبْدُو همچنینُدْ» روبه رو شد. هنگام و زمانی که با او مبارزه کرد و همچنین پشت او را بر خاک مالید، بر سینه ی او نشست تا کارش را تمام کند. ناگهان «عمروبن عبدود» با کینه ای که در دل داشت، آب دهان به صورت حضرت انداخت و همچنین بی ادبی و همچنین جسارت کرد. با آن که خشم، سراسر وجود حضرت را گرفته بود و همچنین می خواست آن دشمن کینه توز را خلاص کند، ولی از روی سینه ی او برخاست و همچنین چندبار دور میدان چرخید و همچنین جهت دومین بار او را بر زمین زد و همچنین از پای دراورد. هنگام و زمانی که اصحاب جویا شدند که چرا آن هم بار اوّل،کار او را تمام نکردی، در جواب فرمود: «هنگام و زمانی که او آب دهان به صورتم انداخت، خشمگین شدم و همچنین احساس کردم که در صورتی که اکنون او را به کشتن و قتل برسانم، غیر از رضایت خداوند تبارک و تعالی، غضب من نیز دخیل خواهد بود. بنابراین بعد از فرو نشستن خشم، جهت رضای خداوند تبارک و تعالی او را کشتم.»

باری، هرکس جهت خداوند تبارک و تعالی قدم بردارد و همچنین در راه رضای او، معصومین علیهم السلام را پیشوای خود قرار دهد، او نیز نجات یافته می باشد و همچنین مصداقی جهت بهترین مخلوقات می باشد.

در قسمت غیره ای از همین فراز، دوری از خشم پروردگار، درخواست می می شود.

با توجه به مباحث و مطالب فوق و همچنین نگرشی در آیات قرآن کریم، چنین بهره بری و استفاده می می شود که کافران، فاسقان، منافقان، طغیان پیشگان، لجاجت کنندگان و همچنین بالاخره همه ی افرادی که مخالف رضای خداوند تبارک و تعالی گام بر می دارند، در زمره ی اذیت کنندگان خواهند بود و همچنین بایستی و حتما از شرّ آن اشخاص و همچنین چنین اعمالی به خدای متعال پناه برد و همچنین از او کمک خواست تا او ما را از ارتداد و همچنین ارتجاع و همچنین فسق و همچنین کفر دور سازد و همچنین از ولایت و همچنین دوستی با کفار باز دارد. از نفاق و همچنین شریک و همچنین پذیرش کفر، رهایمان سازد و همچنین از لجاجت و همچنین مخالفت با اسلام و همچنین فرامین و همچنین احکام آن هم حفظمان کند. در قرآن کریم، عذابی خوار کننده خفّت آور جهت آنان که خداوند تبارک و تعالی و همچنین رسول را اذیت می کنند، در نظر گرفته شده می باشد و همچنین آنان مورد لعن و همچنین نفرین قرار گرفته اند.

در قسمت دوم از دعای امروز، از خداوند متعال درخواست می کنیم که:(۱)

خدایا! از تو توفیق اطاعت و همچنین ترک معصیت می طلبم،ای عطا کننده ی سؤال کنندگان.

آن قسمت و بخش از دعا نیز کاملاً با فراز قبلی و همچنین رضایت و همچنین خشم پروردگار ارتباط دارد. محور نجات و همچنین رستگاری، طاعت از خداوند می باشد و همچنین همین موجب رضایت و همچنین عنایت اوست. خلقت عالم جهت انسان و همچنین خلقت انسان جهت اطاعت و همچنین پرهیز از عصیان می باشد.

در آن راستا انسان وظایفی بر عهده دارد که آن وظایف و همچنین تکالیف توسط قوانین شرع مقدس اسلام جهت ما تبیین شده می باشد. شرافت و همچنین عزّت اشرف مخلوقات در گرو همین تکالیف و همچنین طاعت هاست وگرنه انسان نافرمان در ذلت و همچنین پستی قرار می گیرد. در قرآن کریم، اطاعت از خداوند تبارک و تعالی و همچنین رسول و همچنین اولوالامر در کنار یکدیگر آمده می باشد، یعنی پیروی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم و همچنین ائمه معصومین علیهم السلام در مسیر اطاعت از خداست و همچنین اطاعت از خداوند تبارک و تعالی نیز در سایه ی رضایت ایشان می باشد. بایستی و حتما جهت فرمانبرداری و همچنین دوری از عصیان، از خداوند توفیق خواست؛ زیرا بدون توفیق او هیچ کاری جهت ما میسّر نیست به ویژه در آن مورد حساس و همچنین پرخطر که شیطان دائما در کمین می باشد. انسان را وسوسه می کند و همچنین آدمی را از راه اطاعت و همچنین پیروی حق دور می سازد.

قرآن کریم در مورد ی افرادی که از خداوند و همچنین جانشینان او پیروی می کنند، می فرماید:

اشخاص مطیع پروردگار و همچنین رسولش، در بهشت همنشین پیامبران و همچنین راستگویان و همچنین شهدا و همچنین صالحان خواهند بود. اینان افرادی خواهند بود که خداوند به آنان نعمت داده و همچنین دوستان خوبی خواهند بود.(۲)

در آیه ی غیره ای می فرماید:

هرکه با نافرمانی از خداوند تبارک و تعالی و همچنین پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله او، از حدود خداوند تبارک و تعالی تجاوز کند، او را در آتشی درآورد که جاودانه در آن هم بماند وعذابی خوار کننده جهت او خواهد بود.(۳)

آن هم گونه که اطاعت خداوند، آرامش قلبی و همچنین روحی به انسان می بخشد، عصیان و همچنین گناه نیز پیامدهای مضر و همچنین بد دارد، به گونه ای که گاهی شخص گناهکار به هیجانات روحی شدیدی دچار می می شود که به هیچ وجه درمان پذیر نیست.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:

ای بندگان خداوند تبارک و تعالی! هرکس خداوند تبارک و تعالی را اطاعت کند، آسوده خاطر می باشد و همچنین مورد بشارت قرار می گیرد وهرکس نافرمانی کند، زیان می کند و همچنین پشیمان می می شود و همچنین روی آسایش را نمی بیند.(۱)

در پایان دعای امروز، خداوند را به نام:

ای عطا کننده ی سؤال کنندگان!

می خوانیم. آن نام، ما را متوجه آن نقطه می سازد که اطاعت و همچنین فرمانبرداری و همچنین دوری از معصیت را از خود او بخواهیم و همچنین در فراز و همچنین نشیب ها و همچنین فشارهای زندگی، از هدف و همچنین مقصد خود دست برنداریم.

آری، خداوند متعال «جوادالسائلین» می باشد؛ صاحب کرمی می باشد که کرامت او شامل دعا کنندگان خواهد شد. خوشا به حال آن هم سائلی که از خداوند بخواهد و همچنین از دیگران منقطع باشد؛ زیرا دامنه ی فضل و همچنین بخشش حضرت حق هیچ گونه محدودیتی ندارد. آن هم قدر می بخشد که انسان تصور ان را هم نمی کند. او آن هم کریمی می باشد که ذرّه ای بخل و همچنین حسادت در او راه ندارد و همچنین اتصال به ذات اقدسش، اتصال به بی نهایت می باشد. پس آن هم چه از دعای امروز می آموزیم، آن می باشد که ابتدا بایستی و حتما رضایت خداوند را به دست آوریم؛ زیرا آن خود باره های اطاعت و همچنین دوری از معصیت را فراهم می سازد. هم چنین در آن راه توفیق را بایستی و حتما از خداوند متعال خواست و همچنین از او کمک گرفت؛ زیرا او کریم و همچنین بخشنده می باشد.

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

دوری از خشم پروردگار/ تفسیر دعای روز بیست و همچنین چهارم ماه رمضان در تاریخ ۲۰۱۸-۰۶-۰۹ ۰۹:۵۱:۲۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان