آیت الله مظاهری: گناه کسی که ضرر به اقتصاد کشور بزند در سر حد کفر می باشد

مظاهری4 copy آیت الله مظاهری: گناه کسی که ضرر به اقتصاد کشور بزند در سر حد کفر می باشد

شفقنا- آیت الله مظاهری با گفتن آنکه شنود و همچنین تفتیش عقائد در اسلام غلط می باشد، گفت: از گناهان پهناور و بزرگ در اسلام اینست که سرّ کسی را فاش کند و همچنین در صورتی که سرّ کسی را فاش کردند، بدانند گناهش از دزدی بالاتر می باشد. اینها چیزهایی می باشد که در اسلام عزیز و همچنین در فقه ما مسلّم می باشد و همچنین بایستی و حتما جمهوری اسلامی روی فقه تشیّع بگردد.

به نقل از شفقنا، ریاست حوزه علمیه اصفهان در جلسه پانزدهم در درس اخلاق خود به موضوع خیانت در امانت اشاره کرد که متن کامل آن هم در ذیل می آید:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین والصلاه والسّلام علی خیر خلقه أشرف بریته ابوالقاسم محمّد صلی الله علیه و همچنین علی آله الطیّبین الطاهرین و همچنین عَلی جمیع الانبیاء و همچنینَالمُرسَلین سیّما بقیه الله فی الأرضین و همچنین لَعنه الله عَلی اعدائهم أجمعین.

بحث ما دربارۀ حق‌الناس اقتصادی و مالی بود. آنکه کسی به مال دیگران تجاوز کند یا از نظر اقتصادی و مالی به کسی ظلم کند. فهمیدیم که گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد. فهمیدیم که قرآن می‌فرماید در همین دنیا کیفر خواهد دید و همچنین در عالم برزخ حسابی گرفتار می باشد، ولو حق اقتصادی و مالی او کم باشد. در روز قیامت سعادتش و همچنین آنکه مورد شفاعت واقع می شود خیلی مشکل می باشد. مگر آنکه اعمال خوب داشته باشد و همچنین پروردگار عالم اعمال خوبش را بگیرد و همچنین به بستانکار بدهد. لذا بایستی و حتما راجع به حق‌الناس خیلی حساس باشیم.

حق‌الناس اقتصادی و مالی را منقسم کردم به اقسامی؛ بحث آن جلسه که مشکل‌تر از بحث‌های قبل می باشد، خیانت در امانت می باشد. آن از دزدی خیلی بدتر می باشد، از بیکاری و همچنین بدکاری و همچنین کم کاری، بدتراست؛ درحالی که گناه بد کار کردن خیلی پهناور و بزرگ می باشد و همچنین ضمان‌آور می باشد، گناه خیانت در امانت، از آن هم هم پهناور و بزرگ‌تر می باشد.

خیانت در امانت به سه قسم منقسم می‌می شود؛ یک قسم مرتبط به خیانت به ناموس می باشد. العیاذبالله زن شوهردار یا مرد زن‌دار، ارتباط نامشروع داشته باشد که گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد، به مقدار و اندازه‌ای پهناور و بزرگ می باشد که اسلام می‌گوید در صورتی که آن مطلب ثابت می شود، آن مسلمان نیست و همچنین آبرو ندارد و همچنین بایستی و حتما او را طرد کرد و همچنین احکام سختی جهت آن هم وضع کرده می باشد. لذا مرد زن‌دار ناموس و همچنین عرضش مرتبط به زنش می باشد و همچنین زن شوهردار نیز ناموس و همچنین عفتش مرتبط به شوهرش می باشد. تا آن مقدار و اندازه می‌دانیم. ولی باید توجه داشت چیزی که هم اکنون مصیبتی شده و همچنین جامعه کم می‌داند، اینست که نگاه‌های آلوده و همچنین کارهای شهوت‌آمیز و همچنین دوست‌یابی در زن یا در مرد، حرام و همچنین خطرناک می باشد. زن شوهرداری دوست نامحرم داشته باشد. معمولا هم رسوا می‌شوند. به تجربه اثبات شده که زن شوهردار یا مرد زن دار در صورتی که کار ناشایسته و همچنین عمل منافی با عفت یا رفیق‌یابی کنند، رسوا می‌شوند، و همچنین آن خیانت در امانت می باشد. حتی در صورتی که زن شوهر هم نداشته باشد، حق پدر و همچنین مادر می باشد که او را ازدواج دهند و همچنین آن زن در صورتی که بخواهد دوست‌یابی کند و همچنین صیغۀ موقت یا عقد دائم کند بدون اذن پدر و همچنین مادر، نمی‌می شود. یعنی پدر و همچنین مادر روی آن دختر حق دارند و همچنین آن دختر در صورتی که رفیق‌یابی کند، حق پدر را از بین برده و همچنین خیانت در امانت می باشد. چه رسد به آنجا که زن العیاذبالله شوهر داشته باشد یا مرد زن داشته باشد. آن رفیق‌بازی که فعلا پیدا شده گناهش از نظر قرآن خیلی پهناور و بزرگ می باشد. قرآن آن هم را در کنار زنا گفتن می‌کند، ولو آنکه دختر یا پسر مجرد باشند. می‌فرماید:

«…مُحْصِنینَ غَیْرَ مُسافِحینَ و همچنینَ لا مُتَّخِذی أَخْدانٍ…»[۱]

«…مُحْصَناتٍ غَیْرَ مُسافِحاتٍ و همچنینَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ…»[۲]

از قرآن بهره بری و استفاده می‌می شود که در صورتی که رفیق‌بازی با نامحرم جلو آمد، آن هم شخص شیعه نیست و همچنین نمی‌قدرت گفت مسلمان واقعی می باشد. آن حقّ‌النّاس می باشد و همچنین حقّ‌النّاسش نیز خیلی بالاست.

متأسفانه در زمان ما که فساد اخلاقی منزل و خانه‌ها را گرفته، یک بی‌تفاوتی راجع به آن رفیق‌بازی پیدا شده می باشد. بعضی اوقات شوهر نزد من می‌آید و همچنین مثل تخمه روی تابه می‌سوزد و همچنین می‌گوید دیدم که زنم رفیق دارد و همچنین تلفن‌های ناباب دارد، درحالی که امکاناتش خوب می باشد و همچنین عروس و همچنین داماد هم دارد. آن گناه خیلی پهناور و بزرگ می باشد و همچنین معمولاً رسوا می‌شوند. همچنین بعضی اوقات زن پیش من می‌آید و همچنین می‌سوزد و همچنین می‌گوید شوهرم از نظر غریزۀ جنسی و زناشویی و جنسی ارضاست و همچنین اشکالی ندارد و همچنین ما عروس و همچنین داماد داریم، ولی باید توجه داشت شوهر من رفیق‌باز می باشد. بعضی اوقات مرد یا زن، عاشق می‌شوند و همچنین به جاهای بدی می‌رسند و همچنین دو طایفه را بدبخت می‌کنند. اینها خیانت در امانت می باشد و همچنین از هر دزدی و همچنین از هر کم‌کاری و همچنین بیکاری اداری، بدتر می باشد. بعضی اوقات می‌شنویم که آقا ریاست یک اداره می باشد و همچنین عروس و همچنین داماد دارد، ولی باید توجه داشت یک زن هم به عنوان همکار از صبح تا ظهر در پیش او نشسته می باشد. آن معلوم می باشد که به کجا می‌رسد.

مرحوم مقدس اردبیلی مرجع تقلید می باشد و همچنین از بس تقیّد به ظواهر شرع دارد، به او گفته‌اند: «مقدّس». اسمش آقاشیخ احمد بوده، ولی باید توجه داشت از بس مقدّس بوده، به او مقدّس می‌گفتند. از آقای مقدّس سوال کردند در صورتی که در یک اطاق هیچکس نباشد به جز یک نامحرم،‌ آیا زنا می‌کنی یا نه؟ گفت پناه می‌برم به خداوند تبارک و تعالی که چنین صحنه‌ای برایم جلو بیاید.

آن معمولاً منجر به خیانت در امانت می‌می شود و همچنین از هر دزدی بدتر می باشد. زن‌ها مخصوصاً شوهردارها و همچنین مردها مخصوصا زن‌دارها، مواظب باشند و همچنین بدانند در صورتی که رفیق‌باز شدند، مثل اینست که از نظر قرآن کار ناشایسته کنند و همچنین در صورتی که کار ناشایسته کنند، مطرود در اسلامند و همچنین اسلام عزیز با آن هم ر‌أفتش اینها را قبول ندارد.

جمله‌ای عرض کنم که آن هم از رحمت واسعۀ خداست. اینست که در صورتی که زن شوهردار یا مرد زن‌دار کار ناشایسته را انجام داده باشد، حقّ‌النّاس می باشد، ولی باید توجه داشت به راستی در صورتی که توبه کند، خداوند متعال او را می‌بخشد. توبۀ آن گناه نیز پشیمانی قلبی و همچنین عذرخواهی از خداوند و همچنین اراده و تصمیم راسخ جدی و همچنین واقعی جهت اجتناب از گناه و همچنین اصلاح بعدی می باشد؛ و همچنین مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری نیست به کسی بگوید، بلکه بایستی و حتما نگوید؛ زیرا گفتن او در نظام اجتماع و همچنین نظام خانواده اختلال ساخته یا ایجاد می‌کند و همچنین بایستی و حتما مسأله را تنها و فقط بین خودش و همچنین خداوند متعال حل کند. اسلام به خانم می‌گوید: ای خانم به راستی توبه کن و همچنین در دامن اسلام بیا، به مرد هم می‌گوید: مطرودی، ولی باید توجه داشت توبه کن و همچنین توبه موجب می‌می شود در دامان اسلام بیایی و همچنین اسلام قبول می‌کند و همچنین در روز قیامت نیز همسر او را راضی می‌کنند. زن شوهردار در صورتی که کار بدی کرده باشد یا رفیق‌بازی کرده باشد، در صورتی که جدا توبه کرده باشد، خداوند تبارک و تعالی در روز قیامت شوهرش را راضی می‌کند. یا مرد بدجنس در صورتی که رفیق‌باز باشد، ولی باید توجه داشت جداً توبه کند، پروردگار عالم همسر او را در روز قیامت راضی می‌کند.

خلاصۀ حرف اینست که آن قسم اول خیانت در امانت، گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد و همچنین هرچه زودتر بایستی و حتما کسی که آن مصیبت و همچنین بلا را دارد، آن بلا و همچنین مصیبت را با آب توبه از بین ببرد و همچنین به راستی دست بردارد تا پروردگار عالم به دادش برسد و همچنین او را در دنیا و همچنین آخرت رسوا نکند.

قسم دوم، خیانت در دارایی ها می باشد. آنکه کسی اقتصادی و مالی را پیش کسی گذاشته باشد و همچنین او منکر می شود. یا بایستی و حتما حفظ کند ولی باید توجه داشت حفظ نکند، بلکه اهمال‌کاری کند و همچنین در صورتی که مال تلف شد و همچنین آن اهمال‌کاری کرده باشد، ضامن می باشد، و همچنین کسی خیانت در امانت کند و همچنین مال کسی را بخورد، در صورتی که بدتر از دزدی نباشد، کمتر نیست. لذا در اول سورۀ مؤمنون می‌فرماید: مؤمن کسی می باشد که در امانت، امانت‌دار می باشد و همچنین مواظب امانتش هست: «و همچنینَ الَّذینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ و همچنینَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»[۳]

آنچه به آن مبحث مرتبط می باشد و همچنین در قرآن کریم و همچنین روایات اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» نیز بر آن هم تأکید شده، وفای به عهد می باشد. آن هم‌روش که در آیۀ شریفۀ سورۀ مؤمنون هم آمده، مؤمن کسی می باشد که به عهد خود وفا کند. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در روایتی از وفای به عهد به‌عنوان یکی از خصال مؤمن نام می‌برند که بدون آن هم ایمان انسان تکمیل نخواهد شد: «…و همچنین إِذَا و همچنینَعَدَ و همچنینَفَى»[۴]

منظور از وفای به عهد آن می باشد که در صورتی که تو با کسی وعده کردید، بایستی و حتما به آن هم وعده عمل کنید. گاهی وعدۀ اقتصادی و مالی می باشد و همچنین به کسی گفته‌اید من قرض تو را ادا می‌کنم یا وعدۀ ازدواج می باشد و همچنین گفته‌اید من با تو ازدواج می‌کنم، حال در صورتی که به وعده وفا نکنید، گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد. حتی مثلاً در صورتی که مرد به زنش وعده‌ای داد و همچنین در صورتی که زن و همچنین مرد وعده‌ای به بچه‌ها دادند، حتماً بایستی و حتما وفا کنند. در صورتی که وعده را وفا نکنند، آن پدر و همچنین مادر در پیش بچه‌ها نا امن جلوه داده می‌شوند و همچنین به گفته‌های آنها اطمینان ندارند و همچنین وای به خانواده‌ای که بچه‌ها به پدر و همچنین مادر اطمینان نداشته باشند. لذا در صورتی که پسر ولو دو سه ساله باشد یا دختر کوچک، ببیند مادرش دروغ می‌گوید، همچنین و علاوه بر آنکه بچه دروغگو بار می‌آید و همچنین گناهش تقصیر مادر می باشد، آن بچه به آن مادر اطمینان ندارد و همچنین وای به منزل و خانه‌ای که بین افراد آن هم سلب اطمینان از یکدیگر شده باشد. همچنین مرد راجع به خانم و همچنین خانم راجع به مرد بایستی و حتما به وعدۀ خود وفا کنند و همچنین وفا نکردن به وعده همچنین و علاوه بر آنکه گناه می باشد و همچنین حق‌ّالنّاس می باشد، موجب سلب اطمینان از منزل و خانه می‌می شود که خیلی بد می باشد.

ولی باید توجه داشت مهم‌تر از اینها در وفا نکردن به عهد، صدور چک بی‌محل و همچنین بدون اعتبار می باشد که در بازار ما و همچنین در اقتصاد ما کولاک می‌کند. اولاً کسی که چک می‌کشد، معنایش اینست که من به همین مقدار و اندازه در بانک پول دارم و همچنین پشتوانه دارم، بنابراین چک می‌دهم. درحالی که نود قسمت و بخش شهروندان و مردم شهر پولی در بانک ندارند و همچنین چک می‌کشند. آن حرام می باشد، جهت آنکه در صورتی که کسی پشتوانه ندارد، حتی نمی‌تواند چیزی بخرد چه رسد به آنکه چک بدهد و همچنین پشتوانه نداشته باشد. آن چک و همچنین چک‌بازی‌ها هم اکنون موجب مریض شدن اقتصاد ما شده می باشد. چک و همچنین سفته که معمولاً چه ورشکستگی‌ها در بازار پیدا می‌کند. بعضی اوقات آن چک به او داده و همچنین او چک به غیره ای داده و همچنین اولی و همچنین دومی و همچنین سومی نداده‌اند و همچنین ناگهان می‌بینیم یک بحران در بازار پیدا شده به خاطر یک خیانت در امانت. پس راجع به چک اولاً بایستی و حتما پشتوانه داشته باشد و همچنین در صورتی که پشتوانه نداشته باشد، روزی که بایستی و حتما چک پاس می شود، معنا ندارد که چک را ببرند و همچنین بگویند چک بی‌محل می باشد. معنایش اینست که آن مسلمان نیست و همچنین ضرر به اقتصاد می‌زند و همچنین هر چیزی که موجب می شود ضرر به اقتصاد مملکت بزند، گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد. آن تنها و فقط دزدی نیست که مثلاً صد تومان دزدی کرده باشد یا چیزی از مغازه‌ای یا منزلی برداشته باشد و همچنین گریز و فرار کرده باشد، بلکه بالاتر از آن هم می باشد. در صورتی که ما با کارهایمان به اقتصاد کشور ضرر بزنیم، ولو ضررش هم کم باشد،‌ ذنب لایغفر می باشد. هرکه کاری کند که ضرر به اقتصاد بزند، گناهش در سر حد کفر می باشد. حضرت امام و پیشوا«قدّس‌سرّه»، بعضی اوقات عصبانی می‌شدند و همچنین می‌گفتند: ذنب لایغفر می باشد. یعنی معلوم نیست موفق می شود توبه کند. مگر می‌می شود ضرر به اقتصاد مملکت بزند، هرکه باشد، حکومت باشد یا ملت باشد. شامل چیزهایی که اقتصاد ما را بحرانی کرده می باشد و همچنین اقتصاد ما را مریض کرده می باشد و همچنین اقتصاد ما را از ثبات انداخته،‌ همین چک و همچنین چک بازی‌هاست. اقتصاد کشور و همچنین مخصوصاً اقتصاد جمهوری اسلامی بایستی و حتما ثبات داشته باشد. متأسفانه هم اکنون برایش خون گریه کنیم جا دارد، زیرا اقتصاد ما ثبات ندارد. ورشکستگی از همین عدم ثبات پیدا می‌می شود. مثلاً کالایی تولید می‌کند و همچنین ناگهان مشابه آن هم از خارج وارد می‌می شود. گرانی هم نوعی بی‌ثباتی می باشد. اقتصاددانان می‌گویند آن گرانی از عدم ثبات پیدا می‌می شود و همچنین اسکناس ما بی‌ارزش می‌می شود. در صورتی که خون برایش گریه کنیم، جا دارد. چرا ما نباید ثبات اقتصادی داشته باشیم؟! اقتصاد ما مریض می باشد و همچنین هنگام و زمانی که ثبات اقتصادی نداشتیم، می‌بینید که پول ما ارزش ندارد و همچنین می‌بینیم روز به روز انقلابی در کالاها موجود می باشد. هرکه دامن بزند و همچنین آن اقتصاد را مریض کند، ذنب لایغفر می باشد. مغازه و همچنین گران‌فروشی باشد یا واردات بیجا باشد یا بحران صادراتی باشد. در صورتی که یک در هزار هم کسی موجب می شود اقتصاد ما را از ثبات بیندازد، گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد. اسلام روی آن چیزها خیلی پافشاری دارد و همچنین روی آن چیزها خیلی حرف دارد. جوون‌ها در صورتی که اینها را می‌بینید، مرتبط به اسلام نیست و همچنین در صورتی که اقتصاد اسلام پیاده می شود، یک فرد یا شخص فقیر یا یک فرد یا شخص مجرد یا یک فرد یا شخص بی‌منزل و خانه پیدا نمی‌می شود.

من قبل انقلاب کتاب اقتصاد نوشتم، در مقایسه بین سیستم‌های اقتصادی. یعنی اقتصاد اسلام را با اقتصاد کمونیسم و همچنین اقتصاد سرمایه‌داری سنجیدم و همچنین کتاب سال شمسی شد. یعنی اقتصاددانان قبول کردند و همچنین جایزه گرفتم. در آنجا گفتم اقتصاد اسلام پیاده می شود و همچنین در صورتی که اقتصاد اسلام پیاده شد، یک جامعه منهای فقر و همچنین یک جامعه منهای بی‌خانگی و همچنین یک جامعه منهای عزوبت می‌می شود و همچنین بالاخره همه از نظر مسکن و همچنین خوراک و همچنین پوشاک در رفاه می‌شوند. بنابراین ضرر زدن به اقتصاد، خیانت در امانت می باشد و همچنین گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد و همچنین همه نیز دامن می‌زنیم. گاهی با گفتار و همچنین گاهی با کردار و همچنین گاهی با دکان‌داری.

قسمت سوم که از قسم اول و همچنین دوم بالاتر می باشد، خیانت در اسرار می باشد. آن گناهش از قسم اول و همچنین دوم بالاتر می باشد. در صورتی که سرّ ‌کسی را فاش کنیم گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد. همچنین و علاوه بر آن هم، در روایت می‌خوانیم که در صورتی که کسی پرده از راز دیگران بردارد، در همین دنیا اسرار خودش فاش خواهد شد و همچنین آبرویش می‌رود: «مَنْ‏ کَشَفَ‏ حِجَابَ‏ أَخِیهِ‏ انْکَشَفَ عَو همچنینْرَاتُ بَیْتِه»[۵]. در قیامت هم که معلوم می باشد رسوا خواهد شد. ما بایستی و حتما خیلی مواظب اسرار دیگران باشیم و همچنین رازداری کنیم. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» به اباذر فرمودند: «یَا أَبَا ذَرٍّ، الْمَجَالِسُ‏ بِالْأَمَانَهِ، و همچنینَ إِفْشَاؤُکَ سِرَّ أَخِیکَ خِیَانَهٌ فَاجْتَنِبْ ذَلِکَ»[۶]

مجالس امانت می باشد و همچنین افشای اسرار دیگران، خیانت می باشد. در صورتی که در مجلسی نشستی و همچنین کسی چیزی گفت و همچنین تو آن هم را پخش کردی، شب نشده یک شایعه می‌می شود و همچنین آبرویش می‌رود. آن گناهی نیست که موفق به توبه می شود و همچنین ذنب لایغفر می باشد. ما آن را زیاد داریم، بعضی اشخاص آن‌طرف و همچنین آن هم‌طرف می‌گردند که سرّی پیدا کنند و همچنین آن هم سرّ را فاش کنند. البته آن قطره می باشد و همچنین به دست دیگران داده می‌می شود و همچنین یک دریا می‌می شود و همچنین آبروی شهروندان و مردم شهر به واسطۀ آن هم دریا ریخته می‌می شود. یا آنکه کسی حرفی را به تو می‌زند و همچنین می‌گوید به کسی نگو. ولی باید توجه داشت آن هم را فاش می‌کنیم. چرا اسرار شهروندان و مردم شهر را فاش می‌کنیم؟ چرا ما بایستی و حتما آبروی شهروندان و مردم شهر را بریزیم؟

حکم اسلام عزیز اینست که در صورتی که تو زن و همچنین مردی را دیدید که زنا می‌کنند، چهار فرد یا شخص بایستی و حتما به حاکم شهادت دهند که ما دیدیم. در صورتی که سه فرد یا شخص آمدند و همچنین یک فرد یا شخص نیامد یا پیدا نشد، اسلام می‌گوید به هر کدام از آن سه فرد یا شخص هشتاد تازیانه بزنند. زیرا سرّ را فاش نموده اند. بایستی و حتما اول چهار فرد یا شخص با هم قرار بگذارند، بعد از آن هم شهادت دهند تا آنکه زنا اثبات می شود. اسلام اینقدر روی اسرار حرف دارد. من فراموش نمی‌کنم در زمان حضرت امام و پیشوا«قدّس‌سرّه»،‌ یکی از بزرگان از رفقای ما مسئولیت بالایی داشت و همچنین راجع به یک فرد یا شخص شنود گذاشته بود و همچنین بالاخره آبروی او رفت. ولی باید توجه داشت هنگام و زمانی که حضرت امام و پیشوا فهمیدند، درحالی که به کسی که شنود گذاشته بود علاقه داشتند، ولی باید توجه داشت داد و همچنین فریاد عجیبی به پا کردند. فرمان هشت ماده‌ای جهت جمهوری اسلامی صادر کردند[۷]، بعد هم آن هم شخص را سلب کردند و همچنین بعد هم داد و همچنین فریاد در رادیو و همچنین تلویزیون کردند که نباید شنود باشد و همچنین سرّ شهروندان و مردم شهر نباید فاش می شود. لذا نمی‌می شود با شنود و همچنین مخفی‌کاری کسی را رسوا کنید و همچنین سرّ‌ کسی را فاش کنید. اسلام می‌گوید: آن کار نمی‌می شود و همچنین گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد.

شنود در اسلام غلط می باشد، تفتیش عقائد در اسلام غلط می باشد، تفتیش منزل و خانه‌ها در اسلام غلط می باشد، پخش کردن اسرار کسی در اسلام غلط می باشد و همچنین بالاخره از گناهان پهناور و بزرگ در اسلام اینست که سرّ کسی را فاش کند و همچنین در صورتی که سرّ کسی را فاش کردند، بدانند گناهش از دزدی بالاتر می باشد. اینها چیزهایی می باشد که در اسلام عزیز می باشد و همچنین در فقه ما مسلّم می باشد و همچنین بایستی و حتما جمهوری اسلامی روی فقه تشیّع بگردد. بایستی و حتما ببینیم مراجع چه می‌گویند. تخطّی از گفتۀ مراجع غلط می باشد. چه کار مرتبط به حکومت باشد و همچنین چه مرتبط به ملت باشد و همچنین چه مرتبط به فرهنگی و اجتماعی باشد و همچنین چه مرتبط به فرد و همچنین خانواده باشد.

خلاصۀ حرف آن شد که شامل دزدی‌ها خیانت در امانت می باشد و همچنین خیانت در امانت منقسم شد به سه قسم، یکی خیانت در امانت مرتبط به ناموس شهروندان و مردم شهر و همچنین مرتبط به عفاف و همچنین حجاب فرهنگی و اجتماعی و همچنین یکی هم خیانت در امانت راجع به مال و همچنین آن چک و همچنین سفته‌های بیجا و همچنین سوم خیانت در اسرار و همچنین افشا کردن سرّ‌کسی، ولو آنکه شنود بگذارد. شنود در اسلام حرام می باشد و همچنین بایستی و حتما در صورتی که کسی می‌خواهد شنودی داشته باشد، مثل دزدی، بایستی و حتما دو شاهد عادل داشته باشد و همچنین راجع به زنا بایستی و حتما چهار شاهد عادل داشته باشد و همچنین راجع به چیزهای دیگر نیز بایستی و حتما خودش بگوید و همچنین روی آن هم دو شاهد عادل هم باشد و همچنین متعارف هم باشد و همچنین شنودی هم نباشد.

[۱]. المائده، ۵: «در حالى که خود پاکدامن باشید نه زناکار و همچنین نه آنکه زنان را در پنهانى دوست خود بگیرید.»

[۲]. النساء، ۲۵: «[به شرط آنکه‏] پاکدامن باشند نه زناکار، و همچنین دوست‏گیران پنهانى نباشند.»

[۳] . المؤمنون، ۸: «و همچنین آنان که امانت‌ها و همچنین پیمان خود را رعایت مى‏کنند»

[۴]. بحار الأنوار، ج‏۶۴، ص ۲۶۱

[۵] . تصنیف غرر الحکم و همچنین درر الکلم ؛ ص۴۲۱

[۶]. الأمالی(للطوسی)، ص۵۳۷

[۷]. صحیفۀ امام و پیشوا، ج ۱۷، صص ۱۴۳-۱۳۹

 

آیت الله مظاهری: گناه کسی که ضرر به اقتصاد کشور بزند در سر حد کفر می باشد در تاریخ ۲۰۱۸-۰۲-۱۳ ۱۵:۴۵:۰۴ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان