توسط نشر «کلبه شروق» نشر «خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی» از آغاز زندگی تا ۱۳۳۳/ نظر امام و پیشوا خمینی(ره) در مورد احمد کسروی

توسط نشر «کلبه شروق» نشر «خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی» از آغاز زندگی تا ۱۳۳۳/ نظر امام و پیشوا خمینی(ره) در مورد احمد کسروی

|توسط نشر «کلبه شروق» نشر «خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی» از آغاز زندگی تا ۱۳۳۳/ نظر امام و پیشوا خمینی(ره) در مورد احمد کسروی از مسیح داراب|

صدای شیعه: کتاب «خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی در مورد مجموعه‌ای از خاطرات؛ از آغاز زندگی تا سال شمسی ۱۳۳۳» از سوی انتشارات کلبه شروق نشر یافته شده شد.

آن کتاب جلد سوم مجموعه «حدیث روزگار» می باشد که به خاطرات مستند خسروشاهی در مورد دو دهه اول زندگی‌­اش می‌پردازد و همچنین حاصل۱۰ جلسه گفتگوی کارشناسان مرکز اسناد انقلاب اسلامی شعبه قم با استاد خسروشاهی می باشد که در سال شمسی­های ۱۳۷۹ و همچنین ۱۳۸۰ انجام شده می باشد تا روزشمار تاریخ معاصر ایران از زبان استاد خسروشاهی گفتن می شود.

استاد خسروشاهی در آن ده جلسه به موضوعات زیر پرداخته می باشد: «خاندان و همچنین آغاز زندگی»، «شرح زندگی ـ نوجوانی»، «آثار، تألیفات، ترجمه­‌ها»، «تکمله شرح زندگی و همچنین آشنایی با رجال خسروشاه»، «علمای تبریز، پیشه ­وری، شاه، حوزه»، «مساجد و همچنین تاریخ تبریز»، «فرقه دموکرات آذربایجان، پیشه­ وری، بی ­ریا و همچنین احمد کسروی»، «نهضت ملی ایران»، «آیت ­الله بروجردی و همچنین حوادث کم»، «آیت­ الله کاشانی، فدائیان اسلام، جبهه ملی و همچنین گروه و حزب توده و همچنین فرقه دموکرات».

در ادامه هم اسناد و همچنین تصاویری خاص و همچنین ناب از حوادث دهه ۱۳۲۰ و همچنین فعالیت‌­های حکومت پیشه‌وری و همچنین فرقه دموکرات می ­آید و همچنین فهرست اعلام، اماکن و همچنین کتاب­ها هم جهت بهره بری و استفاده محققان و همچنین علاقمندان تاریخ ذکر می می شود.

استاد خسروشاهی در مورد شخصیت و همچنین جایگاه پدرشان، «مرحوم آیت الله سید مرتضی خسروشاهی در منطقه تبریز و همچنین آذربایجان می ­گویند: مرحوم والد از بزرگان علمای آذربایجان به شمار می ­رفت و همچنین صاحب رساله عملیه و همچنین مکتب تدریس و همچنین تبلیغ در مسجد معروف بازار تبریز بود.(ص۱۴) مرحوم آیت ­الله سید مرتضی خسروشاهی واقعاً از بزرگان و همچنین علمای آذربایجان به شمار می ­آمدند. در تقوا و همچنین زهد و همچنین ورع مشهور خاص و همچنین عام بودند. تهجّدشان هم دائمی بود و همچنین… ایشان در تبریز درس خارج [فقه و همچنین اصول] می­ گفتند… ایشان خیلی معروف به فقه و همچنین فقاهت بودند و همچنین از آثار فقهی باقیمانده از ایشان هم معلوم می باشد که مرد مُلّایی بوده ­اند. در مسائل فرهنگی و اجتماعی هم ایشان وارد بودند. در کمک به شهروندان و مردم شهر فقیر و همچنین طلاب خیلی زیاد کوشا بودند. خیلی به سیاست علاقه ای نداشتند و همچنین دخالت نمی ­کردند و همچنین به همین دلیل هنگام و زمانی که (محمدرضا) شاه بعد از گریز و فرار پیشه­ وری و همچنین افراد فرقه دموکرات به تبریز آمد و همچنین استانداری، همه علما را دعوت کرد که به دیدن شاه بروند، ایشان نرفتند و همچنین گفتند من به تا حال ملاقاتی با حکّام نداشته ­ام و همچنین اکنون هم علاقه ­ای به آن امر ندارم. البته قبل از آن هم هم در سال شمسی ۱۳۱۴ شمسی در جریان کشف حجاب که در تبریز به عنوان «سال شمسی قیام» نامیده شد، ایشان را دستگیر و همچنین به سمنان تبعید کردند.»(صص ۱۷ و همچنین ۱۸)

استاد خسروشاهی در مورد فعالیت های پدر می­ گویند که «در مسائل مبارزه با رضاخان یا فرقه دموکرات پدرم به جدّ دخالت داشتند؛ یعنی دخالت در مبارزات مذهبی، ولی باید توجه داشت در مسائلی از قبیل انتخابات مجلس شورا و همچنین انتخاب استاندار آذربایجان و همچنین دیدار مقامات دولتی و همچنین شهری و همچنین آن­ها حتی اجازه نمی ­داد که آن هم­ها به ملاقات­شان بیایند یا ایشان ملاقات­شان برود.»(ص۲۰)

استاد خسروشاهی در ضمن خاطرات دوران نوجوانی و همچنین طلبگی ­اش از تأثیر ویژه آیت ­الله کاشانی در باره فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن و همچنین مسیر تحصیلی خود می­گوید: «من یک روز خدمت ایشان رسیدم با مرحوم آقای علی حجتی کرمانی…، به ایشان گفتم که آقا تو که فقه و همچنین فقاهت­تان مورد قبول همه علمای نجف و همچنین بزرگان علما بوده و همچنین در صورتی که می­ماندید، بی تردید یکی از مراجع مسلّم جهان تشیع بودید، چرا نماندید؟ چرا رساله عملیه ننوشتید؟ و همچنین چرا در آن مسیر حرکت نکردید؟ ایشان فرمودند: «بدبختی مسلمین از نبودن رساله عملیه نیست، آن همه ما در نجف و همچنین قم و همچنین مشهد و همچنین تهران رساله عملیه داریم، در صورتی که با عمل به آن­ها مسائل مسلمین اصلاح می ­شد تا حال اصلاح شده بود و همچنین لذا من نخواستم رساله ­ای بر رساله­ های موجود اضافه می شود.. من نجات اسلام و همچنین مسلمین را در بیرون راندن سگ‌های انگلیسی ـ تعبیر همیشگی ایشان در مورد انگلیسی­ها بود ـ از ایران و همچنین کشورهای اسلامی می ­دانم.»(ص۷۱)

«برداشت من از سخن آیت ­الله کاشانی آن بود که در مسیر خدمت به اسلام و همچنین مسلمین، تنها و فقط رساله عملیه نمی­تواند نجات­‌قسمت و بخش باشد و همچنین آن هشدار عملی مرا واقعاً تکان داد، آمدم فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کردم که نباید خیلی دنبال آن بروم که حتماً فقیه معروفی بشوم یا مرجع تقلید بشوم…»(صص۷۱ و همچنین ۷۲)

استاد خسروشاهی در گفتن خاطرات خویش از آثار و همچنین تألیفات و همچنین نویسندگی می ­گوید: «از سال شمسی ۳۲ به بعد که من به قم آمدم، اکثرا و بیشتر مشغول نوشتن شدم و همچنین یادم هست یک روزی آیت ­الله خامنه‌­ای در مدرسه حجتیه آمدند حجره من، از کثرت یادداشت­هایی که بنده در کنار کتاب­هایم گذاشته بودم در مورد مسائل متنوع و گوناگون و مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تا ترجمه ­های ناقص که آن هم­جا توی پوشه ­های کاغذی و همچنین روزنامه ­ای بود، ایشان تعجب کردند و همچنین یک تعبیری داشتند و همچنین گفتند: آقای خسروشاهی، چی می ­شد در صورتی که در حوزه به دوستانی که خیلی علاقه به مسائل فقه و همچنین اصول ندارند و همچنین آن­جور سرویس ها و خدمات فرهنگی را انجام می ­دهند، لقب آیت ­الله بدهند، نه آن­که آن­ها را هو کنند؟ بعد افزودند به آن نوع کارهای فرهنگی اهمیت نمی ­دهند و همچنین آن باعث می ­می شود که متأسفانه در حوزه همه طلاب بروند سراغ فقه و همچنین اصول و همچنین کتب فقهی!»(ص۹۰)

«استاد خسروشاهی می­ گوید: بنده هیچ­وقت حوزه را ترک نکرده‌­ام، هروقت هم که تهران بودم، قم هم بودم، هم مکتبه‌ام در قم می باشد، هم منزل و خانه­ ام و همچنین هم دفتر کارم… بنابراین بنده حوزه را هیچ­ وقت ترک نکردم. چه در قم، جه در رُم، جه در تهران، چه در قاهره و همچنین دائما پاتوق بنده، قم بوده و همچنین دائما هم در قم راحت‌­تر از همه­ جای دنیا هستم.» (ص ۱۳۶)

«شهروندان و مردم شهر آذربایجان در آن هم زمان نسبت به سلطنت و همچنین شخص شاه، با توجه به آن­که فقهای ما حکومت­­ها را غاصب و همچنین غیر مشروع می ­دانند، خوش­بین نبودند و همچنین آن اندیشه در ذهن همه شهروندان و مردم شهر بود و همچنین تنها و فقط استقبال (از شاه) بعد از گریز و فرار پیشه­ وری و همچنین دموکرات­ها بود که آن هم هم در واقع عنوانِ ثانوی پیدا کرده بود، نه آن­که دلیل بر رضایت از حکومت رضاخانی باشد. بالاخص که خود رضاخان را که آدم مُلحد، مُرتد یا یک­چنین چیزی می ­دانستند. به خاطر اعمالی که انجام داده بود و همچنین مثلاً گنبد مشهدالرضا۷ را به توپ بسته بود و همچنین زوّار را در داخل صحن حرم امام و پیشوا رضا۷ کشتن و قتل­عام نموده بود و همچنین به زور سرنیزه، کشف حجاب کرده بود و همچنین… و همچنین به دنبال او، شهروندان و مردم شهر به پسرش هم هیچ اعتقادی نداشتند و همچنین علما هم در رأس­شان.» (صص۱۷۷-۱۷۶)

«استقبال شهروندان و مردم شهر به آن عنوان بود که او ناجی آذربایجان شده می باشد؛ از بس فتنه و همچنین فساد از آن فرقه دموکرات دیده بودند. آمدن شاه به تبریز با استقبال شهروندان و مردم شهر مواجه شد و همچنین آن دلیل بر آن نیست که روحانیت موافق رژیم پهلوی و همچنین سلطنت بودند.»(ص۱۷۳)

استاد خسروشاهی در بخشی از کتاب به نقش انگلیسی‌­ها در روی کار آوردن رضاخان و همچنین فرق رضاخان و همچنین محمدرضا شاه می ­پردازد و همچنین خاطره ­ای دوست داشتنی و جذاب از قسمتهای آخر عمر رضاخان گفتن می ­کند: «مرحوم استاد محیط طباطبایی می­ گفت که هنگام و زمانی که رضاخان را تبعید کردند به جزیره موریس، آن هم­جا تک و همچنین تنها و همچنین نخست با دخترهایش بود و همچنین یکی دو فرد یا شخص هم از اعوان و همچنین انصارش همراه بودند و همچنین یکی از آن هم­ها به آقای محیط نقل کرده بود. ایشان می ­گفت که رضاخان در آن هم­جا تک و همچنین تنها در باغی که در اختیارش گذاشته بودند، راه می ­رفته در آن هم­جا و همچنین دستش را می ­گذاشته توی جیبش و همچنین با خودش حرف می ­زده، و همچنین گاهی مانند دوران شاهی و همچنین قُلدری در ایران، پاهاشو می­ کوبید زمین و همچنین می ­گفت: حضور باهرالنور، اعلی­حضرت، قدر اقتدار و قدرت رضاشاه پهلوی، خُلد الله مُلکه و همچنین سلطانه؟! بعد خطاب به خودش می ­گفته: زکّی!

آن جمله نشان می ­دهد که خودش کاره‌­ای نبوده، زکّی بوده. او را آورده بودند بعدش برداشتند انداختند بیرون. به هر حال من نظر دارم که او در عمل نشان داد که مزدور بوده و همچنین هرچه اربابان می­ گفتند انجام می ­داده.»(ص ۱۸۳ و همچنین ۱۸۴)

«استاد خسروشاهی با ذکر دغدغه ­اش جهت تجدید چاپ کتاب «کشف­ اسرار» امام و پیشوا خمینی می ­گوید بنا به مناسبتی از امام و پیشوا پرسیدم «آقای حکمی ­زاده مگر قم نبود، مگر آخوندزاده نبود، مگر…؟ پس چرا او آن­جوری شد؟ ایشان لبخندی زدند و همچنین فرمودند: آن مذاهبی که در ادیان و همچنین بالاخص در اسلام ساخته شده ­اند، اغلب آن­ها یا همه­ شان، از «نیمچه ­ملاها» سرچشمه گرفته ­اند. بعد فرمودند تو ببینید میرزا علی محمد باب درس خوانده حوزه تبریز و همچنین نجف، احمد کسروی هم در تبریز ـ اسم بردند ـ درس خوانده­ و همچنین همین حکمی ­زاده هم درس‌­خوانده قم … و همچنین امثال آن­ها ـ آن سه فرد یا شخص را نام بردند ـ درس مُلّایی خوانده ­اند، ولی «لا اله» را خوانده ­اند، ولی باید توجه داشت «الا الله» را نخوانده ­اند؛ یعنی بخشی را خوانده ­اند یک روایتی را خوانده ­اند، قسمت و بخش دیگر یا یک روایت دیگر مکمّل آن هم را ندیده ­اند و همچنین لذا آمدند آن­طوری منحرف شدند و همچنین آن پدیده ­ها را، حضرت امام و پیشوا از نقص در معلومات دینی آن هم­ها می ­دانستند؛ یعنی مفهوم آن هم چنین بود که در صورتی که تو معلومات­تان در اسلام، تشیع کامل باشد به انحراف کشیده نمی­ شوید، ولی آن هم­هایی که یک قسمت و بخش­هایی را می ­بینند و همچنین یک قسمت و بخش­هایی را نمی ­بینید، به آن­جاها کشیده می ­شوند. البته بگذریم از تأثیر چیزهای غیره ای مانند خودپسندی، غرور، اقتصاد و همچنین محیطی که به سر می­برند… تأثیرات محیطی، تأثیرات اقتصادی و همچنین تأثیرات منفی بعضی از برخوردها که موجب زده شدن طرف می­می شود و همچنین زیرا و به درستی که شخصیتی قوی و همچنین ایمانی محکم ندارد، منحرف می گردد.»(ص ۲۴۴ و همچنین ۲۴۵)

استاد خسروشاهی در مورد تاریخ زندگی و همچنین فعالیت ­های احمد کسروی می نویسد: «تنها چیزی که در نوشته ­های او دیده نمی­ می شود، انتقاد از رضاخان می باشد. در دوران سلطه رضاخان چگونه داری با استبداد و همچنین خرافات و همچنین آن­چیزها مبارزه می ­کنی، ولی با رضاخان منشأ همه فسادها کار نداری؟ بلکه داری از او تجلیل هم می­ کنی. مثلاً از کارهای عام ­المنفعه ­ای که انجام داده می باشد و همچنین آن نشان می­ دهد که مقامات امنیتی رضاخان هم هوایش را داشتند.»(ص۲۳۹)

چاپ اول آن کتاب در ۳۷۶ صفحه در یک هزار ورژن و نسخه با نرخ ۱۲ هزار تومان تومان عرضه شده می باشد

جهت تهیه آن کتاب و همچنین سایر مجموعه خاطرات مستند استاد خسروشاهی می‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و همچنین در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران رفت و آمد و مراجعه نمایید و همچنین یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا وبسایت و مرکز خبرهای جدید مرکز بررسی کردن های اسلامی (www.iscq.ir) تماس بگیرید.

منبع: فارس

 

انتهای پیام

توسط نشر «کلبه شروق» نشر «خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی» از آغاز زندگی تا ۱۳۳۳/ نظر امام و پیشوا خمینی(ره) در مورد احمد کسروی در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان