آیت الله مظاهری: قانون مواسات در اسلام افضل از همۀ قوانین می باشد

%name آیت الله مظاهری: قانون مواسات در اسلام افضل از همۀ قوانین می باشد

شفقنا- حضرت آیت الله مظاهری ضمن افضل داستن قانون مواسات در اسلام گفت: عمل به قانون مواسات، غیر از خمس و همچنین زکات می باشد، پرداخت خمس و همچنین زکات، به‌عنوان حق واجب می باشد و همچنین وجوب آن هم مثل نماز و همچنین روزه، قانون مساوات می باشد و همچنین همه بایستی و حتما در صورت تحقّق شرایط، به آن هم عمل کنند.

به به گفته شفقنا، ریاست حوزه علمیه اصفهان در درس اخلاق خود پیرامون اهتمام به مسائل مسلمانان به عنوان شرط مسلمانی سخنرانی کرد که متن آن هم در ذیل می آید:

بِسْمِ‏ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

«رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری‏ و همچنینَ یَسِّرْ لی أَمْری و همچنینَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی یَفْقَهُوا قَو همچنینْلی‏»

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در روایتی می‌فرمایند: «مَنْ‏ أَصْبَحَ‏ لَا یَهْتَمُ‏ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»[۱]؛ یعنی هرکه صبح کند و همچنین اهتمامی به مسائل مسلمان‌ها نداشته باشد، مسلمان نیست.

در روایات متعدّدی، جهت کسی که راجع به خلق خداوند تبارک و تعالی بی‌تفاوت باشد و همچنین هنگام احتیاج و همچنین گرفتاری دیگران، با آنکه قدرت دارد، کمک و همچنین گره‌گشایی نکند، گناهان بزرگی بار شده می باشد.

از روایات بهره بری و استفاده می‌می شود که اسلام عزیز به یک اعتبار، دو قانون دارد؛ یکی قانون «مساوات» و همچنین غیره ای قانون «مواسات».

معنای قانون «مساوات» آن می باشد که همه در برابر قانون یکسانند؛ مثلاً در صورتی که گفته‌اند: نماز بخوانید، همۀ مسلمان‌ها و همچنین شامل شخص پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» بایستی و حتما نماز بخوانند و همچنین در آن خصوص تفاوتی بین اشخاص نیست.

قانون «مواسات»، غیر از «مساوات» می باشد و همچنین معنای آن هم برادری، اتّحاد و همچنین دیگر خواهی می باشد. آن قانون، در آیات قرآن کریم و همچنین در روایات اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» اهمیّت فراوانی دارد. بر اساس آن قانون، مسلمان‌ها بایستی و حتما به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن یکدیگر باشند و همچنین حوائج همدیگر را برآورده سازند و همچنین در گرفتاری‌ها به یاری هم بشتابند. به قول قرآن شریف: «لِیُنْفِقْ ذُو همچنین سَعَهٍ مِنْ سَعَتِهِ و همچنینَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ»[۲]

قانون مواسات آن هم می باشد که سعدی با بهره بری و استفاده از آیات و همچنین روایات می‌گوید:

                        بنی آدم افراد یکدیگرند

                                                که در آفرینش ز یک گوهرند

                        تو کز محنت دیگران بی‌غمی

                                                نشاید که نامت نهند آدمی

ابان‌بن‌تغلب که یکی از شاگردان نزدیک امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» و همچنین از مجتهدین زمان ایشان بوده، نقل می‌کند که من خدمت امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» در حال طواف بودم. فردی یا شخصی من را صدا کرد و همچنین کاری با من داشت، جوابش را ندادم. دفعۀ دوم صدایم کرد، باز هم جوابش را ندادم؛ امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: او با توست؟ گفتم: بله، فرمودند: شیعه می باشد؟ گفتم بله، گفتند که چرا نمی‌روی جوابش را بدهی؟ طواف را رها کن و همچنین با او برو. گفتم: حتی در صورتی که طواف واجب باشد؟ فرمودند: آری. [۳]

ابان‌بن‌تغلب در روایت غیره ای نقل می‌کند که امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمود: «قَضَاءُ حَاجَهِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَو همچنینَافٍ و همچنینَ طَو همچنینَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشَرَهً»[۴]؛ روا ساختن حاجت مؤمن بهتر می باشد از طوافى و همچنین طوافى و همچنین تا ده طواف شمرد.

آن حداقل ثواب جهت گره گشایی از مؤمنین می باشد. در روایات، گاهی فرموده‌اند خدمت به خلق خداوند تبارک و تعالی و همچنین دستگیری از نیازمندان، ثواب یک حج و همچنین عمره دارد.[۵] گاهی می‌فرمایند: ثواب آن هم معادل بیست حج و همچنین عمرۀ مقبول می باشد.[۶] گاهی ثواب ده تا هفتاد حج جهت آن هم شمرده‌اند[۷] و همچنین حتّی ثواب هزار حجّ مقبول و همچنین مبرور نیز جهت آن امر مهم در روایات ذکر شده می باشد.[۸]

حج مقبول کم می باشد، شاید یک قسمت و بخش هم نباشد. حجّ مسلمان‌ها معمولاً صحیح می باشد و همچنین رفع تکلیف می‌کند و همچنین ثواب هم دارد، امّا حجّ مقبول و همچنین مبرور که خداوند تبارک و تعالی قبول کند و همچنین به او بگوید بارک‌الله، خیلی زیاد کم می باشد. در روایات پاداش خدمت به خلق خداوند تبارک و تعالی، دست کم یک حج و همچنین عمرۀ مقبول می باشد. آن ثواب‌ها استحقاقی نیست، بلکه تفضّلی می باشد، به آن معنا که دانه می‌ریزند تا کبوتر بگیرند. آن ثواب‌ها را می‌دهند جهت آن که شهروندان و مردم شهر جهت خدمت به خلق خداوند تبارک و تعالی ترغیب و همچنین تحریص شوند.

عقاب کوتاهی در خدمت به خلق خداوند تبارک و تعالی نیز شدید می باشد. مرحوم کلینی«رحمت‌الله علیه» در کتاب کافی، چندین روایت جهت عقاب و همچنین کیفر خدمت نکردن به خلق خداوند تبارک و تعالی آورده می باشد.[۹] در یکی از آن روایات می‌خوانیم، کسی که بتواند احتیاج دیگران را رفع کند و همچنین گره از گرفتاری شهروندان و مردم شهر بگشاید، امّا در آن خصوص کوتاهی کند را به صف محشر می‌آورند؛ روی او سیاه می باشد، چشم‌هایش از ترس به گودی فرو رفته و همچنین در حالی که در غل و همچنین زنجیر می باشد، خطاب می‌می شود: او کسی می باشد که خائن به خداوند تبارک و تعالی و همچنین خائن به رسول خداوند تبارک و تعالی می باشد، سپس امر می‌می شود که او را به جهنّم بفرستید. [۱۰]آن رسوایی و همچنین عقاب، به خاطر آن هم می باشد که آن هم بنده می‌توانسته گره از کار شهروندان و مردم شهر بگشاید و همچنین نگشوده می باشد.

گره گشایی و همچنین کمک به دیگران، الزاماً مستلزم و نیاز به پول هم ندارد، یک قسم آن هم کمک اقتصادی و مالی می باشد. آن هم‌روش که قرآن کریم می‌فرماید: «و همچنینَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ»[۱۱]، هرکس از هرچه دارد و همچنین می‌تواند، بایستی و حتما انفاق کند. گاهی دستگیری و همچنین رفع احتیاج از دیگران با آبروست، گاهی با قدم می باشد، گاهی با قلم می باشد، گاهی با علم می باشد، گاهی هم با پول می باشد.

روایات خدمت به خلق خداوند تبارک و تعالی به اندازۀ تواتر می باشد، تواتر معنوی دارد؛ هم روایاتی که ثواب فراوان آن هم را گفتن کرده، تواتر معنوی دارد و همچنین هم روایاتی که عقاب کوتاهی از آن هم را گوشزد می‌کند، تواتر معنوی دارد. در آن روایات، جهت گشودن گره از کار شهروندان و مردم شهر، بالاترینِ ثواب‌ها ذکر شده می باشد. ثواب آن هم از حج، اعتکاف و همچنین از هر عبادتی که فرض کنید بالاتر می باشد.

راوی می‌گوید: مشکلی داشتم که به دست امام و پیشوا حسن مجتبی«سلام‌الله‌علیه» حل می‌شد. خدمت ایشان رسیدم و همچنین گفتم: گره‌ام را تو باز کنید. آن هم حضرت به دنبالم راه افتادند. در راه به مسجد رسول الله رسیدیم. آنجا امام و پیشوا‌حسین«سلام‌الله‌علیه» معتکف بودند، اعتکاف در مسجدالنبی، آن هم هم از امام و پیشوا حسین؛ امام و پیشوا حسن«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: چرا به برادرم نگفتی تا گره‌ات را باز کند؟ گفتم آقا معتکف بودند، ترسیدم مزاحمشان بشوم. امام و پیشوا حسن«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: «إِنَّهُ لَو همچنینْ أَعَانَکَ‏ عَلَى‏ حَاجَتِکَ‏ لَکَانَ‏ خَیْراً لَهُ‏ مِنِ‏ اعْتِکَافِ‏ شَهْرٍ»[۱۲] ؛ ثواب گره گشودن از کار شهروندان و مردم شهر، از ثواب یک ماه اعتکاف بالاتر می باشد.

معمولاً فقهاء روایات مرتبط به خدمت به خق خداوند تبارک و تعالی را اخلاقی دانسته و همچنین حمل بر استحباب نموده اند، امّا بایستی و حتما توجه می شود که رسیدگی به حوائج شهروندان و مردم شهر، در وقت احتیاج آنان واجب می باشد، نه مستحب. هر کسی بایستی و حتما به اندازۀ وسعش گره از کار شهروندان و مردم شهر بگشاید. آن واجب، واجب اقتصادی و مالی نیست، واجب تکلیفی می باشد.

قرآن کریم می‌فرماید: «و همچنین الَّذینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ و همچنینَ الْفِضَّهَ و همچنینَ لا یُنْفِقُونَها فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلیمٍ»[۱۳]؛ افرادی که ثروت جمع می‌کنند و همچنین بایستی و حتما خلأهای فردی و همچنین فرهنگی و اجتماعی فقر را پر کنند، امّا نمی‌کنند، عذابی دردناک خواهند داشت. بعد هم می‌فرماید در روز قیامت همین پول‌ها که بایستی و حتما صرف جهیزیه جهت نیازمندان کند، بایستی و حتما به فقرا بدهد، بایستی و حتما جهت پر کردن خلأهای فرهنگی و اجتماعی نظیر ساخت مسجد، آبادی روستا و همچنین ساخت مدرسۀ علمیّه خرج کند و همچنین خودداری می‌کند، همین پول‌ها را داغ می‌کنند و همچنین به بدنش می‌گذارند: «هذا ما کَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ فَذُوقُوا ما کُنْتُمْ تَکْنِزُونَ»[۱۴]

آن قانون مواسات می باشد که حمل آن هم بر استحباب، مشکل می باشد، ولی اتفاقاً عمل به آن واجب جا‌نیفتاده می باشد. معمولاً شهروندان و مردم شهر به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن خود و همچنین خانوادۀ خود خواهند بود. به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن مسافرت خود خواهند بود، به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن مستحبّات و همچنین سفرهای زیارتی خواهند بود، امّا فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن نمی‌کنند که در صورتی که بتوانند جهت دختر خواهرشان یک جهیزیۀ خوب تهیّه کنند تا در منزل و خانه نماند یا به ازدواج پسر برادرشان کمک کنند، ثواب خیلی بیشتری دارد. کارمند اداره بایستی و حتما نه تنها گره در کار شهروندان و مردم شهر نیندازد، بلکه گره را فوراً باز کند، به اشخاص معمولی و همچنین اشخاص مستضعف که به او رفت و آمد و مراجعه می‌کنند، رسیدگی کند. پروندۀ افرادی که بلد نیستند یا سواد ندارند را خودش از آن اتاق به آن هم اتاق ببرد تا مشکل را حل کند و همچنین با احترام خاصّی ارباب رجوع را به منزل و خانه بفرستد.

مسلمان واقعی چنین می باشد و همچنین کسی که به آن صورت گره‌گشایی از شهروندان و مردم شهر نمی‌کند بایستی و حتما بداند که مسلمان واقعی نیست. مرحوم آخوند خراسانی«رحمت‌الله علیه»، صاحب کفایه، را دیدند که نیمه شب چراغ به دست، در کوچه‌های تاریک و همچنین ترسناک نجف می‌رود. گفتند آقا کجا می‌روید؟ گفت: زن همسایۀ ما درد زایمان گرفته می باشد و همچنین کسی نیست دنبال ماما برود، شوهر او غریب می باشد و همچنین ممکن می باشد ماما دنبال او نیاید، زن من هم نیمه شب نمی‌تواند برود. لذا من دارم می‌روم او را بیاورم.

در سیرۀ ائمۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» داریم که ایشان نیمه شب‌ها به در خانۀ فقرا می‌رفته و همچنین مخفیانه به آنها کمک می‌نموده اند. مخصوصاً در سیرۀ امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» از آن دست گره‌ گشایی‌ها زیاد داریم. نقل شده می باشد که یک زن، در حالی که مشک آب به دوشش بود، به امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» ناسزا می‌گفت و همچنین می‌رفت. آن هم حضرت به او سلام کردند، مشک آب را گرفتند و همچنین با تلطّف و همچنین مهربانی، تا در منزل و خانه، برایش بردند. آنجا دیدند که به آن هم زن رسیدگی نشده می باشد. خودشان رفتند برایش خرما آوردند، هیزم آوردند، آرد آوردند، به او گفتند: من می‌توانم نان بپزم، می‌توانم بچه‌داری کنم. گفت: بچه‌داری کن، من می‌روم نان می‌پزم. همسایۀ او آمد، امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» را شناخت. دید امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» بچه‌ها را روی دامن نشانده، هستۀ خرما را می‌گیرد، در دهان بچه‌ها می‌گذارد و همچنین گریه می‌کند از آن که در حقّ آن هم زن کوتاهی شده می باشد. آن هم زن آمد عذرخواهی کند، ولی امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» از او عذرخواهی کرد و همچنین گفت: من بایستی و حتما از تو عذرخواهی کنم.[۱۵]

آن روش اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» می باشد، آن سنّت می باشد، حالا در جامعۀ ما به آن هم عمل نمی‌می شود حرف غیره ای می باشد، ولی بایستی و حتما بدانیم که قانون مواسات در اسلام، افضل از همۀ قوانین می باشد.

نکتۀ غیره ای که بایستی و حتما به آن هم توجه می شود، آن می باشد که عمل به قانون مواسات، غیر از خمس و همچنین زکات می باشد. پرداخت خمس و همچنین زکات، به‌عنوان حق واجب می باشد و همچنین وجوب آن هم مثل نماز و همچنین روزه، قانون مساوات می باشد و همچنین همه بایستی و حتما در صورت تحقّق شرایط، به آن هم عمل کنند. امّا جهت عمل به قانون مواسات، هرکسی بایستی و حتما بعد از پرداخت واجبات اقتصادی و مالی، از مال خودش انفاق کند و همچنین از مستمندان و همچنین نیازمندان دستگیری نماید.

[۱].الکافی، ج ۲، ص ۱۶۳.

[۲]. الطلاق، ۷: «بر توانگر می باشد که از دارایى خود هزینه کند، و همچنین هر که روزى او تنگ باشد بایستی و حتما از آنچه خداوند تبارک و تعالی به او داده خرج کند.»

[۳]. الکافی، ج ۲، ص ۱۷۱.

[۴]. آن هم، ج‏۲، ص۱۹۴.

[۵]. آن هم، ج ۲، ص ۱۹۴.

[۶]. آن هم، ص ۱۹۳.

[۷]. آن هم، ص ۱۹۵.

[۸]. امالی الصدوق، ص ۲۳۷.

[۹]. ر.ک: الکافی، ج ۲، ص ۳۵۰ تا ۳۶۸.

[۱۰]. الکافی، ج ۲، ص ۳۶۷.

[۱۱]. الأنفال، ۳: «و همچنین از آنچه به ایشان روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند.»

[۱۲]. المؤمن، ص ۵۲ و همچنین ۵۳.

[۱۳]. التوبه، ۳۴: «و همچنین کسانى که زر و همچنین سیم را گنجینه مى‏کنند و همچنین آن هم را در راه خداوند تبارک و تعالی هزینه نمى‏کنند، ایشان را از عذابى دردناک خبر ده‏»

[۱۴]. التوبه، ۳۵: «آن می باشد آنچه براى خود اندوختید، پس [کیفر] آنچه را مى‏اندوختید بچشید.»

[۱۵]. مناقب آل ابی‌طالب، ج ۲، ص ۱۱۵؛ بحارالأنوار، ج ۴۱، ص ۵۱.

آیت الله مظاهری: قانون مواسات در اسلام افضل از همۀ قوانین می باشد در تاریخ ۲۰۱۸-۰۵-۱۲ ۱۲:۴۱:۳۳ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان