درخواست هدایت به سوی اعمال صالح / تفسیر دعای روز هفدهم ماه تبریک و مبارک رمضان

%name درخواست هدایت به سوی اعمال صالح / تفسیر دعای روز هفدهم ماه تبریک و مبارک رمضان

شفقنا _ در دعای روز هفدهم ماه تبریک و مبارک رمضان می خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ و همچنین اقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ و همچنین الآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الی التّفْسیر و همچنین السؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ علی محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.

خدایا مرا در آن روز به کارهای صالح راهنمایی کن و همچنین برایم حاجت‌ها وآرزوهایم را برآورده کن ای کسی که نیازی به شرح و همچنین اظهار درخواست نداری؛ ای دانای به آنچه در سینه‌های جهانیان می باشد؛ صَلّ علی محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.

در فراز نخست از دعای روز هفدهم دست مستلزم و نیاز به سوی آستان خداوندی دراز می کنیم که:

خدایا! مرا امروز به کارهای شایسته راهنمایی کن.

بخشی از مسایل اعتقادی انسان با قلب و همچنین درون و همچنین بخشی با زبان و همچنین ظاهر او همچنین مرتبط می باشد و همچنین بخشی هم با اعمال صالح و همچنین فعل خارجی که از او سر می زند، ارتباط دارد.

دین مجموعه ی آرمان گرایی و همچنین تخیّل نیست بلکه آن هم باورهایی می باشد که به مرحله ی عمل می رسد. درست بر خلاف آن هم چه امروزه بعضی با افراط و همچنین تفریط با ظاهرسازی و همچنین عوام فریبی عنوان دین را یدک می کشند. از آن رو قرآن بر عمل صالح تأکید بسیاری دارد و همچنین در مورد ی آن هم در سوره ی «والعصر» چنین می فرماید:

قسم به عصر و همچنین زمان، همه ی انسان ها در زیان خواهند بود، مگر آنان که ایمان آوردند و همچنین عمل صالح انجام دادند.(۲)

شامل اعمال صالح «روزه» می باشد. روزه ی فاقد تأثیر عملی در آدمی، خشک و همچنین بی روح می باشد و همچنین جز تشنگی و همچنین گرسنگی ثمره ای نخواهد داشت.

احساس مسؤولیت، همکاری در مسائل فرهنگی و اجتماعی، خدمت به هم نوع و همچنین دستگیری از مستمندان نیز نمونه های غیره ای از اعمال صالح خواهند بود.

اسلام با انزواطلبی به معنی رهبانیت و همچنین بسنده کردن به ذکر و همچنین وردزبانی و همچنین شعارهای پوچ و همچنین توخالی مخالف می باشد؛ زیرا دین به معنای عمل و همچنین نظر می باشد. نظر بدون عمل و همچنین عمل بدون نظر، ناقص و همچنین بی پس نتیجه آن می شود که می باشد. آن دو مانند دو بال خواهند بود که پرواز، تنها با آن هم ممکن می باشد. البته بایستی و حتما دانست که منظور از عمل، کثرت و همچنین بسیاری آن هم نیست بلکه در روایات نیز بر کیفیت عمل خیلی زیاد تأکید شده می باشد عمل با اخلاص و همچنین واجد دیگر شرایط ویژه حتی در صورتی که قلیل و همچنین اندک باشد، موجب نجات می باشد. امام و پیشوا موسی بن جعفر علیه السلام در همین باره می فرمایند:

کار اندک از عالِم چندبرابر پذیرفته می شود و همچنین کردار زیاد از هواپرستان و همچنین نادانان پذیرفته نگردد.(۱)

در فراز اوّل از دعای امروز، تقاضا کردیم تا خداوند متعال ما را به انجام اعمال صالح توفیق دهد. در همین باره به حکایتی گوش می سپاریم.

سید نعمت اللّه جزائری، شاگرد علامه مجلسی _ رحمه الله _ بود. بعد از وفات علامه، استادش را در خواب می بیند و همچنین می پرسد: «چه عملی از تو مورد قبول قرار گرفت؟!» او در جواب می گوید: «هنگام و زمانی که از اعمال من پرسیدند،سرویس ها و خدمات فقهی و همچنین علمی خود را ارایه کردم. اثری نبخشید! پرسیدند: چیز غیره ای هم داری؟! گفتم: آری، یک روز در مسیری که عبور می کردم، دیدم کسی را کتک می زنند. پرسیدم: چه شده؟ گفتند: به ما بدهکار می باشد و همچنین دِین خود را نمی پردازد، زیرا مُفلِس و همچنین بی چیز شده می باشد و همچنین ما او را می زنیم تا کمی از ناراحتی خود را جبران کنیم، گفتم: او را رها کنید و همچنین به دنبال من بیایید تا دِیْن او را ادا کنم! بالاخره با قبول پرداخت دینش او را از زیر مشت و همچنین لگد طلبکاران نجات دادم. بعد از ارایه ی آن علم در عالم برزخ، از عذاب نجات پیدا کردم و همچنین به سرور و همچنین شادمانی دست یافتم.»

در همین باره امام و پیشوا باقر علیه السلام به جابر می فرماید:

ای جابر! سلام مرا به شیعیانم برسان و همچنین آنان را آگاه کن که بین ما و همچنین خداوند خویشاوندی نیست. هیچ کس به پروردگار عالم نزدیک نمی می شود مگر به اطاعت و همچنین بندگی. جابر! هرکه فرمان خدای را پیروی کند و همچنین به ما محبت و همچنین علاقه داشته باشد، دوست ماست و همچنین هرکس نافرمانی خداوند تبارک و تعالی کند، دوستی ما نیز او را ثمری نخواهد بخشید.(۲)

از آن کلام امام و پیشوا باقر علیه السلام چنین برمی آید که تنها اطاعت از خداوند تبارک و تعالی و همچنین عمل صالح در قیامت موجب رهایی از آتش و همچنین در دنیا، موجب سعادت می باشد.

امام و پیشوا علیه السلام با آن هم همه عظمت و همچنین بزرگی که شایسته ی خاندان نبوت و همچنین ولایت می باشد، خود را محتاج عمل صالح و همچنین انجام فرامین و همچنین دستورات الهی می داند و همچنین در واقع به آن واقعیت و حقیقت اشاره می کنند که ادعای دوستی اهل بیت بدون اطاعت از خداوند کارساز نیست و همچنین هیچ معصیت کاری نمی تواند به صرف محبت اهل بیت از پل صراط بگذرد و همچنین از آتش رهایی یابد.

در فراز دوّم از دعای امروز، چنین می خوانیم:

خدایا! خواسته هایم را برآور.ای کسی که به تفسیر و همچنین خواسته ی بندگان مستلزم و نیاز نداری و همچنین از آن هم چه درون سینه ی جهانیان نهفته می باشد آگاهی، بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و همچنین دودمان پاکش درود فرست.

هر خواسته ای را بایستی و حتما از خدای بی مستلزم و نیاز طلب کرد؛ زیرا همه چیز در اختیار اوست و همچنین او بر همه چیز توانا می باشد. او مرکز و همچنین محور هستی می باشد. سراسر بی نیازی و همچنین غنا می باشد. کریم و همچنین بخشنده و همچنین مهربان می باشد. در صورتی که به آدمی نعمتی دهد، منت نمی گذارد و همچنین آبروی کسی را نمی برد. چنان چه از او طلب می شود، دست کسی را خالی بر نمی گرداند و همچنین دائما از بهترین ها عطا می کند.

یکی از شرایط استجابت دعا آن می باشد که بایستی و حتما از غیر خداوند تبارک و تعالی منقطع شد و همچنین همه ی توجه خود را به سوی او معطوف کرد. در همین باره قرآن می فرماید:

در صورتی که کسی پرهیزگار باشد، خداوند جهت او گشایش می نماید و همچنین به او روزی می دهد از آن هم جا که فکرش را نمی کند(۱)

خداوند متعال، «تقوا» را رمز موفقیت و همچنین بی نیازی از دیگران معرفی می کند. انسان پرهیزگار با شکست و همچنین بن بست مواجه نخواهد شد؛ زیرا خداوند از راه های گوناگون به او کمک می کند و همچنین حاجت های او را برآورده می سازد.

در قسمت و بخش آخر از دعای امروز، از خداوند درخواست می کنیم که ما را نسبت به دیگران بی مستلزم و نیاز گرداند. در بعضی از روایات، ملاک عزت و همچنین اتکای به نفس انسان، دوری از گناه و همچنین پناه بردن به عزّت، طاعت خداوند تبارک و تعالی معرفی شده می باشد. امام و پیشوا مجتبی علیه السلام در همین باره می فرماید:

در صورتی که کسی خواستار بزرگی و همچنین عزّت، بدون تیم و همچنین حکومت می باشد بایستی و حتما از ذلّت معصیت و همچنین گناه به سوی عزّت و همچنین بزرگی طاعت و همچنین عبادت خداوند تبارک و تعالی حرکت کند(۲)

به راستی آنان که اهل عبادت و همچنین اطاعتند، از چنان طمأنینه و همچنین وقاری برخوردار خواهند بود که چشم انسان را خیره می کند و همچنین حتی موجودات دیگر نیز برابر هیبت و همچنین عظمت آنان کرنش می کنند. آنان در برابر هیچ قدرتی جز خداوند تبارک و تعالی تواضع نمی کنند و همچنین از خطرها هیچ گونه ترس و همچنین اضطرابی ندارند.

در قسمت دیگر از دعای امروز، سخن از درخواست آمال و همچنین آرزوهاست، آن هم چه انسان را زنده نگه می دارد، امید و همچنین آرزوست وگرنه هیچ کس حاضر نمی شد از منزل خود بیرون بیاید و همچنین تحرک و همچنین جهشی و همچنین تلاشی جهت معاش خود بکند.

البته مسلّم می باشد که اسلام با آرزوهای خیالی و همچنین اوهامی که انسان را به خود سرگرم و همچنین او را از مسیر حق دور می سازد، مخالفت می کند. تنها آرزویی که حقیقی می باشد و همچنین انسان را به سوی ترقی و همچنین تکامل در مسایل مادی و همچنین معنوی سوق می دهد، مورد تأیید و همچنین امضای اسلام بوده و همچنین در روایت ها از آن هم به نیکی یاد شده می باشد.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم می فرمایند:

آرزو جهت امت من رحمت می باشد؛ زیرا در صورتی که نبود هیچ مادری به فرزندش شیر نمی داد و همچنین هیچ باغبانی درختش را غرس نمی کرد(۱)

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد ی آرزوهای باطل می فرماید:

مهم ترین چیزی که می ترسم بر تو چیره گردد، دو چیز می باشد: پیروی از هوا و همچنین هوس و همچنین داشتن آرزوی دراز و همچنین طولانی. پیروی از هوا و همچنین هوس، راه حق را می بندد و همچنین آرزوی دراز باعث فراموشی قیامت می باشد.

آری کسی که آرزوهای دراز و همچنین باطل دارد به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن مردن و مرگ و همچنین بعد از مردن و مرگ نیست؛ زیرا می کوشد به آن هم آرزوهای طولانی لباس عمل بپوشاند و همچنین همین هوا و همچنین هوس، مردن و مرگ را از یادش می برد.

بایستی و حتما افزود خداوند متعال نسبت به بندگان و همچنین آرزوها و همچنین نیازمندی های آنان، نظر رحمت و همچنین عطوفت دارد و همچنین هیچ بنده ای را از خود نمی داند. حتی در صورتی که بت پرستی با اخلاص به او پناه آورد و همچنین او را صدا کند، پاسخ رد نخواهد شنید. در آن جا جهت نمونه داستان «مرد بت پرست» را می آوریم. نقل شده می باشد که مردی هفتاد سال شمسی بت می پرستید. حاجتی جهت او پیدا شد. نزد بت آمد و همچنین هفتاد مرتبه «یا صنم» گفت جواب نشنید و همچنین مأیوس شد. یک مرتبه «یا صَمَد» گفت دو مرتبه جواب لبّیک شنید. در ملکوت اعلی سر و همچنین صدا بلند شد که خداوندا او هفتاد سال شمسی می باشد، بت می پرستد و همچنین هفتاد مرتبه «یا صنم» گفت جواب نشنید، در حالی که یک مرتبه «یا صمد» گفت و همچنین دو مرتبه جواب شنید خطاب رسید: «ساکت شوید که عقل تو قاصر می باشد. در صورتی که من جواب بنده ی خود را نگویم، پس او چه کند و همچنین به چه کسی پناه ببرد؟!»

در آن دعا، به دو ویژگی از اوصاف خداوند اشاره شده می باشد: بی نیازی به عَرض حال و همچنین درخواست از طرف کسی و همچنین علم به آن هم چه در قلوب دیگران می گذرد. آری، قبل از آن هم که چیزی را درخواست نمایی، خداوند تبارک و تعالی آگاه می باشد.

تنها و فقط کافی می باشد بکوشیم ارتباطمان با او برقرار می شود و همچنین بتوانیم خودمان را در معرض و همچنین میدان دعا نشان دهیم. در آن صورت به یقین از عنایت خداوند برخوردار می شویم و همچنین به خواسته و همچنین آرزویمان می رسیم.

نقطه ی مهم آن می باشد که گرچه خداوند به نیازهای ما آگاه می باشد، ولی معین کردن حاجت و همچنین طلب ان هیچ منافاتی با روح دعا ندارد. پس می قدرت آن هم چه را مورد حاجت می باشد، بر زبان جاری کرد و همچنین از خداوند درخواست نمود. خداوند آن هم قدر کریم هست که حتی آن هم چه را آدمی به زبان نیاورده می باشد، کریمانه عطا فرماید. در روایت ها یکی از راه های برآورده شدن حاجت هرکس، بر آوردن حاجات دیگران معرفی شده می باشد، تا جایی که پاداش فراوانی از قبیل بهشت، ثواب حج و همچنین عمره و همچنین جهاد، جهت آن هم در نظر گرفته اند. امام و پیشوا صادق علیه السلام به مُفَضَّل می فرماید:

هرکس یک حاجت برادر مؤمن خود را روا کند، خداوند روز قیامت صدهزار حاجت او را روا کند که نخستین آن هم ها بهشت باشد(۱)

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

درخواست هدایت به سوی اعمال صالح / تفسیر دعای روز هفدهم ماه تبریک و مبارک رمضان در تاریخ ۲۰۱۸-۰۶-۰۲ ۰۸:۲۹:۲۸ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان