تنها پناه و همچنین فریادرس انسان ها / تفسیر دعای روز یازدهم ماه تبریک و مبارک رمضان

%name تنها پناه و همچنین فریادرس انسان ها / تفسیر دعای روز یازدهم ماه تبریک و مبارک رمضان

شفقنا_شرح دعای روز یازدهم ماه تبریک و مبارک رمضان را می خوانیم:
بسم‌ الله الرحمن الرحیم

«اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْاِحْسانَ و همچنینَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ و همچنینَالْعِصْیانَ و همچنینَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ و همچنینَالنّیرانَ بِعَو همچنینْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ»

«خدایا دوست گردان نزد من در آن ماه احسان و همچنین نیکی را و همچنین ناخوش‌دار در پیش من در آن روز فسق و همچنین نافرمانی و همچنین گناه را و همچنین حرام گردان در آن روز بر من خشم کیفربار و همچنین آتش (سوزان) را به کمک خودت، ای فریاد رس فریادخواهان»

دعای روز یازدهم ماه تبریک و مبارک رمضان آن گونه آغاز می می شود:

خدایا! در آن روز احسان و همچنین نیکی را در نظرم محبوب گردان.

انسان به روش فطری به سوی نیکی ها و همچنین خوبی ها کشیده می می شود، ولی در آن بین گناه و همچنین معصیت سبب انحراف آدمی از طبع انسانی و همچنین فطرت الهی خویش می گردد و همچنین او را از حق و همچنین واقعیت و حقیقت دور می سازد. در آن دعا با درخواست فضایل و همچنین خوبی ها، در واقعیت و حقیقت از پروردگار می خواهیم ما را به فطرت پاک و همچنین الهی خودمان رهنمون فرماید.

محبّت، نعمتی می باشد خدادادی که به صورت غریزه در حیوانات نیز وجود دارد، امّا در انسان با شعور و همچنین معرفت آمیخته می باشد. مادری که در نیمه های شب، همه ی ناملایمات و همچنین سختی ها را به جان می خرد؛ به فرزندش شیر می دهد و همچنین از او پرستاری می کند، احتیاج به تذکر و همچنین رهنمود ندارد بلکه علاقه و همچنین عشق او به فرزند، او همچنین را به سوی آن هم کودک می کشاند.

علاقه به احسان و همچنین نیکی، همه ی سختی ها را آسان می سازد، تا جایی که انسان مشتاق سر از پا نمی شناسد و همچنین همه چیز خود را فدای آن هم می کند. البته مراحل احسان متغایر و متفاوت می باشد: گاهی احسان، در حد دستگیری از فقرا و همچنین ایتام، سیر کردن گرسنگان، ساختن مساجد و همچنین شرکت در کارهای خیر دیگر می باشد. گاهی از آن هم فراتر رفته و همچنین به آخر خود می رسد. تا آنجا که آدمی حاضر می باشد جان خود را در راه معبود و همچنین محبوب خود ایثار کند و همچنین از زن و همچنین فرزند و همچنین منزل و خانه و همچنین تعلقات بگذرد.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:

عدل آن هم می باشد که حق شهروندان و مردم شهر را به آنان برسانی و همچنین احسان آن هم می باشد که بر ایشان تفضّل کنی(۱)

در فراز دوّم از دعای روز یازدهم رمضان، از خداوند متعال درخواست می کنیم:

خدایا! در آن روز، گناه و همچنین معصیت را در نظرم ناپسند قرار بده.

دائما نخستین گناه؛ اولین دروغ، اولین غیبت و همچنین تهمت و همچنین اولین ناسزاگویی جهت انسان تلخ و همچنین ناپسند می باشد، امّا بعد از گذشت چند صباحی و همچنین تکرار آن هم گناهان، دیگر آن هم احساس قبل از دست می رود. تکرار گناه، قبح و همچنین زشتی گناه را از بین می برد و همچنین آن هم را در نظرها عادی جلوه می دهد. هرچند انسان می کوشد جهت کارهای ناپسند و همچنین گناهان خویش توجیهی بیابد، ولی هیچ کدام از آن توجیه ها نمی تواند قبح آن هم را از بین ببرد.

اهل تقوا، در درجاتی پایین تر از عصمت معصومین علیهم السلام آلودگی و همچنین آثار گناه را درک می کنند، بنابراین از آن هم پرهیز می کنند و همچنین دوری می جویند. آن هم گونه که ما سوزش آتش را حس می کنیم و همچنین از آن هم گریزان هستیم، مؤمن نیز با نزدیک شدن به گناه، آتش و همچنین شدّت حرارت آن هم را حس می کند و همچنین از آن هم کناره می گیرد، امّا وای به حال افرادی که از گناه، احساس لذت می کنند. مَثَل آنان مَثَل کسی می باشد که در لجن زاری فرو رفته و همچنین خود را آلوده کرده می باشد، با آن حال از آن آلودگی، احساس لذت می کند!!

«غیبت» یکی از گناهانی می باشد که قرآن از آن هم با تعبیر «خوردن گوشت مردار» یاد کرده می باشد و همچنین خطاب به غیبت کنندگان می فرمایند:

آیا کسی از تو دوست دارد که گوشت برادر مرده ی خود را بخورد! به یقین همه ی تو از آن امر کراهت دارید.(۱)

دو فرد یا شخص از اصحاب رسول اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم غیبت سلمان فارسی را می کردند؛ زیرا سلمان را خدمت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرستاده بودند تا غذایی جهت آنان بیاورد. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم، سلمان را سراغ اسامه بن زید، که مسؤول بیت المال بود، فرستاد. اسامه گفت: «الآن چیزی ندارم.» آن هم دو فرد یا شخص از اسامه غیبت کردند و همچنین گفتند: «او بخل ورزیده می باشد». در مورد ی سلمان نیز می گفتند: «در صورتی که او را به سراغ چاه پرآب هم بفرستیم، آب آن هم چاه فروکش می کند.» سپس خودشان به راه افتادند تا نزد اسامه بروند و همچنین در مورد ی موضوع کسب و کار خود تجسس کنند.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم به آن هم دو فرمود: «من آثار خوردن گوشت را در دهان تو می بینم.» عرض کردند: «ای رسول خداوند تبارک و تعالی! به هیچ وجه ما امروز گوشت نخورده ایم!» فرمود: «گوشت سلمان و همچنین اسامه را می خوردید.» سپس آیه ی ۱۲ سوره ی حجرات _ که شرح آن هم گذشت _ نازل شد و همچنین مسلمانان را از غیبت نهی کرد.

در بند سوم از دعای روز یازدهم تقاضا می کنیم:

خدایا! در آن روز، خشم خود و همچنین آتش دوزخ را بر من حرام گردان، به مددت ای پناه بی پناهان!

آری، هرگاه آدمی به عمل نیک و همچنین احسان علاقه مند شد، از گناه متنفر می می شود و همچنین با خودداری از گناهان، از خشم و همچنین غضب الهی نیز در امان خواهد بود. بایستی و حتما دانست آن هم گونه که رحمت الهی واسع و همچنین گسترده می باشد. دامنه ی خشم او نیز جهت گناهکاران گسترده می باشد و همچنین آتش دوزخ پس نتیجه آن می شود که ی عمل زشت ایشان خواهد بود.

آنان که در کمال گستاخی، با تکذیب حقایق عالم امکان، به مکتب پیامبران و همچنین دعوت الهی آنان پشت پا زدند؛ آنان که با غصب حق اولیای الهی و همچنین ائمه معصومین علیهم السلام، فرزندان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله وسلم را مظلومانه و همچنین غریبانه با لب تشنه به شهادت رسانیدند اکنون در شعله های آتش خشم الهی گرفتار شده اند و همچنین صدای نعره هایشان گوش افلاک را کر می کند. آنان می اندیشیدند که با در خون خفتن منادیان حق و همچنین عدالت، واقعیت و حقیقت نیز مدفون شده می باشد، امّا چه پندار بیهوده ای!

می دانیم که رحمت پروردگار هیچ گاه شامل ستمگران و همچنین جنایتکاران نخواهد شد. به عنوان نمونه می قدرت از «سیل عِرَم» یاد کرد. کشور یمن، سرزمینی می باشد وسیع با جلگه های خیلی زیاد پهناور و بزرگ و همچنین قابل کشت، ولی خشک و همچنین کم آب و همچنین علف. چنان که در صورتی که بارانی به صورت رگبار به کوهستان ها نمی بارید، رودخانه ها خشک می شدند. حتّی باران های شدید نیز جهت کشت و همچنین زرع فایده ای نداشت؛ زیرا چیزی از آن هم باقی نمی ماند و همچنین به زمین نمی نشست، بلکه فرو می رفت.

آن وضع کم آبی، شهروندان و مردم شهر یمن را وادار کرد تا چاره ای بیندیشند و همچنین با ساختن سدهایی، جلوی سیلاب را بگیرند و همچنین از آب باران بهره بری و استفاده کنند. چیزی نگذشت که یکی بعد از غیره ای سدها ساخته شد. در آن بین سدّ مَأرب از همه محکم تر و همچنین پرآب تر بود. آن سدّ قوی و همچنین محکم و همچنین پرآب را پادشاهان پهناور و بزرگ «سَبَأ» ساختند که با وجود آن هم، بیابان های خشک و همچنین سوزان به سرزمینی سرسبز و همچنین پرآب و همچنین علف تغییر پیدا کردن شد؛ به گونه ای که ازهرسو، تا چشم کار می کرد، زراعت و همچنین باغ و همچنین بستان به چشم می خورد. در پس نتیجه آن می شود که به خاطر فراوانی نعمت و همچنین سرسبزی، عده ی بسیاری به تجارت پرداختند و همچنین شهرستان ها و همچنین راه ها آباد گردید. از آن هم جا که انسان هنگام و زمانی که به نعمتی می رسد، زود فراموش می کند که آن نعمت از کیست؟ آنان نیز بر اثر آن غفلت به عیش و همچنین نوش و همچنین شهوت رانی پرداختند و همچنین پند و همچنین اندرز پیامبران خداوند تبارک و تعالی نیز بی اثر بود.

سرانجام عذاب پروردگار نازل شد. سد درهم شکست و همچنین منهدم گردید. آب های پشت سد، به سوی درّه سرازیر شد، زراعت و همچنین دام ها را نابود کرد و همچنین کاخ ها و همچنین ساختمان های شهرستان را نیز با خود برد. از آن هم سرزمین خوش آب و همچنین علف و همچنین سبز و همچنین خرم جز صحرا و همچنین بیابانی خشک چیزی باقی نماند. به جای بلبلان نغمه خوان، آوای دلخراش جغدها به گوش می رسید و همچنین بالاخره شهروندان و مردم شهر مجبور شدند زادگاه خویش را ترک گویند و همچنین هرکدام به طرفی کوچ کنند.

آری، آن نمونه ای می باشد از کفران نعمت و همچنین برانگیختن خشم و همچنین غضب الهی که بایستی و حتما جهت همه ی انسان ها درس عبرت و همچنین مایه ی پندی باشد.

امام و پیشوا صادق علیه السلام می فرمایند: خشم خداوند تبارک و تعالی، عِقاب اوست و همچنین رضای او، ثواب او(۱)

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

تنها پناه و همچنین فریادرس انسان ها / تفسیر دعای روز یازدهم ماه تبریک و مبارک رمضان در تاریخ ۲۰۱۸-۰۵-۲۷ ۰۹:۵۰:۴۸ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان