شرط حاکمیت وقار روزه بر بدن و همچنین روح /شرح دعای روز اول ماه رمضان

%name شرط حاکمیت وقار روزه بر بدن و همچنین روح /شرح دعای روز اول ماه رمضان

شفقنا- دست نیازمند خود را به سوی خدای بی مستلزم و نیاز بلند می کنیم و همچنین می خوانیم:

خدایا! روزه ام را در آن روز، روزه ی روزهِ داران راستین قرار بده.

« اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، و همچنینَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، و همچنینَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَهِ الغافِلین، و همچنینَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، و همچنینَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین. »

خدایا روزه مرا در آن روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار بده ، واقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما ، ومرا از خواب غافلان “از یاد تو ” هوشیار وبیدار ساز و همچنین هم در آن روز جرم و جنایت و همچنین گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و همچنین از زشتی هایم عفو فرما ای عفو کننده از گنهکاران

هدف از انجام هر عبادتی، گاه تنها به جای آوردن شکل ظاهری آن هم می باشد و همچنین گاه افزون بر آن هم، رسیدن به واقعیت و حقیقت، محتوا و همچنین عبادت می باشد.

روزه نیز آن گونه می باشد. شکل ظاهری آن هم جز خودداری از خوردن و همچنین آشامیدن و همچنین دست کشیدن از مسائل دیگر نیست و همچنین بسیاری از شهروندان و مردم شهر، بیش از آن، بهره ای از آن هم نمی برند. در حالی که بایستی و حتما گفت باطن روزه در بردارنده ی شکوه و همچنین عظمت روحی انسان، مبارزه با شیطان و همچنین هوای نفس و همچنین عشق به خداوند تبارک و تعالی می باشد. در آیه ی ۱۸۳ سوره ی بقره، روزه به عنوان یک فریضه ی دینی و همچنین باره ای جهت کسب تقوا معرفی شده می باشد:

یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون.

آری، روزه ی حقیقی، سبب پاکی روح می می شود و همچنین پایداری آدمی را در برابر دشواری ها افزایش می دهد.

سخن اصلی فراز نخست آن دعا، گفتن آثار روزه می باشد. امیرالمؤمنین علی(ع) در آن باره می فرماید:

روزه، سبب پرورش روح اخلاص در انسان ها می می شود.(۱)

روزه، در بدن انسان نیز تأثیر می گذارد و همچنین بسیاری از بیماری ها، چربی های زاید و همچنین قند اضافی در خون را از بین می برد. در بعضی روایات، روزه به عنوان دستوری جهت سلامتی بدن آمده می باشد.

امام و پیشوا صادق(ع) می فرماید:

زیرا و به درستی که روزه گرفتی، بایستی و حتما گوش، چشم، مو، پوست و همچنین دیگر اعضایت روزه باشند. حالت تو بایستی و حتما در حال روزه داشتن با هنگامی که روزه نیستی، فرق کند. بایستی و حتما جدال را ترک کنی، خدمت گزارانت را آزار ندهی و همچنین وقار روزه داری برتو حاکم باشد؛ زیرا پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله از زنی شنید که در حال روزه، به کنیزش ناسزا می گفت. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله او را به طعام دعوت کرد. زن گفت: من روزه ام، حضرت فرمودند: چگونه روزه ای و همچنین به کنیزت بد می گویی. به درستی که روزه تنها به امساک از غذا و همچنین نوشیدنی نیست.(۲)

در مصباح الشریعه، در مورد ی آثار روزه چنین آمده می باشد:

«روزه، آینه ی» دل را صفا می دهد و همچنین اعضا و همچنین جوارح را پاک می سازد و همچنین ظاهر و همچنین باطن را آماده می کند. روزه به منزله ی شکر نعمت های خداوند می باشد. مایه ی دستگیری از نیازمندان و همچنین احسان به فقرا می باشد. حالت خضوع و همچنین خشوع قلب و همچنین گریه و همچنین تضرّع را افزایش می دهد و همچنین یگانه وسیله ی افزایش توجه و همچنین پناه بردن به سوی خداوند مهربان می باشد روزه سبب شکستگی و همچنین کاهش
۱- بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۲۵۵.
۲- من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۱۰۹.

پیدا کردن و یافتن شهوت های نفس در دنیا و همچنین سبک شدن محاسبه ی انسان در آخرت و همچنین افزایش پیدا کردن و یافتن حسنات آدمی می می شود»(۱)

روزه در لسان روایات و همچنین اهل معرفت، مراتبی دارد که عبارتند از:

۱ _ روزه ی عام: پرهیز از مُفْطِرات شرعیه می باشد. به نیت و اراده قربت از طلوع فجر تا غروب آفتاب. مانند: خوردن و همچنین آشامیدن، سر به زیر آب فرو بردن، دروغ بستن به خداوند تبارک و تعالی و همچنین پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله و همچنین جانشینان او همچنین، رساندن غبار غلیظ به حلق، قی کردن و همچنین….

۲ _ روزه ی خاص: پرهیز از مفطرات شرعیه به همراه محرمات شرعیه نظیر: غیبت، دروغ، فحش، ستم و همچنین…

۳ _ روزه خاص الخاص: پرهیز از مفطرات شرعیه و همچنین محرمات شرعیه به همراه خودداری قلب از توجه به غیر حق. آنان که مراقبت و همچنین محاسبه ی نفس دارند و همچنین قلب خود را از گناه و همچنین معاصی حفظ می کنند، خداوند نیز به آنان عنایت می کند. یعنی پرده ی حجاب های مادی را از برابر دیدگان آنان بر می دارد، تا حقایق مسائل را بهتر ببینند و همچنین درک کنند.

هاتف اصفهانی می گوید:

چشم دل باز کن که جان بینی

آن هم چه نادیدنی می باشد، آن هم بینی

گر به اقلیم عشق رو آری

همه آفاق، گلستان بینی

آن هم چه بینی، دلت آن هم خواهد

آن هم چه خواهد دلت، آن هم بینی

دل هر ذره را که بشکافی

آفتابیش در میان بینی

با یکی عشق ورزی از دل و همچنین جان

تا به عین الیقین، عیان بینی

که یکی هست و همچنین هیچ نیست جز او

وحده لا شریک الا هو

رسول اکرم صلی الله علیه و همچنین آله در مورد ی اهمیت روزه می فرماید:

پروردگار عالم می فرماید که همه ی اعمال فرزند آدم از آن هم اوست، مگر روزه که جهت من می باشد و همچنین خودم، آن هم را پاداش می دهم.(۲)

امام و پیشوا صادق(ع) فرمود:

روزه سپری می باشد در برابر آتش.(۳)

و همچنین نیز در روایت دیگر می فرماید:

کسی که روزی از ماه تبریک و مبارک رمضان را افطار کند، ایمان از او زایل می می شود.(۴)
در فراز دوم از آن دعا از خداوند منان می خواهیم:

خدایا! نمازم را در آن روز، نمازِ نمازگزاران واقعی قرار بده.
۱- مصباح الشریعه.
۲- وسایل الشیعه، ج ۷، صص ۲۹۰ _ ۲۹۴.
۳- وسایل الشیعه، ج ۷، صص ۲۹۰ _ ۲۹۴.
۴- وسایل الشیعه، ج ۷، صص ۲۹۰ _ ۲۹۴.
نماز راستین، نمازی می باشد که مایه ی تقرّب انسان به خداوند تبارک و تعالی و همچنین معراج مؤمن می باشد. چنین نمازی، آدمی را از فحشا و همچنین منکرات دور می سازد.

هرچند انجام صورت ظاهری نماز، تکلیف را از دوش ما بر می دارد، ولی نماز، مثل روزه، شامل روح و همچنین حقیقتی می باشد که در صورتی که به دست نیاید، انسان بهره ی چندانی از نماز نمی برد.

تقوا، معرفت و همچنین آداب دیگر مانند اذان، اقامه، جماعت و همچنین مسواک زدن از شرایط قبولی نماز می باشد. با رعایت آن شرایط، نماز از حالت خشک و همچنین عادی آن هم در می آید و همچنین صبغه ی الهی می گیرد. بالاترین مرتبه ی نماز آن هم می باشد که نمازگزار از هر آن هم چه در دنیاست، فارغ می شود و همچنین تنها به ملکوت بیاندیشد. در آن باره، نمازگزاردن علی(ع) و همچنین غرق شدن آن هم امام و پیشوا همام در مناجات باالله، الگوی نیکویی جهت رهروان کوی واقعیت و حقیقت می باشد.

امام و پیشوا باقر(ع) می فرماید:

نخستین چیزی که در روز قیامت از آن هم بازخواست می می شود، نماز می باشد. در صورتی که پذیرفته شد، همه ی اعمال پذیرفته می می شود و همچنین در صورتی که پذیرفته نشد، دیگر اعمال نیز پذیرفته نخواهد شد.(۱)

هنگامی که وقت نماز می رسید، امیر مؤمنان علی(ع)، با شتاب مشغول عبادت می شد و همچنین بر خود می لرزید. به او گفته شد: چرا آن گونه بر خود می لرزی؟! فرمود:

زمانی می باشد که خداوند بر آسمان ها و همچنین زمین و همچنین کوه ها، امانت خویش را عرضه کرد و همچنین همه از پذیرش آن هم امانت سر باز زدند. اکنون آن زمان فرا رسیده می باشد.(۲)

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله فرمودند:

پاداش آنان که در نماز، به خداوند متعال توجه پیدا می کنند، آن می باشد که هنگام و زمانی که از نماز فارغ می شوند، مانند آن هم روزی می باشد که از مادر متولد شده اند.(۳)

یکی از نقطه های مهم، خضوع و همچنین خشوع قلب در نماز می باشد. خداوند می فرماید:

فَو همچنینَیْلٌ لِلْمُصَّلین الَّذینهم عَن صَلوتِهِم ساهون

وای بر نماز گزاران؛ آنان که در نمازشان غافلند.(۴)

هم چنین در آیه ای دیگر می فرماید:

ای اهل ایمان! در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، تا آن هم چه را می گویید، بفهمید.(۵)

در مورد ی امام و پیشوا حسن(ع) گفته اند که زیرا و به درستی که از وضو فارغ می گشت، رنگش تغییر می کرد و همچنین می فرمود:

کسی که می خواهد بر بزرگی که صاحب عرش عظیم می باشد، وارد می شود، بایستی و حتما رنگش تغییر کند.(۶)

هم چنین روایت شده می باشد که ناله ی حضرت ابراهیم(ع) از فاصله ی دور به گوش می رسید و همچنین در نمازش صدایی زیرا و به درستی که صدای جوشش آب دیگ داشت.(۷)

در مورد ی رکوع در نماز فرموده اند: مستحب می باشد که گردن کشیده باشد. هنگامی که دلیل آن هم را از امام و پیشوا(ع) پرسیدند، فرمود: آن بدان معنا می باشد که خدایا! من چنان در برابر اوامر تو تسلیم و همچنین خاضع هستم که حتی در صورتی که گردن را نیز بزنی، خشنود و همچنین فرمان بردارم!
۱- سفینه البحار، ج ۲، ص ۴۴.
از نظر امیرالمؤمنین علی(ع) عبادت کننده ی ناآگاه هم زیرا و به درستی که چهارپای آسیاب می باشد که به دور سنگ آسیاب می چرخد و همچنین هیچ گونه پیشرفتی ندارد.

قرآن کریم، در مورد ی نماز آگاهانه می فرماید:

آیا آنان که آگاه اند با آنان که نادانند، برابرند؟ البته تنها خرد پیشه گان درخواهند یافت!(۱)

در واقع، قرآن کریم، جهت علم و همچنین آگاهی، ارزش ویژه ای قایل می باشد، چنان که در بعضی آیات، جهل به مثابه ی تاریکی و همچنین علم به منزله ی روشنایی تلقّی شده می باشد.

باری، اساس دین مبین اسلام، مبارزه با نادانی می باشد. بنابراین، بعثت انبیا و همچنین اولیای الهی(ع) نیز جهت رهایی بشر از نادانی و همچنین دست یابی به نور و همچنین آگاهی می باشد.

و همچنین ولی باید توجه داشت «اخلاص» بایستی و حتما گفت که ملاک و همچنین ارزش در درگاه الهی، تنها و فقط و همچنین تنها و فقط اخلاص می باشد. عمل هرقدر پهناور و بزرگ و همچنین زیاد باشد، ولی باید توجه داشت در صورتی که آن ویژگی را نداشته باشد، بر باد رفته می باشد و همچنین هیچ گونه اثری بر آن هم مترتب نیست.

امیرالمؤمنین علی(ع) می فرماید:

اَلاخْلاَصُ مِلاکُ العباده.

قوام عبادت به خلوص نیت می باشد.(۲)

هم چنین در جای دیگر می فرمایند: «هیچ عملی از تو پذیرفته نخواهد شد، مگر آن که در آن هم، اخلاص داشته باشی. در روایات های اسلامی به مسأله ی «نیت»، اهمیت فوق العاده ای داده شده می باشد. برنامه جذاب و جالب و خوب ی اسلام آن می باشد که هر عملی را با رنگ نیت و همچنین انگیزه ی آن هم می سنجد و همچنین در صورتی که نیّت، خدایی بود پذیرفته شده می باشد و همچنین در صورتی که ریایی بود، رد می می شود.

اخلاص، آن هم می باشد که محرّک عمل در انسان از هرگونه شائبه ی غیر الهی پاک باشد. در آن صورت آن هم را می قدرت «توحید نیت» نامید؛ یعنی در همه ی برنامه جذاب و جالب و خوب ها، تنها به پروردگار و همچنین رضای او اندیشیدن.

در روایت می باشد که فردی یا شخصی خدمت رسول اکرم صلی الله علیه و همچنین آله رسید و همچنین عرض کرد: یا رسول اللّه! من در راه خداوند تبارک و تعالی انفاق می کنم و همچنین صله ی رحم به جا می آورم و همچنین آن اعمال را تنها و فقط جهت خداوند انجام می دهم، با آن حال، هنگامی که شهروندان و مردم شهر از آن اعمال من، سخن می نامند و همچنین ستایش می کنند، خوشحال می شوم. آن اعمال من چگونه می باشد؟ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله سکوت فرمود و همچنین سخنی نگفت، تا آن که آن آیه نازل شد:

فَمَنْ کانَ یرجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحا….

پس هرکس، امید دیدار پروردگارش را دارد، بایستی و حتما عمل صالح انجام دهد…(۳)

بی شک، منظور از آن روایت آن هم حالت سرور غیر اختیاری نیست. بلکه نوعی حالت می باشد که انگیزه ی عملی انسان گردد یا گفتن گر از نداشتن خلوص نیت باشد. اهمیت عمل خالص آن هم گونه می باشد که در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله می خوانیم:

کسی که چهل روز اعمال خود را خالصانه انجام دهد، خداوند چشمه های حکمت و همچنین دانش را از قلبش بر زبانش می گشاید.(۴)

نقطه ی دیگر در عبادت، خشوع می باشد. خشوع، حالت قلبی و همچنین ادب جسمی انسان در عبادت و همچنین پس نتیجه آن می شود که ی توجه کامل آدمی به مقام بندگی در آستان الهی می باشد. قرآن کریم در توصیف مؤمنان و همچنین عبادت شان می فرماید:

اَلَّذینَهُمْ فی صَلوِتِهِم خاشِعُون.

مؤمنان در نمازشان خاشع اند.(۵)
۱- زمر، ۹.
۲- الحدیث، ص ۲۴۸.
۳- مجمع البیان، ذیل آیه ی فوق.
۴- سفینه البحار، ج ۱، ص ۴۰۸.
۵- مؤمنون، ۲.
خشوع در لغت به معنی تذلّل و همچنین تواضع و همچنین متضاد تکبّر و همچنین خودپسندی می باشد.

خشوع پیشوایان پهناور و بزرگ اسلام در نماز، سرمشق عملی مسلمانان می باشد. امام و پیشوا سجاد(ع) در نماز بود. مردی ایشان را دید در حالی که ردای تبریک و مبارک شان از شانه افتاده بود. آن هم حضرت، تا پایان نماز، ردا را دوباره بر تن نکردند. آن هم مرد بعد از نماز، در آن باره از امام و پیشوا سجاد(ع) پرسید. ایشان فرمودند: وای بر تو! آیا می دانی در حضور چه کسی بودم؟ به یقین، آن هم مقدار از نماز بنده، پذیرفته می می شود که با توجه قلبی باشد. راوی عرض کرد: فدایت شوم! پس ما هلاک شدیم؟ (زیرا و به درستی که در نمازمان توجه نداریم). فرمودند: هرگز! همانا، خداوند نقص نماز واجب را به وسیله ی نوافل برطرف می سازد.(۱)

از ابوبصیر نقل شده می باشد که بر اُمّ حمیده وارد شدم، تا او را در عزای حضرت صادق(ع) تسلیت گویم، او گریه کرد. من نیز گریستم. سپس گفت: ای ابو محمد! در صورتی که حضرت صادق را هنگام مردن و مرگ می دیدی شگفت زده می شدی. دو چشمش را باز کرد و همچنین فرمود: همه ی افرادی را که با من آشنایی دارند، دور من گرد آورید.

کسی نماند مگر آن که به محضر آن هم جناب حاضر شد. آن هم گاه به همه نظر کرد و همچنین فرمود: شفاعت ما شامل افرادی که نماز را سبک بشمارند، نمی می شود.(۲)

به اشعاری از فیض کاشانی دل می سپاریم:

گنج ابدی، پیروی حق و همچنین عبادت

مفتاح در خیر، نمازی به جماعت

معنای نماز می باشد، حضور دل احباب

زنهار به صورت مکن ای دوست قناعت

راضی مشو از بندگیش تا ننمایی

آداب و همچنین شرایط همه را نیک رعایت

هرچند که وسواس کنی، سود ندارد

خود را ندهی تا به دل و همچنین جان به عبادت

خواهی به عبادت خللی راه نیابد

می کن دلت از وسوسه ی دیو، حمایت

خواهی که ز دستت نرود وقت ثواب و فضیلت

مگذار که تا کار کشد، وقت طهارت

از دست مده راتبه ی ورد، شبان روز

تا آن هم که نویسند تو از اهل عبادت

در فراز سوم از آن دعا می خوانیم:

خدایا! از خواب غفلت زدگان، هشیارم کن.

«نَو همچنینْم» به معنی خواب می باشد که در قرآن کریم، از آیات الهی شمرده شده می باشد، زیرا خواب، مایه ی تجدید قوا و همچنین ادامه ی حیات آدمی می باشد. بی خوابی، ساختار طبیعی بدن را بر هم می زند و همچنین آدمی را از حال اعتدال خارج می سازد.

«غفلت» در لغت به معنای فراموشی و همچنین بی خبری آمده و همچنین در قرآن به آن هم اشاره شده می باشد. در روایات، از دو زمان در شبانه روز به عنوان زمان غفلت یاد شده می باشد؛ زمان غروب آفتاب (فرا رسیدن تاریکی و همچنین شب) و همچنین زمان طلوع فجر تا طلوع خورشید
۱- علل الشرایع، ص ۸۸.
۲- وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۷.

(بین الطلوعین).(۱)

جهت مثال، قرآن کریم در داستان حضرت موسی(ع) می فرماید: «هنگامی که اهل شهرستان در غفلت بودند، حضرت موسی(ع) وارد شهرستان شد»(۲). زمان غفلت شهروندان و مردم شهر در آن آیه، هنگامی بود که اهالی شهرستان، کسب و همچنین کسب و کار خود را تعطیل کرده بودند و همچنین کسی، مراقب اوضاع شهرستان نبود. به هر حال غفلت مورد نظر در آن دعا، غفلتی فراتر از یک زمان خاص می باشد و همچنین همه ی زمان ها را فرا می گیرد و همچنین گاهی حتی سراسر عمر انسان را شامل می می شود.

قرآن کریم، راه پیش گیری از غفلت را چنین گفتن می کند:

پروردگارت را در دل خود از روی تضرع و همچنین ترس یاد کن. نام او را آرام بر زبان بیاور و همچنین آن کار را همواره صبح گاهان و همچنین شام گاهان تکرار کن و همچنین هرگز از غافلان مباش.(۳)

پس غفلت از دل انسان زدوده نمی گردد، مگر با یاد همیشگی خداوند.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلی الله علیه و همچنین آله در حدیثی می فرمایند:

غافل ترین شهروندان و مردم شهر کسی می باشد که از دگرگون شدن دنیا اندرز نگیرد.(۴)

یاد خداوند متعال مثل باران بهاری می باشد که زیرا و به درستی که بر دل ببارد، گل های بیداری را که آن هم توجه، احساس مسؤولیت، روشن بینی و همچنین هرگونه عمل مثبت و همچنین سازنده می باشد، می رویاند.

قرآن کریم می فرماید:

و همچنینَ مَنْ اَعْرَضَ عَن ذِکْری فاِنَّ لَهُ مَعیشَهً ضَنْکا و همچنین نَحْشُرُهُ یَو همچنینْمُ القِیمَهِ اَعْمی

و همچنین هرکس از یاد من روی گردان می شود، زندگی تنگ (و همچنین سختی) خواهد داشت و همچنین روز قیامت او را نابینا محشور می کنم.

آری، آن هم کس که اولیای خداوند تبارک و تعالی(ع) را الگوی خود قرار دهد و همچنین یاد خداوند تبارک و تعالی را در دل زنده نگه دارد، هرگز دچار تنگ دستی و همچنین سختی نخواهد شد. در مقابل، فراموش کردن یاد خداوند تبارک و تعالی، باره ساز بلاها و همچنین رنج های بسیاری خواهد بود.

افسوس که آدمی از آن خواب غفلت، دیر بیدار می می شود و همچنین به فرموده ی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله گرامی اسلام صلی الله علیه و همچنین آله آن هم گاه که بیدار می می شود، مردن و مرگ را در برابر دیدگان خود می بیند.(۵)

در روایت می باشد که جنازه ای را به گورستان می بردند. علی(ع) دید که مردی می خندد، جذاب و جالب و خنده ای که ناشی از غفلت او بود. آن هم حضرت فرمود:

گویا مردن بر غیر ما نوشته شده می باشد و همچنین می پنداری حق در آن دنیا بر غیر ما مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری گشته می باشد. می پنداری مرده هایی که می بینیم، مسافرانی خواهند بود که به زودی به سوی ما باز می گردند. ایشان را در قبرهایشان می گذاریم و همچنین دارایی ها شان را می خوریم. گو آن که ما بعد از آنها جاوید خواهیم ماند. وای بر ما که مردن و مرگ شهروندان و مردم شهر را _ که جهت ما پند و همچنین عبرت می باشد _ فراموش کرده ایم.(۶)

به گفته ی حافظ:

بر لب جوی نشین و همچنین گذر عمر ببین

کاین اشارت ز جهان گذران ما را بس

امیرالمؤمنین علی(ع) در مورد ی اشخاص غافل می فرماید:

آدم غافل، فریفته ی آرزوها می می شود و همچنین بعد از آشکار شدن قیامت، دچار حسرت می گردد و همچنین چیزهایی را که به حساب نمی آورد، برایش ظاهر می می شود و همچنین
۱- مجمع البحرین، ج ۵، ص ۴۳۴.
۲- قصص، ۱۵.
۳- اعراف، ۲۰۵.
۴- سفینه البحار، ج ۲، ص ۱۴۶.
۵- بحارالانوار، ج ۴، ص ۴۲.
۶- نهج البلاغه، حکمت ۱۱۸.
می بیند که در پرونده ی او به حساب آمده می باشد.(۱)

با دقت در فرازهایی که تا کنون گفتن شد، درمی یابیم که روزه و همچنین نماز، مقدمه ای جهت بیداری از غفلت و همچنین بهترین راه توجه به خداوند می باشد.

در فراز آخر از آن دعا می خوانیم:

خدایا! جرمم را ببخش و همچنین از من درگذر، ای بخشنده ی گنه کاران!

آن فراز از دعا به بخشش جرایم و همچنین گناهان اشاره دارد. در واقع، بعد از انجام نماز و همچنین روزه _ آن هم گونه که شایسته می باشد _ باره ی چنین درخواستی فراهم می می شود؛ زیرا نیرو گرفتن از روزه و همچنین نماز و همچنین تقرب به خداوند تبارک و تعالی، سبب تصفیه ی روح انسان می می شود و همچنین مقدمات مغفرت و همچنین آمرزش را فراهم می سازد. خداوند تبارک و تعالی را به آن امید صدا می زنیم که رحمت او بر غضبش، سبقت گیرد و همچنین باران رحمت و همچنین مغفرت خویش را بر آن خاک آلودی انسانی فرو فرستد.

خطاپوشی از صفات خداوند متعال می باشد؛ زیرا او ستارالعیوب و همچنین غفّار الذنوب می باشد. پشیمانی از ارتکاب گناه و همچنین امید بستن به رحمت و همچنین مغفرت الهی، شیطان را ناامید و همچنین درمانده می کند و همچنین راه را جهت هدایت انسان می گشاید. در صدر اسلام نیز چنین رواج پیدا کرده بوده می باشد که اشخاص گنه کار و همچنین مجرم خدمت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله گرامی اسلام صلی الله علیه و همچنین آله شرفیاب می شدند و همچنین تقاضا می کردند که آن هم حضرت جهت پذیرش توبه ی آنان دعا کند. گفته اند که ابولبابه، بعد از پایان جنگ خندق مأموریت یافت که به میان یهود بنی قریظه برود، سخنان ایشان را بشنود و همچنین به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله بگوید. هنگام و زمانی که یهودیان پیمان شکن ابولبابه را در میان خود دیدند، با او مشورت کردند و همچنین پرسیدند که در صورت تسلیم شدن در برابر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله چه سرانجامی خواهند داشت؟ ابولبابه در پاسخ، با دست خود به گلویش اشاره کرد؛ یعنی در صورت تسلیم شدن، کشته می شوید. با آن حال، بی درنگ پشیمان شد و همچنین با خود گفت: به خداوند تبارک و تعالی و همچنین پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله خیانت کردم.

ولی در بازگشت به مسجد رفت و همچنین با ریسمانی، گردن خود را به یکی از ستون های مسجد بست و همچنین گفت: هرگز خود را از بند رها نمی کنم، مگر آن که توبه ام پذیرفته می شود یا بمیرم. هنگامی که ابولبابه تأخیر کرد، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله از حال او جویا شدند. داستانش را به حضرت گفتند. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: در صورتی که نزد ما می آمد، از خداوند برایش طلب آمرزش می کردیم. ولی باید توجه داشت اکنون که به درگاه خداوند تبارک و تعالی توبه کرده، او سزاوارتر می باشد و همچنین هرچه صلاح می داند در مورد ی او انجام دهد. سرانجام بعد از مدتی، آیه ای نازل شد و همچنین خطاب رسید که توبه ی او پذیرفته شده می باشد، بدین وسیله پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله پذیرش توبه را به ابولبابه بشارت داد. سپس پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و همچنین آله با دست های تبریک و مبارک خود، ریسمان از گردن او باز کرد و همچنین فرمود: اکنون، توبه ات پذیرفته شد، چنان که گویا جدید و تو و تازه از مادر متولد شده ای!

بایستی و حتما گفت از آن هم زمان، آن ستون در مسجدالنبی صلی الله علیه و همچنین آله به نام ستون توبه یا اسطوانه ی ابی لبابه نامیده شد.

قرآن کریم با لحنی آکنده از لطف و همچنین محبت، آغوش رحمتش را به روی همگان باز کرده و همچنین فرموده می باشد:

قُلْ یا عِبادِی الذین اَسْرفُوا عَلی اَنْفُسِهِم لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللّهِ اِنَّ اللّهِ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعا؛

بگو ای افرادی که دچار گناه شده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید؛ زیرا خداوند تبارک و تعالی همه ی گناهان را می آمرزد.(۲)

قرآن کریم در دستورهای سه گانه در مورد ی توبه می فرماید درهای غفران و همچنین رحمت بدون استثنا به روی همه ی بندگان گشوده می باشد، به شرط آن که بعد از ارتکاب گناه به خود آیند و همچنین تغییر مسیر دهند. آنان بایستی و حتما به درگاه خداوند تبارک و تعالی روی آورند، در برابر فرمانش تسلیم باشند و همچنین با عمل، صداقت خود را در آن توبه و همچنین بازگشت نشان دهند.(۳)
۱- بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۹۰.
۲- زمر، ۵۳.
۳- زمر، ۵۳ _ ۵۴.
بسیاری از گناه کاران، بعد از انجام گناهان کبیره، چنان ناخوش و غمگین و همچنین پشیمان خواهند بود که باور نمی کنند راه بازگشتی دارند. آنان می پرسند: آیا به راستی گناهان ما قابل بخشایش می باشد؟ آیا جهت ما راهی به سوی خداوند تبارک و تعالی باز می باشد؟ آیا پلی در پشت سر ما وجود دارد که ویران نشده باشد؟ آن آیات به همه ی آنان نوید می دهد که راه به روی همه ی تو باز می باشد. بایستی و حتما دانست توبه از گناه، افزون بر آثار و همچنین برکات معنوی، مواهب ظاهری دنیا را نیز متوجه انسان می سازد، عمران و همچنین آبادی می آفریند و همچنین مایه ی طول عمر و همچنین بهره گیری از مواهب حیات می می شود.

امام و پیشوا صادق(ع) می فرمایند:

همانا خدای عز و همچنین جل به توبه ی بنده ی مؤمنش _ هنگامی که توبه کند _ شاد می می شود، چنان که یکی از تو هنگامی که گم شده ی خود را پیدا کند، شاد می می شود.(۱)

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

شرط حاکمیت وقار روزه بر بدن و همچنین روح /شرح دعای روز اول ماه رمضان در تاریخ ۲۰۱۸-۰۵-۱۷ ۰۸:۰۱:۱۹ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان