آیت الله جوادی آملی: پست ترین شهروندان و مردم شهر افرادی خواهند بود که در مقابل ظلم سکوت کنند/ در صورتی که کسی از کار بد خود پشیمان شد به پشیمانی اش احترام بگذارید

آیت الله جوادی آملی1 آیت الله جوادی آملی: پست ترین شهروندان و مردم شهر افرادی خواهند بود که در مقابل ظلم سکوت کنند/ در صورتی که کسی از کار بد خود پشیمان شد به پشیمانی اش احترام بگذارید

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به سخن امیرالمومنین(ع) که فرمود:«پست ترین شهروندان و مردم شهر افرادی خواهند بود که در مقابل ظلم سکوت کنند و همچنین ظلم را بپذیرند»، گفت: بایستی و حتما به ملت هایی مانند ملت ما و همچنین فلسطین و همچنین یمن که در برابر ظلم استکبار و همچنین صهیونیسم ایستاده اند درود فرستاد.

به به گفته شفقنا، آن مرجع تقلید در جلسه درس اخلاق پنجشنبه های خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید، ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، به شرح جملات قصار ۱۷ تا ۲۲ نهج البلاغه حضرت امیرعلیه السلام پرداخت.

او در ادامه مباحث جلسات قبل اظهار داشت: جریان جمله قصار هفدهم نهج البلاغه آن می باشد که کسی از وجود تبریک و مبارک امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) سؤال کرد که تو چرا محاسنتان را با وجود آنکه سفید شده، خضاب و همچنین رنگ نمی‌کنید؟ در حالی که پیغمبر(علیه و همچنین علی آله آلاف التحیه و همچنین الثناء) فرمود محاسنتان را رنگ کنید که آثار پیری در تو مشهود نباشد و همچنین شبیه سالمندان بعضی از فرَق نباشید؛ «سُئِلَ ع عَنْ قَو همچنینْلِ الرَّسُولِ ص غَیرُوا الشَّیبَ و همچنینَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْیهُودِ»، حضرت در پاسخ فرمود آن هم روزی که جمعیت کم بود و همچنین ما نیازمند اشخاص جوون جهت حضور در جبهه و همچنین جنگ بودیم، الآن که به لطف الهی اسلام فراگیر شد و همچنین ما دشمنی نداریم، مختاریم، می‌توانیم محاسن را رنگ کنیم و همچنین یا می‌توانیم رنگ نکنیم. آن هم زمان مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری بود ولی الآن مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری نیست.

آیت الله جوادی آملی در خصوص دیدگاه شارحان نهج البلاغه در مورد آن جمله حضرت، اذعان کرد: آن جمله را شارحان نهج البلاغه بحث کردند که آن با آنکه حلال اسلام «الی یوم القیامه» حلال می باشد و همچنین حرام اسلام «الی یوم القیامه» حرام می باشد، چه نسبتی دارد؟ آن بزرگان پاسخ دادند که احکام اسلامی دو قسم می باشد: یک سلسله احکامی می باشد که معارض ندارد نظیر صوم و همچنین صلات و همچنین حج و همچنین زکات و همچنین دیگر احکام عبادی که ما موظفیم انجام بدهیم و همچنین یک سلسله روایاتی می باشد و همچنین نه احکام که معارض دارد و همچنین علاجش به دست فقیه کارآزموده ورزیده می باشد که تعارض اینها را حل کند. حضرت فرمود آن جزء تعارضات نیست جزء تزاحمات می باشد یعنی آنجا که رسول خداوند تبارک و تعالی(صلّی الله علیه و همچنین آله و همچنین سلّم) دستور داد تو حتماً محاسن خود را رنگ کنید، آن هم هنگام و زمانی که بود که جبهه، عملیات و همچنین مبارزات بود و همچنین مسلمانان با دشمن تنگاتنگ هم می‌جنگیدیم، ولی باید توجه داشت الآن جبهه‌ و همچنین جنگی نیست، لذا هر کسی مختار می باشد محاسنش را رنگ ‌کند یا نکند!

او در توضیح جمله قصار هجدهم نهج البلاغه ابراز داشت: حضرت امیر علیه السلام می فرماید «فِی الَّذِینَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ: خَذَلُوا الْحَقَّ، و همچنینَلَمْ یَنْصُرُوا الْبَاطِلَ»؛ عده‌ای نه در جنگ جمل، نه در جنگ صفین و همچنین نه در جنگ نهروان، کاری با حضرت امیر علیه السلام نداشتند و همچنین جبهه او را یاری نکردند، از طرف دیگر به شام نیز وصل نشدند تا معاویه را یاری کنند. فرمود افرادی که در آن بلواها در مدینه و همچنین غیر مدینه حضور داشتند چند طایفه‌اند: یک عده خواهند بود که با ما خواهند بود و همچنین حق را یاری کردند و همچنین تا آنجا که مقدورشان بود، باطل را سرکوب کردند، تیم دیگر که کاملاً در مقابل تیم قبل خواهند بود، حق را تضعیف کردند و همچنین باطل را تقویت کردند مانند آن هم عمرو و همچنین عاص‌ها و همچنین معاویه‌ها و همچنین امثال ذلک‌اند که در شام در برابر ما موضع‌گیری کردند. بعضی‌ها نیز مثل اصحاب سقیفه که مصلحت‌اندیشی می‌کنند منتها به تشخیص خود نه به تشخیص خداوند تبارک و تعالی، اینها به جبهه ما نیامدند که حق را یاری کنند، ولی به شام هم نرفتند که باطل را یاری کنند. حضرت فرمود اینها افرادی‌اند که «خَذَلُوا الْحَقَّ»؛ حق را مخذول و همچنین تضعیف کردند در اثر آنکه بالاخره شخصیت‌های صاحب نام بودند.

آن مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام خاطرنشان ساخت: یک گفتن نورانی از پیغمبر(علیه و همچنین علی آله آلاف التحیه و همچنین الثناء) در جوامع روایی اهل سنت هست که حضرت فرمود: «السَّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیطانٌ أَخْرَسٌ»؛ فرمود کسی که در زمانی که بایستی و حتما حق را بگوید، نگوید یک شیطان دهن بسته می باشد، اینها جزء آن هم تیم بودند، حضرت فرمود اینها حق را مخذول کردند و همچنین به ما کمک نکردند، ولی باید توجه داشت به طرف باطل هم نرفتند.

او با اشاره به جمله قصار نوزدهم حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه تصریح کرد: حضرت فرمود: «مَنْ جَرَى فِی عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ‏»؛ آن سوارکار که افسار اسب به دست اوست بایستی و حتما بداند که هر مقدار و اندازه که اسب می‌رود نباید او را براند و همچنین ببرد. درست می باشد افسار دست اوست ولی باید توجه داشت آن روش نیست که بتواند به هر جای خطرناک یا به هر دره و همچنین کوی و همچنین برزنی برود. کسی که به میل و همچنین هوس خود حرکت می‌کند نه به عقل خود، آن مثل آن هم سوارکاری می باشد که می‌گوید هر جا بخواهم می‌روم! بالاخره درّه می باشد کجا می‌خواهی بروی؟ فرمود کسی که افسار دستش می باشد و همچنین عقل دستش نیست، آن فرد می‌رود و همچنین سقوط می‌کند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به فرازهایی از دعای کمیل ادامه داد: آنکه در دعای کمیل می خوانیم «و همچنین کم عثار وقیته» یعنی همین. یعنی خدایا! خیلی از مواردی که ما می‌رفتیم بلغزیم تو ما را حفظ کردی. از بیانات نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) در همین نهج البلاغه آن می باشد که حضرت فرمود خدای سبحان به بعضی‌ها مال می‌دهد می‌گوید هرچه کسب کردی مال شماست: ﴿لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا و همچنینَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ﴾ مال حلالی که کسب کردید جهت شماست ولی باید توجه داشت نسبت به ذات اقدس الهی و همچنین فرمان الهی انسان مالک نیستید. فرمود: ﴿و همچنینَ آتُوهُم مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِی آتَاکُمْ﴾، ما مالک هستیم ولی باید توجه داشت نسبت به یکدیگر. نسبت به ذات اقدس الهی مالک نیستیم آن هم گفتن نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه آن می باشد که «إِنَّ الْمِسْکِینَ رَسُولُ اللَّهِ»، آن سائلی که می‌آید از انسان یک کمکی می‌خواهد او را خداوند تبارک و تعالی فرستاده می باشد. آن همین جور نیامده. خداوند تبارک و تعالی از یک طرف به یک کسی مال  یا اقتدار و قدرت یا حیثیتی می‌دهد، از طرف دیگر یک نیازمندی را می‌فرستند درِ منزل و خانه او تا او را بیازماید. آن می باشد که وجود تبریک و مبارک امام و پیشوا سجاد(سلام الله علیه) در صورتی که مشکل مسکینی را برطرف می‌کرد و همچنین به او چیزی می‌داد، دستش را می‌بوسید می‌گفت دستم به دست بی‌دستی خداوند تبارک و تعالی رسید، زیرا و به درستی که خداوند تبارک و تعالی ﴿یقْبَلُ التَّو همچنینْبَهَ عَنْ عِبادِهِ و همچنینَ یأْخُذُ الصَّدَقاتِ﴾. در پس نتیجه آن می شود که حضرت امیر در آن جمبه قصار می فرماید آن روش نیست که هر کسی یک قدرتی پیدا کرد برابر میل خودش بتواند بتازد.

او به جمله بیستم از مجموعه جملات حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه اشاره کردند و همچنین اظهار داشت: جمله بیستم آن می باشد که «أَقِیلُوا ذَو همچنینِی الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا یعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا و همچنینَ [یدُهُ بِیدِ اللَّهِ‏] یدُ اللَّهِ بِیدِهِ یرْفَعُهُ‏»؛ فرمود در صورتی که کسی از بزرگان که اهل کرامت و همچنین معنویت می باشد و همچنین سابقه حُسن فراوانی دارد یک لغزشی را انجام داد تو فوراً او را ترمیم و همچنین جبران کنید، چرا که حتی در صورتی که تو جهت حفظ آبروی او تلاش نکنید خداوند تبارک و تعالی به وسیله اشخاص دیگر دستش را می‌گیرد.

آن مرجع تقلید ادامه داد: در صورتی که کسی سابقه سوئی ندارد و همچنین در تمام عمرش زحمت کشیده می باشد که مواظب زبان و همچنین کارش باشد، در صورتی که خدای ناکرده یک بار لغزید، دوستان مؤمنینش بایستی و حتما او را حفظش کنند؛ وگرنه ذات اقدس الهی به وسیله عامل دیگر او را حفظ می‌کند و همچنین آن توفیق از دست اینها گرفته می‌می شود. اقاله یعنی پشیمان شدن، فرمود در صورتی که کسی از کار بد خود پشیمان شد تو به پشیمانی‌اش احترام بگذارید. در صورتی که یک رادمرد و همچنین اهل مروّتی آمد و همچنین گفت من از آن کار پشیمان هستم، تو اصرار نکنید که انتقام بگیرید و همچنین اقاله کنید، بلکه تو فوراً پشیمانی او را بپذیرید.

او در توضیح و همچنین شرح کلمه بیست و همچنین یکم قصار حضرت امیر در نهج البلاغه اذعان داشتند: در کلمه بیست و همچنین یکم فرمود: «قُرِنَتِ الْهَیبَهُ بِالْخَیبَهِ و همچنینَ الْحَیاءُ بِالْحِرْمَانِ و همچنینَ الْفُرْصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیرِ»؛ فرمود آدم ترسو دائما محروم می باشد. به ما گفتند که در صورتی که ضعف احساس می‌کنید چه آنکه احساس می‌کنید بایستی و حتما وکیل بگیرید. وکیل هم بایستی و حتما عالم، حاضر، خیرخواه و همچنین قدور باشد؛ همه اسمای حسنای جوشن کبیر را ذات اقدس الهی دارد ﴿و همچنینَ عَلَیهِ فَلْیتَو همچنینَکَّلِ الْمُتَو همچنینَکِّلُونَ﴾، ما وکیل می‌گیریم، جدّاً وکیل می‌گیریم و همچنین توکل می‌کنیم. در قسمت و بخش‌های وسیعی از قرآن کریم تقدیم مفید حصر می باشد، دارد: ﴿و همچنینَ عَلَیهِ فَلْیتَو همچنینَکَّلِ الْمُتَو همچنینَکِّلُونَ﴾، آن تقدیم جار و همچنین مجرور مفید حصر می باشد؛ یعنی تنها و فقط به خداوند تبارک و تعالی توکل کنید.

آیت الله جوادی آملی در قسمت و بخش پایانی فرمایشات خود به توضیح جمله قصار بیست و همچنین دوم پرداختند و همچنین گفتن داشتند: حضرت در آن جمله می فرماید: «لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِینَاهُ، و همچنینَإِلاَّ رَکِبْنَا أَعْجَازَ الاِْبِلِ، و همچنینَإِنْ طَالَ السُّرَى»؛ ما را حقى می باشد که در صورتی که به ما داده می شود آزادیم و همچنین الاّ همچون اسیران و همچنین بردگانى خواهیم بود، در بیانی دیگر می فرماید پست ترین شهروندان و مردم شهر افرادی خواهند بود که در مقابل ظلم سکوت کنند و همچنین ظلم را بپذیرند. لذا بایستی و حتما به ملت هایی مانند ملت ما و همچنین فلسطین و همچنین یمن که در برابر ظلم استکبار و همچنین صهیونیسم ایستاده اند درود فرستاد.

آیت الله جوادی آملی: پست ترین شهروندان و مردم شهر افرادی خواهند بود که در مقابل ظلم سکوت کنند/ در صورتی که کسی از کار بد خود پشیمان شد به پشیمانی اش احترام بگذارید در تاریخ ۲۰۱۸-۰۳-۰۸ ۱۹:۴۷:۴۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان