امام و پیشوا حسن مجتبی(ع) و همچنین ماه تبریک و مبارک رمضان

امام و پیشوا حسن مجتبی(ع) و همچنین ماه تبریک و مبارک رمضان

|امام و پیشوا حسن مجتبی(ع) و همچنین ماه تبریک و مبارک رمضان از مسیح داراب|

صدای شیعه: کامران اویسی، استاد و همچنین پژوهشگر حوزه و همچنین دانشگاه و همچنین دانش‌آموخته دکتری تفسیر تطبیقی در یادداشتی به تشریح ارتباط و رابطه امام و پیشوا حسن مجتبی(ع) و همچنین ماه تبریک و مبارک رمضان می‌پردازد که در ادامه از نظر می‌گذرد:

یکی از مطالبی که از امام و پیشوا حسن مجتبی(ع) امام و پیشوا دوم شیعیان در مورد روزه نقل شده می باشد، روایتی می باشد در مورد مقایسه بین روزه در اسلام و همچنین شریعت‌های قبلی. در توضیح به عنوان مقدمه عرض می‌کنم در آیات معروفی از سوره بقره یعنی آیات صد و همچنین هشتاد و همچنین سوم تا صد و همچنین هشتاد و همچنین شش مطالبی مرتبط به ماه تبریک و مبارک رمضان آمده می باشد.

اولین آیه مورد نظر عبارت می باشد از: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ». ترجمه آیه مذکور طبق ترجمه حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی و همچنین همکارانشان یعنی: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! روزه بر تو مقرر شده، آن هم گونه که بر کسانى که پیش از تو بودند مقرر شد تا شاید تو [خودتان را]حفظ کنید».

صیام طبق آنچه بعضی مفسران آورده‌اند بدین معناست که یک نوع امساک و همچنین خودداری ویژه ای بر حسب اقتضای مصلحت آن هم در یک شریعت. بعضی جزئیات مانند حدود و همچنین وقت روزه در شریعت‌های متنوع و گوناگون و مختلف تفاوت دارند. ولی باید توجه داشت نقطه‌ای در یک روایت از امام و پیشوا حسن مجتبی علیه السلام گفتن گردیده می باشد که آن هم روایت را علامه محمد جواد بلاغی صاحب کتاب «آلاء الرحمن فى تفسیر القرآن» از کتاب «علل الشرایع‏» در ذیل آیه مذکور آورده می باشد. متن عربی روایت عبارت می باشد از: «ان الصوم على الأمم کان اکثر مما هو على المسلمین فی شهرستان رمضان»؛ یعنی روزه در امت‌های پیشین اکثرا و بیشتر از آن مقداری می باشد که در اسلام در ماه رمضان تشریع شده می باشد.
باز از امام و پیشوا حسن مجتبی(علیه السلام) در کتاب خصال تألیف شیخ صدوق نقل شده می باشد که امام و پیشوا‏ حسن‏(ع) فرمود: چند تن از یهود به محضر رسول خداوند تبارک و تعالی(ص) آمدند داناتر آنان سؤالاتى از حضرت کرد و همچنین شامل آن هم‌ها آن بود که عرض کرد به چه علت خداوند روزه‏ گرفتن در روز را به امت تو سى روز واجب کرده می باشد و همچنین بر دیگر امت‌ها از آن اکثرا و بیشتر واجب نموده؟ پیغمبر(ص) فرمود:، زیرا و به درستی که آدم از آن هم درخت مخصوص خورد سى روز در شکمش ماند خداوند بر فرزندانش گرسنگى و همچنین تشنگى را سى روز واجب کرد و همچنین آنچه در میان آن سى روز می‌خورند تفضلى می باشد از خداوند بر آن هم‌ها و همچنین بر آدم هم سى روز روزه واجب بود و همچنین آن هم را خداوند تبارک و تعالی بر امت من واجب کرد سپس رسول خداوند تبارک و تعالی آیه آیه صدو هشتاد و همچنین سوم سوره بقره را خواند که روزه بر تو نوشته شد همچنان که بر پیشینیان تو نوشته شده بود تا تقوا پیشه کنید. یهودى عرض کرد درست فرمودى اى محمد(ص).

البته از طرفی در کتاب «من لا یحضره الفقیه» از امام و پیشوا صادق(علیه السلام) آمده می باشد که «ان صوم شهرستان رمضان لم یفرض على الأمم قبلنا و همچنین إنما فرض على الأنبیاء»؛ یعنی روزه ماه تبریک و مبارک بر امت‌های قبل ما واجب نبوده می باشد بلکه روزه بر پیامبران آنان واجب بوده می باشد.

یکی دیگر از احادیثی که در مورد ارتباط و رابطه روزه و همچنین امم حسن مجتبی(علیه السلام) نقل شده می باشد، روایتی می باشد که شیخ صدوق در «من لایحضره الفقیه» نقل می‌کند:

از یعقوب بن شعیب روایت شده می باشد که گفت: از امام و پیشوا صادق(علیه السّلام) در باره روزه‏ روز عرفه سؤال کردم. فرمود: در صورتی که خواهى روزه بگیر و همچنین در صورتی که خواهى روزه نگیر و همچنین گفته‏‌اند که مردى به نزد امام و پیشوا‏ حسن‏ و همچنین امام و پیشوا حسین(علیهما السّلام) آمد، پس یکى از آن هم دو امام و پیشوا را روزه‌دار و همچنین دیگرى را در حال افطار یافت، پس در آن باره از ایشان سؤال کرد، آن هم دو در جواب گفتند: در صورتی که روزه بدارى کار نیکى می باشد و همچنین در صورتی که روزه ندارى جایز می باشد.

حدیث نقل شده نشان می‌دهد که در روزه‌های مستحبی نباید افراط کرد به گونه‌ای که گاهی امام و پیشوا معصوم(علیه السلام) نیز روزه مستحبی نمی‌گرفته می باشد و همچنین شاید کار مهم تری داشته می باشد که استحباب آن هم کمتر از روزه مستحبی نبوده می باشد.

البته با توجه به بابی که در کتاب علل الشرایع شیخ صدوق وجود دارد به نام «باب صد و همچنین هفدهم: سرّ آن که امام و پیشوا‏ حسن‏(علیه السلام) عرفه را روزه‏ نمى‏‌گرفتند ولى امام و پیشوا حسین علیه السلام آن هم روز را روزه می‌گرفتند»؛ حدیث کامل بحث و داستان مذکور آن می باشد:
از حضرت امام و پیشوا صادق(علیه السلام) نقل می باشد که حضرت فرمودند: مردى در روز عرفه بر امام و پیشوا حسن(علیه السلام) وارد شد و همچنین آن هم سرور غذا تناول مى‏‌فرمودند: و همچنین امام و پیشوا حسین(علیه السلام) صائم بودند و همچنین بعد از وفات امام و پیشوا مجتبى(علیه السلام) روز عرفه بر سیّدالشهداء(علیه السّلام) وارد شد دید آن هم حضرت غذا تناول مى‏‌کنند و همچنین فرزندشان حضرت على بن الحسین(علیه السلام) صائم خواهند بود. عرضه داشت: بر حضرت مجتبى(علیه السلام) در روز عرفه وارد شدم، آن هم جناب غذا مى‏‌خوردند و همچنین تو روزه دار بودید و همچنین بعد از وفات ایشان در روز عرفه‏‌اى بر تو وارد گشتم در حال افطار و همچنین تناول غذاى تو را دیدم و همچنین آن بر من شگفت‏‌آور می باشد؟! حضرت فرمودند: آن هم زمان که بر امام و پیشوا حسن مجتبى علیه السلام وارد شدى آن هم جناب امام و پیشوا بودند و همچنین به خاطر آن غذا مى‏‌خوردند که روزه آن روز سنّت نشود و همچنین شهروندان و مردم شهر به حضرتش تأسّى کنند و همچنین چنین پندارند که روزه آن هم واجب می باشد و همچنین وقتى ایشان وفات کرده و همچنین امامت به من رسید من نیز به همین منظور عرفه را روزه نگرفته و همچنین در آن هم روز افطار کردم تا بدین وسیله شهروندان و مردم شهر توهّم لزوم و همچنین وجوب روزه آن روز را نکنند و همچنین از باب تأسّى به من آن روز را روزه بگیرند.
همینطور در آداب گرامیداشت عید فطر از آن هم امام و پیشوا همام در کتاب مجموعه احادیث ورّام که ترجمه کتاب تنبیه الخواطر می باشد نقل شده می باشد که امام و پیشوا‏ حسن‏(ع) روز عید فطر جمعى را دید مى‏‌خندند و همچنین بازى مى‏‌کنند، فرمود: همانا خداوند روزه‏ را میدان مسابقه براى بندگانش قرار داده می باشد تا در اطاعت او بر یک دیگر سبقت گیرید، و همچنین به جان خودم که در صورتی که پرده‏‌ها به یکسو روند، هر آینه نیکوکار و همچنین بدکار، هر دو در اندیشه کسب و کار خود بوده، و همچنین فرصتى براى نو کردن لباس و همچنین یا سرودن شعرى نخواهند داشت.
امیدواریم که حضرتش که معروف خواهند بود به کریم اهل بیت(ع) به ما نیز چشم عنایتی داشته باشد تا از کرامت ایشان و همچنین سر سفره ماه تبریک و مبارک رمضان بهره گیریم.

منبع: ایکنا

انتهای پیام

امام و پیشوا حسن مجتبی(ع) و همچنین ماه تبریک و مبارک رمضان در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان