آیت الله مظاهری: مزایا و خاصیت های جامعه با عصای احتیاط حرکت کنند/ طلاب از انجام اعمال مباح دون شان خود بپرهیزند

%name آیت الله مظاهری: مزایا و خاصیت های جامعه با عصای احتیاط حرکت کنند/ طلاب از انجام اعمال مباح دون شان خود بپرهیزند

شفقنا- حضرت آیت الله مظاهری مسئولیت سنگین یک طلبه را در شرایط کنونی یادآور شده و همچنین گفتن کرد: یک طلبه بایستی و حتما قدر خود را بداند و همچنین به خوبی در شناخت وظیفه و همچنین انجام وظیفه کوشا باشد و همچنین همچنین و علاوه بر اجتناب جدی از گناه، از اعمال مباح که با شأن او سازگاری ندارد، بپرهیزد.

به نقل از شفقنا، ریاست حوزه علمیه اصفهان در جلسه درس اخلاق خود به موضوع مسئولیت مضاعف جایگاه طلاب و همچنین روحانیت پرداخت و همچنین گفت: مقام طلبگی مقام تبلیغ دین می باشد و همچنین تبلیغ دین هم رسالت انبیا و همچنین اولیای الهی می باشد و همچنین بنابراین بایستی و حتما متوجه آن مسئولیت سنگین باشیم.

او گفتن کرد: مزایا و خاصیت های جامعه و همچنین به‌ویژه طلاب علوم دینی مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد با عصای احتیاط حرکت کنند تا سرمشق جامعه باشند.

آیت الله مظاهری ادامه داد: همۀ مسلمانان بایستی و حتما سرمشق و همچنین اسوه جهت جامعۀ بشریت باشند و همچنین پیروان سایر ادیان و همچنین نیز پیروان سایر مذاهب اسلامی، از آنها الگو بگیرند.

متن کامل سخنرانی آیت الله مظاهری در پی می آید:

بِسْمِ‏ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

«رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری‏ و همچنینَ یَسِّرْ لی أَمْری و همچنینَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی یَفْقَهُوا قَو همچنینْلی‏»

بحث امروز راجع به روایتی از امام و پیشوا صادق «سلام‌الله‌علیه» می باشد. توجه و همچنین عمل به آن روایت جهت مزایا و خاصیت های جامعه، به‌خصوص جهت روحانیّت و همچنین طلاب علوم دینی، بیش از سایر شهروندان و مردم شهر مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد. راوی می‌گوید منصور دوانقی در یکی از اعیاد، جایزه و همچنین عیدی می‌داد. من رفتم در مقابل منزل و خانه‌اش ایستادم تا جایزه بگیرم و همچنین موفق نشدم. امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» را دیدم که جلو می‌آیند. نزد ایشان رفتم و همچنین گفتم: من کسی را ندارم تا برایم جایزه بگیرد. آن هم حضرت رفتند از آن هم کسی که جایزه می‌داد جایزۀ من را گرفتند و همچنین به من دادند و همچنین فرمودند: «إِنَّ الْحَسَنَ‏ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ و همچنینَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ لِمَکَانِکَ مِنَّا و همچنینَ إِنَّ الْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ و همچنینَ إِنَّهُ مِنْکَ‏ أَقْبَحُ‏ لِمَکَانِکَ‏ مِنَّا»[۱]

کار خوب از هر کسی سر بزند خوب می باشد و همچنین از تو خوب‌تر می باشد، زیرا و به درستی که منسوب به ما هستی؛ و همچنین کار بد از هر کسی سر بزند بد می باشد و همچنین از تو بدتر می باشد، زیرا و به درستی که منسوب به ما هستی.

عمل به توصیۀ امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» در آن روایت شریف، تعبّدی نیست، عرفی و همچنین عقلی می باشد. ما بایستی و حتما دائما آن سفارش را در نظر داشته باشیم و همچنین در کردار، در گفتار و همچنین در رفتار خانوادگی‌، با عصای احتیاط حرکت کنیم.

راجع به عمل با احتیاط در روایتی آمده می باشد: «مَن بَلَغَ أربَعین و همچنینَ لَم یَحمِل العَصَا فَقَد عَصیَ»[۲]؛ در صورتی که کسی از چهل سال شمسی بگذرد یا چهل سالش بشود و همچنین عصا دست نگیرد، گناه کرده می باشد. استاد بزرگوار ما حضرت امام و پیشوا«قدّس‌سرّه» جهت ما روایت را معنا می‌کردند و همچنین می‌گفتند: عصا خوب می باشد، ولی آن روایت نمی‌خواهد بگوید اشخاص بالای چهل سال شمسی عصا در دست بگیرند، بلکه می‌فرماید افرادی که چهل سالشان شد، از آن هم به بعد بایستی و حتما با عصای احتیاط راه بروند و همچنین هر کاری از آنها سر نزند. بعد حضرت امام و پیشوا به ما نصیحت می‌کردند و همچنین می‌گفتند: همۀ چهل ساله‌ها از آن جهت که در سرازیری مردن و مرگ واقع می‌شوند، بایستی و حتما محتاط باشند، امّا ما طلبه‌ها خیلی اکثرا و بیشتر بایستی و حتما در میان شهروندان و مردم شهر محتاط باشیم. سپس در ضمن صحبت، با ناراحتی می‌فرمودند: ممکن می باشد یک طلبه، جمله‌ای بگوید که «ذنب لایغفر- گناه نابخشودنی» می شود، به طوری که دیگر رشتۀ ولایت بین او و همچنین خداوند قطع می شود و همچنین وای به کسی که ولایتش بین خداوند تبارک و تعالی و همچنین خودش قطع گردد.

مثلاً امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» در روایتی می‌فرمایند: هر که بر ضرر مؤمن چیزی بگوید و همچنین قصدش بازگویى‏ عیب او و همچنین ریختن آبرویش باشد که از چشم شهروندان و مردم شهر بیفتد، خداوند او را از ولایت خود به ولایت شیطان براند و همچنین شیطان هم او را نمى‏پذیرد: «مَنْ رَو همچنینَی عَلَی مُؤْمِنٍ رِو همچنینَایَهً یُرِیدُ بِهَا شَیْنَهُ و همچنینَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِیَسْقُطَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ و همچنینَلَایَتِهِ إِلَی و همچنینَلَایَهِ الشَّیْطَانِ فَلَا یَقْبَلُهُ الشَّیْطَانُ»[۳]

ممکن می باشد یک کردار یا گفتار ناشایسته چنین بلایی سر انسان بیاورد. چه بسا افرادی که یک عمر با عفّت زندگی می‌کنند، امّا با یک حرکت ناپسند که جهت اسلام مضر می باشد، دچار «ذنب لایغفر» می‌شوند و همچنین توفیق توبه از آنان سلب می‌گردد.

 من خیلی زیاد دیده‌ام که علمای علم اخلاق و همچنین به ویژه حضرت امام و پیشوا، حسّاسیت خاصّی روی آن بحث داشته‌اند. ایشان دائما می‌گفتند: طلبه‌ها نباید خودشان را با دیگران قیاس کنند؛ چه خیلی زیاد اعمال مباح و همچنین مکروه که به عنوان ثانوی جهت ما طلبه‌ها حرام می باشد و همچنین چه خیلی زیاد مستحب‌ها که جهت ما واجب می باشد و همچنین ما بایستی و حتما با عصای احتیاط راه برویم.

قرآن کریم به خوبی آن واقعیت و حقیقت را اثبات و یا تایید می‌کند و همچنین در داستان‌ها و همچنین آیاتی، به بندگان می‌آموزد که حساب مزایا و خاصیت های، غیر از حساب عموم شهروندان و مردم شهر می باشد؛ حساب طلبه‌ها، غیر از حساب اشخاص دیگر می باشد. مثلاً در داستان حضرت یوسف«سلام‌الله‌علیه» راجع به او می‌فرماید: «فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنینَ»[۴].حضرت یوسف چه کرده بود که بایستی و حتما هشت سال شمسی در زندان بماند؟ یک جمله گفته بود، جمله‌ای که گفتن آن هم جهت عموم شهروندان و مردم شهر اشکالی ندارد، امّا جهت مزایا و خاصیت های تنبیه دارد. دو فرد یا شخص قرار بود از زندان بروند، یکی از آنها اعدام می‌شد و همچنین غیره ای جهت خدمت به قصر پادشاه می‌رفت. حضرت یوسف به او گفت:«اذْکُرْنی‏ عِنْدَ رَبِّک»[۵]؛ هنگام و زمانی که به نزد شاه رفتی، بگو یک بی‌گناه در زندان می باشد. او رفت و همچنین جبرئیل آمد. به یوسف گفت: چه کسی تو را از دست برادرها نجات داد؟ خداوند تبارک و تعالی، چه کسی تو را از دست ذلیخا نجات داد؟ خداوند تبارک و تعالی، چه کسی تو را از دست آن هم زن‌های هرجایی نجات داد؟ خداوند تبارک و تعالی، پس چرا اینجا گفتی «اذْکُرْنی‏ عِنْدَ رَبِّک»؟ چرا نگفتی: خداوند تبارک و تعالی خداوند تبارک و تعالی خداوند تبارک و تعالی؟ حضرت یوسف خیلی ناخوش و غمگین شد و همچنین با گریه و همچنین زاری، توبه کرد، امّا بایستی و حتما گوشمالی بشود. گوشمالی چیست؟ جهت یک جملۀ ناپسند، هشت سال شمسی در زندان ماند.[۶]

در صورتی که عموم شهروندان و مردم شهر از همدیگر چیزی بخواهند یا سفارش یکدیگر را نزد اشخاص صاحب اقتدار و قدرت یا صاحب نفوذ بکنند، اشکالی ندارد، بعضی اوقات واجب هم هست. امّا مزایا و خاصیت های نمی‌توانند به کسی رو بزنند، طلبه‌ها نباید از غیر خداوند تبارک و تعالی چیزی بخواهند. نباید با رفتارهای عامیانه فردی یا شخصیّت خود را زیر سؤال ببرند.

آن مسأله، همچنین و علاوه بر تأکید و همچنین ارشادی که در تعالیم قرآن و همچنین عترت دارد، یک امر عقلی می باشد. عقل انسان به خوبی حکم می‌کند که حساب مزایا و خاصیت های، غیر از سایر شهروندان و مردم شهر می باشد. آن هم دفتری که جهت مزایا و خاصیت های باز نموده اند، غیر از دفتری می باشد که جهت عموم شهروندان و مردم شهر باز نموده اند. خیلی چیزها جهت عموم شهروندان و مردم شهر حلال می باشد، اشکال هم ندارد، امّا هنگام و زمانی که می‌رسد به طلبه‌ها حرام می‌می شود، جهت آنکه ضرر نوعی در آن هم می باشد و همچنین ممکن می باشد موجب وهن دین یا ننگ جهت اسلام و همچنین تشیّع می شود. آنکه امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه»می‌فرمایند: «و همچنینَ کُونُوا دُعَاهً إِلَى أَنْفُسِکُمْ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ‏ و همچنینَ کُونُوا زَیْناً و همچنینَ لَا تَکُونُوا شَیْناً»[۷]؛ مؤید همین مطلب می باشد.

متاسفانه بعضی از مزایا و خاصیت های، روحانیّون و همچنین اشخاص تأثیرگذار، به جای رفتار محتاطانه، خود را رها نموده اند و همچنین هر رفتاری از شهروندان و مردم شهر عادی سر می‌زند، مرتکب می‌شوند. همه بایستی و حتما مراقب باشند. گاهی تنبیه معنوی در انتظار آن‌گونه اشخاص می باشد. مثلاً بعد از سال شمسی‌ها عبادت، منحرف می‌شوند. حال انحرافی پیدا می‌کنند و همچنین در اثر آن هم راحت غیبت می‌کنند، پشت سر مراجع هم غیبت می‌کنند و همچنین گاهی آن گناهان پهناور و بزرگ را مباح و همچنین حتی واجب می‌شمرند. همۀ تنبیه‌ها و همچنین گوشمالی‌ها که مثل هشت سال شمسی زندان حضرت یوسف نیست! بعضی اوقات خداوند فقر می‌دهد، خیلی بد می باشد، بلاست. گاهی فقر نمی‌دهد، امّا توفیق نماز شب را می‌گیرد، دلی که جهت نماز شب داشته می باشد را از دست می‌دهد. چه بلایی بالاتر از آن می‌توانید سراغ بگیرید؟

مشهور می باشد که حضرت موسی«سلام‌الله‌علیه» جهت مناجات می‌رفت. فردی یا شخصی با پررویی گفت: به خدایت بگو چقدر معصیت کنم و همچنین تو من را عقاب نکنی؟! حضرت موسی«سلام‌الله‌علیه» رفت مناجات کرد و همچنین در حال برگشت، خطاب شد چرا پیام بنده‌ام را نمی‌دهی؟ گفت: خدایا می‌دانی چه غلطی کرد، خجالت می‌کشم بگویم. فرمود: به بنده‌ام بگو بالاترین عقاب را به تو داده‌ام و همچنین متوجه نیستی! شیرینی مناجاتم را از دلت برده‌ام.

بعضی اوقات اتفاق می‌افتد که در حین صحبت یا سخنرانی، جمله‌ای گفته می‌می شود و همچنین در اثر آن هم جمله، معنویت از گوینده سلب می‌گردد. آن بلا، خیلی بدتر از فقر می باشد، خیلی سخت‌تر از فلج ‌شدن می باشد. از آن جهت همه و همچنین به خصوص اشخاص شاخص و همچنین تأثیرگذار بایستی و حتما مراقب رفتار و همچنین گفتارشان باشند، بایستی و حتما در حرف ‌زدن، در زندگی و همچنین در رفت و همچنین آمد و همچنین معاشرت خود محتاط باشند.

نمونۀ قرآنی دیگر آن موضوع، در داستان حضرت آدم«سلام‌الله‌علیه» آمده می باشد. حضرت آدم چه کرده بود که قرآن می‌فرماید: «و همچنینَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‏»[۸]؛ سقوط کرد و همچنین از بهشت به زمین فرستاده شد. حتی قرآن می‌فرماید: «اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُو همچنین»[۹]؛ یعنی آدم و همچنین حوا را باشیطان به بیرون از بهشت راند و همچنین گفت: هر سه بروید. چه کرده بود؟ چرا چنین شد؟ جهت آنکه حضرت آدم نباید کارش برسد به اینجا که فریب شیطان را بخورد. کار او گناه نبود، معصوم بود، ولی به مقام شامخ او نمی‌خورد و همچنین از او انتظار نمی‌رفت که چنین کند. خداوند تبارک و تعالی هم او را گوشمالی داد.

هر که در آن بزم مقرّب‌تر می باشد                                  جام بلا بیشترش می‌دهند

گاهی یک طلبه با یک حرکت ناشایست، با یک گفتار یا رفتار ناپسند که به او و همچنین جایگاهش نمی‌خورد، سقوط می‌کند و همچنین دیگر از طلبگی لذّت نمی‌برد، العیاذ بالله اسمش از تومار امام و پیشوا زمان«ارواحنافداه» خط می‌خورد. در صورتی که طلبه به جهنّم هم برود، آن ‌قدر دردناک نیست که نامش از دفتر امام و پیشوا زمان«ارواحنافداه»حذف می شود و همچنین به او بگویند: تو دیگر طلبه نیستی!

در آخرت و همچنین در محاسبۀ اعمال در قیامت نیز حساب مزایا و خاصیت های با حساب عوام تفاوت دارد. عموم شهروندان و مردم شهر کارهایی می‌کنند، رفتارهایی هرچند ناپسند و همچنین زشت نیز از آنان سر می‌زند، امّا در صورتی که معاند و همچنین لجوج نباشند، در صورتی که مقصّر نباشند، جهنّم نمی‌روند، ممکن می باشد بهشت نیز نروند، ولی بالأخره در آخرت مثل آن دنیا در رفاهند.

خداوند تبارک و تعالی بابا طاهر را بیامرزد، جملات خیلی خوبی دارد. شامل می‌گوید:

                        خداوندا به حق هشت و همچنین چارت

                                                ز ما بگذر شتر دیدی ندیدی

حتی در روایت داریم که اکثر اهل بهشت، اشخاص ساده، جاهل و همچنین عموم شهروندان و مردم شهر خواهند بود: «إِنَّ أَکْثَرَ أَهْلِ‏ الْجَنَّهِ الْبُلْه‏»[۱۰]. امّا با مزایا و خاصیت های و همچنین با افرادی که در جامعه روی آنها حساب می‌می شود، آن‌چنین معامله نمی‌می شود. امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: هفتاد گناه از جاهل آمرزیده می‌می شود، قبل از آنکه یک گناه از عالم آمرزیده بشود: «یُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ یُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ و همچنینَاحِدٌ»[۱۱]

هرچه مقام معنوی انسان بالاتر باشد، مسئولیّت او سنگین تر می باشد. آن هم‌روش که بارها متذکر شده‌ایم، مقام طلبگی، مقام تبلیغ دین می باشد و همچنین تبلیغ دین، رسالت انبیاء الهی می باشد. پس روحانیّت، دنباله‌رو حرکت انبیاء در تبلیغ دین خواهند بود. آن جایگاه، جایگاه کمی نیست و همچنین به همین مقدار و اندازه که والاست، مسئولیّت‌آور می باشد. صد و همچنین بیست‌ و همچنین چهار هزار پیغمبر خداوند تبارک و تعالی که همه اولوالعزم یا صاحب کتاب نبودند، اکثر ایشان نبیّ تبلیغی بودند و همچنین دین پیامبرانی مانند حضرت ابراهیم«سلام‌الله‌علیه» و همچنین حضرت موسی«سلام‌الله‌علیه» را تبلیغ می‌کردند. امروزه روحانیّت، همین جایگاه را در تبلیغ دین اسلام دارد. لذا جایگاه روحانیّت، جایگاه والایی می باشد. در روایات داریم که علمای اسلام، افضل یا دست کم مانند پیامبران بنی اسرائیل خواهند بود: «عُلَمَاءُ أُمَّتِی‏ کَأَنْبِیَاءِ بَنِی‏ إِسْرَائِیل‏»[۱۲]. همچنین در روایات می‌خوانیم: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ و همچنینَرَثَهُ الْأَنْبِیَاءِ»[۱۳]؛ عالمان دین، ورثۀ پیامبران خواهند بود. امّا بایستی و حتما توجه می شود که به هر مقدار و اندازه‌ای که یک طلبه یا یک روحانی، مقام معنوی دارد، مسئولیت او سنگین می باشد و همچنین بایستی و حتما قدر خود را بداند، بایستی و حتما به خوبی در شناخت وظیفه و همچنین انجام وظیفه کوشا باشد و همچنین بالأخره بایستی و حتما فردی یا شخصیّت و همچنین ابهّت خود را حفظ کند و همچنین همچنین و علاوه بر اجتناب جدی از گناه، از اعمال مباح که با شأن او سازگاری ندارد، بپرهیزد. بارها گفته‌ام که استاد بزرگوار ما آیت‌الله بروجردی«رحمت‌الله‌علیه» می‌فرمودند: به‌دست‌آوردن فردی یا شخصیّت مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری نیست، امّا از دست ‌دادن فردی یا شخصیّت حرام می باشد.

همه بایستی و حتما مراقب حفظ فردی یا شخصیّت خود باشند، به‌خصوص مزایا و خاصیت های جامعه و همچنین به‌ویژه طلاب علوم دینی مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد با عصای احتیاط حرکت کنند تا سرمشق جامعه باشند. همۀ مسلمانان بایستی و حتما سرمشق و همچنین اسوه جهت جامعۀ بشریت باشند و همچنین پیروان سایر ادیان و همچنین نیز پیروان سایر مذاهب اسلامی، از آنها الگو بگیرند.

قرآن کریم از ما می‌خواهد که چنین باشیم. می‌فرماید: «و همچنینَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّهً و همچنینَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ»[۱۴]

[۱]. العدد القویه، ص ۱۵۲؛ مناقب آل ابی‌طالب، ج ۴، ص ۲۳۶؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۱۸، ص ۲۰۵.

[۲]. احقاق الحق، ج ۱، ص ۴۴.

[۳] . الکافى، ج ۲، ص ۳۵۸.

[۴]. یوسف، ۴۲: «در پس نتیجه آن می شود که، چند سالى در زندان ماند.»

[۵]. یوسف، ۴۲: «مرا نزد آقاى خود به یاد آور.»

[۶]. تفسیر العیاشى، ج ‏۲، ص۱۷۶.

[۷]. الکافی، ج ۲، ص ۷۷.

[۸]. طه، ۱۲۱: «و همچنین [آن گونه‏] آدم به پروردگار خود عصیان ورزید و همچنین بیراهه رفت.»

[۹]. البقره، ۳۶: «فرود آیید، تو دشمن همدیگرید.»

[۱۰]. عوالی اللئالی، ج ۱، ص ۷۱.

[۱۱]. الکافی، ج‏۱، ص۴۷.

[۱۲]. عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۷۷.

[۱۳]. الکافی، ج ۱، ص ۳۲.

[۱۴]. البقره، ۱۴۳: «و همچنین بدین گونه تو را امتى میانه قرار دادیم، تا بر شهروندان و مردم شهر گواه باشید.»

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

آیت الله مظاهری: مزایا و خاصیت های جامعه با عصای احتیاط حرکت کنند/ طلاب از انجام اعمال مباح دون شان خود بپرهیزند در تاریخ ۲۰۱۸-۰۵-۲۳ ۱۰:۵۴:۱۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان