حضرت آیت الله جوادی آملی: عقل مقابل شرع قرار نمی گیرد/ تشریح «صبر عندالمصیبه» در لسان امام و پیشوا علی(ع)

آیت الله جوادی آملی1 حضرت آیت الله جوادی آملی: عقل مقابل شرع قرار نمی گیرد/ تشریح «صبر عندالمصیبه» در لسان امام و پیشوا علی(ع)

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به کلمه«صبر» در سخنان امام و پیشوا علی(ع)، صبر عندالمصیبه را تشریح کرد.

به به گفته شفقنا، آن مرجع تقلید در جلسه درس اخلاق پنجشنبه های خود که آن هفته مصادف با سالروز شهادت امام و پیشوا موسی کاظم علیه السلام، در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید، با تسلیت آن ایام به ادامه شرح جمله قصار ۳۱ حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه پرداخت و همچنین اظهار داشت: در آن جمله قصار حضرت مشخص کرد ایمان چیست؟ و همچنین عناصر محوری ایمان کدام می باشد، فرمود ایمان چهار رکن دارد، صبر، یقین، عدل و همچنین  جهاد. آن هم‌گاه هر کدام از آن عناصر و همچنین ارکان چهارگانه را تشریح کردند.

او با اشاره به روایتی از امام و پیشوا موسی کاظم علیه السلام اذعان داشت: گفتن نورانی امام و پیشوا کاظم در همین باره دارند که در آن هم وصایایی که به هشام فرمود مطرح می باشد. امام و پیشوا کاظم(سلام الله علیه) به هشام فرمود: هشام! «إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَینِ»؛ خداوند تبارک و تعالی دو حجت و همچنین دو برهان جهت هدایت شهروندان و مردم شهر نصب کرد: یکی انبیا و همچنین مرسلین و همچنین ائمه و همچنین معصومین(علیهم السلام) در بیرون، یکی هم عقل و همچنین خردمندی در درون. انسان با هماهنگی آن عقل و همچنین شرع بایستی و حتما هم راه را تشخیص بدهد، و همچنین هم آن هم را طی کند.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: عقل در مقابل شرع نیست، شرع مقابل ندارد. شرع تنها و فقط حکم خداست ولاغیر. تنها عامل تنظیم قواعد شرع، اراده ازلی خداست و همچنین لاغیر. شرع مقابل ندارد، بایستی و حتما گفت آنچه را که دلیل عقلی به آن هم رسید، دلیل نقلی هم آن هم را تأیید می‌کند و همچنین آنچه را که دلیل نقلی فتوا داد، دلیل عقلی در صورتی که برسد آن هم را تأیید می‌کند. عقل و همچنین نقل مطابق و یکدست‌اند، نه عقل و همچنین شرع، زیرا و به درستی که شرع قانون‌گذار می باشد و همچنین عقل قانون‌شناس. هرگز عقل، قانون وضع نمی کند، زیرا همه قوانین قبل از پیدایش عقل حکیمان موجود بود، بعد از مردن و مرگ آنها هم هست. آنکه وجود تبریک و مبارک امام و پیشوا کاظم فرمود: خداوند تبارک و تعالی دو حجت دارد؛ یعنی یکی از بیرون به نام انبیا و همچنین اولیا که حرف خداوند تبارک و تعالی را می‌رسانند و همچنین یکی هم از درون که عقل باشد  حرف انبیا و همچنین اولیا را می‌فهمد.

او ادامه داد: اینجا وجود تبریک و مبارک امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) صبر و همچنین بردباری را تشریح می‌کند که صبر چهار شعبه دارد: «عَلَى الشَّو همچنینْقِ و همچنینَ الشَّفَقِ و همچنینَ الزُّهْدِ و همچنینَ التَّرَقُّبِ»؛ آن هم روان‌شناسی می باشد، هم روان‌کاوی می باشد و همچنین هم اهدای یک سلسله مسائل جدید و تو و تازه می باشد.

آن مرجع تقلید با اشاره به آیات قرآن کریم ابراز داشت: مستحضرید قرآن کریم اجر صابران را فراوان گفتن کرده می باشد و همچنین در مورد صابران دارد: ﴿یوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَیرِ حِسَابٍ﴾؛ یعنی اجر آنها به حساب در نمی‌آید.

او گفتن کرد: حضرت در آن کلام هر کدام از آن چهار عنصر را به شعب فرعی وابسته دانسته می باشد؛ «فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّهِ سَلَا عَنِ الشَّهَو همچنینَاتِ»؛ در صورتی که کسی مشتاق بهشت باشد، در صورتی که به شهوت‌ها نرسید صبر می‌کند. منشأ آن صبر، «شوق الی الجنه» می باشد. «و همچنینَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ»؛ کسی که از آتش می‌هراسد، از حرام پرهیز می‌کند، صبر می‌کند. هنگام و زمانی که پیشنهاد حرامی به او دادند صبر می‌کند، نمی‌پذیرد. «و همچنینَ مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ»؛ زهد در دنیا یعنی بی‌رغبتی. در صورتی که نسبت به زرق و همچنین برق دنیا بی‌رغبت بود، حوادث تلخی که رخ داد را تحمل می‌کند. آن می‌می شود صبر «عند المصیبه». «و همچنینَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَو همچنینْتَ سَارَعَ [فِی‏] إِلَى الْخَیرَاتِ»؛ در صورتی که کسی منتظر مردن و مرگ باشد؛ یعنی؛ بداند مردن و مرگ در کمین می باشد می‌گوید قبل از آنکه من فرصت را از دست بدهم کار خیر را سریع‌تر انجام می دهم، هنگام و زمانی که مردن و مرگ در کمین من می باشد چرا کار خیر را به عقب بیاندازم.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: حضرت فرمود بالاترین شهروندان و مردم شهر افرادی‌اند که نسبت به ذات اقدس الهی محبت داشته باشند و همچنین روی علاقه عبادت کنند. «فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّهِ سَلَا عَنِ الشَّهَو همچنینَاتِ و همچنینَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ و همچنینَ مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ و همچنینَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَو همچنینْتَ سَارَعَ [فِی‏] إِلَى الْخَیرَاتِ»؛ اینها شرح صبر در بیانات حضرت امیر می باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی: عقل مقابل شرع قرار نمی گیرد/ تشریح «صبر عندالمصیبه» در لسان امام و پیشوا علی(ع) در تاریخ ۲۰۱۸-۰۴-۱۴ ۱۱:۲۹:۰۹ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان