آیت الله مظاهری: حیا در طلبه ها کم شده می باشد/ گاهی دیده می‌می شود به بزرگان جسارت می‌کنند

%name آیت الله مظاهری: حیا در طلبه ها کم شده می باشد/ گاهی دیده می‌می شود به بزرگان جسارت می‌کنند

شفقنا- حضرت آیت الله حسین مظاهری با گفتن آنکه حیا از جامعه رخت بسته می باشد، گفت: حیا در طلبه‌ها هم کم شده می باشد؛ گاهی دیده می‌می شود به بزرگان جسارت می‌کنند. هنوز در ابتدای درس خواندن می باشد، امّا پشت سر مراجع و همچنین بزرگان غیبت می‌کند.

به به گفته شفقنا، ریاست حوزه علمیه اصفهان در شرح چهل حدیث به تشریح چهار عامل اکمال دین پرداخت که متن سخنرانی آن استاد حوزه تقدیم خوانندگان می می شود:

بحث آن جلسه به شرح روایتی از امام و پیشوا باقر«سلام‌الله‌علیه» اختصاص دارد. آن روایت خیلی زیاد ارزنده و همچنین آموزنده می باشد. البته در زیارت جامعه می‌خوانیم: «کَلَامُکُمْ‏ نُورٌ»[۱]؛ و همچنین بر آن اساس، همۀ کلمات و همچنین سخنان اهل بیت«سلام‌الله‌علیه» نورانی می باشد. امّا بعضی از روایات، نورٌ علی نور می باشد. مثل قرآن که همۀ آیاتش فصاحت و همچنین بلاغت دارد، امّا فصاحت و همچنین بلاغت بعضی از آیات بروز بیشتری دارد و همچنین معجزه روی معجزه می باشد.

ابو‌حمزۀ ‌ثمالی از امام و پیشوا باقر«سلام‌الله‌علیه» نقل می‌کند که آن هم حضرت از زبان پدر بزرگوارشان، امام و پیشوا سجاد«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: «أَرْبَعٌ مَنْ‏ کُنَ‏ فِیهِ‏ کَمَلَ‏ إِیمَانُهُ، و همچنینَ مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ، و همچنینَ لَقِیَ رَبَّهُ و همچنینَ هُو همچنینَ عَنْهُ رَاضٍ: مَنْ و همچنینَفَى لِلَّهِ بِمَا جَعَلَ عَلَى نَفْسِهِ لِلنَّاسِ، و همچنینَ صَدَقَ لِسَانُهُ مَعَ النَّاسِ، و همچنینَ اسْتَحْیَا مِنْ کُلِّ قَبِیحٍ عِنْدَ اللَّهِ و همچنینَ عِنْدَ النَّاسِ، و همچنینَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ أَهْلِهِ.»[۲]

آن چنین نقل‌ها در روایات، علامت تأکید و همچنین نشان دهندۀ اهمیّت محتوای روایت می باشد. گاهی معصومین«سلام‌الله‌علیهم» روایتی را از قول پدرشان نقل می‌کنند، به آن معنا که همچنین و علاوه بر من، پدرم نیز چنین می‌فرماید. گاهی همچنین و علاوه بر پدر، روایت را از لسان اجدادشان تا پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»نقل می‌کنند و همچنین بعضی اوقات، مثل روایت «سلسله الذهب»[۳]، آن هم سخن نورانی از قول پروردگار عالم گفتن می‌می شود. همۀ آن نقل‌ها دلالت بر تأکید دارد.

به هر حال، امام و پیشوا باقر«سلام‌الله‌علیه» با تأکید می‌فرمایند: چهار چیز می باشد که در صورتی که در هر کس باشد، ایمانش کامل شده، گناهانش از او دور می‌گردد و همچنین پروردگارش را در حالی ملاقات می‌کند که از او راضی می باشد. آن هم چهار چیز عبارتند از: به آنچه جهت شهروندان و مردم شهر بر عهده گرفته، براى خداوند تبارک و تعالی وفا کند؛ با شهروندان و مردم شهر راست گفتار باشد؛ از هر عملى که نزد خداوند تبارک و تعالی و همچنین شهروندان و مردم شهر زشت می باشد حیا کند؛ و همچنین با اهلش خوش‌ رفتار و همچنین خوش خلق باشد.

در صورتی که به راستی ما به آن روایت عمل کنیم، دیگر سعادت دنیا و همچنین سعادت آخرت، نصیب ما خواهد شد و همچنین در پرتو آن هم، علم ما، عمر ما، گفتار و همچنین کردار و همچنین نوشتار ما، پر برکت می‌گردد.

 جملۀ اوّل روایت راجع به کمال ایمان می باشد: «أَرْبَعٌ مَنْ‏ کُنَ‏ فِیهِ‏ کَمَلَ‏ إِیمَانُهُ». چقدر عالی می باشد ایمان کسی کامل باشد. ایمان بسیاری از شهروندان و مردم شهر ناقص می باشد، حتی در صورتی که اسلام آنها خوب باشد. قرآن کریم می‌فرماید: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا و همچنینَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا»[۴]

در بین مؤمنین مورد نظر قرآن که شیعیان خواهند بود نیز، کمتر کسی از ایمان کامل برخوردار می باشد. همین مقدار که مرتکب معصیت شوند، ایمان آنها کامل نیست. امّا آن روایت می‌فرماید در صورتی که آن چهار چیز در کسی باشد، ایمانش کامل می باشد. آنکه می‌فرماید ایمانش کامل می باشد، دو معنا دارد؛ یکی آنکه در واقع ایمانش کامل می باشد و همچنین معنای دیگر آنکه خداوند متعال ایمان ناقص چنین فردی یا شخصی را به عنوان ایمان کامل از او می‌پذیرد.

جملۀ بعدی روایت می‌فرماید: «و همچنینَ مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ»: پروردگار عالم گناهانش را می‌آمرزد. در تعالیم دینی، آمرزش گناهان مستلزم و نیاز به توبه دارد. امّا بایستی و حتما دانست که آمرزش، منحصر در توبه نیست و همچنین طبق بعضی از آیات و همچنین روایات، اسباب غیره ای نیز جهت بخشیدن بندگان توسط خداوند وجود دارد. شامل اسباب آمرزش، اجتناب از گناه می باشد. قرآن کریم می‌فرماید: «إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَو همچنینْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ‏ سَیِّئاتِکُمْ»[۵]

به‌جا آوردن حسنات و همچنین اعمال نیک، اسباب غیره ای جهت آمرزش معاصی می باشد. چنان‌که قرآن شریف می‌فرماید: «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»[۶]. انس با قرآن و همچنین اهمیّت به نماز، از مصادیق حسنتاتند. امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» می فرمایند: نماز شب، گناهان روز را می برد: «صَلَاهُ الْمُؤْمِنِ بِاللَّیْلِ تَذْهَبُ بِمَا عَمِلَ مِنْ ذَنْبٍ بِالنَّهَارِ»[۷]. همچنین در روایتی از سلمان نقل شده می باشد که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» شاخه خشکى از درخت کَنده و همچنین تکان دادند تا برگ‏هایش ریخت. سپس فرمودند: هنگامى که مسلمان وضوى خود را به خوبى گرفت و همچنین نمازهاى پنج‏گانه را به جاى آورد، گناهانش مى‏ریزد، چنان‏که آن برگ‏ها بر روى زمین ریخت.[۸]

در روایتی که موضوع بحث ماست، چهار عامل یا سبب جهت دور شدن گناهان از انسان ذکر شده می باشد. معنای آن هم می‌تواند آمرزش گناهان یا برخورداری از شفاعت اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» در قیامت باشد که آن هم هم سبب ساز عفو الهی می باشد؛ مگر گناهانی که مشمول عفو و همچنین مشمول شفاعت واقع نشود.

جملۀ سوّم روایت می‌فرماید: «و همچنینَ لَقِیَ رَبَّهُ و همچنینَ هُو همچنینَ عَنْهُ رَاضٍ»؛ یعنی در روز قیامت که خداوند تبارک و تعالی را ملاقات می‌کند، خداوند تبارک و تعالی از او راضی می باشد. آن لطف خداوند، از لطف اوّل و همچنین دوّم بهتر می باشد. البته رضایت خداوند تعالی مراتبی دارد. یک مرتبه از رضایت آن هم می باشد که می‌فرماید: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّه ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً»[۹] و همچنین به دنبال آن هم می‌افزاید: «فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی و همچنینَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏»[۱۰]؛ مرتبۀ غیره ای از رضایت خداوند، آن هم می باشد که بنده به مقام عنداللهی می‌رسد و همچنین در آن هم مقام، خداوند تبارک و تعالی از او راضی می باشد و همچنین عفوش می‌کند و همچنین به بهشت می‌رود.

بعد از گفتن سه لطف پهناور و بزرگ از خداوند متعال، اکنون وقت آن هم می باشد که ببینیم آن هم چهار چیز که مسبّب آن سه لطف می‌می شود چیست؟

اولین عامل جهت کامل شدن ایمان و همچنین دو لطف دیگر خداوند، آن می باشد که: «مَنْ و همچنینَفَى لِلَّهِ بِمَا جَعَلَ عَلَى نَفْسِهِ لِلنَّاسِ»؛ خداوند معاهده‌ای راجع به شهروندان و مردم شهر دارد و همچنین آن بنده به آن هم عهد، وفا می‌کند. عهد خداوند تبارک و تعالی با بنده چیست که بایستی و حتما به آن هم وفا می شود؟ خداوند تبارک و تعالی در آیات فراواوانی و همچنین شامل در ابتدای سورۀ بقره گفته می باشد: «و همچنینَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون»[۱۱]؛ از آنچه خداوند تبارک و تعالی روزی او کرده، انفاق کند. عهد خداوند تبارک و تعالی آن هم می باشد که اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» در روایات فراوانی فرموده‌اند حقّ مسلمان آن هم می باشد که: «تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ و همچنینَ تَکْرَهَ لَهُ مَا تَکْرَهُ لِنَفْسِکَ»[۱۲]؛ هرچه جهت خود دوست داری، جهت دیگران هم دوست داشته باش و همچنین هرچه جهت خود دوست نداری، جهت دیگران دوست نداشته باش. آن عهد خداوند تبارک و تعالی با ماست و همچنین ما بایستی و حتما به آن عهد راجع به شهروندان و مردم شهر وفا کنیم تا از آن هم سه موهبت الهی برخوردار گردیم.

عمل به آن عهد، عمل به قانون مواسات می باشد که همچنین و علاوه بر تأکید مکرّر قرآن روی آن هم، در روایات نیز اهمیّت فراوانی دارد. مرحوم کلینی در در جلد دوم اصول کافی، روایات بسیاری با مضمون«تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ و همچنینَ تَکْرَهَ لَهُ مَا تَکْرَهُ لِنَفْسِکَ» آورده می باشد.[۱۳] آن روایت‌ها، معمولاً صحیح‌السّند و همچنین ظاهرالدّلاله خواهند بود.

بر اساس آن روایات، همه بایستی و حتما آنچه جهت خود می‌خواهند جهت دیگران هم بخواهند و همچنین هرچه جهت خود نمی‌خواهند و همچنین نمی‌پسندند، جهت دیگران نیز نخواهند. با توجه به آن دستور مترقی دین اسلام، گناهان بزرگی همچون غیبت، تهمت، شایعه و همچنین اهانت چه جایگاهی دارند؟ زیر سؤال‌بردن شخصیت دیگران یعنی چه؟ تحقیر و همچنین کوبندگی چیست؟ هنگام و زمانی که کسی دوست ندارد پشت سرش غیبت کنند، بایستی و حتما پشت سر شهروندان و مردم شهر غیبت نکند، آنکه دوست دارد به فردی یا شخصیّت او احترام بگذارند، به او توهین نکنند، تحقیرش نکنند، خودش بایستی و حتما نسبت به دیگران چنین باشد. افرادی که تمایل دارند در رفاه باشند، بایستی و حتما در صورتی که می‌توانند شهروندان و مردم شهر را در رفاه قرار بدهند. افرادی که دوست دارند شهروندان و مردم شهر طرفدارشان باشند و همچنین از آنها دفاع کنند، خودشان بایستی و حتما از سایر شهروندان و مردم شهر دفاع کنند. آنکه دوست ندارد نامحرم به همسر و همچنین دخترش نگاه شهوت‌انگیز کند، بایستی و حتما خودش هم از نگاه حرام و همچنین آلوده به ناموس شهروندان و مردم شهر خودداری کند.

در صورتی که به آن قاعده عمل کنیم، مسلمانیم، وگرنه طبق روایات غیره ای، نمی‌توانیم ادعای مسلمانی کنیم! در روایاتی، از کسی که نسبت به دیگران بی‌تفاوت باشد و همچنین اهتمام به رفع حوائج شهروندان و مردم شهر نداشته باشد، سلب اسلام و همچنین سلب ایمان شده می باشد. رسول خداوند تبارک و تعالی«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند: «مَا آمَنَ بِی مَنْ بَاتَ شَبْعَانَ و همچنینَ جَارُهُ جَائِعٌ»[۱۴]؛ هرکس سیر بخوابد و همچنین همسایه‌اش گرسنه باشد، به من ایمان نیاورده می باشد. آن هم حضرت در روایت غیره ای می‌فرمایند: «مَنْ‏ أَصْبَحَ‏ لَا یَهْتَمُ‏ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»[۱۵]؛ هرکس صبح کند و همچنین اهتمامی به مسائل مسلمان‌ها نداشته باشد، مسلمان نیست. از آن دست روایات در سخنان نورانی اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» فراوان یافت می‌می شود.

عامل دوّم جهت کمال ایمان، آن می باشد که می‌فرماید: «و همچنینَ صَدَقَ لِسَانُهُ مَعَ النَّاسِ»؛ یعنی دروغ نگوید. آن هم خیلی مشکل می باشد، یک کسی صدّیق باشد، یک کسی راستی در زندگی‌اش دروغ نباشد، ولی در صورتی که چنین کسی پیدا شد، با تحقّق شرایط دیگر، ایمانش کامل می باشد. فردی یا شخصی رفته بود خدمت یکی از علمای پهناور و بزرگ و همچنین گفته بود: آقا یک نصیحت به من بکنید. آن هم عالم فرموده بود: دروغ نگو.  بعد جهت آن که نفس توجیه‌گر می باشد، به او گفته بود: نمی‌گویم آن هم دروغ‌های پهناور و بزرگ، که معمولاً همه به خداوند تبارک و تعالی و همچنین رسول خداوند تبارک و تعالی می‌گویند را نگو، بلکه به شهروندان و مردم شهر دروغ نگو، در منزل و خانه دروغ نگو، به زن و همچنین بچه‌ات دروغ نگو، به رفقایت دروغ نگو، سر کسب و همچنین کارت دروغ نگو، در معاشرت‌ها دروغ نگو.

قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّما یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذینَ لا یُؤْمِنُون‏»[۱۶]؛ یعنی اشخاص دروغگو ایمان ندارند. همچنین می‌فرماید: «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَو همچنینْثانِ و همچنینَ اجْتَنِبُوا قَو همچنینْلَ الزُّورِ»[۱۷]؛ ای مسلمان از دو چیز بایستی و حتما اجتناب داشته باشی و همچنین دوری گزینی، یکی آنکه بت‌پرست نباشی، دیگر آنکه دروغ نگویی!

من از همۀ تو تقاضا دارم دروغ نگویید، نه به زنتان، نه به بچه‌تان، نه به رفیقتان و همچنین توجیه هم نکنید؛ توریه هم نکنید. مرحوم بررسی کننده و پروهشگر پهناور و بزرگ آقا ضیاء عراقی«رحمت‌الله‌علیه» گفته بودند: توریه دو تا دروغ می باشد. همه بایستی و حتما صاف و همچنین با صفا و همچنین با صمیمیت و همچنین با صداقت باشند. حتی در تعارف‌ها نیز بایستی و حتما دروغ گفته نشود. در صورتی که کسی در روی اشخاص بگوید: سلام علیکم، ارادتمند تو هستم، ولی پشت سرشان غیبت کند، دروغ می‌گوید. هنگام و زمانی که آن تعارفات دروغ می باشد، دروغ‌های کسب‌ و همچنین کار و همچنین دروغ‌های رایج در اجتماع و همچنین بازار چه می‌می شود؟

به هر حال، از ما خواسته‌اند که صداقت، صفا و همچنین صمیمیّت داشته باشیم و همچنین از هرگونه دروغ بپرهیزیم، مخصوصاً در منزل و خانه. همه بایستی و حتما مواظب باشند، به‌خصوص به همسر و همچنین بچه‌ها و همچنین افراد خانواده دروغ نگویند.  برترینِ زنان زنی می باشد که با صداقت باشد. بهترینِ شوهرها نیز شوهری می باشد که راستگو و همچنین با صداقت و همچنین با صفا باشد. بدترینِ زن‌ها و همچنین شوهرها، اشخاص متقلّب و همچنین حقه‌باز و همچنین دروغ‌گو خواهند بود. دروغ‌گویی در منزل و خانه باعث می‌می شود کم کم بچه‌ها دروغ‌گو تربیت شوند، که گناهش هم جهت خودشان می باشد که دروغ گفته‌اند و همچنین هم جهت پدر و همچنین مادرشان می باشد که آنها را در محیط دروغ تربیت نموده اند.

سوّمین عامل تکمیل ایمان، حیا می باشد. چنان‌که در روایت می‌فرماید: «و همچنینَ اسْتَحْیَا مِنْ کُلِّ قَبِیحٍ عِنْدَ اللَّهِ و همچنینَ عِنْدَ النَّاسِ»؛ یعنی از ارتکاب عملی که قبح شرعی دارد و همچنین نزد خداوند تبارک و تعالی و همچنین شهروندان و مردم شهر قبیح می باشد، حیا کند.

حیا ثواب و فضیلت خیلی زیاد خوبی می باشد، امّا متأسفانه از جامعۀ ما رفته می باشد. در صورتی که حیا را تجسّم کنند، یک زن می‌می شود. حال آیا زنان در کوچه و همچنین خیابان حیا دارند؟ آیا آن فساد اخلاقی که در جامعه هست، نشانۀ حیا می باشد؟ آیا آن بی‌حجابی‌ها و همچنین بدحجابی‌ها با حیا سازگاری دارد؟ آیا در اداره‌ها حیا حاکم می باشد؟ بعضی از اداری‌ها با کمال شهامت به شهروندان و مردم شهر توهین می‌کنند و همچنین کار آنها را انجام نمی‌دهند. حتی حیا در طلبه‌ها هم کم شده می باشد؛ گاهی دیده می‌می شود به بزرگان جسارت می‌کنند. هنوز در ابتدای درس خواندن می باشد، امّا پشت سر مراجع و همچنین بزرگان غیبت می‌کند.

سایر شهروندان و مردم شهر هم چنین‌اند. به راحتی آبروی هم را می‌ریزند، غیبت می‌کنند، شایعه جهت همدیگر اختراع و همچنین پخش می‌کنند و همچنین به راحتی تهمت می‌زنند.

نقل می‌کنند یک خانواده از گرگ‌ها خواهند بود که بر خلاف سایر حیوانات و همچنین حتی بر خلاف سایر گرگ‌ها، اینها خودشان خودشان را می‌خورند. آنها دسته جمعی به شکل دایره‌ای دور هم می‌نشینند و همچنین به همدیگر نگاه می‌کنند. هرگاه  یکی از آنها غفلت کند، بقیه روی سر او می‌ریزند و همچنین پاره ‌پاره‌اش می‌کنند.

مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری نیست بروید در گرگ‌ها،  بیایید در آدم‌ها و همچنین ببینید هفت، ‌هشت‌، ده فرد یا شخص در جلسه نشسته‌اند. کافی می باشد یکی از آنها خارج می شود. آنگاه همه هرچه بخواهند پشت سر او می‌گویند و همچنین آبرویش را می‌درند. آن طرز رفتار، از بی‌حیایی سرچشمه می‌گیرد.

عامل چهارم جهت کامل شدن ایمان، طبق روایت مورد بحث ما، حسن خلق با خانواده و همچنین اطرافیان می باشد:

«و همچنینَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ أَهْلِهِ». انسان بایستی و حتما نزد همه خوش اخلاق و همچنین مؤدب باشد، امّا آنچه در آن روایت به روش خاص سفارش شده، آن می باشد که همه بایستی و حتما با همسر و همچنین فرزندان خود خوش اخلاق و همچنین خوش رفتار باشند. گاهی دیده می‌می شود بعضی از مزایا و خاصیت های یا طلبه‌ها با همسرشان نمی‌سازند، با فرزندانشان اختلاف دارند؛ می‌خواهند با تندی امربه‌معروف کنند، می‌خواهند با داد و همچنین فریاد نهی‌ازمنکر کنند. حتی در صورتی که همسر کسی تقصیر هم داشته باشد، نباید با تندی و همچنین تنش با او رفتار می شود. به‌خصوص طلبه‌ها و همچنین روحانیّون که بایستی و حتما با خلق نیکو دیگران را بسازند. امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند که با عملتان شهروندان و مردم شهر را بسازید: «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُم»[۱۸]

تندی و همچنین پرخاش‌گری جهت همه بد می باشد، امّا در طلبه‌ها یا افرادی که ظاهر متدیّن دارند، موجب انحراف فرزندان آنها می‌می شود. بایستی و حتما در منزل و خانه، با همسر و همچنین با فرزندان، با دل خوش، با زبان خوش و همچنین با مهربانی رفتار کنیم. خانوادۀ طلاب علوم دینی معمولاً محرومیّت‌های ویژه ای دارند و همچنین خود طلبه‌ها بایستی و حتما با حسن خلق و همچنین با تواضع و همچنین تلطّف، آن هم محرومیّت‌ها را جبران کنند. گناه پرخاش‌گری، ترش‌رویی و همچنین قهر، چه از سوی مرد باشد و همچنین چه از سوی زن، گناه بزرگی می باشد و همچنین در تربیت فرزندان نیز تاثیرات و همچنین اثرات بدی می‌گذارد.

پی نوشت:

[۱]. من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۶۱۶.

[۲]. امالی للطوسی، ص ۷۳.

[۳]. عیون خبرهای جدید الرضا، ج ۲، ص ۱۳۴.

[۴]. حجرات، ۱۴: «[برخى از] بادیه‏نشینان گفتند: «ایمان آوردیم.» بگو: «ایمان نیاورده‏اید، لیکن بگویید: اسلام

آوردیم.»

[۵] . نساء،۳۱: « در صورتی که از گناهان بزرگى که از آنها نهى مى‏شوید دورى گزینید، ما گناهان کوچک تو را از تو مى‏زداییم.»

[۶]. هود، ۱۱۴: «زیرا خوبی‌ها بدی‌ها را از میان مى‏برد.»

[۷] . الکافی، ج‏۳، ص۲۶۶.

[۸] . مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج ۵، ص ۳۰۷.

[۹]. فجر، ۲۷و۲۸: «اى نفس مطمئنّه، خشنود و همچنین خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد.»

[۱۰]. فجر، ۲۹و۳۰: «و همچنین در میان بندگان من درآى، و همچنین در بهشت من داخل شو.»

[۱۱]. بقره، ۳: «و همچنین از آنچه به ایشان روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند.»

[۱۲]. الکافی، ج‏۲، ص ۱۶۹.

[۱۳]. ر.ک: الکافی، ج ۲، ص ۱۶۹ تا ۲۱۱.

[۱۴]. الکافی، ج‏۲، ص۶۶۸.

[۱۵]. الکافی، ج ۲، ص ۱۶۳.

[۱۶]. نحل، ۱۰۵: «تنها کسانى دروغ‏پردازى مى‏کنند که به آیات خداوند تبارک و تعالی ایمان ندارند.»

[۱۷]. حج، ۳۰: «پس، از پلیدىِ بتها دورى کنید، و همچنین از گفتار باطل اجتناب ورزید.»

[۱۸]. الکافی، ج ۲، ص ۷۸.

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

آیت الله مظاهری: حیا در طلبه ها کم شده می باشد/ گاهی دیده می‌می شود به بزرگان جسارت می‌کنند در تاریخ ۲۰۱۸-۰۶-۰۲ ۱۲:۲۶:۳۹ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان