تحصیل رحمت واسعه ی الهی/ تفسیر دعای روز بیست‌ و همچنین نهم ماه تبریک و مبارک رمضان

%name تحصیل رحمت واسعه ی الهی/ تفسیر دعای روز بیست‌ و همچنین نهم ماه تبریک و مبارک رمضان

شفقنا _در شرح دعای روز بیست‌ و همچنین نهم ماه تبریک و مبارک رمضان می خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَهِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَهِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَهِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.

خدایا بپوشان در آن هم با مهر و همچنین رحمت و همچنین روزى کن مرا در آن هم توفیق و همچنین خوددارى و همچنین پاک کن دلم را از تیرگیها و همچنین گرفتگى‌هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود.

روز بیست و همچنین نهم ماه تبریک و مبارک رمضان را چنین آغاز می کنیم:

خدایا! امروز سراپای وجودم را با رحمت خود بپوشان.

زیرا و به درستی که آن روزها در ضیافت الهی به سر می بریم، سراپای وجودمان را شعاع نور حق فرا گرفته می باشد. ایام خوبی را پشت سر گذاشتیم و همچنین از برکات معنوی آن ماه و همچنین شب های قدر، بهره های کافی بردیم و همچنین بالاخره، مقداری از عمر خود را در کسب فیوضات ویژه ی الهی سپری کردیم. امروز بایستی و حتما از خداوند چیز غیره ای بخواهیم و همچنین آن هم پوشش کامل، تام و همچنین همیشگی به نام رحمت می باشد.

توجهات، نیکی ها و همچنین بخشش های خداوند را «رحمت» گویند. آری، در آن ماه تبریک و مبارک، درهای رحمت الهی به روی بندگان گشوده شده می باشد و همچنین به توبه کنندگان، نوید بخشش و همچنین مغفرت می دهد. از امام و پیشوا زین العابدین علیه السلام نقل شده می باشد که:

مؤمن با وجود سه خصلت نابود نمی می شود: گواهی دادن بر خدای یگانه و همچنین بی شریک؛ شفاعت رسول اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم و همچنین وسعت رحمت خداوند تبارک و تعالی.(۱)

رسول اکرم صلی الله علیه و همچنین آله وسلم نیز در باره ی رحمت الهی می فرمایند:

خداوند پهناور و بزرگ، صد باب رحمت دارد که یکی از آن هم را به زمین نازل و همچنین در میان مخلوقاتش تقسیم کرده می باشد و همچنین تمام عاطفه و همچنین محبت که در میان شهروندان و مردم شهر می باشد، از پرتو آن هم می باشد، ولی نود ونه قسمت را جهت خود نگاه داشته و همچنین در قیامت بندگانش را مشمول آن هم می سازد.(۲)

«رحمت» الهی، گاهی به صورت عام می باشد که شامل دوست و همچنین دشمن، مومن و همچنین کافر و همچنین نیکوکار و همچنین بدکار می باشد؛ زیرا باران رحمت بی حسابش به همه جا رسیده و همچنین خوان نعمت بی دریغش به همه جا گسترده می باشد. در سایه ی آن رحمت همه ی بندگان از مواهب گوناگون حیات بهره مندند و همچنین روزی خویش را از سفره ی گسترده ی نعمت های بی پایانش بر می گیرند. آن آن هم رحمت عام اوست که پهنه ی هستی را در بر گرفته و همچنین همگان در دریای بی کران آن هم غوطه ورند.

امّا «رحمت خاص» پروردگار، ویژه ی بندگان مطیع، صالح و همچنین فرمانبردار می باشد؛ زیرا آنان به حکم ایمان و همچنین عمل صالح، آن شایستگی را یافته اند که از رحمت و همچنین بخشش و همچنین احسان ویژه ای که آلودگان و همچنین تبهکاران از آن هم سهمی ندارند، بهره مند شوند. آن هم چه از دعای امروز، می قدرت فهمید، آن می باشد که آن دعا به رحمت خاصه اشاره دارد به ویژه با نگرشی دوباره نسبت به دعاهایی که در آن مدت در مورد ی اطاعت و همچنین عمل صالح گفتن شد.

قرآن کریم، جهت تحصیل رحمت واسعه ی الهی به سه چیز توصیه کرده می باشد:

اقامه ی نماز، ادای زکات و همچنین اطاعت از رسول

خداوند در سوره ی نور، می فرماید:

نماز را به پا دارید و همچنین زکات بدهید و همچنین از رسول خداوند تبارک و تعالی پیروی کنید، شاید مورد رحمت الهی قرار گیرید.(۳)

در فراز دوم از دعای امروز از ذات حق درخواست می کنیم:

خدایا! توفیق پرهیز از گناه را روزیم کن.

در لغت سوق دادن اسباب به سوی مطلوب خیر را توفیق گویند. موفقیت و همچنین توفیق یکی از موضوعاتی می باشد که پیوسته در هر کاری مورد انتظار ما بوده و همچنین آن هم را از پروردگار مسألت می کنیم.

امید و همچنین آروزی موفقیت در هر امری چه مادی و همچنین چه معنوی مورد توجه بشر بوده می باشد. موفقیت ها نیز هرکدام مرتبه و همچنین مرحله ای مخصوص دارند و همچنین از دید اشخاص گوناگون فرق می کنند. گاهی انسان توفیق را در آسایش و همچنین سلامت و همچنین زندگی مرفّه می بیند، گاهی توفیق را در پیشرفت ها، اکتشافات و همچنین اختراعات خود می بیند و همچنین گاهی هم فردی، مانند حضرت شعیب علیه السلام توفیق خود را در توکّل بر خداوند تبارک و تعالی می بیند.

«شعیب» علیه السلام موفقیت خود را از جانب خداوند می دید. قوم شعیب در مَدْیَن ساکن بودند، پرستش خداوند تبارک و تعالی را رها کرده و همچنین در سنگلاخ شرک و همچنین بت پرستی سرگردان شدند. ایشان نه تنها بت که درهم و همچنین دینار و همچنین مال و همچنین ثروت خویش را می پرستیدند و همچنین جهت کسب سود اکثرا و بیشتر در تجارت، زندگی خود را به تقلب و همچنین کم فروشی آلوده می کردند.

شعیب علیه السلام که به سبب سخنان دلنشین حساب شده اش «خطیب الانبیاء» لقب گرفته بود، گفتارش را که بهترین راهگشای زندگی مادی و همچنین معنوی شهروندان و مردم شهر بود، با صبر و همچنین حوصله و همچنین متانت و همچنین دلسوزی تمام ایراد می کرد. او با دعوت شهروندان و مردم شهر به خداپرستی، پرهیز از گناه و همچنین مبارزه با ظلم و همچنین کفر آنان را به آن نقطه ی حساس متوجه ساخت که من جهت ثروت و همچنین مقام و همچنین مال دنیا، تو را از اعمال زشت نهی نمی کنم بلکه نقطه ی اتکا و همچنین توجه من خداست. قرآن کریم از زبان آن پیغمبر چنین می فرماید:

توفیق من جز به [خواست] خداوند تبارک و تعالی نیست، بر او توکل نمودم و همچنین به سوی او بازگشتم.(۱)

او در مقابل آن هم قوم لجوج و همچنین سرسخت، رمز پیروزی خود را توفیق خواستن از خداوند تبارک و تعالی می دانست و همچنین آن آن هم نقطه ای می باشد که بایستی و حتما در دعای امروز به آن هم توجه داشت. در روایات معصومین علیهم السلام نیز در مورد ی توفیق، تعابیر زیبایی آمده می باشد، جهت مثال از آن هم به رحمت، عنایت، اولین نعمت، رهبر درستی و همچنین درست کرداری، ریشه ی سعادت و همچنین پیروزی یاد شده می باشد. اولین شهید محراب، امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد ی «توفیق» چنین می فرماید:

ای بندگان خداوند تبارک و تعالی! از خداوند متعال یقین بخواهید؛ زیرا یقین رأس دین می باشد و همچنین در توفیق به سوی خداوند متعال، توجه و همچنین رغبت داشته باشید زیرا و به درستی که توفیق اساس و همچنین ریشه ی محکمی خواهد بود.(۲)

امّا آنچه در روایات منشأ توفیق می باشد، فصیحت پذیری از خداوند و همچنین پیروی از دین و همچنین آیین اسلام می باشد. امام و پیشوا جواد علیه السلام فرمودند:

مؤمن به سه چیز نیازمند می باشد: توفیق از جانب خداوند تبارک و تعالی، موعظه کننده ای از خودش، که نفس لوّامه او را ملامت کند و همچنین پذیرفتن خیرخواهی از کسی که خیر انسان را می خواهد.(۳)
بزرگان دین تکامل های خود را از ناحیه ی خداوند دانسته و همچنین خود را ناچیز می شمارند و همچنین در صورتی که از آنان تعریفی می شود، در پاسخ می نامند: از خداست و همچنین خداوند تبارک و تعالی خواسته که چنین شده می باشد. و همچنین به راستی همین روش می باشد. تا او نخواهد و همچنین مقدمات کار را فراهم نسازد، چه کسی توانایی انجام کاری را دارد. گردش تمام ذرات جهان از اوست و همچنین تا او نخواهد ذره ای در عالم پدیدار نمی گردد و همچنین هسته ای از جای خود نمی جنبد و همچنین به جایی نمی رسد. اقتدار و قدرت مبارزه با گناه و همچنین پرهیز از معاصی را نیز بایستی و حتما او عنایت کند.

پس بایستی و حتما موفقیت در مسائل و همچنین دوری از گناه را از خداوند متعال بخواهیم؛ تا به عنوان رزق و همچنین روزی معنوی نصیب ما بگرداند.

در فراز آخر از دعای امروز، می گوییم:

خدایا! قلبم را از تاریکی های اتهام پاک گردان ای مهربان به بندگان مؤمنش.

قلب مومن، پاک ترین و همچنین والاترین جایگاه هاست. نخستین مکانی نیز که گناه و همچنین آلودگی به آن هم نفوذ می کند، همین قلب می باشد. بارها در دعاهای قبل از خداوند خواسته ایم که قلب ما را از گناه و همچنین آلودگی های آن هم پاک کند.

در روایت آمده می باشد که خداوند متعال خطاب به موسی علیه السلام فرمودند:

دشمن ترین خلق من کسی می باشد که به من تهمت زند.

موسی علیه السلام عرض کرد:

پروردگارا! چه کسی به تو تهمت می زند؟

خطاب رسید:

آن هم کسی که جهت او و همچنین به مصلحت او اموری را تقدیر کرده ام و همچنین او گمان می کند، در صورتی که چنین نبود، بهتر بود و همچنین راضی به تقدیر به من نیست.

آری، چنین نوعی حالت موجب افسردگی و همچنین دوری از نشاط در عبادت و همچنین زندگانی می می شود. متأسفانه امروزه یکی از گرفتاری های ما همین می باشد که مقدرات الهی را نمی پذیریم. سپس بایستی و حتما دعا کنیم که:

اَللّهم و همچنینَفِّقْنا لِما تُحِبُّ و همچنینَ تَرْضی

خدایا به آن هم چه دوست داری و همچنین راضی هستی، ما را توفیق ده.

آزمایش الهی، گاه با نعمت می باشد و همچنین گاه با انواع بلاست. نه روی آوردن نعمت بایستی و حتما مایه ی غرور گردد و همچنین نه نزول بلاها مایه ی یأس و همچنین نومیدی. امّا چه می می شود کرد زیرا و به درستی که آن انسان کم ظرفیت در هر دو حال، هدف آزمایش را فراموش می کند و همچنین به هنگام روی آوردن نعمت، چنان می پندارد که مقرّب درگاه خداوند تبارک و تعالی شده و همچنین آن نعمت دلیل بر آن هم قرب می باشد و همچنین به هنگام سختی ها و همچنین تنگی روزی نیز یأس سر تا پای او را فرا می گیرد و همچنین از پروردگارش می رنجد و همچنین ناخوشنود می می شود، غافل از آن که آن ها همه جهت آزمایش و همچنین امتحان اوست.
پذیرفتن مقدرات الهی از موارد تهمت به شمار می آید. خداوند در مورد ی افرادی که در مقابل نعمت ها و همچنین بلاهای خداوند، بی ظرفیت خواهند بود، می فرماید:

هنگامی که نعمتی به انسان می دهیم روی می گرداند و همچنین با تکبّر از حق دور می می شود، امّا هنگامی که مختصر ناراحتی به او برسد، پیوسته دعا می کند و همچنین بی تابی می نماید.(۱)

هم چنین، تهمت به بندگان خداوند تبارک و تعالی از موارد بارز تهمت به خداوند تبارک و تعالی می باشد. تهمت در آیات و همچنین روایات نکوهش شده می باشد. هرکس به برادر مؤمن خود تهمت بزند، مورد لعنت خداوند تبارک و تعالی می باشد و همچنین در روز قیامت او را در تلّی از آتش نگاه می دارند و همچنین به او می نامند: «ثابت کن آن هم چه گفتی.»(۲)

تهمت از مضر و همچنین بد ظن و همچنین بدگمانی ناشی می می شود. کسی که عینک بدبینی به چشم خود زده می باشد، همه چیز را بد می بیند؛ مانند کسی که عینک قرمز به چشم بزند، همه چیز را قرمز می بیند. در شرع مقدس اسلام بنای اوّلیه بر خوش بینی و همچنین صحّت می باشد مگر آن که بر بدی و همچنین خطای کسی دلیل اقامه می شود. بنابراین بازار، لباس، فرش و همچنین دیگر چیزهای مسلمانان، همه پاک می باشد مگر خلاف آن هم ثابت می شود.

امام و پیشوا صادق علیه السلام در مذمت افرادی که به آن صفت بد مبتلا خواهند بود، می فرمایند:

هنگام و زمانی که مؤمن، برادر دینی خود را متّهم می کند، ایمان در قلبش ذوب می می شود، آن هم گونه که نمک در آب ذوب می می شود.(۳)

هم چنین آن هم حضرت فرمودند:

هرکس برادر دینی خود را متهم کند، بین آن هم دو، حریمی وجود نخواهد داشت.(۴)

معنای غیره ای که می قدرت در مورد ی آن قسمت از دعا گفتن کرد، آن می باشد که بایستی و حتما خود را از معرض اتهام نجات دهیم تا مورد تهمت قرار نگیریم؛ زیرا پرده ی ابهام و همچنین تاریکی ظلمت، حقایق را مخفی و همچنین پنهان می کند، به صورتی که تشخیص آن هم جهت دیگران کار مشکلی می باشد. در صورتی که کسی خود را در محل و همچنین موضعی قرار دهد که مورد اتهام می باشد، در صورت متهم شدن بایستی و حتما خود را ملامت کند نه دیگران را.

علی علیه السلام در آن باره می فرمایند:

کسی که خود را در موضع تهمت قرار دهد، نباید دیگران را که به او بدگمان شده اند، ملامت کند.(۵)

آن هم حضرت در روایت غیره ای می فرمایند:

کسی که داخل در مکانهای بد و همچنین ناشایست می شود، متهم خواهد شد.(۶)
نقطه ی مهم در پایان دعای امروز آن می باشد که هرچند رحمت خداوند شامل همه ی بندگان می می شود، ولی باید توجه داشت نسبت به مؤمنان عنایت ویژه ای شده می باشد. افرادی که منزل و خانه ی دل را از غیر او شستشو دهند و همچنین جهت اطاعت و همچنین عبادت خداوند تبارک و تعالی، از دنیاطلبی و همچنین هواپرستی دست بکشند و همچنین سرمایه ی خویش را در آن راه فدا کنند، ارتباط عمیق تری با خداوند متعال دارند و همچنین از رحمت خاصه ی الهی بهره مند خواهند شد. آن فراز زیبا از دعای امروز یعنی «ای مهربان به بندگان مؤمنش»، جهت روزه داران راستین انگیزه ی خوبی ساخته یا ایجاد می کند تا در راه نزدیک شدن به خداوند متعال تلاش بیشتری کنند.

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

تحصیل رحمت واسعه ی الهی/ تفسیر دعای روز بیست‌ و همچنین نهم ماه تبریک و مبارک رمضان در تاریخ ۲۰۱۸-۰۶-۱۴ ۰۸:۴۳:۰۹ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان