حضرت آیت الله مکارم شیرازی: معرفت به نعمت ‏ها بهترین راه شکرگذاری واقعی به در گاه الهی می باشد

%name حضرت آیت الله مکارم شیرازی: معرفت به نعمت ‏ها بهترین راه شکرگذاری واقعی به در گاه الهی می باشد

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در یادداشتی در مورد دعای روز ششم ماه تبریک و مبارک رمضان آورده می باشد:

دعای روز ششم ماه تبریک و مبارک رمضان‏: اللهُمَّ لا تَخْذُلْنى‏ فیهِ لِتَعَرُّضِ‏ مَعْصِیَتِکَ، و همچنینَلاتَضْرِبْنى‏ بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ، و همچنینَزَحْزِحْنى‏ فیهِ مِنْ مُوجِباتِ‏سَخَطِکَ، بِمَنِّکَ و همچنینَایادیکَ، یا مُنْتَهى‏ رَغْبَهِ الرَّاغِبین‏؛[۱] خدایا در آن ماه مرا به خاطر نافرمانیت خوار مکن،و همچنین با تازیانه انتقامت عذاب مکن، و همچنین از موجبات خشمت دور کن، به حقّ نعمت‏ هاى ظاهرى‏ و همچنین باطنیت، اى نهایت میل مشتاقان.‏[۲]

راز عزت و همچنین سربلندی در گرو طلب مغفرت و همچنین اجتناب از معصیت

در فراز آغازین دعای روز ششم ماه تبریک و مبارک رمضان می خوانیم:«اللهُمَّ لا تَخْذُلْنى‏ فیهِ لِتَعَرُّضِ‏ مَعْصِیَتِکَ؛ خدایا در آن ماه مرا به خاطر نافرمانیت خوار مکن»،[۳]که نشان می دهد پیروی از رذائل نفسانى همچنین و علاوه بر ساخته یا ایجاد مفاسد عظیم، موجبات ذلّت‏ و همچنین استخفاف را نیز فراهم می کند؛[۴] از آن هم جهت که  خداوند تبارک و تعالی دست از یارى چنین کسى بر مى‏دارد (چرا که خذلان‏ به معنى ترک نصرت و همچنین یارى می باشد)[۵] .

بدین ترتیب شخص گناهکار، با ارتکاب گناه، در واقعیت و حقیقت به خداوند پشت مى ‏کند و همچنین از او دور مى‏ می شود،[۶] و همچنین  بایستی و حتما با ذلت‏ و همچنین حقارت تمام کیفر بیند.[۷]

لیکن در صورتی که انسان عاقل و همچنین هوشیار باشد اطاعت خداوند تبارک و تعالی را غنیمت مى ‏شمرد که هم سبب آبرومندى و همچنین عزت و همچنین پیروزى در دنیاست و همچنین هم موجب نجات در آخرت. به عکس، اشخاص نادان معصیت‏ و همچنین فجور را ترجیح مى‏دهند که هم مایه ذلت‏ در دنیا و همچنین هم خسارت در آخرت می باشد،[۸]زیرا هیچ کس بر اثر طاعت، کوچک نشده و همچنین هیچ کس بر اثر معصیت پهناور و بزرگ نشده می باشد.[۹]

از آن رو یکى از مهم‏ترین راه ‏هاى به دست آوردن عزت، دورى از گناه و همچنین نافرمانى خداست. امام و پیشوا حسن علیه السلام در آن باره مى‏ فرمایند:[۱۰]«اذا أَرَدْتَ عِزّاً بِلا عَشیرهٍ، و همچنینَهَیْبَهً بِلا سُلطانٍ، فَاخْرُجْ منْ ذُلِّ مَعْصِیهِ اللَّهِ الى‏ عزِّ طاعَهِ اللَّهِ‏؛ هرگاه خواستى عزّت داشته باشى بدون آن که فامیل  داشته باشى، و همچنین عظمت بدون سلطنت داشته باشى، از ذلت‏ معصیت‏ خداوند به سوى عزّت طاعت او خارج شو».[۱۱]،[۱۲]

آری هر کسى که در مسیر طاعت خداست عزیز مى ‏می شود و همچنین هر کسى که در مسیر معصیت خداوند تبارک و تعالی قرار دارد ذلیل‏ خواهد شد.[۱۳] با آن تفاسیر بایستی و حتما باره  بازگشت به سوى خداوند تبارک و تعالی و همچنین ترک عصیان و همچنین گناه‏ و همچنین فساد را فراهم کرد تا مهر ذلت‏ از پیشانى فرد گنه کار پاک می شود.[۱۴]

لیکن نکتۀ جذاب و جالب آن می باشد که خداوند متعال نیز نه تنها توبه توبه کارانى که توبه مى‏ کنند و همچنین ایمان مى‏ آورند و همچنین با اعمال صالح، قبل را جبران مى ‏نمایند، مى‏ پذیرد و همچنین عذاب و همچنین مجازات را از آنها بر طرف مى‏ کند و همچنین آنها را از خوارى و همچنین ذلّتِ‏ آلودگى به گناه‏ نجات مى ‏دهد، بلکه لطف ویژه و همچنین عنایت خاصّ خویش را نیز شامل آنها مى‏ کند و همچنین پرونده اعمال زشت آنها را تغییر پیدا کردن به اعمال نیک و همچنین خوب مى‏ کند؛ چرا که آن کار مقتضى غفران و همچنین رحمت پروردگار می باشد!.[۱۵]

دعا و همچنین استغفار؛ عامل کلیدی در رفع  عذاب و همچنین بلای الهی

بی تردید هنگام و زمانی که گناه‏ و همچنین آلودگى همچون بیمارى خوره به جان انسان مى‏افتد، و همچنین روح ایمان را مى‏خورد و همچنین از بین مى‏برد، و همچنین کار به جایى مى‏ رسد که سر از تکذیب آیات الهى در مى‏آورد و همچنین به مرحله ‏اى مى‏ رسد که دیگر هیچ وعظ و همچنین اندرز و همچنین انذارى مؤثر نیست، در آن حالت جز تازیانه‏ عذاب دردناک الهى راهى باقى نمى ‏ماند!؛[۱۶] لذا به درگاه خداوند تبارک و تعالی عرضه می داریم: «و همچنینَلاتَضْرِبْنى‏ بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ، و همچنین با تازیانه انتقامت مرا عذاب مکن».[۱۷]

حال هنگامى که انسان گناه‏ مى‏ کند از سه حال بیرون نیست، یا خودش متوجه مى‏ می شود و همچنین باز مى ‏گردد، و همچنین یا خداوند تازیانه‏ «بلا» بر او مى‏نوازد تا بیدار می شود، و همچنین یا شایستگى هیچ یک از آن دو را ندارد، خداوند تبارک و تعالی به جاى بلا نعمت به او مى‏بخشد و همچنین آن آن هم «عذاب استدراج» می باشد.[۱۸]لذا به دفعات بایستی و حتما دعا کرد تا طوفان بلاها فرونشیند و همچنین عذاب‏ بر طرف می شود [۱۹].

در منابع شیعه از حضرت على(علیه السلام) و همچنین در منابع اهل تسنن از شاگرد آن هم حضرت، ابن عباس نقل شده می باشد:«کان فى الارض امانان من عذاب اللَّه و همچنین قد رفع احدهما فدونکم الآخر فتمسکوا به و همچنین قرأ هذه الایه؛ در روى زمین دو وسیله امنیت از عذاب‏ الهى بود یکى از آنها (که وجود پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بود) برداشته شد. هم اکنون به دومى (یعنى استغفار) تمسک جویید.[۲۰]

در آن میان می قدرت گفت وجود پیامبران وسیله مؤثرى براى امنیت شهروندان و مردم شهر در برابر بلاهاى سخت و همچنین سنگین، و همچنین بعد از آن هم استغفار و همچنین توبه و همچنین روى آوردن به درگاه حق عامل دیگرى می باشد.[۲۱]

ولی باید توجه داشت در صورتی که عامل دوم نیز بر چیده می شود جوامع بشرى هیچگونه مصونیتى در برابر مجازات‏هاى دردناکى که به خاطر گناهانشان در انتظار آنهاست نخواهند داشت، آن مجازاتها در شکل حوادث دردناک طبیعى، و همچنین یا جنگ‏هاى خانمان­سوز و همچنین ویرانگر یا اشکال دیگر آشکار مى‏ شوند، همانگونه که انواع متنوع و گوناگون و مختلف آن هم را را تا کنون دیده یا شنیده ‏ایم.[۲۲]

نشانه ها و علائم خشم خداوند تبارک و تعالی؛ چگونه می قدرت از غضب الهی در امان ماند

بی شک بایستی و حتما از هر آنچه موجب خشم‏ خداوند مى ‏می شود اجتناب نمود؛[۲۳]لذا در دعای روز ششم به درگاه خداوند عرضه می داریم:«و همچنینَزَحْزِحْنى‏ فیهِ مِنْ مُوجِباتِ‏سَخَطِکَ؛ و همچنین مرا از موجبات خشمت دور کن».[۲۴]

با آن تفاسیر بایستی و حتما به بعضی عوامل خشم خداوند اشاره کرد؛ به عنوان نمونه دنیا گرایی نزدیک‏ترین منزلگاه به خشم‏ خداوند تبارک و تعالی، و همچنین دورترین آن هم‏ها از رضا و همچنین خشنودى اوست‏؛[۲۵] دلیل آن هم هم روشن می باشد؛ چرا که دنیا مجموعه‏اى می باشد از هوا و همچنین هوس‏ هاى سرکش که از هر سو انسان را به طرف گناه مى ‏راند و همچنین موجب خشم خداوند تبارک و تعالی و همچنین ناخشنودى او مى‏ می شود.[۲۶]

و همچنین یا غضب که که خرمن ایمان و همچنین سعادت و همچنین هستى انسان را می سوزاند و همچنین آثار ویرانگرى روى اعصاب انسان مى ‏گذارد، عمر او را کم مى‏کند و همچنین سلامتى او رابه خطر مى‏اندازد. و همچنین از رسیدن به مقامات معنوى و همچنین مادى باز مى‏ دارد و همچنین از همه مهمتر غضب آتش خشم‏ خداوند تبارک و تعالی را در دنیا و همچنین آخرت مى ‏افروزد.[۲۷]

به عکس، حلم و همچنین بردبارى رمز موفقیت و همچنین پیشرفت و همچنین سلامت روح و همچنین جسم و همچنین سبب محبوبیت در جامعه و همچنین موجب رضاى خداوند تبارک و تعالی و همچنین دورى شیطان می باشد. [۲۸]

هم چنین خلف وعده ، موجب خشم‏ خداوند تبارک و تعالی و همچنین خلق می باشد؛ خداوند متعال مى‏فرماید: « کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لَاتَفْعَلُونَ؛[۲۹]نزد خداوند تبارک و تعالی خیلی زیاد خشم‏آور می باشد که چیزى را بگویید که انجام نمى‏ دهید.[۳۰]

از سوی دیگر در حدیثى آمده می باشد: «انفاق نهانى خشم‏ خداوند تبارک و تعالی را فرو مى ‏نشاند، و همچنین آن هم‏گونه که آب آتش را خاموش‏ مى ‏کند، گناه انسان را از بین مى ‏برد!»[۳۱]

هم چنین در حدیثى حضرت علىعلیه السلام فرمود: «بِالبُکاءِ مِن خَشیَهِ اللّهِ یُطفِئُ بِحاراً مِن غَضَبِ اللّهِ‏؛ گریه از ترس خداوند تبارک و تعالی، دریاهایى از خشم‏ خداوند تبارک و تعالی را خاموش‏ مى ‏کند».[۳۲]،[۳۳]

بنا بر آن بایستی و حتما از گناهانى که انسان را در ورطه هلاکت مى‏ افکند و همچنین از عیب ­هایى که باعث خشم‏ خداوند تبارک و تعالی مى‏ می شود برحذر بود[۳۴] و همچنین هرگز رضاى شهروندان و مردم شهر را به بهاى خشم‏ خداوند تبارک و تعالی، و همچنین اطاعت مخلوق را به نرخ معصیت خالق به جان نخرید  چرا که آن هم شعبه ‏اى از شرک می باشد.[۳۵]

سخن آخر(معرفت نعمت های خداوند تبارک و تعالی؛ طریق  معرفه الله و همچنین بهترین راه شکرگزاری)

در خاتمه به درگاه الهی عرضه می داریم:«ِبمَنِّکَ و همچنینَایادیکَ، یا مُنْتَهى‏ رَغْبَهِ الرَّاغِبین؛ به حقّ نعمت‏هاى ظاهرى‏ و همچنین باطنیت، اى نهایت میل مشتاقان»؛‏[۳۶] که از یک سو اشاره به تلاش و همچنین کوشش‏ هایى می باشد که در طریق معرفه اللّه و همچنین شناخت ذات و همچنین صفات پروردگار، از سوى مشتاقان‏ و همچنین عاشقان، انجام مى‏ گیرد.[۳۷]

هم چنین از تقویت روح شکرگزارى در انسان حکایت می کند که معرفت به نعمت ‏ها خود شامل راه های تحقق شکرگذاری واقعی به در گاه الهی می باشد، زیرا نعمت‏ هاى خداوند سر تا پاى وجود انسان را در بر مى‏ گیرد، نعمت ‏هاى مادى و همچنین معنوى، نعمت‏ هاى ظاهرى‏ و همچنین باطنى‏ و همچنین نعمهاى فردى و همچنین اجتماعى که هر کدام نعمت بزرگى محسوب مى‏ می شود.[۳۸]

بنابراین نباید تهدیدهاى الهى را به جهت جهل و همچنین سبک شمردن خشم‏ پروردگار و همچنین ایمنى از کیفر او دور شمرد.[۳۹]

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: معرفت به نعمت ‏ها بهترین راه شکرگذاری واقعی به در گاه الهی می باشد در تاریخ ۲۰۱۸-۰۵-۲۲ ۱۲:۲۳:۵۷ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان